شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

برنده های سال ۲۰۰۸ در دنیای فناوری


برنده های سال ۲۰۰۸ در دنیای فناوری
سال ۲۰۰۸ با همه خوبی ها و بدی های خود به پایان رسید. معمولاً در اواخر هر سال پس از انجام بررسی های مختلف برترین شرکت های جهان در زمینه های مختلف انتخاب می شوند. این اتفاق که در حوزه فناوری اطلاعات نیز می افتد باعث شده تا مراکز بزرگ کامپیوتری و اینترنتی کیفیت و کمیت محصولات خود را به حد قابل قبولی برسانند تا بتوانند نام خود را در لیست برترین شرکت های دنیای جای دهند. از بین هزاران شرکتی که در سراسر دنیا در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات کار می کنند، ۱۰ شرکت ذیل در سال ۲۰۰۸ میلادی به عنوان برترین شرکت های کامپیوتری برگزیده شده اند.
Hewlett-Packard (۱
شرکت HP که دو سال قبل نیز به عنوان برترین شرکت کامپیوتری دنیا شناخته شده بود در سال گذشته نیز توانست با افزایش صادرات کامپیوترهای شخصی در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۸ بار دیگر برترین تولیدکننده کامپیوتر و تجهیزات کامپیوتری در دنیا را کسب کند. برخی کارشناسان بر این باورند که احتمالاً HP عنوان بزرگ ترین شرکت فناوری در دنیا را نیز از آن خود کرده و با این روند از IBM پیشی گرفته است. شرکت HP از سال ۱۹۶۸ وارد خاورمیانه شد و نخستین دفتر رسمی خود در این منطقه را در سال ۱۹۹۴ تاسیس کرد. سرمایه اولیه دیوید پکارد و ویلیام هیولت در زمان تاسیس این شرکت ۵۳۸ دلار بوده و اکنون پس از گذشت ۷۰ سال سرمایه خود را به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسانده و بیش از ۱۶۰ کشور را تحت پوشش محصولات خود قرار می دهد.
IBM (۲
این شرکت در سال گذشته نیز رتبه دوم لیست برترین شرکت ها را به خود اختصاص داده بود. کارشناسان می گویند، زمانی که صحبت از توانایی و منزلت یک شرکت در حوزه فناوری به میان می آید قطعاً هیچ مرکزی نمی تواند با IBM برابری کند. امروزه در هر منطقه ای محصولات IBM به چشم می خورد و حضور پررنگ آن در زمینه مختلف نظیر سخت افزار، سیستم های کامپیوتری، پلت فورم، نرم افزار، سرویس های مشاوره ای و دیگر خدمات به وضوح احساس می شود. شرکت IBM در سال جاری هدف خود را تولید نرم افزار و محصولات تجاری قرار داد و برای نیل به این هدف تنها طی ماه آگوست
۶۴/۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد.
Cisco ( ۳
سیسکو دو سال قبل ششمین شرکت موفق کامپیوتری دنیا بود و در آوریل ۲۰۰۸ اعلام کرد با سرمایه گذاری ۲۶۵ میلیون دلاری در عربستان سعودی شبکه های داخلی این کشور را توسعه خواهد داد و یکی از مهم ترین گام های خود را در خاورمیانه خواهد برداشت. این شرکت موفق شده با تاسیس دفاتری در کشورهای امارات، عربستان، مصر، لبنان، کویت، مراکش، الجزیره، قاهره، بحرین و قطر یکی از موفق ترین شرکت های خارجی در منطقه باشد. تعداد شرکای سیسکو در خاورمیانه به ۶۰۰ شرکت می رسد. این شرکت هم اکنون ۵۱ هزار و ۴۸۰ کارمند در سراسر دنیا دارد.
Oracle (۴
این شرکت دو سال قبل پنجمین شرکت برتر دنیا شناخته شده بود. اوراکل به عنوان یکی از توانمندترین شرکت های حاضر فناوری اطلاعات محسوب می شود و در سال های اخیر موفق شده از بزرگ ترین رقبای خود پیشی بگیرد. اوراکل از دو سال قبل طرح پیشی گرفتن از رقبای خود را آغاز کرد وبر این اساس موفق شد با صرف میلیاردها دلار شرکت های بزرگی چون PeopleSoft،Siebelو
JD Edwards را خریداری کند. این شرکت پیش تر نیز مراکز بزرگ کامپیوتری نظیر Retek و I-Flex را خریده بود و همین امر موجب شد تا در زمینه های مختلف توانمند شود. اوراکل امسال اعلام کرد تا سال ۲۰۱۳ نیز همچنان پشتیبانی خود را از PeopleSoft، Siebel و JD Edwards ادامه خواهد داد.
Microsoft (۵
مایکروسافت که سال هاست عنوان بزرگ ترین تولیدکننده نرم افزار در دنیا را یدک می کشد، دو سال قبل سومین شرکت برتر کامپیوتری دنیا بود و هم اکنون پنجمین شرکت برتر دنیا محسوب می شود. غول نرم افزاری دنیا اعتراف کرده که ۲۰۰۸ سال خوبی برای آنها نبوده است. ویندوز مایکروسافت همچنان به عنوان برترین سیستم عامل دنیا محسوب می شود و این در حالی است که عرضه ویستا باعث شده تا علاقه کاربران به محصولات این شرکت افزایش یابد.
Intel (۶
اینتل که یکی از فعالان حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات محسوب می شود در سال گذشته با اندکی افت مواجه بود، زیرا موقعیت این شرکت از چهارم جدول به ششم جدول نزول کرد. شرکت اینتل همچنان عنوان بزرگ ترین تولیدکننده محصولات نیمه هادی در جهان را به خود اختصاص داده و مخترع پردازنده های سری x۸۶ است که امروزه در بیشتر کامپیوتر های شخصی مورد استفاده قرار می گیرد، محسوب می شود. این شرکت در سال ۱۹۶۸ در ایالت کالیفرنیای آمریکا راه اندازی شده بود و در سال گذشته به دنبال کاهش سود خالص مجبور شد در سال
۲۰۰۷ تصمیماتی را مبنی بر اخراج بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ کارمند خود در سراسر جهان اتخاد کند. اینتل این روزها موفق شده با عرضه تراشه چهارهسته ای خود بخش اعظم بازارهای جهانی را در دست بگیرد. این شرکت بزرگ حدود یک ماه پیش موفق شد نخستین تراشه
۸۰ هسته ای دنیا را تولید کند. این تراشه می تواند بیش از یک تریلیون محاسبه را در هر ثانیه انجام دهد. اینتل اعلام کرده دست کم پنج سال طول خواهد کشید تا این محصول به تولید انبوه برسد.
Samsung (۷
این شرکت کره ای بر خلاف دیگر شرکت های بزرگ کامپیوتری توانست در سال ۲۰۰۸ رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد. سامسونگ که در سال
۲۰۰۷ دهمین شرکت برتر دنیا شناخته شده بود، در سال گذشته توانست رتبه خود را به هفتم جدول برساند. ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار محصولات این شرکت بزرگ ترین تحولی بود که توانست سامسونگ را در این روند پرزور کند و باعث شود این شرکت بخش چشمگیری از بازارهای خاورمیانه را در دست گیرد. سامسونگ در سایت رسمی خود به آدرس www.samsung.com اعلام کرده در سال ۲۰۰۷ میلادی بیش از ۱۴۲ میلیارد دلار درآمد داشته که از این رقم ۵/۹ میلیارد دلار سود خالص این شرکت است. شرکت سامسونگ در حال حاضر بیش از ۲۲۹ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد و شعار رسمی آن Imagine the Possibilities اعلام شده است.
Dell ( ۸
دل که در سال ۲۰۰۷ هفتمین شرکت برتر دنیا محسوب می شود، در سال گذشته توانست به عنوان هشتمین شرکت برتر دنیا انتخاب شود. اینطور که کارشناسان می گویند، عدم انعطاف پذیری سیاست های توزیع محصولات دل برای بازارهای آمریکا و اروپای غربی موجب شد تا طی سه ماهه دوم از سال مالی ۲۰۰۸، میزان مشتری های این شرکت ۵۱ درصد کاهش پیدا کند و دل با یک بحران واقعی مواجه شود. پس از قوت گرفتن HP به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی در بازارهای جهانی، دل تجربه تلخ دیگری را در این سه ماه برای خود رقم زد و باعث دلسردی و ناامیدی همه سرمایه گذاران شد.
دل برای آنکه بتواند به تمامی این مشکلات پایان دهد و تحولی عظیم در این زمینه ایجاد کند، همکاری چندین ساله اش را با اینتل خاتمه داد و برای تامین تراشه های کامپیوتری خود قرارداد تازه ای را با AMD منعقد کرد. تراشه های AMD برای اولین بار در سرور های دل مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن وارد کامپیوترهای شخصی و نوت بوک های دل هم شد.
Symantec (۹
سیمانتک در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸
به عنوان نهمین شرکت برتر کامپیوتری دنیا برگزیده شد و توانست این وضعیت را طی دو سال گذشته برای خود حفظ کند. این شرکت که در سال های اخیر خود را به یکی از توانمندترین مراکز دنیا در تولید برنامه های امنیتی برای مراکز دولتی، غیردولتی و کاربران شخصی تبدیل کرده، طبق مطالعات مرکز گارتنر، در سال گذشته عنوان برترین فروشنده نرم افزارهای ضدویروس را در جهان به خود اختصاص داده است. شرکت سیمانتک این روزها فعالیت خود را گسترش داده و به جز تولید محصولات امنیتی، از طریق خط تولید Veritas خود بر سیستم های اطلاعاتی نیز تمرکز کرده است. شرکت Veritas با صرف هزینه ۴/۱۰ میلیارد دلار همکاری خود را از سال گذشته با سیمانتک آغاز کرد.
Xerox(۱۰
زیراکس که در سال ۲۰۰۷ بیستمین شرکت برتر دنیا در زمینه تولید کامپیوتر و تجهیزات جانبی آن شناخته شده بود، در سال ۲۰۰۸ رتبه دهم این لیست را به خود اختصاص داد. زیراکس یکی از بزرگ ترین شرکت های دنیا در تولید چاپگر است که موفق شده با تمرکز بیشتر بر تولید سیستم های بازرگانی و دستگاه های مدیریت اطلاعات و اسناد بازارهای خاورمیانه را نیز در دست بگیرد. زیراکس که آدرس سایت رسمی آن www.xerox.com است، شعار خود را Technology. Document Management. Consulting Services اعلام کرده تا به همه نشان دهد تنها به رضایت مشتری فکر می کند. این شرکت آمریکایی تا پایان سال ۲۰۰۸ حدود ۵۳ هزار و ۷۰۰ کارمند در سراسر دنیا داشته و توانسته در این مدت
۹/۱۵ میلیارد دلار درآمد کسب کند.
منبع:www.ciol.com
میثم لطفی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید