جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

وبلاگ های عربی ؛ تنفر از آمریکا ، اسراییل و رهبران سازشکار عرب


وبلاگ های عربی ؛ تنفر از آمریکا ، اسراییل و رهبران سازشکار عرب
تنفر از آمریکا ، اسراییل و رهبران سازشکارعرب به حرف اغلب وبلاگ نویسان عرب بخصوص این روزها که جنگ در غزه با شدت هر چه تمامتر ادامه دارد ، مبدل شده است.
وبلاگ و وبلاگ نویسی پدیده ای چند ساله در دنیای سایبر است. وبلاگ نویسان در اغلب نقاط جهان ، و بیشتر جوانانی هستند که فضای اینترنت را برای طرح دیدگاهها و نظرات خود در صفحه ای به نام " وبلاگ "‌ بدون اینکه دروازه بانی برای آن وجود داشته باشد ، انتخاب کرده اند و می کنند. صدها هزار وبلاگ ثبت شده بر روی شبکه اینترنت که نویسندگان آنها را از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب کره زمین با هم مرتبط و به تعامل ! با یکدیگر واداشته ، نشان می دهد که شعار "من با همه هستم و همه با هم" دیر زمانی است ، محقق شده است و دراین فضا هیچ چیز حتی جغرافیای سیاسی مرز و محدوده محسوب نمی شود.اقبال به وبلاگ نویسی بخصوص در کشورهایی که در آنها نظام سیاسی بسته است ، رونق بسیاری دارد که از جمله نشانه های آنها فراوانی وبلاگ ها به زبان آن ، و یا آن دسته از کشورهاست . تحلیل محتوای وبلاگ ها توسط موتورهای جستجو نشان می دهد که "‌عربی " یکی از زبانهای رایج در وبلاگ نویسی است و وبلاگ های پرشماری به این زبان فعال و یا به اصطلاح "‌آپ "‌هستند.
شبکه تلویزیونی "‌الجزیره " اخیرا پژوهشی را از موضوعات مورد علاقه جوانان عرب در وبلاگ نویسی صورت داد . نتیجه واقعا برای بسیاری از رهبران عرب تکان دهنده بود و الجزیره که این کار را صورت داد شاید هرگز تصور چنین یافته ای را نمی کرد. نتیجه نظر سنجی نشان می داد که به موازات تنفر روز افزون از آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ، جوانان عرب از رهبران خود بواسطه نزدیکی بیش از حد به آمریکا انتقاد و از میزان اعتمادشان به آنها کاسته شده است.
جوانان عرب به وبلاگ نویسی «مدوّنه» می گویند . وبلاگ ها هم در میان جوانان عرب جای "حرف دل" است ، حرفهایی که جاهایی ممنوع تلقی می شود. نتیجه پژوهش گسترده الجزیره که با کمک سرویس دهنده های اینترنتی مشهور صورت گرفته ، می گوید که بیشترین حجم وبلاگ نویسی جوانان عرب مربوط به مساله فلسطین و علیه آمریکاست. این بستر اصلی تفکر جوانان عرب است. همکاری و همراهی دولتهای عرب با آمریکا و سخت گیری در مورد مساله فلسطین، این دو حوزه را ممنوعه کرده و به همین دلیل وبلاگ نویسی عربی با مساله فلسطین پیوند خورده است. ضمن آنکه اساساً مساله فلسطین برای دو سه نسل فعلی مساله اول دنیای عربی است.
نظر سنجی های متعدد نشان می دهد که دولت ایالات متحده آمریکا نه تنها در نزد ملتهای مسلمان جهان که در بین مردم کشورهای اروپایی و حتی آمریکا ، دولتی غیر مقبول است . اولین و شاید جدی ترین هشدار در این زمینه را "الجزیره " در ۲۵آذر ۱۳۸۵ به رهبران واشنگتن داد و بدنبال آن بود که "جیمی کارتر "‌رییس جمهوری اسبق آمریکا در کتاب پرسرو صدایش "‌فلسطین ؛ صلح نه تبعیض نژادی " با صراحت تمام به رهبران آمریکا گفت که:" ستاره ما افول کرده است."
نظر سنجی الجزیره که اشاره رفت نشان می داد که ۷۰تا۸۰درصد مردم در کشورهای اسلامی و نیز اروپا و آمریکا از سیاستهای کاخ سفید " تنفر " دارند. این نظر سنجی توسط چندین موسسه نظر سنجی و از جمله آمریکایی و همزمان در شماری از کشورهای جهان فارغ از نوع مذهب غالب جمعیت آنها صورت گرفت . یک نکته مهم و قابل تامل در این نظر سنجی ها این بود که هر کشوری که دارای سیستم حکومتی لائیک بوده ، در آن مردم بیشتر نسبت به سیاستهای دولت واشنگتن ابراز تنفر کرده اند که به عنوان نمونه می توان به ترکیه اشاره کرد که بنا بر نظر سنجی صورت گرفته و مورد اشاره ، بیش از ۸۲درصد مردم آن " در حد تنفر " با آمریکا مخالفند.
ازروزی که رژیم صهیونیستی غزه را زیر آتش گرفته است ، وبلاگ های جوانان عرب یک لحظه آرام نیستند. آنها با پست های فراوان خود ، جهان را به همدلی با مردمان در بند غزه می خوانند و محیط وبلاگ ها به صحنه دادگاههایی برای محاکمه رهبران عرب تبدیل شده است . جوانان عرب در وبلاگهای پرشمارشان ، مقاومت را یگانه راه برای مقابله با رژیم صهیونیستی می دانند. " عبدالناصر" اهل عربستان در وبلاگ خود " مسلمانان "‌ بعد از محاکمه رهبران عرب برای سازش با اسراییل ، حماس و جهاد اسلامی را "قوی ترین ارتش های عرب " می خواند و می نویسد: رهبران عرب باید از این گروهها بیاموزند . آنها بدون سلاح قابل توجهی روزها ست جلوی دشمن تا بن دندان مسلح ایستاده ا ند و خواهند ایستاد ، اما شما (رهبران عرب )‌ یادتان نرود که بالاترین مقاومتتان ۶روز بوده است !!
"پرنس عرب " در وبلاگ خودش تحریم را سلاح بزرگ امت اسلامی می خواند و از دولتهای عربی می خواهد فقط یک روز ! صدور نفت به غرب و اسراییل را متوقف کنند تا پی به قدرت مسلمانان برده شود . او می نویسد : فقط یک روز هیچ مسلمانی کوکاکولا نخرد و در مک دونالد ها ساندویج نخورد ، آیا باور ندارید که استعمار قدرت ما را درخواهد یافت؟
رئوف پیشدار
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا


همچنین مشاهده کنید