جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

D-Day شاید وقتی دیگر


D-Day شاید وقتی دیگر
قرار بود که در ۱۷ فوریه امسال، سیستم‌های تلویزیونی سرتاسر ایالات متحده دیجیتالی شود، اما قوانین دست و پاگیر و تشریفات اداری این کشور، مراحل و روند این انتقال را به تعویق انداخته و دولت این کشور را با سردرگمی و چالش مواجه کرده است.
۱۷ فوریه سال ۲۰۰۹ روز D نام گرفته بود زیرا که قرار بود در این روز سیستم‌های آنالوگ تلویزیون در این کشور به صورت دیجیتالی در آمده و شکاف دیجیتالی میان مردم آن از بین برود. البته دسترسی به کامپیوتر جزو این تغییر و تحول و پر شدن شکاف دیجیتالی نمی‌شود. اما چندی پیش دولت آمریکا اعلام کرد که در روز تعیین شده نمی‌تواند این انتقال را به انجام برساند و باید دیجیتالی کردن سیستم‌های آنالوگ تلویزیون را به روز دیگری موکول کرد. به عقیده کارشناسان اگر موضوع ۷۷۵ میلیارد دلاری که صرف این پروژه شده را کنار بگذاریم، کنگره آمریکا باید هرچه سریع‌تر تکلیف مردم را روشن کند و از آنجا که باراک اوباما از قانونگذاران درخواست کرده که تبدیل سیستم‌های تلویزیونی را به زمانی بعد از ۱۷ فوریه موکول کنند، گمان می‌رود که این رییس‌جمهور جدید در اولین ماه کار خود با انتقادات گسترده‌ای در این زمینه روبه‌رو شود.
● ایده تلویزیون دیجیتال
ایده تبدیل سیستم‌های تلویزیون آنالوگ به دیجیتال در آمریکا اولین بار در دهه ۱۹۸۰ مطرح شد. در این زمان تازه مجلس آمریکا باخبر شده بود که ژاپن به تلویزیون‌های HD یا تلویزیون‌های با وضوح تصویر بالا مجهز شده است. البته این تلویزیون‌ها با سیستم‌های آنالوگ کار می‌کردند. از این رو دولت آمریکا با ایجاد رقابت میان سازندگان مبادرت به راه‌اندازی یک سری آزمایشی از سیستم‌های پخش برنامه‌های تلویزیونی نسل جدید کرد.
نتایج این آزمایش نشان می‌داد که پخش کیفیت بالا، کاری عملی نیست و اول از هر چیز باید در مورد سیستم دیجیتال مطالعه کرد. بنابر این ایده اضافه کردن سیستم دیجیتال و انتقال سیستم آنالوگ به دیجیتال به کلی فراموش شد. تا اینکه در سال ۱۹۹۸ با آغاز فروش تلویزیون‌های HD، اولین پخش عمومی با وضوح تصویر بالا در آمریکا انجام شد و در اواخر دهه ۱۹۹۰ پیش‌بینی شد که تا سال ۲۰۰۶ همه ایستگاه‌های تلویزیونی، سیستم‌های آنالوگ را رها خواهند کرد. اما این پیش‌بینی درست درنیامد زیرا به علت بالا بودن قیمت تلویزیون‌های دیجیتال و جعبه‌های مخصوص دریافت سیگنال‌های برنامه‌های باکیفیت بالا، تنها تعداد کمی از افراد می‌توانستند روی آنها دست بگذارند و آنها را خریداری کنند. به طور مثال در سال ۱۹۹۹ زمان شبکه NBC تنها یک سری از برنامه‌های تلویزیونی خود را با عنوان The Tonight Showبه صورت HD ارایه کرد. در سال ۲۰۰۵ زمانی که سازندگان تلویزیون در نشست HDTV در واشنگتن گرد هم آمدند هنوز هیچ خبری از تصمیم جدی در مورد انتقال سیستم‌های آنالوگ نبود. اما در همین سال فضای پخش برای ارتباطات عمومی رایگان شد و به دولت اجازه داده شد که با گذاشتن مزایده باقی‌مانده امواج هوایی تا ۶/۱۹ میلیارد دلار درآمد زایی کند. از طرف دیگر این زمان مصادف شد با رونق و شکوفایی تلویزیون و شرکت‌هایی که کابل یا سرویس‌های ماهواره‌ای به شهروندان ارایه می‌دادند. در اوایل سال ۲۰۰۶ نیز جورج بوش طرح اجبار انتقال سیستم‌های آنالوگ به دیجیتال در عرض سه سال را مطرح کرد و قرار شد که در ماه فوریه امسال این پروژه به صورت عملی دربیاید.
● سردرگمی‌های دولت آمریکا در مقابل دیجیتالی شدن سیستم‌های تلویزیونی
تشریفات اداری و خرابکاری برخی مقامات و دست اندرکاران روند انتقال سیستم‌های آنالوگ را مختل کرده است و این در حالی است که بسیاری از آمریکایی‌ها اقدامات لازم برای گرفتن و تعویض کوپن را انجام داده‌اند.
اوباما جمعه دو هفته پیش در نامه‌ای از مجلس آمریکا درخواست کرد که متوقف کردن سیستم‌های آنالوگ را از تاریخ ۱۷ فوریه به ۱۲ ژوئن موکول کند. اوباما اعلام کرد که بسیاری از آمریکایی‌ها هنوز از سیستم‌های آنالوگ استفاده می‌کنند و برای این تغییر آماده نیستند. وی در مورد دلیل درخواست این تاخیر اعلام کرد فدرال که کمک هزینه جعبه‌های مبدل برای انتقال سیستم آنالوگ به دیجیتال را متقبل شده این ماه با کسری بودجه ۳۴/۱ میلیارد دلاری مواجه شده است که پایان یافتن این پروژه در روز مقرر را با مشکل همراه کرده است.
● انتقاد کمیسیون ارتباطات فدرال
کوین مارتین، رییس کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا، به شدت از درخواست اوباما برای به تعویق انداختن انتقال سیستم‌های تلویزیونی انتقاد کرد و این درخواست را نپذیرفت.
این کمیسیون هشدار داد که در صورت تاخیر این انتقال علاوه بر اینکه شهروندان سردرگم می‌شوند، شرکت‌های بی‌سیم نیز خسارات سنگینی را متحمل خواهند شد. مارتین اعلام کرد که ما زمان و انرژی بسیاری را برای آمادگی در روز ۱۷ فوریه صرف کرده‌ایم و من از این می‌ترسم که شهروندان بابت این تاخیر سردرگم بمانند. وی به شدت از اوباما انتقاد کرده و گفت که بعد از مدت‌ها در بوق و کرنا کردن و اطلاع‌رسانی در مورد ۱۷ فوریه حال چگونه می‌توانیم به مردم بگوییم که این کار عملی نیست؟
مترجم: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید