پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سبز، رنگ مد روز دنیای فناوری


سبز، رنگ مد روز دنیای فناوری
گروهی از پژوهشگران، تحقیقی را در افتتاحیه نمایشگاه‌ بین‌المللی ابزارهای الکترونیکی لاس‌وگاس، CES، انجام دادند که نتایج آن، نشان می‌دهد در آینده‌ای نه چندان دور مطابقت ابزارهای الکترونیکی با استانداردهای زیست‌محیطی، شانس خرید آن‌را به مراتب افزایش خواهد داد.
پژوهشگران پیش‌بینی کرده‌اند که خریداران به‌زودی، اطلاعات بیش‌تری در‌باره آسیب‌های محیطی هر ابزار الکترونیکی و مراحل ساخت آن درخواست خواهند کرد. در حالی‌که هم‌اکنون، مصرف‌کنندگان ادعای شرکت‌های پیشرفته را در مطابقت محصولاتشان با استانداردهای زیست‌محیطی چندان باور نمی‌کنند، در‌آینده‌ای نه‌چندان دور حاضرند برای خرید محصولات الکترونیکی واقعا سبز، پول بیشتری هم پرداخت کنند.
استیو کوینینگ، تحلیل‌گر ارشد سی.ای.اس می‌گوید: « سبز بودن به یکی از ویژگی‌های مهم خرید تبدیل می‌شود. تحقیقات ما نشان می‌دهند خریداران به شکل فزاینده‌ای نسبت به نحوه ساخت و بسته‌بندی محصولات کنجکاو شده‌اند. آن‌ها می‌خواهند بدانند آیا فرآیند‌های تولید فلان محصول خاص، برای محیط‌زیست خطرناک نیست؛ یا این‌که تولید‌کننده برای بازیافت این محصول، زمانی که از رده خارج شد، چه تمهیداتی اندیشیده است؟ »
بیش از۵۰% افرادی که در این تحقیق شرکت کردند، حاضر بودند برای محصولات سبز هزینه نسبتا بالاتری بپردازند. ۲۲% از شرکت‌کنندگان هم گفتند برای خرید این محصولات حداکثر تا ۱۵% بیشتر هزینه خواهند کرد، اما معتقدند پرداختن به اثرات زیست‌محیطی باید با اطلاع‌رسانی بهتر و بیشتر در مورد محصولات سبز همراه باشد.
هم‌چنین بیش از ۳۸% کسانی که در این تحقیق شرکت کردند، تعریف دقیقی از مشخصات محصولات سبز نداشتند. ۵۸% نیز خواستار نشانه‌گذاری این محصولات با علامتی مشخص بودند. خیلی از این افراد هم نسبت به ادعاهای زیست‌محیطی تولیدکنندگان محصولات سبز بسیار بدبین بودند.»
● مصرف‌کنندگان، خواسته‌های واضحی دارند
بخش تحقیقات این نمایشگاه برای شناخت نکات کلیدی مد نظر مصرف‌کنندگان محصولات سبز در ۴ سال آینده تلاش می کند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد کاربران در کنار تقاضا برای فناوری سبز، خواهان خلاصی از سیم‌ها و کابل‌ها نیز هستند. آن‌ها هم‌چنین می‌خواهند همه ابزارها قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند و بتوانند کنترل بهتر و ساده‌تری روی وسایل الکترونیکی‌شان داشته باشند.
آقای کوینینگ می‌گوید: « یکی از خواسته‌های مشخص بازار، تقاضا برای ابزارهای قابل حمل بیش‌تر است و این‌که مصرف‌کننده‌ها می‌خواهند، فناوری‌های بی‌سیم هر کجا که ممکن است، در دسترس باشد. آنها می‌خواهند از طریق خدمات و حجم حافظه‌ای که این ابزارهای خانگی بی‌سیم در اختیارشان قرار می‌دهد، دنیای مجازی را به تسخیر درآورند.»
«آن‌ها می‌خواهند ابزارهای خانگی همراهشان، همیشه و همه‌جا به اینترنت دسترسی داشته باشد تا بتوانند با خانواده و دوستانشان در تماس باشند، و تمام محتوای دیجیتالی سرویسی را که عضو آن هستند، سایتی که متعلق به خودشان است یا وبلاگی را که می نویسند، دائم در اختیار داشته باشند. »
هم‌چنین تقاضاهای زیادی هم برای کنترل بهتر این ابزارها وجود دارند. به‌جای تکیه بر ماوس و کی‌بورد، خریداران می‌خواهند راه‌های جدیدی ابداع شود تا بتوانند به عنوان مثال با استفاده از صدا یا حرکات دست و صورت با دستگاه ارتباط برقرار کنند و بتوانند استفاده بهتری از بازیچه‌های امروزی‌شان ببرند.‌
به‌کارگیری هم‌زمان این چهار خواسته در طراحی‌های جدید، باعث می‌شود ابزارهای الکترونیکی خانگی در بین مصرف‌کنندگان، محبوبیت بسیار زیادی پیدا کنند و این صنعت بتواند دوران سخت رکود اقتصادی را به سادگی پشت سر بگذارد.
● شناخت نیازها
شون دوبرواک، اقتصاد‌دان سی.ای.اس می‌گوید: « مصرف‌کنندگان سهم بیشتری از درآمدشان را برای خرید فناوری هزینه می‌کنند. این کار به آنها کمک می‌کند تا بتوانند زندگی شخصی و خصوصیشان را به یکدیگر مرتبط کنند. لوازم الکترونیکی خانگی جزو کالاهای اساسی به شمار می‌آیند و دیگر کسی به چشم کالای لوکس به آنها نمی‌نگرد. با این‌که به تازگی بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته‌ایم، تقاضا برای خرید این کالاها به قوت خود باقی‌ است.»
هربرت، مدیر ارشد مرکز تحقیقات سی.ای.اس نیز می‌گوید: « با این‌که خرید محصولات خانگی این سال‌ها افزایش چشم‌گیری نداشته است، به نظر می‌رسد این روند مثبت باقی می‌ماند. ما برای سال ۲۰۰۹ رشد کندتری را پیش‌بینی می‌کنیم، اما در مقایسه با سایر بخش‌ها، صنعت لوازم الکترونیکی خانگی شرایط بسیار خوبی خواهد داشت. رشد این صنعت در سال ۲۰۰۹ حدود ۴.۳ درصد خواهد بود، در حالی‌که برای سال قبل از آن رقم ۱۳.۷ % را شاهد بودیم.
در این چند سال اخیر، خریداران هزینه خیلی زیادی را برای خرید محصولات گران‌قیمتی چون تلویزیون‌های صفحه‌‌تخت بزرگ و کنسول‌های بازی پرداختند و در حال حاضر، تشنه استفاده از ابزارهای گران‌قیمتشان هستند.
یک مثال آشنا در این مورد، بازار بازی‌های ویدیویی است که نرم‌افزارها با اختلاف معنی‌داری سخت‌افزارهایی مثل کنسول‌ها و پلی‌استیشن‌ها را در سال ۲۰۰۹ و سال‌های بعد از آن پشت سر خواهند گذاشت. درک اثر متقابل سخت‌افزارها و نرم‌افزارها برای ادامه رشد این صنعت، حیاتی است.
در این چند سال، تولیدکنندگان تعداد زیادی سخت‌افزار ساخته‌اند که نیاز مبرمی به محتوای نرم‌افزاری و برنامه‌های مناسب دارند. امسال، سال نرم‌افزارها است.
بی‌بی‌سی، ۷ ژانویه
ترجمه : محبوبه عمیدی
منبع : خبر آنلاین


همچنین مشاهده کنید