جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نگاهی به این سو و آن سوی CES ۲۰۰۹


نگاهی به این سو و آن سوی CES ۲۰۰۹
نمایشگاه بین‌المللی وسایل الکترونیکی مصرفی CES ۲۰۰۹، با حضور ۲ هزار و ۷۰۰ شرکت و با سخنرانی پیشگامان صنعت فناوری از پنجشنبه ۸ ژانویه افتتاح شد و امروز به کار خود پایان می‌دهد.
CES بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری لوازم الکترونیکی است که توسط انجمن وسایل الکترونیکی مصرفی (CEA) برگزار می‌شود.
نمایشگاه امسال با سخنرانی گری شاپیرو (Gary Shapiro)، مدیر اجرایی CEA در مورد نو‌آوری‌های جدید و اشتغال‌زایی در صنعت فناوری آغاز شد و پیشگامان این صنعت نیز در این مراسم سخنرانی کردند.
استیو بالمر، مدیر اجرایی مایکروسافت در مراسم گشایش نمایشگاه امسال پیرامون بحران اقتصادی و چالش‌های پیش روی صنعت فناوری اطلاعات صحبت کرد. بالمر گفت که این چالش‌ها را باید با خوش‌بینی تمام، جهت‌دهی درست کرد. وی ۳ مقوله را فرصت‌های استثنایی در حوزه فناوری اطلاعات خواند که عبارتند از همگرایی کامپیوتر، تلفن همراه و تلویزیون، استفاده از تعاملات طبیعی و حسی در رابط‌های کاربری و همگرایی میان ابزار‌های مختلف.
بالمر در این مراسم از عرضه نسخه بتای ویندوز ۷ خبر داد و قول داد که این ویندوز، بهترین سیستم‌عامل این شرکت خواهد بود. وی همچنین از همکاری با Facebook، Verizon و دل اظهار خرسندی کرد و اعلام نمود که قرار است Windows Live و Live Search مایکروسافت از این پس در تمامی کامپیوتر‌های شخصی که شرکت دل تولید می‌کند، نصب شود.
● تاثیر رکود اقتصادی بر نمایشگاه امسال CES
از آنجا که بحران اقتصادی بسیاری از شرکت‌های فناوری را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده، همه منتظر بودند که ببینند نمایشگاه امسال CES چگونه برگزار خواهد شد و آیا همه شرکت‌ها می‌توانند در آن شرکت کنند.
با وجود این زمزمه‌ها و همچنین ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های فناوری، بسیاری از تحلیلگران به این می‌اندیشند آیا CES امسال، آخرین ‍CES خواهد بود؟
راب اندرل، مدیر ارشد گروه اندرل می‌گوید: تقارن زمانی نمایشگاه با تعطیلات سال نو، قیمت بالای غرفه‌های نمایشگاه و علاوه بر همه اینها بحران اقتصادی حاضر، برای شرکت‌های حوزه فناوری واقعا کمرشکن است.
شاید همه این مسایل دست به دست داده‌اند تا حدودا ۳۰۰ شرکت که در چندین سال گذشته در نمایشگاه CES شرکت کرده بودند، دیگر نتوانند در نمایشگاه امسال حضور داشته باشند و مساحت نمایشگاه نسبت به سال گذشته حدود ۳۰۰۰ فوت مربع کاهش یابد. علاوه بر این تعداد بازدید‌کنندگان به ۱۳۰ هزار نفر برسد. در حالی که این میزان در سال گذشته ۱۴۱ هزار نفر بوده است.
اما با همه این اوصاف، CES امسال با وضعیت خوبی برگزار شد. لارا هوبارد، سخنگوی انجمن وسایل الکترونیکی مصرفی می‌گوید: برخلاف صنایع دیگر، صنعت وسایل الکترونیکی مصرفی همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد، زیرا این صنعت محصولاتی عرضه می‌کند که مردم در امور روزمره‌شان به آن احتیاج مبرم دارند.
به ویژه این که محصولات فناوری به سمتی پیش می‌روند که با محیط زیست سازگاری بیش‌تری داشته و اکثر آنها چند عملکردی‌اند. وی معتقد است که CES و به طور کلی نمایشگاه‌های تجاری از این دست، راهکار‌های اقتصادی برای تجارت و کسب و کار‌ها تلقی می‌شود.
از سوی دیگر، براساس تحقیقات بازار لوازم الکترونیکی که در نخستین روز برگزاری CES منتشر شد، پیش‌بینی می‌شود که درآمد جهانی این صنعت در سال ۲۰۰۹ با بیش از ۴ درصد رشد به ۷۲۴ میلیارد دلار برسد.
● محصولات CES چقدر سبزند؟
محصولات ارایه شده در نمایشگاه امسال CES، نسبت به محصولات سال گذشته سبز‌تر بودند و می‌توان گفت تمامی شرکت‌ها برای تولیدات خود موارد مهمی نظیر مصرف انرژی کمتر و سازگاری با محیط‌زیست را مد‌نظر قرار داده‌‌اند.
از این دست فناوری‌ها می‌توان به «کلید‌های اکو» اشاره کرد که میزان مصرف کامپیوتر را پایین‌ می‌آورد، تلویزیونی که نسبت به تلویزیو‌ن‌های استاندارد برق کمتری مصرف می‌کند و یا حتی باتری‌هایی که تا ۹۴ درصد قابل بازیافت است. البته مشکل اساسی که در این میان به نظر می‌رسد، نبود یک استاندارد هماهنگ جهانی برای تعریف محصولات سبز است، اما روی هم رفته به عقیده بسیاری از مهندسان صنعت فناوری، محصولات امسال CES نسبت به ۵ سال پیش، بیش‌تر با محیط زیست سازگاری دارند و شرکت ها بیش‌تر از پیش محصولات سبز تولید می‌کنند زیرا بازار جهانی خواستار محصولات سبز است.
● همه محصولات سه‌بعدی‌اند
در پنج سال گذشته، بیش‌تر محصولات و نو‌آوری‌های CES مربوط به تصاویر با کیفیت‌ بالا نظیر تلویزیون‌های HD و دوربین‌های HD می‌شد.
اما در نمایشگاه امسال، فناوری‌ها بیش‌تر به سمت HD سه‌بعدی پیش رفته‌اند. سامسونگ‌، LG و سونی پیشگامان صنعت تلویزیون و صفحه نمایش‌های LCD، امسال تلویزیون‌های ۳DTV را به معرض نمایش گذاشتند.
در حقیقت پیشرفت و تحول در دو زمینه یکی در زمینه وضوح تصویر و دیگری در زمینه تصاویر سه‌بعدی، در این فناوری با هم جمع شده‌‌ است.
از طرف دیگر Disney وDreamworks دو استودیوی بزرگ فیلم‌سازی دنیا، تعهد کرده‌اند که بعد از این فیلم‌های سه‌بعدی تولید‌ کنند. چنانچه جورج لوکاس، در حال حاضر در حال ساخت نسخه سه‌بعدی جنگ ستارگان است.
علاوه بر این بازی‌های ویدیویی نیز به عنوان یکی از بخش‌های مهم صنعت سمعی – بصری و سرگرمی به سمت سه‌بعدی شدن پیش می‌رود.
بسیاری از تلویزیون‌های جدید با استفاده از شیوه‌ ویجت‌های (Widget) وب یاهو، اخبار آب و هوا، اخبار جهان و به‌ روز‌رسانی‌های Facebook را ارایه می‌دهد.
یکی دیگر از تحولات در CES امسال، تلفیق سیستم صدای دالبی با تلویزیون‌های توشیبا بوده که این بار حجم صدای تلویزیون‌ها را پایین آورده و صدا‌های آزار دهنده را حذف کرده است. با استفاده از این فناوری، بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران می‌توان نیمه شب فیلم‌های اکشن تماشا کرد.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید