جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اهمیت مراجعات به دندانپزشک


اهمیت مراجعات به دندانپزشک
مراجعات مرتب به دندانپزشکتان امری واجب است خواه دندان طبیعی داشته باشید و یا نه.معاینه کردن دندانهای بیمار تنها یکی از کارهای مهم و زیادی است که دندانپزشک انجام می دهد. در چک آپ کردن دندانپزشک متوجه دندانهای پوسیده شده می گردد و با ترمیم از پیشرفت آنها جلوگیری میکند.در هر چک اپ جرم های سخت برداشته می شود تا مشکل لثه ایجاد نگردد.اگر چه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بطور روزانه به برداشتن پلاک و جلوگیری از تشکیل اولیه جرم کمک می کند اما هنگامیکه جرم سخت شده باشد تنها بوسیله عمل دندانپزشکی(جرمگیری)می توان آنها را خارج کرد.دندان خیلی از اشخاص سریعتر تشکیل جرم می دهد و ممکن است احتیاج به این داشته باشد که دندانهایشان را حتی بیش از دو بار در سال که توصیه شده است جرمگیری نمایند.
● مسواک زدن صحیح:
مسواک زدن و استفاده از نخ دندان ، لااقل یک بار در روز ، پلاک های میکروبی را بر میدارد.فقط در صورتیکه صحیح مسواک زده شود پلاک ها برداشته می شود در غیر اینصورت در واقع کاری انجام نگرفته است.
باید هنگام مسواک زدن این نکات را به خاطر داشته باشیم: از مسواکی با موهای نرم استفاده شود.مسواک را با زاویه۴۵ درجه نسبت به دندان بگذارید و از یک حرکت مالشی یا ماساژی آرام استفاده نمایید.فشار اعمال شده به لثه باید تا حدی باشد که کمی رنگ لثه سفید شود و بیشتر از آن باعث آسیب به لثه می شود.حتما سطوح داخلی دندانها و جاهایی که محل قرار گیری پلاک سنگین است باید مسواک زده شود دندانهای عقب و سطوح زبانی را باید تمییز کرد. هر گاه موهای مسواک فرسوده و سائیده شد آن را عوض کنید(تقریبا هر ۲-۳ ماه) که به لثهء شما آسیب نرساند.
● نکات استفاده از نخ دندان:
سطوح لبی و زبانی توسط مسواک تمییز و عاری از پلاک می شود اما سطوح بین دندانها توسط الیاف مسواک تمییز نمی شوند.استفاده از نخ دندان پلاک ها را از بین دندانها و زیر خط لثه یعنی جاهایی که مسواک نمی تواند به آنها برسد خارج می کند. اگر بیمار عادت به استفاده از نخ نداشته باشد هرگز برای شروع آن دیر نیست.ابتدا لثه های بیمار ممکن است هنگامیکه شروع به نخ انداختن می کند خونریزی نماید.زمانیکه لثه های بیمار سالمتر شود خونریزی ظرف چند روز متوقف می شود.
هنگامیکه بیمار از نخ استفاده می کند باید این نکته را در ذهن داشته باشد:به آرامی نخ را بین دندانها و خط لثه ای وارد کنید طوریکه به لثه گیر نکند،بر روی دیواره هر دندان نخ رابه شکل C در آورده به آرامی نخ را بالا و پایین ببرید.هدف بیرون آوردن پلاک های میکروبی از بین دندانهاست.
برای بهتر تمیز کردن زیر بریج ها می توان از نخ های مخصوص زیر بریج مثل super floss استفاده کرد. این نخ ها یک قسمت سوزنی شکل دارد که توسط آن ورود به زیر بریج ها ممکن می شود و توسط قسمت الیافی آن ناحیهء زیر بریج تمییز می شود.اگر زیر بریج ها تمییز نشود ایجاد بوی بد در دهان و مشکل لثه در آن ناحیه می شود.
● درمان ریشه وسؤالات مردم
۱) روت کانال تراپی- اندو
یکی از مهمترین دلایل مراجعهء مردم، به دندانپزشکی درد دندان است. در بسیاری از موارد برای تسکین درد دندان نیاز به درمان کانال ریشه دندان می باشد.از این رو سئوالات زیادی در رابطه با این درمان در ذهن مردم نقش بسته است که در زیر به این سئوالات و پاسخ آنها پرداخته می شود.
▪ عصب کُشی یا عصب کشی کدام صحیح است؟
ـ واقعیت این است که هیچکدام از این دو واژهء معادل دقیق واژهء روت کانال تراپی یا درمان کانال ریشهء دندان نیست.درمان ریشهء دندان شامل خارج کردن بافت خونرسانی، عصبی ولنفاوی از داخل حفرهء مرکزی دندان و پر کردن و مسدود کردن این مجرا است بگونه ای که امکان رشد و تکثیر میکروبها در آن فضا از بین برود.بنابراین بهتر است که واژهء کامل یعنی درمان کانال ریشهء دندان بکار رود.
▪ دندان من هیچ دردی نداشت ولی هنگامی که به دندانپزشک مراجعه کردم آن را درمان کانال ریشه کرد،چرا؟
ـ باید دانست در بسیاری از موارد نیاز به درمان کانال ریشه وجود دارد که یکی ار آن موارد برای کنترل دردپالپیت غیر قابل برگشت است . در موارد زیادی میکروبها از طریق پوسیدگی به داخل کانال دندانها نفوذ کرده واین بافت را از بین می برند. با از بین رفتن این بافت امکان تکثیر میکروبها در آن بوجود آمده و احتمال ایجاد آبسه های دندان و عفونتهای ته ریشه بوجود می آید بدون اینکه قبلا دردی داشته باشد. در ضمن در مواردی به خاطر نیازهای پروتزی، ضربه به دندانها،حساسیتهای بیش از حد تحمل بیمار و… نیاز به درمان روت کانال بوجود می آید.
▪ چرا دندانپزشک من، هنگامی که دندانم را روکش کرده است آن را درمان ریشه نکرده است؟
ـ درمان کانال ریشه برای انجام درمانهای پروتزی نظیر روکش و بریج و…لازم نیست وتا جایی که امکان دارد باید از انجام این درمان برای دندانهایی که بافت سالم دارند اجتناب کرد.دندان روت کانال شده تغذیه خونی خود را از دست داده و ترد شکننده می شود و پایهء مناسبی برای بریج و روکش نیست از این رو تا حد امکان از روت کانال کردن این دندانها احتناب می شود.
▪ دندان من سالها پیش درمان روت کانال شده است،چند ماه پیش پر کردگی این دندان افتاده است ولی اکنون این دندان درد می کند. چرا دندانی که روت کانال شده است درد دارد؟
ـ باید توجه داشت دندان به علت های مختلفی دچار درد می شود که یکی از آنها تحریک عصب داخل کانال ریشه است ولی فشرده شدن غذا روی لثهء نگهدارندهء دندان ، وجود پاکتهای عمیق در اطراف دندان و شکستگی تاج ، ریشهء دندان و عفونت مجرای کانال ریشه نیز از عواملی است که باعث ایجاد درد در دندان می شود.
هنگامی که درمان روت کانال به درستی انجام شده باشد ولی تاج دندان پر کردگی مناسبی نداشته باشد میکروبهای داخل دهان با نفوذ مجدد به کانال ریشه باعث ایجاد عفونت در آن ناحیه شکسته شدن سد ایجاد شده توسط دندانپزشک می شود و مجددا‎‎‎‏ً درد ایجاد می شود بنابر این هنگامی که دندانتان روت کانال شده است، بلافاصله پیش از خالی شدن پر کردگی جهت ترمیم مجدد آن اقدام کنید.
▪ نکات زیر را همیشه به خاطر داشته باشید :
ـ با مراجعه مرتب به دندانپزشک پوسیدگی دندانها رادر مراحل اولیه پر نمائید تا درد دندان به سراغ شما نیامده و نیاز به درمان روت کانال دندان نداشته باشید.
ـ هنگامی که دندانهای شما به آب سرد، گرم و یا شیرینی حساس بود فوراً به دندانپزشک مراجعه نمائید تا تحت درمان قرار گیرد.
ـ پس از پر کردن ،دندانها تا مدتی نسبت به آب سرد و گرم حساس هستند.در این موارد از تحریک دندان با آب سرد و گرم خودداری کنید تا دندان خود به خود در مقابل عوامل تحریک کننده مقاومت کرده و مسئله حل گردد.
ـ احتمال ایجاد درد در حین درمان روت کانال و یا پس از آن وجود دارد و باید با کاربرد داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک این دردها را کاهش داد.
ـ پس از درمان روت کانال جهت معاینات دوره ای به دندانپزشک خود مراجعه کنید.در صورتی که دندانپزشک برای محافظت بیشتر از دندان شما روکش را پیشنهاد می کند حتماً این کار را انجام دهید تا از آسیب های بعدی به دندان جلوگیری کنید.
ـ همواره باید توجه داشت دندا نهایی که تحت درمان دندانپزشکی از نظیر ترمیم، روت کانال یا درمان لثه قرار گرفته اند ضعیف تر از دندانهای طبیعی بوده و نیاز به مراقبت بیشتر دارند. از این رو با محافظت بیشتر از این دندانها و تمیز نگه داشتن آنها به عمر آنها بیفزائید.
ـ جراحی انتهای ریشه دندان نیزیکی از درمانهای مربوط به روت کانال تراپی است ودر مواردی انجام می شود که دندان به روشهای معمول پاسخ نداده است.
ـ کشیدن دندان به عنوان آخرین راه برای بر طرف کردن درد و عفونت پیشنهاد می شود نه اولین راه. دندان عضو بسیار مهمی است که خداوند متعال به ما عنایت فرموده و خوشبختانه با درمانهای دندانپزشکی می توان آنها را تا آخر عمر حفظ کرد.
ـ همیشه پیشگیری ارزانتر از درمان است. کسانی که برای معاینات دوره ای منظم شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه می کنند،هزینهء کمتری از دیگران پرداخت می نمایند.
منبع : پزشک آنلاین


همچنین مشاهده کنید