جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


انیمیشن صحرای کربلا


انیمیشن صحرای کربلا
ابتدای ماه محرم امسال انیمیشنی وارد بازار شد با نام صحرای کربلا و جالب اینکه برای این اثر مراسمی تحت نام «رونمایی» تدارک دیده شد و این بهانه ای برای گفتن یک قصه طولانی است.
به هیچ وجه خوشحال نیستم که راوی چنین قصه ای باشم اما...
محرم سال گذشته تهیه کننده دوبلاژ این انیمیشن از طرف شرکت هنرنمای پارسیان به بنده پیشنهاد مدیریت دوبلاژ این انیمشن را داد و چون این اثر (صحرای کربلا) به نوعی اولین انیمیشن خارجی بود که روایتگر بخشی از تاریخ تشیع و تولید شبکه المنار لبنان منتصب به گروه حزب ا... بود مدیریت دوبله آن را پذیرفتم.
این انیمیشن جدا از ضعف های فنی تصویری و مونتاژ و همین طور اشکالات زیادی که در دوبله عربی داشت و می توانست باعث زحمت بیشتر گویندگان آن شود، پر بود از ایراد های تاریخی.
حتی موسیقی این فیلم هم برخلاف انتظار موسیقی خوبی نبود بنابر این از تمام توان خود و دوستانم استفاده کردم.
ترجمه آن را به خانم طایی سپردم با مهراج محمدی و حامد پورساعی صحبت کردم و موسیقی های مناسبی برای فیلم تهیه کردم با یکی از بهترین استودیو های دوبله در تهران ( استودیوتم ) برای دوبله این اثر صحبت کردم و مجموعه ای از گویندگان توانا و خوش صدای کشور را برای دوبله این اثر دعوت کردم.
با حجت السلام و المسلمین سید حسین طباطبایی و سرکار خانم کبری خان آبادی از مدرسین حوزه و دانشگاه تماس گرفتم و با مطالعه زیاد سعی در بر طرف کردن اشکالات تاریخی این اثر کردم.
با استاد بهروز رضوی و استاد امین تارخ هم تماس گرفته شد و این عزیزان هم بی منت و با فروتنی به این مجموعه پیوستند.
تا آنجا که توانستم سعی کردم دیالوگ های مناسب تری جایگزین دیالوگ های اصلی بکنم و سینک این اثر نیز به خاطر اشکالات آن چندین برابر کارهای مشابه دیگر زمان گرفت.
با این وجود سخت ترین و شیرین ترین لحظات زندگی هنریم دوبله این کار بود. بعد از اتمام کار، تهیه کننده این اثر و شرکت هنرنمای پارسیان بسیار راضی و خشنود بودند و تا توانستند از دوبله آن تعریف و تمجید کردند اما...
اما در این به اصطلاح رونمایی از انیمیشن صحرای کربلا که هنرمندان ایرانی و خارجی و مسوولین وزارت ارشاد و نماینده محترم حوزه علمیه قم در آن شرکت داشتند به جز جناب تارخ هیچ یک از عوامل دوبله این اثر حتی کوچکترین اطلاعی از آن نداشتند.
شاید این اولین رونمایی در تاریخ جهان باشد که عوامل اصلی آن حتی روحشان هم از برپایی آن بی خبر است و جالب اینکه حتی نامی هم از ایشان در آن برده نمی شود. حتی روی جلد این اثر و نه حتی روی پوسترهای تبلیغاتی آن در بازار، نامی از بنده و دوستانم نیست.
البته پر واضح است حضور جناب تارخ در این رونمایی! بر اعتبار آن می افزود و باعث توجه بیشتر خبرگزاری ها و رسانه ها به آن می شد وگرنه...
مدیرعامل شرکت هنرنمای پارسیان هم دراین رونمایی طی سخنان مفصلی به سیاست های فرهنگی این شرکت اشاره می کنند و در جایی هم می گویند که عده ای گوینده جوان! در دوبله این اثر حضور داشتند.
شاید اگر این اثر متعلق به حضرت امام حسین (ع) نبود، من و دیگر دوستانم گله ای نمی کردیم اما حرکت ابا عبدا... حسین (ع) پیش از هر چیز برای برپایی حق و حقیقت و عدالت بود که این بزرگترین آرمان انسانی است تا ظهور حضرت ولی عصر (عج).
خداوند ان شاء ا... همه ما را آمرزیده نزد خود بخواند...
به نمایندگی از دوستان هنرمندم
سبحان اکرامی ( مدیر دوبلاژ انیمیشن صحرای کربلا)


همچنین مشاهده کنید