پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

«صنعت لاغری» به شما دروغ می‌گوید


«صنعت لاغری» به شما دروغ می‌گوید
اگر رژیم‌های غذایی مختلف را یکی بعد از دیگری امتحان کرده‌اید و هنوز هم لاغر نشده‌اید، بدانید که اشکال از شما نیست! اگر تا کنون هر چیزی را که راجع به تاثیرگذاری آن روی کاهش وزن در رادیو، تلویزیون و مجله‌ها دیده‌اید، شنیده‌اید یا خوانده‌اید، آزمایش کرده‌اید و نتیجه‌ای هم در بر نداشته و نه تنها باعث کاهش وزن شما نشده بلکه مثل یویو وزنتان را بالا و پایین برده، بهتر است همین جا متوجه شوید که «صنعت» کاهش وزن به همه کسانی که باورش کرده‌اند، نارو زده است.
البته آنچه امروز می‌توان آن را «صنعت» لاغری نامید، در تمام این سال‌ها این کارش را با ظرافت و از دو راه انجام داده، یکی از راه فروش میلیونی قرص‌ها، داروها، رژیم‌های جورواجور، مکمل‌ها و دستگاه‌هایی که به پشیزی نمی‌ارزیدند؛ دوم از راه زرق و برقی که با راه انداختن آن، شما را از پیدا کردن روشی موثر و ارزان برای کاهش وزن منطقی و معقول، دور کرده است.
داروها، قرص‌ها، ژل‌ها، دستگاه‌های لاغری و حتی رژیم‌های فریبنده‌ای مثل اتکینز و یونگ چیز تازه‌ای نیستند که بخواهیم از آنها بگوییم؛ «مد» این روزهای صنعت لاغری، چای است! البته نه چای آلبالو، دارچین یا حتی چای سبز بلکه چای وو - یی (Wu-Yi)! چیزی که ارائه کنندگان، آن را بازگشت به سنت ۴۰۰ سال پیش چین می‌دانند و آدم معروف‌هایی مثل بیانسه، جنت جکسون، ریچل ری، کوین ترودو و اپرا هم با لیوانی از این چای در دست عکس گرفته‌اند. البته بد نیست بدانید حالا که سال نو شده و بازار آمارگیری هم داغ است، پرطرفدارترین محصول فروخته شده در سال ۲۰۰۸ همین چای وو - یی بوده است.
اینها همه برای این است که اگر تبلیغ سبز، سلامت و گیاهی این چای را دیدید، زیاد هول نشوید و تندتند اسکناس از جیبتان درنیاورید، چراکه برخلاف چیزی که کمپانی تولیدکننده به شما هشدار می‌دهد، مبنی بر اینکه راه‌های ارزان را انتخاب کنید، حساب و کتاب پولی که برای نوشیدن این چای در طول سال می‌پردازید از اسکی در ارتفاعات سوئیس هم گران‌تر خواهد شد!
● اگر کیلویی می‌خری، بیا!
اولین چیزی که به راحتی در سایت‌های مبلغ این چای می‌توانید ببینید این است: «اگر اضافه وزن کمی دارید به دنبال این چای نیایید چرا که این چای درمان چاقی‌های مفرط است!» از همین جمله هم است که باید اولین شک‌ها در شما به وجود بیاید و با خود بگویید که سنگ بزرگ نشانه نزدن است، چرا که به خصوص برای درمان چاقی‌های مفرط، وزن به یکباره کم نخواهد شد. برنامه‌ای هم که پله‌پله وزن را پایین می‌آورد برای برطرف کردن هر نوع اضافه وزنی کارآمد خواهد بود مگر روشی مثل چای وو - یی که اگر برای تولیدکنندگان صرف نداشته باشد، برای مصرف‌کنندگان هم کارایی نخواهد داشت!
از نکات جالب بعدی که در مزایای این چای تبلیغ می‌شود می‌توان به این موارد اشاره کرد: «بدون گرسنگی، بدون قرص، بدون کم کردن انرژی دریافتی.» اینکه برنامه کاهش وزنی مستقل از قرص عمل کند خیلی خوب است اما آیا واقعا اینچنین است؟ وقتی ماده‌ای در چای وجود دارد که می‌توانست شکل قرص داشته باشد، پودر بوده یا یه شکل شربت ارائه شود؟!
ادعای «بدون گرسنگی» هم تا حدودی قابل قبول است چرا که در رژیم‌های علمی هم نیازی به گرسنگی و زجر کشیدن نیست، فقط باید مواد غذایی مصرفی روزانه کم کالری باشند. اما اینکه بدون کم کردن کالری دریافتی شما را لاغر می‌کند، چیزی جز حرف مفت نمی‌تواند باشد. چطور ممکن است از کالری‌های دریافتی شما کم نشود و لاغر شوید؟ درست مثل باورهای قدیمی مادربزرگ‌هایی می‌ماند که نمی‌توانستند از وسوسه چلوکباب زعفرانی در بروند و بعد از آن یک استکان آب غوره سرمی‌کشیدند که چربی‌ها رابشوید!
● لباس‌های ورزشی تزئینی است؟
در میان تبلیغ‌های بی حد و حصر این چای درمانگر که بسیار هم زیرکانه و عقل‌پسند طراحی شده‌اند، نکته دیگری مبنی بر اینکه با استفاده از چای وو-یی نیازی به ترک حریم خصوصی خانه ندارید، به چشم می‌خورد. فقط معلوم نیست که چرا همه کسانی که عکس‌های قبل و بعد از استفاده از این رژیم در مورد آنها نمایش داده شده، لباس ورزشی به تن دارند و در اطرافشان، تردمیلی، وزنه‌ای یا فضای سبزی هم هست. (البته که اگر هم ورزش کرده‌اند لابد برای دل خودشان بوده و در کاهش وزنشان تائیری نداشته است!)
امابه شکل کلی، ورزش و تحرک بدنی یا همان چیزی که به آن افزایش کالری دریافتی می‌گویند، یکی از ارکان اصلی کاهش وزن به شمار می‌آید، به خصوص در مورد کاهش وزن‌های بالای ۱۰ کیلوگرم که افتادگی عضلات و یا چین و چروک‌های پوستی عارض می‌شود. توجه به این نکات می‌تواند دست تجارت‌کنندگان سلامتی را رو کند چرا که کسی که می‌خواهد وزن کم کند، نمی‌تواند بدون هیچ رنجی به مقصود برسد و این کار مثل هر روش موفق دیگری سختی‌هایی هم دارد که با رسیدن به هدف هموار می‌شود بنابراین همین که خیال شما را راحت کنند و بگویند هیچ کاری نکنید، هیچ سختی هم نکشید و به یکباره به هدف برسید یعنی یک جای کار می‌لنگد. مواظب باشید فریب نخورید.
● لاغرهای ۴۰۰ ساله چینی
مورد دیگری که در جای جای تبلیغات برای این چای به آن اشاره می‌شود این است که کارآیی این چای ۴۰۰ ساله را می‌توان از لاغری زنان و مردان چینی به خصوص در دهه‌های گذشته، دریافت. اما جواب این سوال واضح‌تر از آن است که حتی بخواهیم دست به گریبان استدلال‌های پیچیده شویم.
مبنای غذاهای گیاهی- دریایی که بیشتر هم بر خام خواری یا آب‌پز کردن غذاها تاکید دارد، به اضافه تحرک زیاد در ساکنان سرزمین‌هایی مثل چین و ژاپن مدتهاست سبب شده این کشورها کمترین میزان چاقی را در جهان داشته باشند، به علاوه اینکه هرچه به قبل برگردیم، زمانی که فست فودها وجود نداشتند، این کشورها کم‌چربی‌ترین وعده‌های غذایی را مصرف می‌کرده‌اند. پس بدیهی است که لاغر می‌ماندند به علاوه اینکه تاثیرات ژنتیکی هم در راستای جثه‌های ظریف به آنها در نمودار کردن لاغری کمک بیشتری کرده است.
با تمام این تفاسیر نمی‌خواهیم بگوییم این تبلیغات سراسر دروغ و کلاهبرداری و شیادی است. همیشه نکته اینجاست که در کنار یک حقیقت، هزار دروغ هم به خورد ما می‌دهند.
نمی‌توان ارزش‌های درمانی این چای برای موارد دیگر نظیر احساس شادابی یا آرامش اعصاب را نادیده گرفت و حتی شاید نتوان به جرات گفت که نوشیدن این چای در کنار رژیم درست غذایی و ورزش مناسب نمی‌تواند برروی کاهش وزن هم اثر داشته باشد، اما چیزی که بیشتر از همه لازم است روشن شود، این است که کسی «تنها با این چای» نیم کیلو هم لاغر نشده است!
حالا اگر شما تا امروز خودتان را سرزنش کرده‌اید که چرا این دیگ فقط برای شما نمی‌جوشد، بدانید که تنها نیستید، نفس عمیقی بکشید و کمی به خودتان استراحت بدهید. البته این به آن معنا نیست که بی‌خیال اضافه وزنتان بشوید و کار را با این جملات که «چاقی در خانواده ما ارثی است» یا «من استخوان‌بندی‌ام درشت است»، تمام کنید.
می‌توانید بدون داشتن استرس بیخود به تمام مشکلات چاقی بخندید و در عین حال راهی را پیش بگیرید که شما را به سوی زیبایی، موزونی و سلامتی که همیشه ایده‌آلتان بوده ببرد و آن چیزی نیست به جز متعادل‌کردن آنچه تا امروز می‌خوریده‌اید و بیشتر کردن تحرک بدنی‌تان.
صدف کوه‌کن
منبع : خبر آنلاین


همچنین مشاهده کنید