پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


۶ ترفند برای چیدمان اتاق کودک


۶ ترفند برای چیدمان اتاق کودک
اتاق کودک تمام دنیای بچه ها محسوب می شود. تا زمانی که بچه خیلی کوچک است، این فضا مکانی برای خواب و بازی اوست؛ اما کمی که بزرگتر می شود تبدیل به فضایی می شود که شخصیت کودک شکوفا شده و استقلال به دست می آورد.
آماده کردن اتاقی شاد و زیبا برای کودک، قوانینی را می طلبد که قبل از خرید وسائل جور واجور باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال وسائل اتاق کودک باید راحت، سبک، ایمن و در عین حال به راحتی قابل نظافت باشد.
اما چیدن اسباب و پر کردن فضای اتاق، همه موضوع نیست. بچه ها دوست دارند در اتاقشان بازی کنند، نقاشی بکشند و دوستانشان را به آنجا دعوت کنند نکته مهم و ایده آل دراین اتاق خالی گذاشتن بخشی از اتاق به عنوان دنیای بازی کودک است. همچنین باید بخشی از اتاق را به این اختصاص داد که کودک در آنجا احساس راحتی کند، خلاقیتش پرورش یابد، جهان پیرامونش را بشناسد و تمام انرژیش را بروز دهد.
۱) خلق دنیایی قابل تغییر
اتاق کودک که فضایی مختص به اوست باید با توجه به رشد کودک و بزرگ شدن او تغییر کند راه حل ساده برای اینکه مجبور نباشید هر دو سال یک بار وسایل اتاق را عوض کنید، پیش بینی خرید وسایلی است که قابل تغییر باشند. این نوع از لوازم با توجه به رشد کودک قابل تغییر هستند. میزهای تاشو، کاناپه هایی که به عنوان تخت نیز استفاده می شوند و میزهایی که به شکل کمد تغییر می یابند از این جمله اند. همچنین در این موارد طراحان دکوراسیون می توانند به شما کمک کنند.
ایده عالی در مورد اتاق های کوچک، استفاده از تخت های دو طبقه است. مزیت این تخت ها این است که کودک در طبقه بالا می خوابد و طبقه پایین جایی برای بازی و خلاقیت اوست. به خاطر اطمینان بیشتر بهتر است از ۶ سالگی به بعد این طرح را اجرا کرد. از این سن کودک می تواند به راحتی از پله ها بالا و پایین برود، بی آنکه خطری برایش پیش بیاید. ارتفاع مناسب این تخت باید حدود ۲.۶۰ سانتی متر باشد.
۲) اتاق، قضای رشد و محیط بازی
در دنیای کوچولو ها، بازی بخش مهمی از زندگی آنها را به خود اختصاص داده است. نقاشی کشیدن، سرگرم شدن با اسباب بازی ها، ساخت کاردستی، خلاقیت و نوآوری و... همه در بستر اتاق کودک است که شکل می گیرد. تا حد ممکن بخشی از اتاق را برای این فعالیت ها و تفریحات کودک خالی بگذارید. همچنین این دنیای کوچک علاوه بر اینکه باید دریچه ای به سوی خلاقیت و رشد کودک باشد، از همه لحاظ می بایست ایمن باشد.
چسباندن یک کاغذ بزرگ به دیوار یا یک میز نقاشی شاید در چیدمان اتاق کودک کمی عجیب به نظر برسد اما یک موضوع لازم است، چرا که اتاق علاوه بر اینکه جایی برای استراحت است فضای رشد و پرورش توانایی های فیزیکی و ذهنی کودک نیز به حساب می آید. همچنین نگاه عمیق تر به این مسئله نشان می دهد که بازی راهی است تا فرشته های کوچولو با اجتماع ارتباط برقرار کنند. کودک حین بازی مشارکت، همکاری، سازش با دیگران و حل مشکلات را می آموزد.
۳) قلمرو کودک!
اتاق تنها قسمت خانه است که کودک احساس می کند متعلق به خودش است. این فضا همه دنیای کوچک او را برایش عینیت می بخشد: شخصیت، سلیقه ها و علایق. او باید در برابر این مسائل احساس راحتی و آزادی کند. اما در بیشتر موارد هر کودک به تنهایی نمی تواند اتاقی برای خود داشته باشد. در این صورت وظیفه پدر و مادر سخت تر می شود؛ زیرا باید با ظرافت دو یا سه قسمت را برای هر بچه در اتاق آماده کنند. در نتیجه هر کدام از آنها قلمرو خود دارند با این تفاوت که در کنار هم هستند.
این جداسازی را می توان با روش های مختلفی انجام داد که رایج ترین آنها پرده، دیوار متحرک و کرکره است. همچنین می توان رنگ دیوارها و فرش های هر قسمت را تغییر داد تا این مرزبندی واضح تر باشد. اگر قصد دارید برای خواهر و برادر اتاق را آماده کنید، بهتر است از رنگ های متفاوت مثل صورتی و سبز برای هر بخش استفاده کنید.
۴) توجه خاص به امنیت اتاق
نکته ای که نباید به هیچ وجه بی توجه از کنار آن رد شد، امنیت اتاق کودک است. موقعیت و چیدمان وسایل در درجه اول اهمیت قرار دارد. قفسه ها را در قسمت بالاتر دیوار نصب کنید، اما اگر کودک مثلا در سن مدرسه است و باید از قفسه ها وسیله ای را بردارد باید طوری باشد که او راحت باشد. همچنین از نزدیک گذاشتن میز یا صندلی نزدیک پنجره ها و کمدها خودداری کنید تا خطری کودک را تهدید نکند. برای اینکه خیالتان راحت باشد، ثابت بودن وسایل را کنترل کنید. در زمینه دکوراسیون اتاق نیز این نکته را مدنظر داشته باشید که بهتر است رنگ دیوارها از انواع غیر سمی مثل آکرولیک انتخاب شود، پریزهای برق و پنجره ها از نظر ایمنی تایید شده باشد و مصالح ساختمانی سالم و طبیعی باشد. ملحفه و پرده ها نیز باید از اجناس طبیعی مانند کتان باشد، چرا که شستشوی این پارچه ها راحت است.
۵) مرتب کردن
در اتاق کودک معمولا همیشه کمی ریخت و پاش دیده می شود. برای اینکه علاقه به مرتب کردن وسایل در کودک ایجاد شود، باید در کنار بازی و سرگرمی ها این موضوع را نیز به او آموزش داد. نخستین نکته در این باره خلاقیت است. به عنوان مثال می توانید در یک گوشه اتاق یک چادر یا سبد بزرگ بگذارید تا وقتی کودک خواست وسایلش را سریع جمع کند، همه را در آن بریزد و این بازار شام جمع شود. همچنین یک جالباسی متناسب با قد کودک برایش تهیه کنید تا لباس هایش را مرتب کند و این مسئولیت را نیز بیاموزد.
هر کدام از وسایل کودک باید جای مشخص داشته باشند تا او به راحتی بتواند هر کدام را پیدا کند. مثلا یک جعبه برای اسباب بازی های کوچک، سبد برای عروسک ها، قفسه برای کتاب ها و... روی هر قسمت نیز عکس وسیله مربوط را بچسبانید یا اسم آن را بنویسید تا کوچولوی شما راحت جای هروسیله را بشناسد.
در این صورت کودک استقلال نیز کسب می کند.
۶) رنگ طلاست!
رنگ دوست همیشگی بچه هاست! رنگها در درجه اول در بینایی کودک نقش دارند و به علاوه در آرامش، استراحت و تمرکز او نیز مؤثر هستند. برای نوزادان تا سن ۳ سال، رنگ های ملایم مثل صورتی، لیمویی، آبی آسمانی، سبز روشن و... توصیه می شود. از ۳یا ۴سالگی کودک رنگ ها را تشخیص می دهد و می توان متناسب با نظر او رنگ را انتخاب کرد.همچنین می توانید بخشی از دیوار اتاق را با رنگ های تند مانند قرمز رنگ آمیزی کنید و به کمک کودک تصاویری مانند حیوانات، شخصیت های کارتونی، لوازم ورزشی و... را روی آن بکشید. فراموش نکنید که نور هر قسمت اتاق کودک برای خواب، مطالعه، بازی و... باید متناسب با شرایط باشد.
یک نکته ظریف دیگر: از شش سالگی کودک را در چیدمان و انتخاب رنگ ها مشارکت دهید.
مریم سادات کاظمی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید