پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جنگ ستارگان


جنگ ستارگان
می‌توان گفت که مک ورلد امسال، بدترین مک ورلد اپل پس از بازگشت استیو جابز به اپل بود. گویی مک ورلد بدون جابز رنگ و بویی ندارد، بی معنی و ملال آور است.
● اپل در مقابل مایکروسافت
مک ورلد ۲۰۰۹ در حقیقت شامل به روز رسانی‌های جزیی و پیش پا افتاده، معرفی یک لپ‌تاپ گران قیمت و خبری مبنی بر تاخیر در حذف DRM از iTunes بود. به عقیده راب اندرل، تحلیلگر ارشد مرکز تحقیقاتی اندرل، استیو جابز هم اکنون نقش یک رییس پوشالی را ایفا می‌کند و فقط به این دلیل در سمتش در اپل باقی مانده که هیات‌مدیره این شرکت می‌داند به محض رفتن استیو جابز از اپل، سهام این شرکت به شدت افت خواهد کرد.
از سوی دیگر سخنرانی استیو بالمر، مدیر اجرایی مایکروسافت در CES امسال نیز خالی از هر گونه شور و هیجانی بود. به نظر می‌رسد که اگر مایکروسافت بخواهد به همین منوال ادامه دهد و از ایجاد انگیزه و هیجان در مخاطبانش غافل شود کم کم از دور خارج خواهد شد. مایکروسافت در مراسم افتتاحیه CES امسال به مسایلی پرداخته که واقعا ارزش مطرح کردن نداشته است. به طور مثال، خبر به روز رسانی Halo را اعلام کرده که باوجود محبوبیت این بازی در میان بازی‌های کنسول Xbox این شرکت، چندان هیجانی به همراه نداشته است.
اندرل می‌گوید: یک روز پس از این که مایکروسافت در بوق و کرنا کرد که لابراتوارهای این شرکت مبادرت به طراحی فناوری کرده‌اند که به طور خودکار موسیقی می‌سازد و حتی شعر کاربران را در قالب یک آهنگ در می‌آورد، با خودم فکر کردم که این فناوری برای صنعت شگون نخواهد داشت.
● پالم در برابر اپل
CES امسال را باید به نام پالم نوشت. شرکت پالم در این نمایشگاه گوشی همراهی را معرفی کرد که برای کسانی طراحی شده که پلات فورم اندرویید را دوست ندارند و دل خوشی هم از iPhone ندارند. این گوشی جادو کرد.
در حین نمایش این گوشی برخی آن قدر هیجان زده شده بودند که نفس در سینه شان حبس شده بود و شروع به تحسین و ستودن آن کردند. این گوشی حکم استیو جابز را برای اپل داشت. حتی زمانی که معرفی این گوشی به پایان رسید و نوبت به معرفی یک ابزار دیگر شد -که در حقیقت یک شارژر هوشمند بود و به طور خودکار گوشی موبایل را شارژ می‌کرد- هنوز شور و هیجان در چشمان افراد موج می‌زد.
این گوشی توجه بسیاری از اهل فن را به خود جلب کرده و معتقدند که ستاره محصولات ارایه شده در نمایشگاه بوده و گوشی‌های اندرویید و آیفون در مقابل آن دیگر توانایی خودنمایی ندارد. پالم موفقیت خود را مدیون استفاده از سیستم‌عامل لینوکس و طراحی سخت افزاری است که شکل و ظاهری بهتر از گوشی گوگل دارد و در ضمن از نظر عملکردی یک سر و گردن از آیفون اپل بالاتر است و مهم‌تر از همه اینکه به روش استیو جابز به مخاطبان معرفی شد.
● سیسکو در مقابل سونوس
Sonos یا سیستم موسیقی چند اتاقی، یک استاندارد طلایی در زمینه انتقال موسیقی به خانه است ولی برخلاف اپل نه برند مشهوری دارد، نه سرمایه هنگفتی و نه استیو جابز!
سونوس از نظر کیفیت NPS که در حقیقت یک ابزار مدیریتی است که برای سنجش شاخص رضایتمندی مشتریان در شرکت‌ها به کار می‌رود، در رده بالایی قرار دارد اما بعد از اپل رده‌بندی می‌شود. سیستم موسیقی سونوس کاربری بسیار آسانی دارد و می‌توان به جرات گفت که بهترین سیستم موسیقی خانگی است. شرکت سونوس به تازگی یک آیپاد لمسی و با عملکرد آیفون عرضه کرده که از راه دور قابل کنترل است. سیسکو نیز خط تولید محصولی را آغاز کرده است که شامل مجموعه‌ای از یک صفحه نمایش کنترل از راه دور و سه اکستندر و یک مدیا هاب است. سیسکو از خیلی از سرویس‌های کنونی موسیقی پشتیبانی نمی‌کند. علاوه بر این هنوز هم از Mac پشتیبانی نمی‌کند ولی در عوض از نظر سخت افزاری خیلی بهتر از سونوس است و برخلاف سونوس نیازی به استفاده از دستگاه کنترل از راه دور گران قیمت ندارد.
اما موضوع اینجاست که سیسکو به دلیل استراتژی که بابت شبکه‌های بصری‌اش که شامل تصاویر ویدیویی هم می‌شود و همچنین گوشی همراه و سیستم‌های سرگرمی خودرو اتخاذ کرده کاملا جایگاه خود را به دست آورده و خود را مطرح کرده است. باید گفت که اگر سونوس بتواند این خط مشی را سر لوحه برنامه‌های خود کند و از طرف دیگر سیسکو نتواند پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته باشد، می‌تواند این قسمت از بازار را به احاطه خود درآورد.
● دل در برابر HP و لنوو
تا پیش از CES ۲۰۰۹ هرگز این قدر PC خوب یکجا دیده نشده بود. بهترین آنها هم محصول «دل» بود که محصول جدید خط تولید لپ‌تاپ‌های XPS محسوب می‌شد. این لپ‌تاپ با بدنه چرم و فلز ضد‌زنگ، دارای صفحه نمایش ۱۶ اینچی گسترده است. محصول دیگر «دل» هم با نور پس زمینه LED یک محصول سبز شناخته می‌شود. XPS دیگر دل با قیمت زیر یک هزار دلار و مبتنی بر پردازنده AMD است. HP هم محصولات خود را داشت که جالب‌ترین آنها دسکتاپ ویژه گیم MMO یا Firebird بود. در این محصول از کارت گرافیکی SLI مبتنی بر چیپ‌ست nVIDIA استفاده شده است.
HP همچنین اولین سیستم دسکتاپ لمسی را مخصوص کسب‌وکار‌ها در جریان CES معرفی کرد و به این ترتیب نام خود را به عنوان پیشگام محصولات لمسی مطرح کرد و نشان داد برای شرکت‌هایی که به تازگی تصمیم به استفاده از ویندوز ۷ گرفته‌اند، یک امر ایده‌آل است و از آنجا که به زودی ویندوز XP با قدرت چندین و چند ساله خود از دور خارج خواهد شد و برخی شرکت‌ها باید در مورد گزینه‌های ویندوز خود تصمیم‌‌گیری کنند، HP نقش یک بازیگر اصلی را می‌تواند ایفا کند. لنوو نیز اولین لپ‌تاپ کاری با دو صفحه نمایش را در نمایشگاه CES معرفی کرد که مجهز به یک پد دیجیتالی است. این لپ‌تاپ واقعا دیدنی است.
صفحه نمایش دوم این لپ‌تاپ در قسمت پشت وجود دارد و زمانی که این صفحه نمایش ثانوی را باز می‌کنید در کنار صفحه نمایش ۱۷ اینچی اصلی آن قرار می‌گیرد. این لپ‌تاپ مخصوص حسابداران یا مهندسانی است که به دنبال لپ‌تاپ‌های قابل حمل برای کارشناسان هستند و شاید بتوان گفت بهترین لپ‌تاپ در تاریخ لپ‌تاپ‌های امروزی است.
علاوه بر این، لنوو مانیتور‌های جدیدی با عنوان Think Vision را عرضه کرده که دارای گواهینامه استار انرژی ۵.۰ است و بهترین مدل از سری لپ‌تاپ‌های Ideapad به شمار می‌آید و شاید نازک‌ترین لپ‌تاپ در بازار جهانی باشد. این لپ‌تاپ دارای یک دستگاه کنترل از راه دور نظیر دستگاه کنترلر Wii نینتندو است.
در آخر باید گفت که نمی‌توان به طور مشخص برنده و بهترین‌ها را در میان این محصولات انتخاب کرد. هر کدام از این محصولات به نوعی در بازار وسایل الکترونیکی تحول ایجاد خواهد کرد.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید