جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

افشای پنج محورعملیات روانی رسانه های غربی در فاجعه غزه


افشای پنج محورعملیات روانی رسانه های غربی در فاجعه غزه
یورش نظامیان صهیونیستی به نوار غزه همچنان سوژه برتر در فضای رسانه ای جهان است.در این گزارش پنج محور اصلی عملیات روانی رسانه های غربی در فاجعه غزه بازخوانی می شود.
علیرغم تلاش رسانه های بیگانه برای کم اهمیت نشان دادن فاجعه انسانی به وقوع پیوسته در غزه، عمق فاجعه به حدی است که با تمام ترفندها و سانسورهای رسانه ای این فاجعه همچنان به عنوان مطرح ترین و با اهمیت ترین سوژه در ۱۰ روز اخیر در سطح بین المللی بوده است. به طوری که حتی رسانه های تحت سیطره صهیونیسم نیز مجبور به اقرار در مورد شدت و گستردگی آن شده اند.
شبکه تی اس ار سوییس در این باره گزارش داد زندگی روزمره فلسطینیان در غزه به جهنم تبدیل شده است.
همچنین به گزارش شبکه یورونیوز گروهی از خانواده های فلسطینی که در بمباران های رفح خانه خود را از دست داده اند به دفتر سازمان ملل در این شهر پناه برده اند.
یکی از این پناهندگان می گوید هیچ کس به ما کمک نکرده است و هیچ کس نگران سرنوشت ما نبود به همین علت اینجا پناه آورده ایم.
این گزارش به بررسی پنج محوراصلی عملیات روانی غرب می پردازد که در مورد حمله نظامی رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع غزه از سوی رسانه های غربی در یک هفته اخیر مطرح و برجسته سازی شده است.
● عمده ترین محورهای مورد بررسی عبارتند از:
محور اول عملیات روانی ) ادعای حمایت جهانی از جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه
رژیم اشغالگر اسرائیل برای توجیه اقدامات وحشیانه خود در حمله به ملت بی دفاع غزه می کوشد تا طبق روال خود با مظلوم نمایی اجماع جهانی را با خود همراه کرده و افکار عمومی جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.
در این رابطه روزنامه جروزالم پست مدعی شد «بنظر میرسد اسرائیل از حمایت مطلوبی در سطح جهان در عملیاتش در غزه برخوردار است.»
به گزارش این روزنامه صهیونیستی «کشورهایی از قبیل استرالیا، کانادا، دانمارک، فرانسه، المان، هند، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، امریکا، و اتحادیه اروپا و ناتو با اسرائیل روابط گرم و نزدیکی داشته اند.»
به ادعای این روزنامه «علاوه بر این خیلی از کشورهای اروپای شرقی و اعضای بلوک شوروی سابق که تفاوت بین یک کشور دمکرات و یک گروه تروریستی دیکتاتورپرست طرفدار عقاید و سیاستهای افراطی را درک میکنند نیز از حامیان و دوستان اسرائیل بشمار میروند، انها هم سیاست دفاع از خود تل اویو در برابر تروریستها را تصدیق کرده اند. از میان این کشور ها میتوان به جمهوری چک جمهوری اذربایجان گرجستان لیتوانی و لهستان اشاره کرد.»
این روزنامه به دروغ می نویسد: « بیشتر کشورهای زیرصحرا و بیشتر کشور های اسیایی و امریکای لاتین هم از حامیان اسرائیل بشمار میروند. از کشور های دیگری که با اسرائیل روابط حسنه ای دارند میتوان به چین، روسیه و ترکیه اشاره کرد.»
«اکثر کشورهای جهان از عملیات اسرائیل در غزه عملا حمایت کرده اند که این امر حایز اهمیت است. تنها عده معدودی از انها به انتقاد لفظی از این عملیات پرداخته اند که البته اهمیت چندانی هم ندارد. تل اویو واقف است که کشورها دیگر تمایلی ندارند از جنگی طولانی و یا فتح دوباره نوار غزه حمایت کنند. اما اینها جزو اهداف اسرائیل نیستند سوال اصلی اینجا مطرح میشود ایا این کشورها میتوانند سهمی در توافقهای امنیتی جدیدی داشته باشند توافقهایی که با کمک انها در عمل از حملات حماس به اسرائیل در اینده ممانعت شود.»
همچنین به گزارش شبکه فرانس‏۲۴‏ "مارک دو شالورون" خبرنگار این شبکه در بیت المقدس گفت: «اسرائیل عقیده دارد واکنش جامعه بین المللی نوعی هدیه ای الهی است و رژیم صهیونیستی از واکنش جامعه بین المللی به حملاتش به غزه بسیار خرسند است.»
محور دوم عملیات روانی) ادعای حمایت نظامی جمهوری اسلامی از نیروهای مقاومت در غزه و جلوگیری از ایجاد صلح در منطقه
رسانه های غربی ادعا دارند که ایران در تلاش است از بحران غزه برای تغییر صف آرایی منطقه ای استفاده نماید.رسانه های بیگانه با ارایه گزارش ها وتحلیل رسانه ای به منظور به حاشیه راندن جنایات صهیونیست ها درنوار غزه میکوشند از این موضوع به عنوان دستاویزی برای اختلاف افکنی میان ایران وکشورهای عرب منطقه بهره برداری نمایند و از این منظر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تنش زا معرفی کنند.
"علیرضا نوری زاده" ضد انقلاب مقیم لندن در گفتگو با بخش فارسی صدای امریکا درباره سیاست ایران نسبت به فلسطینی ها گفت: « دولت هایی مثل جمهوری اسلامی و سوریه هر زمان امیدی به دستیابی به یک صلح پایدار پیدا شده است با تحریک به آشوب و واداشتن گروه های تندرویی که به آنها وابسته اند مانع از تحقق صلح شده اند و جمهوری اسلامی مسبب اصلی مسائل فلسطینی هاست.»
روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز نیز با ذکر اینکه دشمن اصلی رژیم صهیونیستی در غزه ایران است ، تاکید کرد که حملات ارتش این رژیم تا شکست عامل نفوذ ایران در این منطقه، یعنی حماس باید ادامه یابد‏.‏
رسانه های عربی نیز هماهنگ با رسانه های غربی به طور گسترده به ادعا های آنان دامن زدند.
‏روزنامه الاهرام چاپ مصر نیزادعا کرد‏:‏ «غزه بین چکش اسرائیل و سندان ایران قرار گرفته است و ایران در تلاش برای تسویه حساب های خود با استفاده از ملت فلسطین و به ضرر آنان و یا کشورهای منطقه خلیج (فارس) است‏.‏»
‏‏ روزنامه کویتی الوطن با چاپ کاریکاتوری، ایران را به بهره برداری از تحولات و کشتار مردم غزه متهم کرد‏.‏ این کاریکاتور، ایران را در حال ایستاده بر روی اجساد مردم غزه و ترسیم نموداری نشان می دهد که سیری صعودی دارد‏.‏
همچنین روزنامه الاهرام چاپ مصر ادعا کرد‏:‏ تمایل ایران به تسلط بر منطقه، عامل حوادث غزه است
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در مقاله ای ادعا کرد ‏:‏ ایران به طور غیر مستقیم، اما اساسی در حوادث اسفبار غزه نقش دارد و از این جریان بیش از دیگران سود می برد‏.‏
این روزنامه در مطلب دیگری ادعا کرد حماس برای اجرای برنامه های ایران ساکنان غزه را قربانی طمع ورزی های تهران کرد.
الشرق الاوسط همچنین در گزارش دیگر خود ادعا کرد ایران از بحران غزه علیه مصر استفاده می کند.
همچنین به ادعای روزنامه النهار ایران از جنگ غزه برای افزایش شکاف بین اعراب استفاده کرده است.
همچنین رسانه های خارجی با جوسازی های غیر حرفه ای خود سعی دارند تمامی فعالیت ها و تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی را در مدت زمانی که تجاوزات اسرائیل به غزه و برای پایان دادن به جنایات صهیونیستها آغاز شده است را وارونه نمایی کرده و این اقدامات را در راستای صف بندی های منطقه ای نشان دهند!
از جمله این اقدامات تخریب گرانه رسانه ای می توان به سیاه نمایی سفر "سعید جلیلی" دبیر شورای عالی امنیت ملی به سوریه و لبنان، سفر "نوری المالکی" به ایران، سفر آتی "علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی به دمشق و نیز تهدید ایران به قطع صادرات نفت به کشورهای حامی رژیم صهیونیستی اشاره کرد.
روزنامه الحیات در این باره نوشت: «ایران تلاش دیپلماتیک گسترده ای را درباره اوضاع نوار غزه آغاز کرده است.
این روزنامه به نقل از منابع لبنانی افزود: «پس از سفر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به لبنان و سوریه که اغاز این تلاشهاست علی لاریجانی رئیس مجلس ایران هم در چند روز اینده به دمشق سفر خواهد کرد.»
این رسانه ها می کوشند رویکرد تهران در قبال تحولات غزه وحملات رژیم صهیونیستی به این منطقه را نه در راستای پایان دادن به آن بلکه در راستای تغییر صف آرایی های منطقه ای نشان دهند.
در این باره شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز به نقل از شیمون پرز رئیس رژیم اشغالگر قدس با تکرار ادعاهای پیشین خود در خصوص حمایت ایران از حزب الله و حماس مدعی شد این دو گروه به بهای امنیت و جان مردم خود دستورات ایران را اجرا می کنند.
پرز در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز گفت: «آنان (حماس) نمی توانند این را پنهان کنند که بر اساس دستورات ایران رفتار می کنند. ایران دو پیرو در خاورمیانه دارد که یکی حزب الله در لبنان و دیگری حماس در غزه است. این دو گروه به بهای امنیت و زندگی مردم و کودکان خودشان به یک کشور خارجی ایران خدمت می کنند.‏ »
طی این مدت رسانه های غربی در پروژه عملیاتروانی خود تلاش دارند تحولات منطقه را براساس استراتژی پیشدستانه ایران، یعنی انتقال چالش وجنگ به زمین حریف با حمایت از مقاومت فلسطین معرفی کرده تا خطرات احتمالی رژیم صهیونیستی برای تهران را به حداقل برسد!
به این ترتیب به نظر میرسد امپراتوری رسانه ای غرب با این رویکرد در صدد هستند مردم فلسطین را قربانی بازی قدرت بین ایران و اسرائیل نشان دهند وبا این شگرد کشورهای عربی را علیه جمهوری اسلامی ایران تحریک نمایند.
روزنامه فیگارو نیز در مقاله ای با عنوان ایران در پس موشک های حماس به قلم جرج مالبرونو نوشت : «حماس به کمک ایران در عرصه نظامی پیشرفت کرده است.»
- رادیو اسرائیل در تفسیر سیاسی طولانی خود به قلم "مناشه امیر" ضمن انتقاد شدید از سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین مدعی شد تهران از بحران غزه برای انحراف افکار عمومی از برنامه هسته ای خود سوء استفاده می کند
محور سوم عملیات روانی) جدا نشان دادن مردم غزه از نیروهای مقاومت فلسطین
رسانه ها ی غرب با اتخاذ رویکردی هدفمند تلاش کردند با تمایز قایل شدن میان مردم غزه و مقاومت فلسطین به نوعی مقاومت را نیروی غیرمردمی معرفی نمایند. از این منظر ابراز نگرانی ظاهری و دروغین برخی مقامات کشورهای غربی درباره وضعیت مردم بی دفاع غزه در این رسانه ها بزرگنمایی شده است. این رسانه ها تلاش کرده اند به نوعی بر موضع حمایتی غرب از رژیم اشغالگر قدس سرپوش گذاشته و خواسته برخی از این کشورها مبنی بر برقراری اتش بس را برجسته نمایند و تلاش کنند دولت های غربی را از همکاری با صهیونیست ها در کشتار مردم غزه مبرا سازند.
محور چهارم عملیات روانی) موجه جلوه دادن تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه
رسانه های بیگانه از ابتدای یورش وحشیانه رژیم غاصب اسرائیل به غزه در صدد القاء این نکته بوده اند که هدف از تجاوزات اخیر اسرائیل ، دفاع از خود و از بین بردن نظامیان و نیروهای مقاومت فلسطینی که مخالف صلح هستند، می باشد.
این رسانه ها همچنین حول این محور می کوشند وقایع و فجایع حمله به غزه را وارانه نشان داده به طوری که گویی رژیم صهیونیستی ناگزیر برای دفاع از خود چنین اقدامات ددمنشانه از را انجام می دهد.
به طوری که شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار در گزارشی مغرضانه حملات وحشیانه این رژیم را توجیه کرد.
این شبکه تلویزیونی با گزارشی جهت دار درباره حملات راکتی مبارزان فلسطینی به شهرک های یهودی نشین جنوب سرزمینهای اشغالی با نشان دادن گریه زنان صهیونیست هدف از این حملات را تامین امنیت مردم اسرائیل اعلام کرد.
در این گزارش امده است: « در برخی مناطق شهرهای اسرائیلی پناهگاه هایی ساخته شده است و به دنبال اعلام وضع فوق العاده مردم تنها پانزده ثانیه فرصت دارند به این پناهگاه ها بروند. یک زن صهیونیست ساکن شهرک سدیروت که از راکت های مبارزان فلطسینی ترسیده بود در این باره گفت پناه ها به منزل ما بسیار دور است و به همین دلیل نمی توانیم از این پناهگاه استفاده کنیم. وی گفت در زمان انفجار من به زمین افتادم و شروع به گریه کردن کردم و دیگر نتوانستم حرکتی انجام دهم.»
روزنامه المانی زود دویچه نیز در مطلبی به قلم "تورستن اشمیتس" می نویسد:
«فلسطینی ها تاکنون در هفت سال گذشته بیش از ده هزار موشک و خمپاره به اسرائیل شلیک کرده اند.»
اشمیتس با اشاره به اینکه با تحویل راکتهای جدید حماس جان بیش از یک میلیون اسرائیلی را تهدید می کند مدعی می شود:
ـ « تروریستهای فلسطینی در هفت سال گذشته حدود ده هزار و پانصد راکت و خمپاره به اسرائیل شلیک کرده اند»
به ادعای این روزنامه «تاکنون ‏۳۲‏ اسرائیلی بواسطه این موشکهای کوتاه برد کشته و بیش از ششصد شهروند دیگر نیز مجروح شده اند. چندین راکت نیز ظرف چند روز گذشته به شهرهای اسدود و بئرالسبع که در چهل کیلومتری باریکه غزه قرار دارند اصابت کرده اند. به گفته پلیس اسرائیل بر اثر اصابت این موشکها جان یک میلیون نفر در جنوب اسرائیل در خطر قرار دارد»
این روزنامه همچنین به نقل از یک کارشناس نظامی اسرائیل می نویسد: « با وجود حملات هوایی سنگینی که حماس این روزها دریافت کرده است اما به شلیک موشکهای خود همچنان ادامه می دهد بنابراین ارتش اسرائیل باید بر شدت حملات خود بیفزاید.»
به نوشته این روزنامه یاناتان فایگل از موسسه مبارزه با تروریسم هرتسلیا در آلمان در این باره اظهار داشت: «حماس هنوز هم هزاران فروند موشک دیگر در اختیار دارد که انها را در مناطق مسکونی پنهان کرده است. وی افزود به همین خاطر است که نیروی هوایی اسرائیل نمی تواند انبارهای تسلیحاتی حماس را بدون برجای ماندن انبوهی از قربانیان غیر نظامی منهدم کند. در واقع این مساله ضرورت حمله نظامی اسرائیل و شناسایی و انهدام این انبارها را نشان می دهد.»
همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز "یری پوتوزنیک" سخنگوی دولت کشور چک به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا، گفت‏:‏ «در این لحظه با لحاظ وقایع چند روز گذشته، ما پی بردیم این اقدام نظامی اسراییل، اقدامی تدافعی است نه تهاجمی‏.»‏
"دیوید هوروویتس" سردبیر روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت: «هدف اسرائیل از حملات کنونی به غزه پیشگیری از قدرت گرفتن حماس و تبدیل شدن ان به نیروئی همانند حزب الله است»
وی ادعا کرد: «حماس به هیچ وجه حاضر به صلح با اسرائیل نیست و هدف خود را نابودی اسرائیل قرار داده است و اسرائیل با اگاهی از مسائل و مشکلاتی که حمله زمینی به غزه در پی خواهد داشت ناگزیر شده است تا برای از میان بردن توان موشکی حماس نیروی زمینی خود را به داخل غزه روانه کند.»
رادیو رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی نوشت: « در هشتمین روز از نبرد اسرائیل با گروه های خرابکاری در غزه تروریستهایی که عاملان هزاران مورد حملات راکتی و موشکی به سوی مردم در جنوب اسرائیل بودند روز شنبه در حالیکه ارتش دفاعی اسرائیل در راستای دفاع از مردم کشور خود مقرها و ساختمانهای وابسته به تروریستها در غزه را هدف قرار میداد نیروهای دشمن نیز تلاش می کردند که به حملات موشکی و راکتی به خاک اسرائیل ادامه دهند.»
به گزارش مغرضانه شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز «نیروهای حماس به خوبی مسلح و بسیار با انگیزه هستند. آنها تفنگ و نارنجک دارند برخی از انها جلیقه ضد گلوله سلاحهای ضد تانک و موشک اندازهای دوش پرتاب دارند گفته می شود حماس دهها هزار راکت کوتاه میان و دوربرد دارد که می تواند تا فاصله چهل کیلومتری را هدف قرار دهد البته شمار نیروهای حماس مشخص نیست اما براورد می شود شمار نیروهای امنیتی حماس به بیست و پنج هزار نفر برسد و هزاران نفر از طرفداران حماس را نیز باید به این نیروها افزود .»
محور پنجم عملیات روانی) متهم کردن حماس به استفاده تبلیغاتی از قربانیان غزه
رسانه های غربی که در راستای دولت های متبوع خود از انعکاس گسترده و بی سابقه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و واکنش های افکار عمومی جهان، واهمه دارند، می کوشند چنین وانمود کنند که پخش تصاویر و گزارش هایی تکان دهنده از نسل کشی صهیونیست ها در غزه جنبه تبلیغاتی داشته و حماس می کوشد از آن استفاده سیاسی جهت محق نشان دادن خود نماید!
شبکه تلویزیونی فاکس نیوز به نقل از "لیز تروتا" نویسنده و روزنامه نگار امریکایی درباره پوشش رسانه ای تحولات غزه مدعی شد: «حماس از پوشش تصویری قربانیان حملات اسرائیل بهره جویی می کند تا خود را مظلوم نشان دهد.»
این نویسنده آمریکایی ضمن انتقاد از به کارگیری واژه هایی چون "تهاجم" یا "بحران" ادامه می دهد: «وقتی دو طرف درگیری به سوی همدیگر تیراندازی می کنند در واقع "جنگ" روی داده است.»
به گفته وی «یکی دیگر از سخنان کلیشه ای که در این جنگ به کار می رود "غیر نظامیان بی گناه" است»
به گزارش این رسانه که مانند سایر رسانه های غربی که ادعای پوشالی بی طرفی دارد، همچنین شعار داده شده است که این گونه "روزنامه نگاری و تصویردهی بین المللی بد است".
ادعای مضحک دیگری که در این به اصطلاح روزنامه نگاربه نقل از "آسوشیتدپرس" مطرح می کند، این است که «اسرائیلی ها تا جایی پیش رفته اند که پیش از حمله به یک نقطه با تلفن به ساکنان ان اطلاع می دهند.»
جالب آنکه این نویسنده که خود از ناقضین حقوق و اخلاق رسانه ای است در ادامه
دم از اخلاق رسانه ای زده و می گوید: «اخلاق رسانه ای در اینجا کجاست و کدام رسانه در این باره پوشش می دهد؟ انان فقط در این باره که چه شمار از مردم غزه در این حملات کشته شده اند گزارش می دهند.»
این نویسنده ضمن انتقاد از پوشش گسترده رسانه ها در مورد قربانیان غزه مدعی می شود: «پخش تصاویر زنان و کودکان گریان در خیابان ها در غزه ناراحت کننده است ولی این را هم باید توجه داشت که حماس برای اینکه نشان دهد مظلوم واقع شده است در به راه انداختن این تصاویر در رسانه های امریکایی مهارت دارد.»
لیلا رضوی و منصوره قدیری جاوید
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا


همچنین مشاهده کنید