جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آشنایی با پیشرفته ترین مدیر روباتی دنیا


آشنایی با پیشرفته ترین مدیر روباتی دنیا
تالار های ورودی شرکت نرم افزاری iAnywhere در اونتاریوی کانادا همیشه در سکوت مطلق هستند. دیوار های بژرنگ این شرکت، حتی صدای تلق تلق تایپ برنامه نویسان را نیز خفه می کند. فرش های طرح داری که فضای کف را پر کرده اند، صدای قدم کارمندان و حتی صدای چرخ های روبات باریک و بلند IvanAnywhere را از بین می برند.
IvanAnywhere روباتی است که به جای «ایوان بومن» به کارهای شرکت رسیدگی می کند. آقای «بومن» ۸۰۰ مایل دورتر از شرکت است و از خانه اش روبات مذکور را کنترل می کند. IvanAnywhere یک روبات باریک و بلند است که بیشتر به یک جا رختی چرخدار شباهت دارد.
کابل های این روبات از طریق یک میله آهنی، به موتورها، اسپیکرها و دوربین ها متصل می شوند و در وسط این میله، یک لپ تاپ نصب شده که صفحه نمایش آن، «بومن» را در خانه اش نشان می دهد. «بومن» با کمک IvanAnywhere در حالی که با همکاران خود به تعامل می پردازد، نرم افزار ها را کد گذاری می کند.
«بومن» این روبات را که از طریق یک کنترل مخصوص بازی های ویدئویی به کامپیوترش متصل کرده است، به حرکت درمی آورد و با فشار دادن دکمه ها، وب کمی را که در بالای بدنه روبات وجود دارد و دقیقاً همانند چشم عمل می کند، می چرخاند تا محیط اطراف روبات را مشاهده کند.
IvanAnywhere حدود یک ماه است که تکمیل شده و در شرکت iAnywhere به استخدام درآمده است، اما باید گفت ایده های اولیه طراحی آن به پنج سال پیش بر می گردد.
● در آن زمان کار همسر «بومن» به شهر
Nova Scotia منتقل شد و «بومن» مجبور بود به همراه همسرش به آنجا نقل مکان کند و از محل کار خود دور شود اما این امر به ترک شرکت ختم نشد و در مقابل باعث شد وی و همکارانش به ابتکار جالبی دست بزنند.
«گلن پائولی» رئیس «بومن» می گوید؛ «بومن یک مهندس نمونه بود و دل مان نمی آمد او را از دست بدهیم، پس سعی کردیم ظاهر جدید و متفاوتش را تحمل کنیم.» «بومن» در ابتدا از طریق وسایل ارتباطی ساده نظیر تلفن، ای میل و پیام فوری با همکارانش تعامل می کرد و از این طریق با آنها در ارتباط بود اما احساس دوری شدیدی می کرد. «پائولی» می گوید؛ «برای ما بسیار سخت بود که احساس کنیم بومن یکی از اعضای تیم ما است، به قول معروف از دل برود، هر آن که از دیده رود.»
پس از مدتی مسوولان شرکت صفحه نمایشی خریداری کردند که به «بومن» امکان می داد رو در رو با همکارانش چت و از طریق آن در جلسات حضور پیدا کند اما این راهکار نیز مسائل خاص خود را داشت.
برای مثال میکروفنی که باید مکالمات بومن را پخش می کرد، چندین مرتبه از کار افتاد و ارتباط آنها تنها به ارتباط تصویری محدود شد.
اما ایده استفاده از یک روبات متحرک یک سال پیش و از زمانی شکل گرفت که «یان مک هاردی» یک وسیله کنترل از راه دور را به دفتر کار آورد. «پائولی» با دیدن این وسیله به شوخی گفت باید صفحه نمایش «بومن» را به یکی از این وسیله ها نصب کرد تا از طریق آن مثل زنبور عسل در شرکت به حرکت درآید.
همه از شنیدن این حرف به خنده افتادند، اما همین حرف، «مک هاردی» را به فکر واداشت و باعث شد IvanAnywhere طراحی شود.
در این روبات، چهار چرخ و یک باتری موتورسیکلت ۵۰ پوندی به کار رفته تا قابلیت هرگونه حرکتی را به آن بدهد. در قلب این کارمند آهنی، یک لپ تاپ با صفحه لمسی وجود دارد که اطلاعات پیرامون خود شامل صدا، تصویر و داده های یک حسگر را از طریق فناوری بی سیم (Wi-Fi) و اینترنت به کامپیوتر بومن منتقل می کند. علاوه بر این «بومن» نیز از طریق کامپیوتر یک تعامل دو سویه با شرکت iAnywhere برقرار کرده است.
● پیشرفته ترین روبات دو پا
یکی از دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه فناوری «دلف» در هلند موفق به ساخت روباتی شده که به ادعای وی پیشرفته ترین روبات متحرک دو پا است. «دان هابلن»، روبات Flame را طراحی کرده تا به پژوهش های مربوط به نحوه راه رفتن انسان کمک کند.
Flame، ۳/۱ متر قد و ۱۵ کیلوگرم وزن دارد و کابل های به کار رفته در آن دقیقاً همانند ماهیچه ها و تاندون های بدن انسان، استخوان ها را می کشند یا به آنها نیرو وارد می کنند.
این روبات هفت موتور و یک عضو متعادل کننده در قسمت شکم و چندین الگوریتم ثبات و استقامت دارد. «هابلن» امیدوار است نحوه راه رفتن انسان گونه این روبات محققان را در یافتن روش های جدید مقابله با بیماری های استخوان و مفصل کمک کند.
● روبات ملخ نما
دانشمندان سوئیسی موفق به ساخت روباتی شده اند که قادر است ۲۷ برابر طول خود بپرد. این روبات که تنها هفت گرم وزن دارد، از پرش ملخ الگوبرداری می کند، به این ترتیب که به طور ناگهانی انرژی ذخیره شده خود را آزاد می کند. باتری کوچکی که در این ملخ روبات تعبیه شده، به آن امکان می دهد بیش از ۳۲۰ پرش ۴/۱ متری را با فاصله زمانی سه ثانیه انجام دهد.
پروفسور «داریو فلورینو» مخترع این روبات می گوید؛ «این تکنیک به روبات ملخی امکان می دهد از سطوح نا همواری که روبات های متحرک یا چرخدار قادر به حرکت در آنها نیستند، عبور کند.»
نسترن صائبی
منابع
www.csmonitor.com
www.mitpress.mit.edu
www.thetimesonline.com
منبع : سافتستان


همچنین مشاهده کنید