جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


لزوم توجه عرضه کنندگان محصولات نفتی و پتروشیمی به توانمندی کارگزاران


لزوم توجه عرضه کنندگان محصولات نفتی و پتروشیمی به توانمندی کارگزاران
توانمندی شرکت های کارگزاری بورس برای بازاریابی و خرید محصولات نفتی و پتروشیمی، برترین ملاک انتخاب آنها از سوی شرکت های عرضه کننده محصولات نفتی و پتروشیمی است.
به دنبال راه اندازی مرحله نخست بورس نفت ایران، تشکیل بورس محصولات پتروشیمی و الزام عرضه این محصولات در بورس از سوی هیئت دولت، شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، مسئول فروش محصولات شرکت های پتروشیمی را موظف به پذیرش محصولات در بورس کالا و عرضه آنها کرد؛ به گونه ای که حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس، روندی رو به رشد یافت.
عرضه محصولات نفتی و پتروشیمی در مرحله اول بورس نفت، فعالان بازار پتروشیمی را به سمت بازار منسجم و قانونمند بورس راهنمایی کرد و در این میان، شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران نیز در اقدامی سنجیده دوره های آموزشی آشنایی با نحوه معاملات محصولات پتروشیمی را با کمک کارگزاران بورس برای فعالان بازار برگزار کرد.
هر یک از شرکت های نفتی و پتروشیمی که محصولات خود را در مرحله اول بورس نفت ایران عرضه می کنند، با یکی از ۲۲ شرکت کارگزاری فعال در تالار بورس کالای ایران همکاری دارند و بر این اساس شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران نیز برای عرضه محصولات پتروشیمی تولیدی در کشور موظف به انتخاب یکی از این شرکت های کارگزاری بود که یکی از راه های انتخاب کارگزار عرضه کننده از سوی بازرگانی پتروشیمی، ارزیابی کارگزاران با توجه به عواملی همانند حجم معاملات، تعداد کارکنان، مجوزهای اخذ شده از سازمان بورس، دارار بودن سایت اینترنتی و میزان ارائه خدمات گوناگون به مشتریان بود.
شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران در ابتدا یکی از کارگزاران را انتخاب کرده و عرضه محصولات پتروشیمی خود را به آن شرکت سپرد، ولی با گذر زمان و افزایش حجم معاملات، مشکلاتی همانند تاخیرهای طولانی در صدور ثبت سفارشات و حواله ها مشاهده شد. پس از مدتی تمام کارگزاران بانکی به عنوان کارگزار عرضه کننده انتخاب شدند و تا حدودی انحصار عرضه از یک کارگزار شکسته شد، ولی همچنان انحصار عرضه محصولات پتروشیمی در اختیار چند کارگزار بانکی باقی ماند.
از آنجا که بازرگانی پتروشیمی عامل فروش محصولات تولیدی شرکت های پتروشیمی است و برای فروش محصولات آنها کارمزدی دریافت می کند و هرقدر این شرکت بتواند محصولات شرکت های پتروشیمی را با حجم بالاتر، در موعد مقرر و با قیمت مناسب به فروش برساند، توانسته است وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد.
شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران می تواند با بهره مندی از اختیارات و توانمندی های خود در شرکت بورس کالای ایران به اهداف یادشده دست یابد.
یکی از موضوع های مهم در معاملات بازار بورس، قیمت محصولات است که ساز کار بورس خود تعیین کننده قیمت مناسب برای خریدار و فروشنده است، ولی در باره میزان فروش محصولات، باید گفت پس از ورود هر محصول به بورس کالا، کارگزاران آن بورس وظیفه بازاریابی و جذب مشتریان را به عهده می گیرند؛ بنا بر این وظیفه بازاریابی و جذب مشتریان پس از ورود محصولات پتروشیمی به بورس از بازرگانی پتروشیمی به کارگزاران بورس منتقل می شود.
با توجه به موارد یادشده می توان نتیجه گرفت که بهترین ملاک برای انتخاب کارگزاران عرضه کننده محصولات، توانمندی آنان در بازاریابی و حجم خرید محصولات پتروشیمی از سوی آنان است، بر این اساس شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز می تواند به جای بررسی عوامل مختلف ارزیابی کارگزاران یا دولتی و خصوصی بودن آنها، بهترین نشانه را که همان میزان خرید محصولات پتروشیمی به وسیله هر کارگزار است، ملاک قرار داده و با دریافت اطلاعات خرید کارگزاران در طول هفته، عرضه هفته آینده را بر اساس آن میان کارگزاران تقسیم کند.
در این صورت تمام شرکت های کارگزاری، عرضه کننده محصولات بازرگانی پتروشیمی خواهند بود و هر یک به میزان فعالیت بازاریابی و خرید روزها و هفته های گذشته، حجم جدیدی از محصولات را برای عرضه دریافت می کنند که در این صورت انگیزه بیشتری میان کارگزاران برای بازاریابی و جذب مشتریان و ارائه خدمات بیشتر به آنها برای خرید محصولات پتروشیمی به وجود می آید.
هم اکنون اجرای این روند از سوی شرکت ذوب آهن اصفهان آزموده شده که با دریافت اطلاعات کارگزاران خریدار و فروشنده، در هر زمان ارزیابی کارگزاری ها را نزد خود به روز کند.
از آنجا که تمام کارگزاران خود را کارگزار عرضه کننده ذوب آهن اصفهان می شناسند، برای دریافت حجم بیشتری از محصول این شرکت و عرضه آن در بورس، فعالیت گسترده تری برای بازاریابی انجام می دهند و همکاری میان کارگزاران و شرکت عرضه کننده بر اساس ضوابط دقیق، مدون و قابل دفاع شکل می گیرد.
با این که بسیاری از شرکت های کارگزاری خصوصی بورس کالا، تمام توان خود را برای انجام بازاریابی حرفه ای و جذب مشتریان صرف کرده و حجم معاملات آنها در زمینه محصولات پتروشیمی در حد قابل ملاحظه ای قرار دارد، از عرضه محصولات شرکت بازرگانی پتروشیمی محروم هستند که امیدواریم این شرکت اطلاعات مربوط به کارگزاران خرید، نظیر مقدار خرید، نوع کالا و مواردی از این دست را در روزهای عرضه کسب کرده و تصمیم مناسبی برای عرضه محصولات خود بگیرد تا معامله محصولات پتروشیمی در مرحله اول بورس نفت ایران موفقیتی بیش از پیش یابد.
سید روح اله میرصانعی
مدیرعامل کارگزاری پارس ایده بنیان
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید