جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

این تابه‌ها روغن نمی‌خواهند


این تابه‌ها روغن نمی‌خواهند
این روزها هر کالایی که در بازار عبارت رژیمی و ضدچاقی را یدک بکشد، ناخودآگاه طرفداران زیادی پیدا می‌کند و با استقبال خریداران روبه‌رو می‌شود. اگر به‌تازگی سری به فروشگاه‌های ظروف آشپزخانه زده باشید احتمالا ماهی‌ تابه‌های درداری را دیده‌اید که به گفته فروشنده‌ها برای پخت وپز در آنها نیازی به استفاده از روغن نیست و به این ترتیب کالری زیادی از غذای روزانه حذف خواهد شد، به طوری که ازآنها به عنوان تابه‌های رژیمی یاد می‌شود که البته قیمت آنها هم بالاتر از انواع عادی است.
این تابه‌ها برای پخت وپز نیاز به روغن ندارند ودر شکل‌ها و ابعاد و رنگ‌های مختلف در بازار یافت می‌شوند و نقطه مشترک همه آنها این است که یک سیستم بسته را تشکیل می‌دهند یعنی این تابه‌ها به صورت دوطرفه طراحی شده‌اند که قفل مرکزی مغناطیسی مانع باز شدن در ظرف حین پخت می‌شود و از هر دو طرف می‌توانید ظرف را روی شعله قرار دهید. اغلب آنها برای گذاشتن روی اجاق‌گاز طراحی شده‌اند اما تعدادی از آنها برقی هستند و تعدادی را نیز می‌توانید در فر قرار دهید ولی به طور کلی می‌توان گفت اکثرشان از جنس چدن هستند اما نوع تفلون آنها نیز در بازار موجود است که به‌نظر می‌رسد نسبت به نوع اول طرفداران کمتری دارد.
● روش طبخ چگونه است؟
سیستم بسته این تابه در شروع پخت موجب می‌شود که غذا اصطلاحا عرق کند و آب و روغن خود را به ظرف پس دهد و به این ترتیب غذا در بخار آب خود پخته و بعد از پخت کامل و تبخیر آب اضافی در روغن خود سرخ می‌شود، به طوری که غذا ضمن مغز پخت شدن، ظاهری سرخ شده و برشته دارد.
البته گروهی از این تابه‌ها قابلیت‌های دیگری نیز دارند یعنی شما می‌توانید علاوه بر پختن و سرخ کردن غذاهای مورد علاقه‌تان آنها را بخارپز و کبابی کنید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که برای سرخ کردن غذاهایی مثل سیب‌زمینی و یا بادمجان که در ترکیب خود، روغن ندارند چگونه باید عمل کنیم؟ جواب ساده است. شما با افزودن مقدار بسیار کمی روغن (حدود یک تا دو قاشق غذاخوری) می‌توانید این مواد غذایی را نیز سرخ کنید زیرا به دلیل تبعیت از روش بخارپز، غذا نمی‌تواند روغن را به درون خود جذب کند و همان مقدار کم روغن افزوده شده به غذا روی سطح را کاملا می‌پوشاند و آن را سرخ و طلایی می‌کند بنابراین به دلیل طبخ ملایم وهمچنین استفاده از آب و روغن خود غذاها برای پختن و سرخ شدن آنها، ارزش مواد غذایی حفظ می‌شود و غذاها طعمی واقعی و دلپذیر خواهند داشت.
● چرا این تابه‌ها این‌قدر پرطرفدارند؟
مهم‌ترین مزیت استفاده از ماهی تابه‌های رژیمی، عدم استفاده از روغن در طبخ غذاها است اما یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز آنها این است که شما هنگام پخت و پز و سرخ کردن غذاها نیاز به برگرداندن غذا ندارید و کافی است هنگامی که یک طرف غذا سرخ شد، طرف دیگر ظرف را روی شعله اجاق گاز قرار دهید. این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا هم شکل ظاهری غذا حفظ می‌شود و هم اینکه پاشیدن روغن به اطراف و ریختن آن روی پوست‌تان را تجربه نخواهید کرد. یکی از خصوصیات با اهمیت این تابه‌ها، نچسب‌بودن سطح داخلی و حتی بیرونی آنها است چرا که هم غذا به ظرف نمی‌چسبد وهم شستشوی آن آسان است اما گروهی از این تابه‌ها هم در بازار یافت می‌شوند که با وجود نچسب بودن لایه بیرونی و درونی ظرف دسته نسوز ندارند و اگر یادتان نباشد و دسته تابه با شعله گاز تماس پیدا کند، پوشش لاستیکی دسته آب می‌شود و بوی بسیار نامطبوعی در آشپزخانه به وجود می‌آید.
● تابه‌های رژیمی متهم می‌شوند
علاوه بر مزایای گفته شده، این تابه‌های بدون نیاز به روغن، چندان هم بی‌عیب و نقص نیستند. مثلا اگر به زمان پخت غذا و راهنمای استفاده از تابه توجهی نکنید و غذا بیش از زمان تعیین شده روی گاز بماند، به دلیل نداشتن آب و روغن اضافی، زودتر از ظروف دیگر باعث سوختن غذا می‌شوند و بنا به بسته بودن سیستم پخت و پز، بوی نامطبوع سوختگی در غذا باقی می‌ماند و نمی‌توان به راحتی آن را از بین برد. در عین حال، نوع غیراستاندارد تابه‌ها نیز از جنس نامطلوبی هستند که به وفور هم در بازار یافت می‌شوند و در دمای بالا طعم و بوی ناخوشایندی را در غذا ایجاد می‌کنند. البته این موضوع نمی‌تواند اتهامی جدی برای این تابه‌ها محسوب شود زیرا در مقایسه با سایر ظروف و وسایل پخت و پز مثل مایکروویو، سرخ‌کن و کباب‌پز بسیار خوب عمل می‌کنند. مثلا پخت غذاهای جامد در مایکروویو تا حد زیادی موجب خشک شدن آنها می‌شود اما غذاهایی که در تابه‌های بدون نیاز به روغن، تهیه می‌شوند، لذیذ و آب‌دار هستند و یا مثلا سرخ کردن مواد غذایی در سرخ‌کن نیاز به روغن زیادی دارد و حتی اگر در مرحله نهایی از صافی روغن استفاده کنید باز هم روغن و چربی زیاد در بافت غذا باقی می‌ماند، در حالی که شما هنگام استفاده از تابه‌های رژیمی، هیچ روغن اضافی را در بافت غذا نمی‌بینید. کباب‌پزها نیز شکل و طعم واقعی غذا را از بین می‌برند اما غذاهای کباب‌ شده در تابه‌های بدون نیاز به روغن طعم و شکل واقعی خود را حفظ می‌کنند.
● نظر متخصصان تغذیه
دکتر امیر بیابانی، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز درباره این تابه‌ها می‌گوید: «مهم‌ترین ویژگی تابه‌های بدون نیاز به روغن این است که با استفاده از فشار بخارآب، غذا را کاملا مغز‌پخت می‌کنند و برای سرخ کردن غذا نیاز به استفاده از روغن اضافی نیست زیرا یکی از عمده دلایل چاقی در جوامع امروزی و به ویژه کشور ما مصرف دایم غذاهای چرب و سرخ‌کرده است و کاهش سن سکته قلبی و ابتلا به بیماری فشارخون و چربی خون از عواقب مصرف همین غذاها است و من به‌عنوان یک کارشناس تغذیه، استفاده از این ظروف را به خصوص به آنهایی که از چاقی و بیماری‌های مرتبط رنج می‌برند، توصیه می‌کنم.»
● صرفه‌جویی در وقت؛ مزیت دوم
اگر مهم‌ترین مزیت تابه‌های رژیمی را حذف یا به حداقل رساندن روغن در طبخ غذا بدانیم، بدون شک باید از صرفه‌جویی در وقت به‌عنوان دومین مزیت این تابه‌ها یاد کنیم.
پریسا اصولی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید