جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نقش انرژی هسته ای در منابع متنوع انرژی آینده


نقش انرژی هسته ای در منابع متنوع انرژی آینده
مصرف انرژی در جهان بطور فزاینده‌ای روبه افزایش است. بیشتر شدن جمعیت جهان و روند رشد اقتصادی کشورها، نیازهای انرژی را افزایش داده است.
درحال حاضر ایجاد تنوع در منابع تامین انرژی به منظور دستیابی به توسعه پایدار مورد توجه همگان قرار گرفته است.
نفت و زغال سنگ مهم‌ترین منابع تامین‌کننده انرژی جهان در جهان محسوب می‌شوند. اما این منابع فسیلی که از آنها به عنوان منابع تجدید ناپذیر یاد می‌شود، دیگر به آسانی گذشته قابل بهره‌برداری نیست.
میانگین افزایش مصرف انرژی پنج تا ده درصد برآورد شده است. این در حالی است که با سرعت مصرف امروزی، ذخایر نفت و گاز تا ‪ ۷۰‬سال دیگر به پایان می‌رسد.
وضعیت منابع زغال سنگ نیز شبیه نفت و گاز است، هر چند برخی برآوردها نشان می‌دهد ذخایر آن تا پایان قرن دوام خواهد آورد، اما گرانی و نیز آلودگی ناشی از مصرف این سوخت در تامین انرژی نگرانی‌هایی را مطرح کرده است.
سایر منابع انرژی مانند خورشید، آب و باد که از آنها به عنوان انرژی پاک یاد می‌شود، علاوه بر آنکه نیازمند شرایط محیطی خاصی است، گران تمام می‌شود و به سرمایه‌گذاری سنگینی نیاز دارد.
انرژی باد اگر چه رایگان است، اما نمی‌توان به پایداری آن اطمینان داشت. انرژی خورشید نیز به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز دارد و در زمان حاضر استفاده گسترده از آن چندان مقرون به صرفه نیست.
برق خورشیدی که هزینه تولید آن هشت برابر انرژی حاصل از سوختهای فسیلی است، کمتر از یک درصد انرژی مصرفی جهان را تامین می‌کند.
بازدهی منابع انرژی تجدیدپذیر در کاهش هزینه‌ها و توانایی رقابت با سوختهای فسیلی اهمیت زیادی دارد.
درحال حاضر در جهان ‪ ۴۳۸‬نیروگاه اتمی فعال وجود دارد که ‪ ۱۷‬درصد برق دنیا را تامین می‌کنند. در کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (‪(OECD‬ این نسبت به ‪ ۲۳‬درصد می‌رسد.
انرژی حاصل از یک اتم هسته اورانیوم با انرژی ده میلیون اتم کربن سوختهای فسیلی برابری می‌کند. میزان مصرف سوخت در هرسال برای یک نیروگاه هزار مگاواتی هسته‌ای، بیست تن و برای یک نیروگاه زغالی دومیلیون تن و برای یک نیروگاه نفتی، ‪ ۲۵۰‬میلیون لیتر نفت است.
اکسیژن مورد نیاز برای تولید هزار مگاوات برق، در یک نیروگاه زغالی، سه میلیون و ‪ ۸۰۰‬هزار تن ولی برای نیروگاه هسته‌ای صفر است.
به ازای تولید این میزان برق، در یک نیروگاه زغالی پنج میلیون و ‪۳۰۰‬ هزارتن دی اکسید کربن تولید می‌شود، در حالی که این رقم در مورد یک نیروگاه هسته‌ای صفر است.
"لویس اشاواری" مدیرکل سازمان انرژی هسته‌ای ‪ NEA(‬بازوی تحقیقات هسته‌ای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی) می‌گوید شمار بسیاری از
سیاستگذاران مسئله امنیت انرژی و نیز حفاظت از محیط زیست را برای ملتهای خود مطرح می‌کنند.
منبع اصلی مورد نیاز برای انرژی هسته‌ای اورانیم است که بیش از نیمی از آن در کشورهای صنعتی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی ‪ OECD‬تولید می‌شود.
اشاواری با توجه به دو مسئله امنیت انرژی و گرم شدن زمین، روی آوردن سیاست‌گذاران به انرژی هسته‌ای به خاطر مصلحت آیندگان را کاملا منطقی می‌داند.
چین طی ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۵‬سال دیگر ‪ ۳۰‬نیروگاه جدید خواهد ساخت. قرار است ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۰‬نیروگاه هسته‌ای نیز در آمریکا ساخته شود. ساخت ‪ ۶‬تا ‪ ۱۰‬راکتور در انگلیس تحت بررسی است. فنلاند و فرانسه هم ساخت نیروگاهای جدید را آغاز کرده‌اند و برخی کشورها مانند آلمان نیز به فکر تجدیدنظر در سیاست پایان استفاده از انرژی هسته‌ای افتاده‌اند.
ژاپن و کره جنوبی هیچگاه برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف نکرده‌اند.
در مورد روسیه و هند هم که تجربه هسته‌ای دارند، این انتظار که بخواهند ظرفیت خود را برای تامین برق مورد نیاز برای رشد اقتصادی افزایش دهند کاملا واقع‌بینانه است.
با وجود اجرای طرحهای جدید، سهم انرژی هسته‌ای به نسبت تولید کل برق جهان در ‪ ۲۰‬سال آینده ثابت می‌ماند که علت آن افزایش تقاضا است.
با توجه به ادامه روند رشد اقتصادی کشورها پیش بینی می‌شود تقاضا برای انرژی تا سال ‪ ۲۰۵۰‬نسبت به سال ‪ ۲۰۰۰‬دو برابر شود.
در هیچ منطقه‌ای از جهان مانند شرق آسیا روند افزایش تولید انرژی هسته‌ای برای تامین تقاضای فزاینده به انرژی مشهود نیست.
به گفته مدیرکل انجمن جهانی انرژی هسته‌ای، برای توقف فاجعه زیست محیطی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای زمین که می‌تواند سبب مرگ میلیاردها نفر شود، تعداد نیروگاه‌های هسته‌ای جهان باید ‪ ۲۰‬برابر شود.
در کشورهای توسعه یافته اکنون حدود ‪ ۱/۴‬میلیارد نفر یا به عبارتی ‪ ۲۰‬درصد جمعیت جهان، تقریبا ‪ ۸۰‬درصد از منابع انرژی جهان را مصرف می‌کنند که این انرژی بیشتر از سوزاندن نفت و زغال سنگ تولید می‌شود که با تولید گازهای گلخانه‌ای همراه است.
انرژی هسته‌ای از میان منابع گوناگون انرژی تجدیدناپذیر که آلایندگی را به همراه دارند و منابع انرژی تجدیدپذیر که هنوز سهم چندانی در تولید انرژی نیافته‌اند ارزانترین، سالمترین و بهترین منبع انرژی محسوب می‌شود.
گرم شدن هوای زمین و افزایش بهای سوخت‌های فسیلی باعث شده است انرژی هسته‌ای در برنامه توسعه بسیاری از کشورها گنجانده شود.
● نقش تاریخی انرژی در توسعه بشر
حدود نیم میلیون سال پیش انسان طرز ساختن آتش را فراگرفت. او توانست با جمع‌آوری و سوزاندن چوب خود را گرم کند، غذا بپزد و ابزارهای ساده و ابتدایی بسازد. هزاران سال بعد مصریها اصول دریانوردی را کشف کردند و بعدها چرخ آبی ابداع شد. در تمامی این فعالیتها از اشکال گوناگون انرژی به شکل زیستی، خورشیدی و هیدرولیک استفاده شده است.
انرژی که به معنای توانایی انجام دادن کار است، برای تامین نیازهای اولیه انسانی، افزایش طول عمر و بالا بردن سطح زندگی ضروری است.
انسان در طول هزاران سال از زندگی ابتدایی که به انرژی حاصل غذایی که جمع‌آوری می‌کرد وابسته بود و به مرور به انسان شکارچی تبدیل شد که غذای بیشتری دراختیار داشت و از آتش برای گرم کردن و پختن غذای استفاده می‌کرد و سپس در این جریان تحول، به کشاورز ساده‌ای بدل گردید که از حیوانات اهلی به عنوان منبع انرژی برای کار استفاده می‌کرد.
اولین گامها در استفاده از انرژی مکانیکی با مهار نیروی آب و باد برداشته شد. بعدها انقلاب صنعتی با کمک نیروی بخار و زغال سنگ بنیان‌های جامعه فناوری امروزی را بنا نهاد و پیشرفتهای مهمی مانند ساخت موتور احتراق درونی و تولید انبوه برق بدست آمد.
مصرف انرژی اکنون در مقایسه با دوران قبل از انقلاب صنعتی که در اواخر قرن هجدهم در اروپا اتفاق افتاد، صد برابر شده است.
امروزه در کشورهای صنعتی مصرف سرانه انرژی ‪ ۱۵۰‬تا ‪ ۳۵۰‬گیگاژول است که بخش فزاینده‌ای از آن به صورت الکتریسیته مصرف می‌شود. (یک گیگاژول ‪۱۰‬ به توان ‪ ۹‬ژول است.)
● جمعیت
تنها یک چهارم جمعیت جهان که ساکن کشورهای صنعتی هستند، سه چهارم انرژی مصرفی در سراسر جهان را مصرف می‌کنند.
پیش بینی شده است رشد جمعیت تا آینده نزدیک همچنان با سرعت ادامه خواهد داشت و جمعیت جهان از ‪ ۶‬میلیارد نفر در حال حاضر تا ‪ ۲۵‬سال آینده به ‪ ۸‬میلیارد نفر و احتمالا تا اواخر قرن حاضر به ‪ ۱۰‬میلیارد نفر افزایش خواهد یافت. بیشترین میزان رشد جمعیت متعلق به کشورهای در حال توسعه خواهد بود که همین حالا هم بیش از سه چهارم جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند.
حتی اگر کشورهای پیشرفته سیاستهای انرژی کارآمدتری برای جلوگیری از افزایش مصرف انرژی اتخاذ کنند، افزایش جمعیت جهان تاثیر چشمگیری بر تقاضا برای انرژی خواهد گذاشت و تا سال ‪ ۲۰۵۰‬میلادی تقاضا برای انرژی به دو برابر خواهد رسید.
انرژی را می‌توان در دو مقوله اولیه و ثانویه مورد توجه قرار داد.
انرژی اولیه انرژی به شکل منابع طبیعی مانند چوب، زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی، اورانیم، باد، انرژی آب، و خورشید است.
انرژی ثانویه اشکال قابل استفاده‌تر انرژی مانند الکتریسیته و بنزین است که انرژی اولیه به آن تبدیل می‌شود.
انرژی اولیه به دو صورت انرژی تجدیدپذیر و یا انرژی تجدیدناپذیر است.
منابع انرژی تجدیدپذیر شامل خورشید، باد، و انرژی امواج ، توده زیستی (مانند چوب، و محصولاتی مانند شکر) انرژی حرارت مرکزی زمین و انرژی آب است.
منابع انرژی تجدیدناپذیر شامل سوختهای فسیلی (زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی) که به همراه اورانیم بیش از ‪ ۸۰‬درصد نیازهای انرژی امروزه ما را تامین می‌کنند.
● دسترسی به انرژی
درحال حاضر کمبود انرژی اولیه وجود ندارد. خورشید هر روز پرتوهای انرژی بخش خود را به زمین می‌فرستد. این انرژی به اشکال گوناگونی در بادها، امواج، درختان و گیاهان که اشعه خورشید را به توده زیستی گیاهی تبدیل می‌کند دیده می‌شود. علاوه بر آن مقادیر عظیمی انرژی در مواد پوسته زمین یعنی سوختهای فسیلی وجود دارد که انرژی خورشید را در خود ذخیره می‌کنند. اورانیم یک منبع انرژی است که میلیاردها سال پیش و قبل از تشکیل منظومه شمسی در زمین محبوس بوده است.
چالش امروز جهان رهایی از وابستگی شدید به سوختهای فسیلی و استفاده بیشتر از منابع انرژی غیرکربنی است. نگرانی در خصوص پیامدهای گرم شدن کره زمین یک دلیل مهم این چالش است.
● سوخت‌های فسیلی
زغال سنگ اولین سوخت فسیلی بود که کاربرد گسترده‌ای در صنعت یافت و استانداردهای زندگی مردم را بهبود بخشید. نفت یک منبع انرژی مناسب است.
نفت بخاطر دسترسی آسان و قیمت پایین نقش مهمی در رشد اقتصادی بسیاری از کشورها در قرن گذشته داشته است. نفت در صنعت حمل و نقل نقش حیاتی دارد.
گاز طبیعی نیز کاربرد وسیعی در کنار زغال سنگ و نفت به عنوان یک سوخت چندکاربردی پیدا کرده است.
چنانچه منابع انرژی مناسب برای تولید برق را مد نظر قرار دهیم مشاهده می‌کنیم ‪ ۴۰‬درصد انرژی مصرفی اولیه صرف تولید برق می‌شود و با رشد ‪۲/۷‬ درصدی در سال تقاضا برای برق در سراسر جهان دو برابر تقاضای انرژی خواهد بود.
● قابلیتها و محدودیتهای هر یک از منابع انرژی الکتریکی
▪ هیدروالکتریک:
کارخانجات تولید هیدروالکتریک بدون آلوده کردن هوا برق تولید می‌کنند. مهار انرژی آب غالبا با ساخت سدهای بزرگ بر روی دریاچه‌ها انجام می‌شود. هیدروالکتریسیته امروزه ‪ ۱۸‬درصد برق مصرفی جهان را تامین می‌کند. در بسیاری از کشورها بیشتر مکانهای مناسب احداث سد مورد استفاده قرار گرفته و امکان توسعه این منبع انرژی چندان فراهم نیست.
سایر منابع انرژی تجدید پذیر قابلیت بیشتری برای افزایش مصرف دارند اما ویژگیهایی دارند که مانع از آن می‌شود نقش مهمی در تامین نیازهای الکتریسته بازی کند.
انرژی خورشیدی دارای جاذبه منطقی قابل توجهی دارد. اما این انرژی برای تولید برق قابلیت محدودی دارد بسیار متناوب و بسیار پراکنده است. تولید انرژی خورشیدی در شب و درصورت پوشش ابر در آسمان مختل می‌شود این امر باعث می‌شود بخش کوچکی از ظرفیت نیروگاه برق خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مشکل کاهش شدت پرتوها و ضرورت تبدیل پرتوهای ضعیف به برق کم بازده (کمتر از ‪ ۲۰‬درصد) وجود دارد. هرچند این مسئله موضوع تحقیقات بسیاری در دهه‌های گذشته بوده است.
امکان ذخیره انرژی حاصل از خورشید در مقیاس کوچک و با هزینه نسبتا بالا وجود دارد. در مقیاس وسیع تولید انرژی خورشیدی باید با پشتیبانی سایر منابع الکتریسیته همراه باشد. هرچند نمی‌توان این واقعیت را رد کرد که آفتاب رایگان است، اما هزینه‌های انرژی و مواد برای تبدیل ، نگهداری، و ذخیره بسیار بالا است. نقش اصلی انرژی خورشیدی در آینده در گرم کردن مستقیم خواهد بود.
باد نیز همانند خورشید رایگان است و بطور فزاینده‌ای برای تولید الکتریسیته مهار می‌شود. درحال حاضر ظرفیت انرژی باد در سراسر جهان حدود ‪ ۲۰‬هزار مگاوات است. اما برای تامین نیازهای الکتریسیته در مورد باد نیز که همیشه نمی‌وزد مسائل مشابه پشتیبانی مانند انرژی خورشیدی مطرح است.
با این حال هزینه‌ها کاهش یافته و در برخی نیروگاههای جدید در آمریکا با هزینه‌ها در منابع متعارف برابری است.
انرژی درون زمین از گرمای طبیعی زیر سطح زمین بدست می‌آید. در جاهایی که امکان مهار بخار داغ زیرزمینی و آوردن آن به سطح زمین وجود دارد امکان تولید برق نیز میسر است. منابع انرژی درون زمین در برخی نقاط زمین قابل استفاده است و حدود ‪ ۸‬هزار مگاوات برق تولید می‌شود.
چشم اندازهایی در دیگر نقاط وجود دارد که می‌توان آب را با تلمبه به قسمتهای بسیار گرم پوسته زمین هدایت کرد و از آن برای تولید برق استفاده نمود.
▪ توده زیستی :
بیشتر محصولات کشاورزی و جنگلها از نظر فنی قابلیت تبدیل به برخی اشکال انرژی را دارند، حتی اگر هدف اصلی تولید محصول، تامین غذا باشد. درحال حاضر برخی "مزارع انرژی" وجود دارد که محصولات منحصرا برای تولید انرژی کشت می‌شوند. این مزارع با سایر محصولات بر سر آب، کود و خاک رقابت دارند. به همین خاطر باید بین غذا و سوخت یکی انتخاب شود. توده زیستی منبع انرژی مفید و روزافزون بخصوص برای جوامع روستایی در کشورهای جهان سوم است و زائدات آلی و گیاهان آبی برای تولید متان یا "بیوگاز" قابل استفاده است. با این حال این منبع انرژی نقش بسیار کوچکی در تامین نیازهای انرژی دارد.
با ورود به قرن جدید تنها منابع انرژی دردسترس برای تولید اقتصادی برق انبوه احتمالا گاز، زغال سنگ و انرژی هسته‌ای خواهد بود.
استفاده از نفت برای تولید برق بسیار گران تمام می‌شود. علاوه برآن نفت از مزیت مهم یک سوخت قابل حمل برای صنعت حمل و نقل برخوردار است.
نفت برای کاربردهای خاص مانند حمل و نقل و در صنعت پتروشیمی استفاده می‌شود.
گاز همانند نفت است ارزش آن بیشتر از آن است که برای مصارفی مانند تولید انبوه برق به هدر رود. اما بعد از شوک قیمتهای نفتی در دهه ‪ ۱۹۷۰‬به دنبال اکتشافات گسترده ذخایر عظیم گاز طبیعی در بسیاری از نقاط جهان کشف شد و امروزه کاربرد گسترده‌ای در نیروگاههای برق یافته است.
خاصیت اصلی گاز، قابلیت لوله‌کشی بی‌خطر و کم هزینه آن برای مصارف صنعتی و خانگی و تولید گرما با بازده بسیار بالا است.
زغال سنگ منبع فراوانی است که تولید جهانی آن به ‪ ۳/۵‬میلیارد تن در سال می‌رسد و بیشتر آن برای تولید برق مصرف می‌شود. زغال سنگ ‪ ۳۸‬درصد برق جهان را تامین می‌کند درحالی که سهم اورانیوم ‪ ۱۶‬درصد است. در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (‪ (OECD‬این رقم به ترتیب ‪ ۳۸‬درصد و ‪۲۴‬ درصد است.
اورانیوم ماده‌ای است که به وفور یافت می‌شود و در صورت وجود تقاضا، با کمک فناوریهای موجود می‌توان تولید آن را ‪ ۶۰‬برابر کرد.
تولید جهانی معادن اورانیوم حدود ‪ ۳۵‬هزار تن در سال است اما بخش زیادی از بازار، از محل منابع ثانویه شامل مواد سلاحهای هسته‌ای برچیده شده تامین می‌شود. عملا تمامی این تولیدات برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
● تبدیل انرژی ـ ارزش گرمایی سوخت‌های گوناگون
ـ هیزم ‪ ۱۶‬مگاژول در هر کیلوگرم
ـ زغال سنگ قهوه‌ای ‪ ۹‬مگاژول در هر کیلوگرم
ـ زغال سنگ سیاه(نامرغوب) ‪ ۱۳‬تا ‪۲۰‬
ـ زغال سنگ سیاه ‪ ۲۴‬تا ‪۳۰‬
ـ گاز طبیعی ‪ ۳۹‬مگاژول در هر مترمکعب
ـ نفت خام ‪ ۴۵‬تا ‪ ۴۶‬مگاژول در هر کیلوگرم
ـ اورانیوم(در راکتور آب سبک) ‪ ۵۰۰‬هزار مگاژول در هر کیلوگرم از نظر تئوری ذخایر جهانی زغال سنگ برای تولید برق مورد نیاز بیش از صد سال کافی است. اما احتمال می‌رود مقادیر بیشتری از زغال سنگ‌های استخراجی در آینده به سوختهای باارزش‌تر مایع تبدیل شود و بنابراین برای تولید برق استفاده نگردد. مشکلات زیست محیطی و نیز مشکلات مرتبط با افزایش استخراج و مصرف زغال سنگ نیز وجود دارد.
تفاوت ارزش گرمایی اورانیوم در مقایسه با زغال سنگ و سایر سوختها حائز اهمیت است (هر چند هر دو در نیروگاه بازده حرارتی ‪ ۳۳‬درصد مورد استفاده قرار می‌گیرند). یک نیروگاه برق یک میلیون کیلوواتی سالیانه حدود ‪ ۳/۱‬میلیون تن زغال سنگ سیاه یا حدود ‪ ۲۴‬تن اورانیوم (مانند ‪ (UO۲‬غنی شده تا چهار درصد از ایزوتوپ مفید (‪ (u-۲۳۵‬مصرف می‌کند. این میزان نیازمند استخراج بیش از ‪ ۲۰۰‬تن اورانیوم طبیعی است که از ‪ ۲۵‬تا ‪ ۱۰۰‬هزار تن سنگ معدن اورانیوم بازیابی می‌شود.
● زائدات
این میزان متفاوت سوخت مصرفی مقدار زائدات متفاوتی نیز به دنبال دارد.
فعالیت یک نیروگاه هسته‌ای هزار مگاواتی در سال ‪ ۲۷‬تن سوخت مستعمل باقی می‌گذارد که به شدت رادیواکتیو است و گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند.
بخش اعظم این سوخت استفاده شده، باز فراوری می‌شود بطوری که ‪۹۷‬ درصد از ‪ ۲۷‬تن سوخت اولیه بازیابی می‌گردد. ‪ ۳‬درصد باقیمانده (حدود ‪۷۰۰‬ کیلوگرم) زباله رادیواکتیو سطح بالا است که بالقوه خطرناک بوده و لازم است برای مدت زمان طولانی از محیط زیست مجزا نگهداری شود. اما این مقدار کم را به آسانی می‌توان کنترل کرد.
حتی در جایی که سوخت مصرف شده مجددا فراوری نشود مقدار سالیانه ‪ ۲۷‬تن در مقایسه با مقدار زائدات یک نیروگاه برق زغال سنگ هم حجم آن جزئی و ناچیز است.
نیروگاه زغال سنگ هزار مگاواتی سالیانه حدود ‪ ۷‬میلیون تن دی اکسیدکربن تولید می‌کند. این میزان علاوه بر ‪ ۲۰۰‬هزار تن دی اکسیدسولفور است که در بسیاری از موارد یک منبع مهم آلاینده جوی است. دیگر زائدات حاصل از مصرف زغال سنگ شامل مقادیر زیادی پسماند (حدود ‪ ۲۰۰‬هزار تن در سال) حاوی فلزات سمی مانند آرسنیک، کادمیم و جیوه، مواد آلی سرطانزا و موتاسیون زا (موادی که باعث بروز سرطان و تغییرات ژنتیکی می‌شوند) و نیز مواد رادیواکتیو طبیعی است.
این زائدات معمولی اگر مهار نشوند حتی در فواصل بسیار زیاد از نیروگاه می‌توانند به سلامت انسان و محیط زیست آسیب برسانند. بطور مثال در نقاطی باران اسیدی ناشی از انتشار دی اکسیدسولفور مرزهای ملی را طی کرده و خسارات سنگینی به دریاچه ها، رودخانه ها، جنگلها در مناطق بسیار دورتر وارد آورده است.
هر شیوه تولید برق خطرهای زیست محیطی و زائداتی به همراه دارد. صنعت هسته‌ای از این نظر که تنها صنعت تولید برق است که مسئولیت کامل دفع زائدات و تامین هزینه‌های کامل آن را به عهده دارد صنعت منحصر بفردی است.
امروزه انرژی هسته‌ای سالیانه از انتشار حدود ‪ ۲/۴‬میلیارد تن دی اکسید کربن جلوگیری می‌کند. ( درمقایسه با بیش از ‪ ۷‬میلیارد تن دی اکسیدکربن حاصل از تولید برق از سوخت‌های فسیلی)
● مسائل اقتصادی
تفاوت نیازهای سوخت بین نیروگاه برق هسته‌ای و زغال سنگ بر اقتصادی بودن آنها تاثیر می‌گذارد. هزینه سوخت یک نیروگاه برق هسته‌ای بسیار کمتر از نیروگاه برق زغال سنگ است که همین نکته هزینه هنگفت اولیه ساخت یک نیروگاه هسته‌ای را جبران می‌کند. در نتیجه از نظر عملی برق حاصل از راکتورهای هسته‌ای در بسیاری از مناطق با برق حاصل از زغال سنگ حتی با درنظر گرفتن مدیریت و دفع زباله‌های هسته‌ای و تعطیلی راکتورها رقابت می‌کند.
با افزایش قیمت گاز و آلایندگی زغال سنگ ، انرژی هسته‌ای بطور فراینده‌ای مورد توجه قرار گرفته است.
● تولید برق - تنوع در منابع تولید انرژی
برای بیشتر کشورها سوالاتی که باید به آنها پاسخ داده شود عبارتند از: نیازهای برق ما چیست؟ اشکال تولید برقی در دسترس ما کدام است؟ چه ترکیب انرژی نیازهای ما را با حداکثر ایمنی تامین می‌کند و کمترین آسیب را به مردم و محیط ما وارد می‌کند؟
در اواسط ‪ ، ۲۰۰۱‬در ‪ ۳۱‬کشور کوچک و بزرگ با عقاید سیاسی و رشد صنعتی متفاوت برق هسته‌ای در ترکیب انرژی آنها وجود داشت. بلژیک، چین، فرانسه، آلمان ، مجارستان، هند، ژاپن، روسیه، سوییس، انگلیس، آمریکا از جمله کشورهایی هستند که برنامه‌های مهم انرژی هسته‌ای دارند.
در سال ‪ ۲۰۰۰‬میزان تولید برق حاصل از انرژی هسته‌ای با کل تولید برق جهان در سال ‪ ۱۹۶۱‬از تمام منابع برابری می‌کرد (‪ ۲۴۳۸‬میلیارد کیلووات ساعت).
هیچ کشوری نمی‌خواهد فقط به یک منبع انرژی واحد وابسته باشد.
برای بسیاری از کشورها مسئله استفاده از زغال سنگ یا انرژی هسته‌ای به عنوان منبع اصلی برق مطرح نیست بلکه ترکیبی از منابع متنوع انرژی مدنظر است که تا حد امکان از منابع تجدیدپذیر بهره گرفته شده است.
یک فیزیکدان هندی به نام دکتر هومی بابها می‌گوید: "هیچ انرژی پرهزینه‌تر از نداشتن انرژی نیست."
منبع: http://forum.p۳۰world.com
منبع : راسخون


همچنین مشاهده کنید