سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

این ۱۰ نفر


این ۱۰ نفر
با وجود وضعیت آشفته اقتصادی در سال ۲۰۰۸ این سال با تحولات عظیم و موفقیت‌های چشمگیری در صنعت فناوری اطلاعات همراه بود.
اگر چه به عقیده تحلیلگران نسبت دادن شکست یا موفقیت به یک فرد مشخص کار مشکلی است به ویژه اگر این امر مربوط به شرکت‌هایی باشد که صدها یا هزاران کارمند در آنها فعالیت می‌کنند و ایده‌هایی نو ارایه می‌دهند، اما وب سایت TG Daily، فهرستی از ۱۰ فناور برتر جهان در سال ۲۰۰۸ را ارایه کرده است.در این شکی نیست که صنعت فناوری در دست افراد خاصی می‌گردد که نگرش‌های بلند پروازانه‌تر و نوآوری‌های بیش‌تری دارند و نسبت به افراد دیگر در این عرصه موثرترند.افراد بی‌شماری در صنعت فناوری در حال فعالیت هستند، اما تعداد انگشت‌شماری از آنها بیش‌ترین تاثیر و بزرگ‌ترین تحول را در سال ۲۰۰۸ در این عرصه به وجود آورده‌اند. ۵ نفر از فهرست ۱۰ نفره برترین فناوران به انتخاب TG Daily را امروز می‌خوانید.
۱۰) جیسون کیلار، مدیر اجرایی Hulu
اداره کردن یک وب سایت ویدیویی، آن هم وب سایتی که ارایه دهنده محتوای آن غولی مثل NBC Universal باشد، مطمئنا کار دشواری است. اما وب سایت Hulu در سال ۲۰۰۸ واقعا درخشید و این درخشش را مدیون مدیر اجرایی‌اش جیسون کیلار (Jason Kilar) است.
این وب سایت به حدی قدرت گرفت که YouTube گوگل را مجبور به استفاده از یک مدل تجاری جدید کرد و در ضمن خودش با روش جالبی در نمایش آنلاین برنامه‌های تلویزیون پیشگام شد.
کیلار قبل از پیوستن به Hulu در Amazon.com فعالیت می‌کرد و در آنجا نیز نبوغ خود را به نمایش گذاشت و شرکت آمازون را به سمت استفاده از کسب و کارهای ویدیویی و همچنین طراحی نرم‌افزارهای کاربردی پیش برد.بنا به تخمین Comscore وب سایت Hulu حدود ۲۴ میلیون نفر مخاطب یگانه دارد که ماهانه حدود ۲۳۵ میلیون تصویر ویدیویی را تماشا می‌کنند.با وجودی که سهم بازار Hulu تنها ۷/۱ درصد و در مقایسه با YouTube با ۴۰ درصد بسیار کم است، اما این وب سایت به هر حال در رده ششم بزرگ‌ترین وب سایت‌های ویدیویی قرار گرفته است.
اما اینکه آیا Hulu می‌تواند به رده وب سایت‌های برتر ویدیویی برسد یا نه، سوالی است که باید برای جواب آن به انتظار نشست و دید که کیلار چه تصمیمی می‌گیرد؟
۹) جاناتان ایو، مدیر ارشد طراحی صنعتی شرکت اپل
اپل با استیو جابز معنا می‌یابد و استیو جابز با اپل. این حسی است که هر کسی می‌تواند از سخنرانی‌های جابز در دهه گذشته داشته باشد. استیو جابز کسی است که می‌تواند بهترین و جدیدترین ایده تولید و چشمگیرترین طراحی را ارایه بدهد.اما به جز جابز، متخصصان دیگری هم در اپل فعالیت می‌کنند که در موفقیت این شرکت، نقش اساسی دارند، ولی زیر سایه جابز و با وجود اسم و رسم آنچنانی وی هیچ گاه به چشم نمی‌آیند.امسال زمزمه‌هایی مبنی بر رفتن جابز از اپل به گوش رسیده و آن طور که به نظر می‌رسد وی بعد از این، نقش چندانی در اپل ایفا نخواهد کرد.پس از جابز، فیل شیلر (Phill Schiller)، شخصی است که گفته می‌شود عامل اصلی موفقیت جابز است. اما تحلیلگران TG Daily، جاناتان ایو، طراح خبره و برجسته اپل را به عنوان مرد برتر فناوری انتخاب کرده‌اند.در حقیقت بزرگ‌ترین انتقادی که به اپل وارد می‌شود، گران بودن و قیمت بسیار بالای محصولات‌اش است و در مقابل نیز بزرگ‌ترین تحسین و تمجید از این شرکت، اقتدار و قدرت آن در فروش محصولات گران قیمت و سود سهام دیوانه‌کننده است.بزرگ‌ترین اشتباه ایو تاکنون در این بود که می‌گفت در روند موفقیت محصولات، فناوری حرف اول را می‌زند نه شکل ظاهری. اما ایو این صنعت را در محصولات جدید اپل به گونه‌ای پیش برد که فرم و شکل ظاهری مهم تر از موارد دیگر جلوه کند. مثال بارز آن نیز iPhone است که پرسودترین محصول اپل محسوب می‌شود.اغلب اوقات دیده شده که اپل بیش‌تر به طراحی محصولات خود بها می‌دهد و اگر این امر واقعا درست باشد، پس مدیر اجرایی آینده این شرکت بعد از استیو جابز باید کسی باشد که بیش‌تر در حوزه طراحی تبحر دارد و بنابراین، جاناتان ایو بهترین گزینه است.
۸) ایوان ویلیامز، بنیانگذار و مدیر اجرایی توییتر
موفقیت‌های اینترنتی معمولا بر پایه ایده پردازی به دست می‌آید و ایوان ویلیامز را می‌توان استاد ایده‌پردازی در سال ۲۰۰۸ نامید.
در حقیقت توییتر، خیلی کوچک‌تر از آن چیزی است که شما تصور می‌کنید. به طوری که بر اساس گزارش Comscore، این وب سایت هم‌اکنون تنها ۵ میلیون مخاطب یگانه در ماه دارد و با این تعداد بازدیدکننده در رده پانصدمین وب سایت برتر جهان قرار می‌گیرد. اما توییتر با یک نرخ نجومی در حال رشد است و هر ۶ ماه یک بار تعداد مخاطبان‌اش به ۳ برابر می‌رسد و با توجه به مکانیسم بسیار ساده‌ای که دارد، در حال تبدیل شدن به یک ابزار همگانی و فراگیر است. مکانیسم توییتر به گونه‌ای است که کاربران تنها می‌توانند از ۱۴۰ کارکتر برای فرستادن پیام استفاده کنند که این پیام توییت نامیده می‌شود و از طریق وب و تلفن همراه قابل ارسال است.آمار نشان می‌دهد که در زمان رخ دادن رویدادهای مهم در جهان، افراد بیش‌تر از توییتر استفاده می‌کنند تا از فناوری‌های دیگر.
چنانچه در جریان حمله تروریستی به تاج محل در بمبئی، توییتر بیش‌ترین نقش را در رد و بدل و انتقال اطلاعات داشت و تنها در همین زمان، ۱۵ میلیون دلار به دست آورد و به مهم‌ترین سرویس شبکه اجتماعی در سال ۲۰۰۸ تبدیل شد.
۷) مارک هرد، مدیر اجرایی هیولت پاکارد
زمانی که مارک هرد کار خود را به عنوان مدیر اجرایی HP در این شرکت آغاز کرد، زمان کوتاهی از اخراج کارلی فیورینا می‌گذشت و پیش‌بینی‌ها در مورد این شرکت به شدت افت کرده بود.
کاهش درآمد HP، همچنین تضعیف روحیه کارمندان و رسوایی این شرکت باعث شد که در پایین‌ترین رده شرکت‌های آمریکایی قرار بگیرد.اما قدرت و توانایی هرد و سابقه و تجربه درخشان وی در شرکت NCR باعث شد که در مدت کوتاهی پس از ورود، HP در مسیر پیشرفت قرار گیرد و بتواند با غول‌هایی همچون Dell در زمینه ساخت کامپیوتر و IBM در زمینه تولید سرور رقابت کند.
با وجود تعدیل نیروی عظیمی که به تازگی در HP اتفاق افتاده، این شرکت هنوز یکی از کسب و کارهای سالم و پابرجا در دنیای IT به شمار می‌رود.در حقیقت هرد، HP را به یک غول در صنعت فناوری اطلاعات تبدیل کرده که ادعا می‌کند درآمدش ۱۹ درصد رشد داشته و سود خالص ثابت آن به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است.علاوه بر این برای اولین بار در سابقه چندین و چند ساله شرکت، فروش سال ۲۰۰۸، HP از غولی همچون IBM پیشی گرفته است.HP گزارش داده که درآمد مالی سال ۲۰۰۸ آن به ۴/۱۱۸ میلیارد دلار رسیده که این میزان ۱۰ درصد بیش‌تر از درآمد سالانه IBM است.
۶) استیون سینوفسکی، مدیر ارشد گروه مهندسی ویندوز و Live مایکروسافت
آیا دوست دارید ویندوز ویستا بازسازی شود؟ استیون سینوفسکی شخصی است که این کار را انجام داده است.
ویندوز ویستا مایه سرافکندگی مایکروسافت است و عملا باعث شده سهم بازار سیستم‌های عامل با سرعت بی‌سابقه‌ای به دست رقبای مایکروسافت بیفتد.سینوفسکی با توضیح این مساله که سیستم عامل ویندوز ۷، موفقیت را به مایکروسافت برمی‌گرداند، عملا انتظار برای موفقیت ویستا را کاهش داد. اما وی با یک ترفند دیگر یعنی اعلام اینکه به زودی تمامی مشکلات و نقایص ویندوز ویستا را برطرف خواهد کرد، دوباره جایگاه ویستا را بالا برد.اما با وجود ویژگی‌های نوآورانه ویندوز ۷ از جمله افزودن یک نوار ابزار جدید به نظر می‌رسد که ویندوز ۷، چیزی فراتر از یک وصله بزرگ ویستا باشد.سینوفسکی تیم طراحی ویندوز را دوباره احیا کرده و با راه‌اندازی یک وبلاگ با نام Engineering Windows ۷، مرحله جدیدی را به مراحل طراحی و توسعه ویندوز افزوده است.سینوفسکی همچنین، نسل جدیدی از پیشگامان مایکروسافت را معرفی کرد که این امر بروز یک تحول در بخش کسب و کار و خط مشی تولید محصولات مایکروسافت در آینده را نوید می‌دهد.سینوفسکی قصد دارد که شروع خیلی خارق‌العاده‌ای داشته باشد، اما مطمئنا نیاز به راهکارهایی دارد که بتواند دوباره اشتیاق و حرارت نسبت به ویندوز را زنده کند. زیرا همانطور که همه ما می‌دانیم مایکروسافت یک گزینه بیش‌تر ندارد و فرصت اشتباه دیگری را نیز ندارد.
۵) میشل بیکر، مدیر موزیلا
از آنجا که سال ۲۰۰۸، سال شکوفایی شرکت موزیلا به شمار می‌رود، مدیر آن یعنی میشل بیکر، به عنوان بهترین زن فناور سیلیکون ولی انتخاب شده است.
پنج سال پیش زمانی که American Online، بخش Netscape‌اش را برچید و حضور خود را در پروژه موزیلا کم‌رنگ کرد، خانم بیکر حکم یک راهگشا را برای راه‌اندازی موسسه موزیلا داشت.
بیکر با هدایت موزیلا در شرایط سخت تجاری که نمونه آن را به خود ندیده بود، این شرکت را به سرمنزل مقصود رساند و با امضای قراردادی با گوگل، زندگی دوباره‌ای به موزیلا بخشید.
Fire Fox، گل سرسبد موزیلا، سهم بازار را با سرعت بی‌سابقه‌ای از چنگ اینترنت اکسپلورر (IE) در آورده به طوری که Fire Fox هم‌اکنون در بیش از ۲۰ درصد از کامپیوتر‌هایی که به اینترنت متصل می‌شود جا گرفته و باعث شده که سهم بازار IE به کمتر از ۷۰ درصد برسد. به طور کلی می‌توان گفت که بیکر، چهره درخشان برترین مرورگر سال ۲۰۰۸ است.
۴) اندی روبین، مدیر پلات‌فورم‌های موبایل گوگل
روبین که سوابق چشمگیری در اپل و نیز بنیانگذاری Danger (که به مایکروسافت فروخته شد) دارد، هم‌اکنون به عنوان طراح سیستم‌عامل اندرویید گوگل جهت گوشی‌های هوشمند اسم و رسمی به هم زده است.
روبین قبل از پیوستن به گوگل، Android را جهت طراحی یک سیستم‌عامل منبع باز برای ابزار MID (ابزار اینترنت موبایلی) بنیانگذاری کرد. اما گوگل با سرعت، تاثیر و فرصت‌های بالقوه اندرویید را شناسایی کرده و از روبین برای طراحی این سیستم‌عامل دعوت به عمل آورد.
پس از این که سیستم‌عامل اندرویید برای گوشی G۱ اپراتور T-Mobile طراحی شد، به رقیب سرسختی برای سیستم‌عامل iPhone اپل تبدیل شد.
اگرچه روبین، فرصت کافی برای به چالش کشیدن بازار کابرد‌های موبایل از طریق بازار اندرویید، نسخه گوگل فروشگاه App اپل را ندارد، اما این سیستم‌‌عامل هنوز هم جای پیشرفت دارد.
آن طور که شنیده شده، قرار است سال میلادی آینده نت‌بوک‌های مبتنی بر اندرویید نیز به بازار بیاید و این به آن معنا است که اندرویید به سیستم‌عامل رایگان دسکتاپ گوگل تبدیل خواهدشد و در این صورت یکی از آروز‌های گوگل که از سال‌ها پیش به دنبال آن بوده به حقیقت می‌پیوندد.
به طور کلی می‌توان گفت که اندرویید، بهترین و چشمگیر‌ترین محصول گوگل طی چند سال اخیر است.
۳) بیل گیتس، بنیانگذار و مدیر مایکروسافت
مطمئنا فکر نکردید که ما بیل‌ گیتس را فراموش کرده‌ایم؟ شاید بیل گیتس در فهرست فناوران برتر سال ۲۰۰۸ نباشد، اما نقش و تاثیر وی در صنعت فناوری همیشه وجود داشته و همچنان نیز وجود خواهد داشت؛ حتی اگر گیتس از کار تمام وقت‌اش در مایکروسافت بازنشسته شده باشد. در حقیقت بیل گیتس از لحظه ورودش به عرصه فناوری یعنی سال ۱۹۷۵ که مایکروسافت را بنیانگذاری کرد، روش استفاده از کامپیوتر را که در گوشه و کنار زندگی‌مان در محیط‌های کاری تا اتاق‌های پذیرایی‌مان با آن سروکار داریم متحول کرد و کامپیوتر شخصی را به یک ابزار اساسی تبدیل کرد.
اما روی هم رفته به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده، به تدریج نام بیل گیتس از صفحه فناوری محو می‌شود و در عوض حضور وی در امور بشر‌دوستانه و به عنوان «هسته مشاوران» که bgC۳ نامیده می‌شود، به چشم خواهد آمد.
۲) رگی فیلز – ایم، مدیر ارشد اجرایی نینتندو در آمریکا
سه سال پیش کمتر کسی پیدا می‌شد که روی نینتندو شرط‌بندی کند و حتی به فکرش خطور کند که روزی این کنسول بازی ویدیویی بتواند در رقابت با کنسول‌های مایکروسافت و سونی‌ سری میان سر‌ها در بیاورد.
در آن سال‌ها سونی در جنگ کنسول‌های بازی، سردمدار بود و مایکروسافت تقلا می‌کرد تا بتواند هرچه سریع‌تر مسیر خود را در این رقابت‌ها پیدا کند و نینتندو تازه اول راه بود.تا این که رگی فیلز – ایم (Reggie Fils – Aims) به نینتندو پا گذاشت و فعالیت خود را به عنوان مدیر ارشد این شرکت آغاز کردیم به عنوان یک چهره کاریزماتیک و پر هیبت عامل اصلی موفقیت‌های عظیم نینتندو و به ویژه Wii در آمریکا است. Wii در آمریکا، ۳ به ۱ مایکروسافت و ۵ به ۱ سونی را شکست داد. یعنی به ازای فروش هر ۵ کنسول Wii، تنها یک کنسول بازی سونی و به ازای فروش هر ۳ کنسول Wii، تنها یک کنسول بازی مایکروسافت به فروش می‌رود. در حقیقت از ۳۴ میلیون واحد کنسول بازی نسل کنونی که در آمریکا به فروش رفته، ۵/۱۵ میلیون کنسول با برچسب لوگوی نینتندو بوده است.
می‌‌توان گفت که وجه تمایز میان Wii و DS از بقیه کنسول‌ها، مفهوم کاربری و محتوای منحصر به فرد آنها است که نظر گروه وسیعی از کاربران بازی‌های ویدیویی را به خود جلب کرده است.
سال ۲۰۰۸، برای کنسول‌های Wii از این حیث خاطره‌انگیز بوده که نه تنها توجه نوجوانان را به خود جلب کرده، بلکه پدر و مادر‌ها و پدر‌بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها را نیز به بازی‌های ویدیویی وا داشته است.
البته مایکروسافت نیز تاکنون نوآوری‌های جدیدی در عرصه بازی‌های ویدیویی ارایه کرده و پلات‌فورم Xbox ۳۶۰ این شرکت، در عرصه کنسول‌های بازی قدمت بسیاری دارد. اما در این شکی نیست که فیلز – ایم و نینتندو، برگ جدیدی از بازی‌های ویدیویی را در سال‌های آینده رو خواهند کرد.
۱) الون ماسک، بنیانگذار SpaceX، مدیر Tesla و مدیر Solar City برترین چهره فناور سال ۲۰۰۸
الون ماسک، بنیانگذار PayPal و موثر‌ترین فرد در عرصه فناوری سال است.
ماسک، رهبر اصلی شرکت‌ سازنده موشک SpaceX شرکت سازنده خودرو‌های الکتریکی Tesla و شرکت انرژی خورشیدی Solar City است و همین تجربه‌های درخشان باعث شد که به خوبی از پس شکل‌گیری فناوری‌های سبز و فضایی بر بیاید.
SpaceX، اخیرا یک قرارداد ۶/۱ میلیارد دلاری با NASA امضا کرده که طبق آن باید برای پرواز‌های سرویس ۲۰ ISS بین سال‌‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶، موشک بسازد. Tesla یکی از سازندگان موفق خودرو‌های الکتریکی در آمریکا محسوب می‌‌شود و Solar City نیز بزرگ‌ترین ارایه دهنده باتری‌های خورشیدی در کالیفرنیا است.
ماسک، در سال ۲۰۰۲،‌ SpaceX را بنیانگذاری کرد که صاحب اصلی Tesla است. وی همچنین اولین سرمایه‌گذار اصلی Solar City محسوب می‌شود.
ماسک با فروش شرکت‌هایی که خود بنیانگذاری کرده بود، نظیر Zip۲ در سال ۱۹۹۹ و PayPal در سال ۲۰۰۲، به ترتیب ۳۰۷ میلیون و ۵/۱ میلیون دلار به دست آورد و توانست در زمینه‌ای که همیشه آرزویش را داشت یعنی اینترنت، انرژی پاک و فضا سرمایه‌گذاری کند.
همه این فعالیت‌ها کافی است تا ماسک به عنوان فناور‌ترین مرد ۲۰۰۸ برگزیده شود.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید