جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


برنده‌ها و بازنده‌های سینما در سال ۲۰۰۸


برنده‌ها و بازنده‌های سینما در سال ۲۰۰۸
هیچ‌چیز نمی‌تواند به اندازه جهانی که لبه تیغ است به هالیوود خدمت کند. کافی است به فیلم‌های امسال نگاهی بیندازیم.
جنگ و بحران اقتصادی مانعی برای سینما‌روها برای رفتن به سینما و خرید بلیت‌های ۱۰ دلاری سینما نبود. سینما در کریسمس۲۰۰۸ درآمد خوبی داشت و به فروشی معادل ۹.۵ میلیارد دلار دست پیدا کرد که فاصله چندانی با فروش سال گذشته - ۹.۶میلیون دلار- نداشت.
البته افزایش قیمت بلیت سینما نشانگر کاهش تعداد سینما‌رو‌ها نسبت به سال گذشته است، اما بهتر است تنها به فضای اقتصادی نگاه کنیم. پاندیا یکی از منتقدان سایت BoxOfficeGuru.com در این مورد می‌گوید: باید بگوییم که سینما امسال سال خوبی را داشت.
درآمد سینما نسبت به وضعیت مالی صنایع دیگر وضعیت سالمی داشت.پاندیا در ادامه می‌گوید: این حرف کلیشه‌ای است اما حقیقت این است که همیشه سینما در وضعیت‌های بحرانی در جهان موقعیت خوبی دارد.سینما هنوز هم در مقایسه با سایر سرگرمی‌ها ارزان‌تر است و مهم‌تر از این بهترین وسیله برای فرار مردم از واقعیت‌هاست.شاید به همین دلیل هم سوپر قهرمان‌ها امسال برنده نهایی در سالن‌های سینما بودند. فیلم‌های سینمایی کمدی اقتباسی امسال بیش از ۱.۲ میلیارد دلار به‌دست آوردند و این در حالی است که در این آمار فروش فیلم‌هایی چون هنکوک، ایندیانا جونز و جیمز باند در نظر گرفته نشده است.کریستوفر نولان، کارگردان دنباله بتمن (شوالیه تاریکی) که امسال با فروش ۵۳۰.۹ میلیون دلار دومین فیلم پر فروش تاریخ سینما لقب گرفت چنین می‌گوید: من فکر می‌کنم مردم دوست دارند داستان‌های جدال خیر و شر را ببینند؛ فیلم‌هایی که به نوعی منعکس‌کننده شرایط کنونی جهان باشند مردم بیشتر می‌پسندند.اما اینکه در سال آینده هم سینما همین عاقبت خوب را داشته باشد جای تردید است. اعتصاب امسال نویسندگان سینمایی برخی از طرح‌های تولید فیلم را متوقف و برخی را با مشکل روبه‌رو کرد.
به‌طور متوسط سالانه ۶۰۰ فیلم در سینماهای آمریکا اکران می‌شوند. تحلیلگران و تهیه‌کنندگان سینما پیش‌بینی می‌کنند این آمار در سال آینده با ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش همراه باشد.
راب مور، نایب رئیس پارامونت پیکچرز در این خصوص نظر خود را چنین بیان می‌کند: معمولا چیزی که تهیه‌کنندگان سینما از آن گله دارند تعداد زیاد فیلم‌های تولیدی است، اما با اعتصاب نویسندگان سینمایی، امسال شاهد کاهش واقعی تعداد فیلم‌ها به‌خصوص در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ خواهیم بود.به اعتقاد مور این وضعیت بر طرح‌های بزرگ فیلم‌های سینمایی فشار بیشتری خواهد آورد. او در این خصوص چنین می‌گوید: اگر به فیلم‌های اکران شده در کریسمس امسال نگاهی بیندازیم، ۵ فیلم جدید سینمایی متفاوت داشتیم. اگر یک فیلم موفق نمی‌شد فیلم‌های دیگر موفق‌تر عمل می‌کردند. من فکر نمی‌کنم سال آینده این فضای امن برای فروش فیلم‌ها وجود داشته باشد.
به اعتقاد کارشناسان تعداد کمی از فیلم‌های کریسمس ۲۰۰۹ می‌توانند پرفروش باشند: انیمیشن دیزنی فیلم پرنسس و قورباغه، فیلم کمدی آلوین و سنجاب‌های ۲ با بازی هیو گرانت و سارا جسیکا پارکر و طرح جدید فیلمساز، تهیه‌کننده و نویسنده سینما، نانسی میر که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده و قرار است کریسمس ۲۰۰۹ اکران شود. مریل استریپ، الک بالدوین و استیو مارتین بازیگران این فیلم هستند.
سؤال دیگری که تهیه کننده‌ها هنوز با آن روبه‌رو هستند ظرفیت سینما در سال ۲۰۰۹ است.اریک لومیس، سرپرست بخش توزیع کمپانی متروگلدن‌مایر چنین می‌گوید: تاثیر واقعی اعتصاب را سال آینده می‌توانیم ببینیم. برخی از طرح‌ها به تاخیر افتاده‌اند، برخی متوقف می‌شوند و برخی با کیفیت پایین تری تولید می‌شوند. ما هرگز دوست نداریم این وضعیت را ببینیم اما این موضوع نگران‌کننده است.
تحلیلگران معتقدند استودیو‌ها الان برای جلب نظر سینما‌رو‌ها دو برگ برنده دارند: فناوری‌های سه‌بعدی و فرانشیز سینمایی.در فهرست فیلم‌های آماده اکران در سال آینده تعداد کمی از فیلم‌ها محکم‌تر و قوی‌ترند و قهرمان‌های شناخته شده‌ای دارند؛ فیلم‌هایی چون دنباله‌های مردان ایکس، هری پاتر و ترانسفورمر.
اما در مقابل در اکران سال ۲۰۰۹ فیلم‌های بسیاری با فناوری جدید سه بعدی اکران می‌شوند. بیش از ۱۱۰۰ سالن سینما تا سال آینده به تکنولوژی نمایش فیلم‌های سه‌بعدی مجهز می‌شوند. تعداد این سینما‌ها در حال حاضر ۸۰۰ سالن است. تنها کمپانی دیزنی برای سال آینده ۵ فیلم سه بعدی دارد. چاک وین از کمپانی دیزنی در این خصوص معتقد است که تکنولوژی سه بعدی به بیننده امکان دیدن فضایی متفاوت را می‌دهد.
برت لینگستون از کمپانی فاکس قرن بیستم نیز معتقد است که فیلم‌های سینمایی در آینده بیشتر از آنکه به متن فیلمنامه‌ها وابسته باشند به حقه‌های سینمایی و فناوری وابسته هستند. به گفته وی طی ۵ سال آینده تمام فیلم‌ها سه بعدی خواهند شد اما فناوری باید در کنار یک متن و فیلمنامه خوب باشد در غیر اینصورت فیلم‌ها موفق نخواهند شد.
● برنده‌های سال ۲۰۰۸
▪ بتمن: تمام تبلیغات این فیلم تحت‌تأثیر مرگ هث لجر بازیگر این فیلم و کارگردانی کریستوفر نولان در ساخت فیلم جدید بتمن با عنوان «آغاز بتمن: شوالیه تاریکی‌» بود. فیلم ۵۳۰.۹میلیون دلار فروش داشت و بیش از ۱۰ میلیون از دی وی دی‌های آن در هفته اول به فروش رفت. نولان معتقد است با نگاهی به جدول فروش فیلم‌ها این رقمی کمی غیرواقعی به‌نظر می‌رسد. تنها دلیل قابل توجیه جذابیت این فیلم فرانشیز سینمایی برای مردم است.
▪ زنان میانسال: امسال زنان میانسال بیشترین مخاطبان سینما بودند. فیلم‌هایی چون گرگ و میش (۱۶۷.۳دلار فروش) و ماما میا(۱۴۳.۸میلیون دلار) بیشترین مخاطبان را در میان زنان میانسال داشتند. نیکی روکو از کمپانی یونیورسال و توزیع‌کننده ماما میا می‌گوید: همیشه نمی‌توان منتظر یک افتتاحیه با بینندگان نوجوان بود. زنان میانسال هم سینما را دوست دارند و اکنون زمان آنها فرا رسیده است.
▪ انیمیشن: با وجودی‌که اکثر انیمیشن‌های اکران شده در سال ۲۰۰۸ در افتتاحیه فروش قابل توجهی نداشتند اما این ژانر همچنان پرطرفدار است.۴ فیلم از ۱۰ فیلم پرفروش امسال انیمیشن بودند. چاک‌وین از دیزنی در این مورد می‌گوید: ویژگی منحصر به فرد انیمیشن‌ها در مقایسه با سایر فیلم‌های سینمایی تکرار دیدن آنهاست. کودکان فیلم‌های انیمیشن را سه تا چهار بار می‌بینند. انیمیشن‌ها دونده‌های ماراتن سینما شده‌اند.
▪ تام کروز: چقدر سال تا سال موقعیت‌ها فرق می‌کند. سال گذشته این ستاره فیلم ناامید‌کننده «بره‌ها برای شیر‌ها» را در اکران داشت اما امسال برای کروز ورق برگشت. فیلم «تندر گرمسیری» او را نامزد دریافت جایزه گلدن گلاب کرد و فیلم والکری در هفته اول نمایش ۵/۲۹میلیون دلار فروخت.
● بازنده‌های سال ۲۰۰۸
سیاست: هالیوود امسال در مورد اکران فیلم‌های سیاسی وضعیت ناامید کننده‌ای داشت. ▪ فیلم «مجموعه دروغ‌ها» با بازی لئوناردو دی کاپریو و راسل کرو و ساخته ریدلی اسکات با بودجه ۷۰ میلیون دلاری تنها ۳۹.۲ فروش داشت. فیلم«دبلیو» ساخته الیور استون نیز با فروش۲۵.۵ میلیون فروش یکی از جدید‌ترین تلفات سینمای سیاسی هالیوود است.
▪ اسپید ریسر: این فیلم با سرو صدای زیادی در تابستان سال۲۰۰۸ به اکران درآمد.
اندی و جورج واچوفسکی کارگردانان این فیلم پر هزینه ۱۲۰میلیون دلاری بودند که تنها ۳۱.۲دلار فروش کرد.این فیلم را باید یکی از بزرگترین بمب‌های سینمایی سال ۲۰۰۸ دانست.
▪ فیلم‌های ورزشی: معمولا ژانر پرطرفداری هستند و فروش خوبی دارند اما امسال وضعیت آنها چندان خوب نبود. حتی ستاره‌ها نیز نتوانستند فیلم‌های ورزشی امسال را نجات دهند. فیلم کمدی «کله چرمی‌ها» با بازی جورج کلونی تنها۳۱.۲ میلیون دلار فروخت و فیلم Semi-Pro که با موضوع بسکتبال ساخته شده و ویل فرل در آن بازی می‌کرد فروشی بیشتر از ۳۳.۵ میلیون دلار نداشت.
▪ کمدی: کمتر کسی تصور می‌کرد که این فیلم‌ها شکست بخورند، اما فیلم‌هایی چون معلم مذهبی با فروش ۳۲.۲ میلیون دلار امسال با استقبال چندانی مواجه نشدند و این موضع نشان می‌دهد که علاقه‌مندان سینما ظاهرا دل و دماغ خندیدن نداشتند.
ترجمه - لادن بهبودی
یو اس‌ای تودی
۳۰ دسامبر ۲۰۰۸
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید