پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


بازگشت سفته بازان؟


بازگشت سفته بازان؟
آنچه در پی می آید سرمقاله هفته نامه گلوبال ماکتز است در باره بی ثباتی قیمت های نفت در بازار جهانی. سرمقاله معتقد است که سفته بازان جزیی از بازار نفت هستند و امیدوار است که تولید کنندگان و مصرف کنندگان آنان را به بازگشت به معاملات بازار نفت ترغیب کنند.
در سر مقاله نشریه گلوبال مارکتز (۲۲ دسامبر/ ۲ دی) آمده است: سفته بازان بازار نفت پس از یک سال انتقاد پیوسته سیاستمداران، در آستانه سال نو احساس چندان خوشایندی نخواهند داشت. اما آنها بخش اساسی بازاری هستند که می کوشد به عرضه اضافی سامان بخشد.
تقاضا در اقتصادهای کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (او ای سی دی) به شدت در حال کاهش است و دورنمای تقاضا در هند و چین به عنوان موتورهای محرک بازار نفت از سال ۲۰۰۴ به شدت کاهش یافته است. اکنون پیش بینی می شود مصرف نفت در سال جاری و سال آینده کاهش یابد و طی ۲۵ سال گذشته برای نخستین بار در دو سال متوالی شاهد کاهش تقاضا برای نفت باشیم. ذخایر نفت چه در بخش خشکی و چه در مخازن شناور آبها در حال افزایش است و این برای تولید کنندگان ناخوشایند ترین وضعیت به هنگام کریسمس است.
علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، می گوید: کاهش قیمت های نفت گواه بدتر شدن شرایط اقتصادی و مالی است. وی می افزاید: در حالی که در آغاز سال جاری تصور می رفت مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۰۸ دو میلیون بشکه در روز افزایش یابد اما اکنون انتظار می رود میزان مصرف ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد و پیش بینی این است که در سال آینده نیز مصرف نفت رشد اندکی را تجربه خواهد کرد.
کاهش شدید تولید اوپک – ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ماه سپتامبر و ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ماه نوامبر- تاکتیکی برای یجاد شوک بود. شکیب خلیل، رئیس اوپک و وزیر نفت الجزایر به هنگام تهیه مقدمات تصمیم اوپک در ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) در الجزایر، گفت: "امیدواریم شما را شگفت زده کنیم." اما بازارها می توانند موجودات شکاکی باشند. بهای نفت خام شاخص آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت، پس از اعلام خبر کاهش تولید اوپک به روند کاهش ادامه داد و به پایین ترین میزان در چهار و نیم سال گذشته رسید و در مورد پایبندی اوپک به رقم جدید تولید تردید وجود دارد.
کشورهای تولید کننده و مصرف کننده در حال همسو کردن دیدگاه های خود در باره بازار نفت هستند. عربستان سعودی مخالفت آشکار خود را با انرژی های جایگزین کاهش داده و بهای ۷۵ دلار هر بشکه را قیمتی اعلام کرده است که به نفع انرژی های جایگزین خواهد بود. وزیر نفت عربستان گفت: "علاقه به بکار گیری منابع انرژی جایگزین ضرورت بیشتری یافته اما وضعیت کنونی مالی در جهان آشکارا مانع نوآوری می شود."
در دیگر سو کشورهای مصرف کننده نفت از دیدگاه اوپک مبنی بر این که سرمایه گذاران بخش مالی در افزایش قیمت های نفت در سال جاری نقش داشتند، بیشتر جانبداری می کنند.
قانونگذاران آمریکا آمادگی دارند تا آنچه را که افراط در سفته بازی می دانند، مهار کنند و در انگلیس وزارت انرژی گزارشی را منتشر کرده است که می کوشد ورود سرمایه های بخش مالی به بازارهای نفت را با افزایش بهای نفت به حدود ۱۵۰ دلار هر بشکه مرتبط بداند. گزارش به چیز خاصی اشاره نمی کند و در جای جای آن زبان شرطی – کلمه "ممکن است" ۲۰ بار مورد استفاده قرار گرفته است – به کار گرفته شده است که تنها می تواند گویای نوعی رابطه علت و معلولی باشد اما گزارش نمی تواند آن را ثابت کند.
همکاری فزاینده، تولید کنندگان و مصرف کنندگان را بر آن داشته است تا نوسان های شدید را به عنوان یک معضل فوری و آنی بپذیرند. گوردون براون، نخست وزیر انگلیس، می گوید: "روشن است که آنی ترین چالش حال حاضر و آینده نوسان بهای نفت است." وی می افزاید: "ما باید به فوریت این موضوع را بررسی کنیم که چگونه می توانیم به منظور کاهش دامنه نوسان با یکدیگر همکاری کنیم."
برای مبارزه با نوسان قیمت نفت پیشنهاداتی در زمینه افزایش شفافیت در بازار ارائه شده است، این در حالی است که بازار نفت در مقایسه با دیگر بازارها از جمله بازار فلزات از شفافیت بیشتری برخوردار است. اما تولید کنندگان که خواستار شفافیت بیشتر هستند خود آمار مربوط به ذخایر نفت و یا اطلاعات بموقعی را در مورد تولید و هزینه ها اعلام نمی کنند.
سیاستگذاران "علائم" را با "مشکلات" اشتباه می گیرند. نوسان بازار نفت از تابستان گذشته سه برابر افزایش یافته و به بالاترین میزان در ۱۸ سال گذشته رسیده است. اما چنین وضعیتی غیر منتظره نیست و بازتاباننده نبود نشانه های روشن در زمینه قیمت ها در طولانی مدت و نیز اقتصاد جهانی است که مدت هاست با بیشترین ابهام ها روبه روست. نوسان بهای نفت نیز – حتی در سطوح کاملا پایین تر قیمت ها – افزایش یافته است، زیرا بازار نفت اکنون کمتر شفاف است.
انسداد اعتباری شرکت های تجاری مالی را مجبور کرده است از بازار نفت خارج شوند و تولید کنندگان، پالایشگاه ها و مصرف کنندگان را با طرف های مبادله کمتری که حاضر باشند در معاملات ریسک قیمت را بپذیرند، رها کنند. در آغاز فصل جدید و با روح حسن نیت در قبال همگان، شاید تولید کنندگان و مصرف کنندگان بازگشت سفته بازان را به بازار نفت تشویق کنند.
آزاده محمدی
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید