پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ترشی معده


ترشی معده
متأسفانه تعداد کثیری از افراد (در رده میلیون) به بیماری «اسید ریفلکس» مبتلا می باشند و شرکتهای دارویی سود کلانی از فروش داروهای ضد اسیدی، بدون نسخه و یا با نسخه دکتر به دست می آورند. اجازه بدهید در اینجا از علائم، آزمایشهای مربوطه و درمان پزشکی غرب صحبت کنیم و به دنبال آن، در مورد هضم غذا و عوامل مسبب ناراحتی معده و در خاتمه، راه حل طبیعی مبارزه با این بیماری را بررسی کنیم.
● علائم:
۱) سوزش معده به خصوص در ناحیه جناغ سینه به همراه مزه ترشی در دهان.
این علائم به خصوص بعد از خوردن هر غذایی و خصوصا موقعی که شخص به حالت دراز کشیده باشد صورت می گیرد.
۲) درد قسمت بالای شکم که در بعضی مواقع باعث بیدار شدن شخص مبتلا می گردد.
۳) سخت بلعیدن غذا
۴) آروغ زدن مکرر با طعم اسیدی
۵) ترشی و تلخی دهان در اکثر مواقع
۶) گرفتگی صدا به خصوص در صبح
۷) گلودرد
۸) سرفه مکرر و یا احتیاج به باز کردن صدا
البته این را به یاد داشته باشید که به عنوان مثال هر گلو دردی به خاطر G.E.R.Dنمی باشد و در نتیجه این ترس را نداشته باشید که حتما شما مبتلا به این بیماری می باشید.
● آزمایشهای مربوطه:
معمولاً پس از آنکه داروهای اولیه موجب بهبود علائم شخص مبتلا نگردید، به وسیله آزمایشهای مختلف می توان ناحیه اتصال مری به معده، دریچه اسفنگتر(Sphincter) که محل اتصال این دو قسمت می باشد و حتی حرکات مری که باعث پایین رفتن غذا به سوی معده می گردند را بررسی کرد. در این موارد از آزمایشهای متــداول برای این بیماری Esophagoscopy که به طور رایج به Endoscopy معروف است استــفاده می گــردد. و نیز Barium Swallow که عکس مری را بهتر نشان می دهد، Cardiac Evaluation(در صورتی انجام می شود که شخص از درد سینه شکایت داشته باشد) و Esophageal Manometry می باشند. البته این آزمایشها می توانند نرمال باشند اما شخص هنوز از علائم درج شده در بالا شکایت داشته باشد. این شخص کماکان داروهای ضد اسیدی را استفاده می کند و تشخیص بیماری همان G.E.R.D. خواهد بود.
● درمان:
درمان رایج این بیماری تجویز داروهای ضد اسیدی Prilosec ،Antiacid و به طور کلی داروهایی است که اسید معده را خنثی می کنند. زمانی که G.E.R.D به خاطر حرکات کند دستگاه گوارشی باشد، داروهایی چون Reglanتجویز می شود وبسیاری مواقع،ترکیبی از این دو نوع دارو مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که بیماری چنان شدید باشد که سلولها و بافتهای ناحیه صدمه عمیق دیده باشند، با عمل جراحی دستگاه Enteryx را در بدن شخص مبتلا جاسازی می کنند.
هر چند از بین بردن علائم این بیماری مهم می باشند، اما به یاد داشته باشید که تا زمانی که عامل بیماری بر جا باشد، معالجه دارویی راه حل بیهوده و کوتاه مدت است. مثالی که همیشه از آن صحبت کرده ام چراغ داخل اتومبیل (Engine Light) می باشد. اگر این چراغ علامت آن را بدهد که موتور اتومبیل شما احتیاج به توجه دارد، آیا شما این چراغ را خاموش می کنید یا موتور ماشین را مورد بررسی قرار می دهید؟ مطمئن هستم که جواب مشخص است و موتور ماشین اولین جایی است که شما به آن توجه می کنید.
چطور است که جواب این سئوال در مثال بالا واضح است، اما وقتی که ما در مورد بدن، بیماری و سلامت صحبت می کنیم ،اکثرا این موضوع ندیده گرفته می شود؟ چطور است که شما داروهایی که اسید معده را کم می کنند استفاده می کنید، اما هیچگاه از خود نم یپرسید که چرا معده شما اسید اضافه ترشح می کند؟ چگونه است که از ابتدا این اضافه ترشح اسید معده را نداشته و به ناگاه دچار آن شده اید؟‌اگر به اتومبیل خود نیز به همین اندازه بی توجه باشید که نسبت به بدن خود هستید، مطمئنا وسیله نقلیه شما پس از مدتی کوتاه از کار می افتد.
متوجه باشید که روزی که بدن شما، این ماشین پیچیده، در نیمه راه شما را رها کند ،عواقب ناگواری در انتظار شما خواهد بود!
برای آنکه شما بتوانید متوجه نادرستی استفاده از داروهای ضد اسیدی برای مبارزه با این بیماری شوید، اجازه بدهید با آناتومی این منطقه و فیزیولوژی اندامهای آن کمی آشنایی پیدا کنیم.
غذای جویده شده، از طویق مری وارد معده می شود. برای آنکه محتوی معده به مری بر نگردد، دریچه اسفنگتر، مری را به معده متصل می کند. زمانی که غذاوارد معده می شود، معده آنزیمهای لازمه و اسید را برای هضم غذا ترشح می کند.
مواد غذایی هضم شده از طریق خون به قسمتهای مختلف بدن می رسد و مازاد آن وارد روده می شود. در روده، مقدار بیشتری از مواد غذایی جذب بدن شده و نهایتاً در قسمت پایین روده، Colon، آنچه که دیگر مورد جذب نیست دفع می گردد. حال اگر آنزیمهای معده و اسید معده به اندازه کافی ترشح نشوند، سرعت تخلیه معده کند می شود و در نتیجه غذای وارد شده به معده، در معده فاسد شده وتولید اسید می کند
دوباره یادآوری می کنم که با خوردن Antacid یا Prilosec که اسید معده را خنثی می کند، نه تنها اسید غذای فاسد شده خنثی می شود، بلکه اسید معده که خود از آغاز اندک بود کمتر می شود و در نتیجه، این ناراحتی کماکان ادامه می یابد. اگر چه با خوردن دارو، علائم ترشی معده و G.E.R.D از بین می رود، ولی آیا این بدان معنی است که معده اسید کافی ترشح می کند؟
پیشنهاد من این است که به جای آنکه اسید معده و غذای فاسد شده را خنثی کنید بیایید آنزیمهای لازمه برای هضم غذا را تقویت کنید، تا تخلیه غذا از معده به روده چنان صورت گیرد که غذا فاسد نگردد و در این صورت هضم غذا به طور صحیح صورت گیرد، مقدار اسید تولید شده ادر معده کافی باشد و بدن دچار ناراحتیهای مختلف و کمبود ویتامین ها نگردد.
پزشک آگاه و طبیعی -درمانی بدون تجویز دارو، بهترین انتخاب برای رفع این مشکل می باشد. دوباره متذکر می شوم که سلامت یعنی توازن تمام سیستمهای بدن ونادرستی در یک سیستم مطمئناً سیستمهای دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد. راه حل صحیح برای درمان هر بیماری، یافتن عامل ناهماهنگی است. زمانیکه سیستم متزلزل ترمیم می شود، هماهنگی یا Homeostatsi&#۰۳۹;s اندامها و سیستمها صورت می گیرد. اینجاست که بدن، این ماشین پیچیده، به همان صورتی که به طور کامل آفریده شده است، به کار خود ادامه می دهد و شما از سلامت نهایی بهره مند می گردید. بایدبه جای از بین بردن درد، عامل درد را بیابیم. سرنوشت سلامت ما در دست خود ما است و هرگز اجازه ندهیم این باور تغییر کند.
نویسنده : دکتر مامک شکیب
منبع : دانش ما


همچنین مشاهده کنید