چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

IT در خودروهای فورد


IT  در خودروهای فورد
امروزه شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان در تلاشند تا هرچه بیشتر از فناوری‌های جدید و محصولات مرتبط با آی‌تی در تولیداتشان استفاده کنند. شرکت فورد به عنوان یکی از غول‌های صنعت خودرو در ایالات متحده نیز در این زمینه مستثنی نیست. در این مطلب برخی از فناوری‌ها و خدمات مرتبط با آی‌تی در تولیدات این شرکت را در سه سال اخیر مرور می‌کنیم.
● تسهیل استفاده از آی‌پاد
همزمان با محبوبیت فوق‌العاده دستگاه iPod، شرکت‌های خودروسازی نیز به فکر افتادند تا از این محبوبیت نهایت استفاده را کنند. فورد نیز از جمله این شرکت‌ها بود که از سه سال پیش امکان نصب این دستگاه را در تولیدات خود امکان‌‌پذیر کرد. فورد به همین منظور قراردادی با اپل امضا کرد که به موجب آن کاربران می‌توانستند iPod را در داخل خودرو شارژ کنند و با نصب این دستگاه در بخش جلویی اتومبیل، موسیقی‌های مورد علاقه خود را گوش دهند .این اتومبیل‌ها طوری ساخته شده‌اند که دستگاه‌های کنترل مخصوص ضبط صوت آن‌ها می‌توانند بخش‌های مختلفiPod را نیز کنترل کنند. بررسی‌ها حاکی است که بیش از ۷۰ درصد اتومبیل‌های آمریکایی مدل ۲۰۰۷ به این سیستم مجهز بوده‌اند.
● طراحی نرم‌افزار مخصوص خودرو
مایکروسافت -بزرگ‌ترین شرکت سازنده نرم‌افزارهای رایانه‌ای- و شرکت خودروسازی فورد، در سال ۲۰۰۶ سیستمی را در خودروها ابداع کردند که رانندگان بتوانند توسط آن دستگاه پخش موسیقی و تلفن داخل خودرو را بدون دخالت دست و فقط با کلام فعال کنند. این سیستم با صدای انسان فعال می‌شود و راننده می‌تواند با گفتن نام یک آهنگ، دستگاه پخش موسیقی داخل خودرو خود را فعال کند و با گفتن نام یک نفر شماره تلفن او را بگیرد. امکاناتی مانند جهت‌یابی ماهواره‌‌ای، دانلود موسیقی، فیلم و دریافت ایمیل از اینترنت همچنین ارتباط از دیگر امکانات سیستم یاد شده است. این سیستم بر اساس سیستم‌عامل Windows Automotive"" شرکت مایکروسافت طراحی شده است. محصول یاد شده به راننده امکان می‌دهد که تمامی اطلاعات مربوط به تلفن همراه خود از قبیل مکالمات، آدرس‌ها، مکان مکالمه و پیغام‌های روزمره را در نمایشگر کوچکی که در این ماشین تعبیه شده است، مدیریت کند. این سیستم همچنین دارای امکان مطالعه هوشمند پیغام‌های متنی و تبدیل آن به فایل صوتی است.
سیستم سینک، علاوه بر بهره‌مندی از فناوری‌های بی‌سیم و بلوتوث می‌تواند از طریق پورت USB نیز با iPod ارتباط برقرار کند. سیستم مذکور همچنین به راننده امکان می‌دهد از طریق یک منو خاص موسیقی مورد نظر خود را انتخاب کند. سیستم سینک، با دارا بودن سه میلیون کد امنیتی، از امکانات مناسبی برای حفظ حریم و اطلاعات شخصی کاربران برخوردار است. اولین‌بار دوازده مدل از خودروهای ساخت فورد به این سیستم مجهز و در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شدند و در سال ۲۰۰۸ نیز این شرکت تمامی خودروهای ساخت خود را به این سیستم مجهز کرد. این سیستم به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که با سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی قابل اجرا و فعال می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، بازار خودرو برای استفاده از چنین سیستمی آمادگی زیادی دارد و تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در داخل خودروها با شتاب به حوزه‌ای مهم در بازار خودروسازی تبدیل شده‌اند. به گفته آنان توافق میان این دو شرکت عظیم بخشی از تلاش مایکروسافت برای کشف بازارهای جدید و فراتر از عرصه نرم‌افزارهای رایانه‌ای مورد استفاده در خانه و دفاتر کار بوده است. البته دیگر شرکت‌های خودروسازی بزرگ، مانند جنرال موتورز نیز سیستم‌های هوشمند ابداع کرده‌اند.
● مقابله با جنون سرعت
شرکت خودروسازی فورد علاوه بر استفاده از فناوری‌های پیشرفته در خودروهای مختلف تولیدی، بر مبنای سفارشات دریافتی خدمات متنوع فناوری را نیز ارایه می‌دهد. این شرکت چندی پیش اعلام کرد با نصب یک تراشه پیشرفته رایانه‌ای روی بسیاری از تولیدات خود از سال ۲۰۱۰ مانع رانندگی جوانان با سرعت بالا خواهد شد. با گنجاندن این تراشه کوچک در کلید خودرو، راننده نمی‌تواند با سرعتی بیش از ۸۰ مایل در ساعت (حدود ۱۳۰ کیلومتر در ساعت) رانندگی کند. این رقم در صورت تمایل والدین به ۶۵، ۵۵ یا ۴۵ مایل در ساعت قابل کاهش است. تراشه مذکور همچنین به والدین امکان می‌دهد نحوه استفاده از دیگر امکانات خودرو را نیز کنترل کنند. برای مثال، آنان می‌توانند کاری کنند که صدای ضبط خودرو از حد معینی بیشتر نشود یا در صورت بسته نبودن کمربند ایمنی خودرو زنگ هشداری را به صدا درآورد. در حال حاضر فورد از تراشه‌های رایانه‌ای در کلیدهای اتومبیل‌های تولید شده خود به منظور مقابله با سرقت استفاده می‌کند. مقامات این شرکت اعلام کرده‌اند، افزودن این قابلیت به تولیدات فورد به دنبال نظرسنجی‌های شکل گرفته توسط این شرکت انجام شده است. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۷۵ درصد والدین خواستار محدودیت سرعت و کاهش صدای ضبط صوت اتومبیل‌ها در زمان استفاده فرزندانشان هستند.
● نرم‌افزارهای هوشمند صوتی
شرکت خودروسازی فورد از یک سال گذشته تاکنون در تمام محصولات اروپایی خود از سیستم کنترل صوتی استفاده می‌کند که در آن نرم‌افزار ویژه ساخت شرکت nuance به کار رفته است.
شرکت nuance که در سال ۲۰۰۵ با شرکت scansoft ادغام شد، سابقه طولانی در تولید نرم‌افزارها و سیستم‌های کنترلی صوتی دارد. نرم‌افزارهای هوشمند صوتی vocon و نرم‌افزار واژه‌پرداز صوتی realspeak از جمله محصولات این شرکت است که هم‌اکنون در سراسر جهان استفاده می‌شود. ساخت این نرم‌افزار جدید به رانندگان اروپایی کمک می‌کند کنترل بیشتری بر اتومبیل خود داشته باشند. این نرم‌افزار جدید که blaupunkt نام گرفته، امنیت بیشتری برای سرنشینان خودرو فراهم می‌کند و اگر چشمان راننده خسته شود و امکان مشاهده فضای روبه‌رو در شب برای وی ممکن نباشد، خودرو به صورت خودکار کنترل اتومبیل را در دست خواهد گرفت.
● ارایه ابزار امنیتی
Micro vbb از جمله دیگر امکانات خودروهای شرکت فورد است. این محصول یک ابزار امنیتی ضدسرقت محسوب می‌شود که می‌تواند اطلاعات گسترده‌ای در خود ذخیره کند. عملکرد این دستگاه مشابه جعبه سیاه هواپیما است و به محض باز کردن درهای اتومبیل به شکل خودکار فعالیت خود را آغاز می‌کند. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که پس از دریافت اطلاعات جدید آن را از طریق پیام کوتاه به تلفن همراه صاحب اتومبیل منتقل می‌کند. سیستمvbb همچنین به فناوری GSM مجهز شده است تا ارتباط بین کاربر و خودرو به سادگی برقرار شود. با این سیستم، جعبه سیاه خودرو می‌تواند به محض کسب اطلاعات جدید به راننده پیامک ارسال و تمامی درهای خودرو را قفل کند. راننده اتومبیل می‌تواند با ارسال کلمه find به سیستم هوشمند اتومبیل از محل دقیق استقرار آن مطلع شود. این ابزار به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند امکان ارتباط دوسویه بین اتومبیل و راننده را برقرار سازد. اگر راننده کلمه off را به این سیستم هوشمند ارسال کند خودرو به صورت خودکار خاموش می‌شود. سیستمvbb در چهار مدل مختلف وارد بازار شده است و تمامی شرکت‌های خودروسازی می‌توانند آن را روی نسل جدید محصولات خود نصب کنند.
منبع : هفته‌نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید