پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نوکیا ۶۵۰۰ کلاسیک


نوکیا ۶۵۰۰ کلاسیک
● محتویات بسته فروش:
ـ گوشی
ـ هدست استریوی سیمی ((HS-۸۲
ـ شارژر (AC-۶)
ـ باتری جنس Li-Pol مدل (BL-۶P)
ـ کابل MicroUSB مدل (CA-۱۰۱)
ـ دفترچه راهنما
ـ CD نرم افزاری
داستان تولید این مدل گوشی بر می گردد به دیدگاه کمپانی نوکیا نسبت به توسعه ی خط تولید در گذر زمان و انتظارات این شرکت از گوشی های آینده ی خود. در تابستان ۲۰۰۵ مدیران نوکیا از طراحی گوشی ها رضایت چندانی نداشتند به همین دلیل تصمیم گرفتند این مسئله را در تولید گوشی مد نظر قرار دهند. به دنبال آن، تولید گوشی های باریک در اواسط سال ۲۰۰۵ توسط نوکیا آغاز گردید؛ به این ترتیب نوکیا رقیبان خود از جمله سامسونگ و موتورولا را در زمینه ی تولید چنین گوشی هایی پشت سر گذاشت. یکی از این گوشی های باریک Lynn یا همان ۶۵۰۰ کلاسیک بود که خیلی زود مورد استقبال قرار گرفت. پس از آن نوکیا تلاش کرد علاوه بر توسعه ی طراحی و جنس، بخش سخت افزاری گوشی را نیز ارتقا دهند.
شکل نهایی گوشی در دسامبر ۲۰۰۵ ارائه شد. مدل های اولیه ی گوشی از جنس پلاستیک بود و به صورت آزمایشی در اختیار گروهی قرار گرفت. همچنین در یک نظر سنجی مقایسه ای بین طراحی ۶۳۰۰ و ۶۵۰۰ کلاسیک ۶۵۰۰ به عنوان گوشی برتر از سوی کاربران انتخاب گردید. نسخه ی اولیه ۶۵۰۰ کلاسیک نقره ای رنگ بود ولی بعداً رنگ های مشکی و برنز آن نیز تولید شد.
ساختار سخت افزار گوشی ۶۵۰۰ کلاسیک مبنای تولیدات جدید نوکیا قرار گرفت که شامل سری ۷۰۰۰ یا به عبارتی گوشی های مدگرایانه نیز می گردد.
● طراحی، جنس
در حالیکه ۶۳۰۰ تنها برای به رخ کشیدن طراحی جالب و زیبایی ساخته شده، ۶۵۰۰ کلاسیک علاوه بر طراحی زیبا، به دلیل جنس به کار رفته در آن ویژگی های دیگری نیز دارد. در عین حال نوکیا ادعا می کند که جنس لایه ی رویی هیچ یک از گوشی های این شرکت شبیه دیگری نیست ولی در حقیقت به غیر از روکش های فلزی، جنس رویی بقیه ی گوشی ها شبیه به هم به نظر می رسد. قسمت بالای گوشی نیز از یک لایه ی آلومینیومی ساخته شده است.
قسمت پائینی گوشی از جنس پلاستیک ضخیم است و مانند یک محافظ از تمام بخش های داخلی محافظت می کند؛ این همان طرحی است که برای گوشی های با طول عمر بالا مثل ۵۱۰۰ به کار رفته است. آنتن های گوشی نیز در زیر این بخش قرار گرفته اند و با وجودی که این نوع ترکیب بندی کمی غیر عادی به نظر می رسد برای بسیاری از گوشی ها از جمله گوشی های موتورولا موفقیت آمیز بوده است.
در ۶۵۰۰ کلاسیک در مقایسه با ۶۳۰۰ از فلز صیقلی استفاده نشده است و همانند W۸۸۰i قاب فلزی آن سخت نیست و اصلاً فلزی بودن آن را حس نمی کنید.
ابعاد گوشی ۹/۵×۴۵×۱۰۹/۸میلی متر و وزن آن ۹۴ گرم است و در همه جا حتی در جیب شلوارهای تنگ هم جا می شود.
این گوشی در دو رنگ مشکی و برنز موجود است که رنگ زمینه ی صفحه کلید بر جذابیت آن می افزاید.
● صفحه کلید
دکمه های صفحه کلید از جنس پلاستیک است و با نور سفیدی روشن می شود که در همه ی شرایط قابل دیدن است. اندازه ی دکمه ها متوسط بوده و هم سطح هم هستند. استفاده از کلید ها بسیار آسان و بدون خطا می باشد.
● صفحه نمایش
صفحه نمایش ۶۵۰۰ کلاسیک از نوع QVGA، مجهز به فناوری TFT با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ و با وضوح ۳۲۰×۲۴۰ پیکسل می باشد. در تنظیمات صفحه نمایش این گوشی، امکان تنظیم نور صفحه وجود ندارد، یعنی نور صفحه همیشه یکسان است که این امر باعث افزایش استفاده از شارژ باتری می گردد. کاربر می تواند حالت آماده به کار و یا حالت چراغ صفحه نمایش را انتخاب کند. در صورتیکه دومی را فعال نماید با خاموش شدن چراغ صفحه، اطلاعات روی آن در محیط های داخل خانه و با زاویه های خاصی قابل مشاهده است. به علاوه می توانید نور صفحه نمایش را به طور کلی خاموش کنید که در این صورت هیچ نوشته ای روی آن دیده نمی شود. از آن جایی که صفحه نمایش ۶۵۰۰ کلاسیک آینه ای است اطلاعات روی آن در آفتاب نیز قابل دیدن می باشد.
● حافظه
۶۵۰۰ کلاسیک کارت حافظه ی جانبی ندارد ولی یک گیگابایت حافظه ی داخلی آن برای بیشتر کاربران کافی است. البته به پای گوشی های با ظرفیت بالا( حدود ۲ گیگا بایت) نمی رسد ولی برای کاربران عادی کاملاً مناسب می باشد.
● باتری
باتری این گوشی ۸۳۰ میلی آمپر ساعت و از جنس BL-۶P مدل Li-Pol است. این باتری برای ۹ ساعت مکالمه یا ۲۱۵ ساعت در حال آماده به کار گوشی را نگه می دارد.
طول عمر باتری آن در حد ۶۳۰۰ می باشد.
● USB، بلوتوث
USB- در لبه ی بالایی نوکیا ۶۵۰۰ کلاسیک محل قرار گرفتن MicroUSB وجود دارد. هنگامیکه USB ۲.۰، را وصل می کنید باتری نیز شارژ می شود.
در حالت Mass Storage از طریق کابل USB، سرعت انتقال اطلاعات ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو بایت در ثانیه بوده و کمتر از موتورولا RAZR۲ VB است.
وقتی USB را وصل می کنید می توانید سه حالت Mass Storage، PC Studio یا مودم را انتخاب کنید و بر اساس انتخاب شما باتری شروع به شارژ شدن می کند. البته گوشی قابلیت MTP را ندارد، به همین دلیل برخی از دانلود ها به طور اتوماتیک صورت نمی گیرد.
● بلوتوث
بلوتوث ۶۵۰۰ کلاسیک دارای EDR و از نوع بلوتوث نسخه ی ۲ است و پروفایل های زیر را پشتیبانی می کند:
ـ Dial Up Networking Profile
ـ Generic Access Profile
- Generic Object Exchange Profile
- Object Push Profile
- Serial Port Profile
- Hands free Profile
- Headset Profile
- Synchronization Profile
- Basic Image Profile
- File Transfer Profile
ـ HID (host) Profile
- Stereo Advanced Audio Distribution Profile
- Advanced Audio/ Video Remote Conference Profile
به طور کلی بلوتوث این گوشی نسبتاً خوب است و هدست استریوی بلوتوث آن نیز به خوبی کار می کند.
● دوربین
دوربین این گوشی نیز کاملاً شبیه نوکیا ۶۳۰۰ است.
دوربین ۶۵۰۰ کلاسیک دارای دوربین ۲ مگاپیکسل (CMOS) است که با توجه به استانداردهای امروزی، کیفیت خیلی بالایی ندارد. در کل نوکیا توجه زیادی به قطعات دوربین نشان نداده است، به همین دلیل دوربین این گوشی همانند مدل ۶۲۳۳ از نوع بسیار ارزان و با کیفیت متوسط رو به پائین است. این دوربین در تاریکی و نور شدید خوب کار نمی کند و با کوچکترین لرزش دست، عکس ها تار می افتند. دوربین ۶۵۰۰ کلاسیک قابلیت عکس برداری با وضوح زیر را دارد:
ـ ۱۲۰۰×۱۶۰۰
ـ ۹۶۰×۱۲۸۰
ـ ۶۰۰×۸۰۰
ـ ۴۸۰×۶۴۰
ـ ۲۴۰×۳۲۰
ـ ۱۲۰×۱۶۰
۲ رزولوشن (وضوح تصویر) پائین تر به منظور گرفتن عکس برای تصویر زمینه به کار می رود و از سه نوع JPEG پشتیبانی می کند: پایه، نرمال، بالا. برای اینکه کیفیت عکسها بهتر باشد باید بالاترین کیفیت را انتخاب نمائید. می توان صدای عکس برداری را قطع کرد و عکس ها را نیز در حافظه ی داخلی ذخیره نمود. به علاوه دوربین این گوشی هنگام عکس برداری قابلیت بزرگنمایی تا ۸ برابر را دارد ولی عملاً نیازی به این کار نیست. همچنین افکت های متفاوتی از جمله سیاه و سفید، سپیا، نگاتیو و سولارایز را می توانید برای عکس هایتان انتخاب کنید.
اگر بخواهید عکس های زیادی بگیرید دوربین برای شما تا ۳ عکس را پشت سر هم می اندازد. همچنین دارای تایمر خودکار برای عکسبرداری اتوماتیک می باشد.
● ویدئو
فرمت فیلمبرداری گوشی ۳GP با وضوح ۹۶×۱۲۸ یا ۱۴۴×۱۷۶ پیکسل است. کیفیت ضبط فیلم نیز سه درجه دارد و می توانید به انتخاب خود به صورت محدود یا در مدت زمان نامحدود (با توجه به میزان حافظه) فیلمبرداری نمائید. تمام افکت های آن نیز مثل افکت های عکسبرداری است.
● تم، برنامه، بازی
در این گوشی چندین تم، متناسب با طراحی گوشی وجود دارد.
برنامه های استاندارد گوشی شامل تبدیل واحد و سنسور نوکیاست. ۶۵۰۰ کلاسیک، مبتنی بر جاوا است و امکان دانلود بازی و برنامه های دیگر را نیز دارد.
● ویژگیهای نسخه ی پنجم S۴O
نسخه ی ارتقاء یافته ی این پلت فورم در مقایسه با دستگاه های قبلی تغییرات زیادی نکرده و ۹۰ درصد کارایی آن مثل گذشته است. همچنین امکان استفاده از چند برنامه به طور همزمان باز هم در این گوشی دیده نمی شود. ولی دارای یک ویرایشگر پیام است که از طریق آن می توانید از لیست آیکن هایی که در پائین صفحه قرار گرفته یکی را انتخاب کرده و در پیام خود قرار دهید.
برنامه ی پخش موسیقی در سری S۴۰ نسخه ی پنجم یکی از بخش هایی است که ارتقاء یافته و شکل ظاهری آن نیز پیشرفته تر شده است. علاوه بر این امکان تنظیم قسمت های مختلف به دلخواه و انتخاب از میان ۷ عدد Skin مختلف برنامه ی موسیقی وجود دارد. با انتخاب هر Skin نه تنها رنگ بلکه کنترل ها و بخش های مختلف آن نیز تغییر می کند که از این جهت از گوشی های سونی اریکسون برتر است. هدست گوشی متأسفانه کیفیت بالایی ندارد و شما نمی توانید هدست دیگری به آن وصل کنید. سایر قابلیت های گوشی فرقی با مدل های قبلی ندارد فقط کارکردن با آنها کمی راحت تر است.
● وضوح صدا
این قابلیت تقریباً در همه ی گوشی ها وجود دارد و می توانید آن را در تنظیمات منو فعال فعال نمائید.
● درنهایت
صدای زنگ نوکیا ۶۵۰۰ کلاسیک پلی فونیک ۷۲ کاناله و تقریباً در همه ی شرایط قابل شنیدن می باشد. همچنین در یافت و ارسال صدا در مقایسه با سایر گوشی ها به خوبی صورت می گیرد. قدرت ویبره یا لرزاننده متوسط است ولی کاربر به راحتی متوجه تماس ها می شود.
منبع : سایت جی.اس.ام


همچنین مشاهده کنید