شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


کاهش فاصله سهم بازار بیمه های خصوصی با دولتی


کاهش فاصله سهم بازار بیمه های خصوصی با دولتی
گزارش عملکرد صنعت بیمه در شش ماهه اول امسال نشان می دهد فاصله سهم بازار شرکت های بیمه خصوصی از شرکت های دولتی کم شده و سهم بازار بیمه خصوصی پارسیان شش دهم درصد کمتر از بیمه دولتی دانا است.
آمارها نشان می دهد بیمه پارسیان با سهم ۵/۶ درصد فاصله کمی با سهم ۱/۷ درصدی بیمه دانا از بازار دارد و رشد بیمه های خصوصی با ۶/۳۰ درصد باعث شده فاصله خود را با بیمه های دولتی با رشد ۳/۱۷ درصد کم کنند.
بازار بیمه کشور با تولید ۱۸ هزار و ۵۹۷ میلیارد ریال حق بیمه در شش ماهه نخست سال ۸۷ درآمد خودرا ۳/۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داد.
به گزارش سایت بیمه مرکزی ایران، حق بیمه های تولیدی شرکت های بیمه کشور در شش ماهه اول امسال در مجموع به بیش از ۱۸ هزار و ۵۹۷ میلیارد ریال رسید که طبق آمار اخذ شده از این شرکت ها رشد حق بیمه در بخش خصوصی بیش از بخش دولتی بوده است، به این ترتیب که خصوصی ها
۶/۳۰ درصد در مقابل ۳/۱۷ درصد دولتی ها رشد داشته اند و تنها حق بیمه تولیدی بیمه سینا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳/۱ درصد کاهش داشته است.بر پایه این گزارش و با وجود حضور قدرتمند شرکت های بیمه ایران، آسیا، البرز و دانا (دولتی ها) که به ترتیب ۴۷، ۷/۱۴، ۹/۷ و ۱/۷ درصد از بازار بیمه کشور را برعهده دارند، شرکت های بیمه خصوصی توانستند با رشد ۶/۳۰ درصدی سهم خود از بازار بیمه را به ۳/۲۳ درصد برسانند که از این میزان به ترتیب ۵/۶، ۳/۴ و ۷/۲ درصد به شرکت های بیمه پارسیان، ملت و رازی تعلق دارد و حدود ۹/۹ درصد دیگر بین ۱۱ شرکت بیمه غیردولتی توزیع شده است.
نکته جالب توجه درخصوص آمار ارائه شده این است که برای اولین بار است فاصله کوتاه ۶/۰ درصدی بین بالاترین شرکت خصوصی (پارسیان) با آخرین شرکت دولتی (دانا) ایجاد شده است و امید آن می رود به زودی یکی از شرکت های بیمه خصوصی بتواند برای اولین بار سهمی بیشتر از یک شرکت دولتی در بازار بیمه کشور داشته باشد.
● سهم رشته ها از حق بیمه
بررسی دقیق تر حق بیمه های تولیدی نشان می دهد ۴۶ درصد حق بیمه های تولیدی شرکت های بیمه به رشته شخص ثالث تعلق دارد و همچنان این رشته در صدر فهرست تولید حق بیمه در کشور قرار دارد. به دنبال آن، بیمه های بدنه اتومبیل (۹/۱۰ درصد)، درمان (۱/۱۰ درصد)، آتش سوزی (۷/۹ درصد)، مسوولیت (۶ درصد) و زندگی (۵ درصد) قرار دارند و در مجموع ۹/۸۵ درصد از حق بیمه های بازار بیمه در این شش رشته تولید شده است.
این گزارش می افزاید: «رشد حق بیمه رشته سایر انواع بیمه ۳/۱۱۲ درصد بیش از سایر رشته ها بوده است. این در حالی است که حق بیمه تولیدی در رشته نفت و انرژی به واسطه کاهش فعالیت شرکت بیمه آسیا و در رشته پول به واسطه کاهش فعالیت شرکت بیمه ایران نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۶/۳۲ و ۸/۱ درصد کاهش یافته است.
● صدور ۲/۱۲ میلیون فقره بیمه نامه
براساس همین گزارش تعداد بیمه نامه های صادره صنعت بیمه کشور با ۹/۳۰ درصد افزایش به بیش از ۲/۱۲ میلیون فقره رسیده که از این میزان سهم شرکت های بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا و بخش خصوصی از بیمه نامه های صادره بازار بیمه به ترتیب با ۵۳ ، ۴/۱۵، ۵/۵، ۷/۲ و ۴/۲۳ درصد است.طی این دوره، سهم سه شرکت بیمه رازی، پارسیان و ملت از تعداد بیمه نامه های صادره بازار به ترتیب با
۳/۹، ۵/۴ و ۱/۳ درصد از سهم شرکت بیمه دانا بیشتر بوده است.
● هشت هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال خسارت برای بیمه گذاران
گزارش عملکرد بازار بیمه کشور در شش ماهه نخست سال ۸۷ همچنین نشان می دهد طی این دوره شرکت های بیمه بالغ بر هشت هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال خسارت به بیمه گذاران پرداخت کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸/۱۷ درصد رشد نشان داده و شاهد تقریباً همین میزان رشد در حق بیمه ها (۳/۱۷درصد) هستیم.
طی این مدت تمام شرکت های بیمه دولتی بین ۳/۱۲ تا ۳/۳۵درصد بیش از مدت مشابه سال قبل به بیمه گذاران زیان دیده خسارت پرداخته اند که این خسارت ها در بازار خصوصی بیمه کشور نیز حدود ۲۸درصد رشد داشته است.
● پرداخت نیمی از خسارت بازار بیمه توسط بیمه ایران
در این گزارش همچنین آمده است: نزدیک به نیمی از مبالغ خسارت بازار بیمه به میزان ۳/۴۹درصد در این مدت به بیمه گذاران شرکت بیمه ایران پرداخت شده است. به دنبال آن شرکت های بیمه آسیا با ۳/۱۸، دانا با ۱/۸ و البرز با۶/۶درصد سهم از خسارت های پرداختی بازار بیمه قرار دارند. سهم بخش خصوصی از میزان پرداخت خسارت نیز ۷/۱۷درصد اعلام شده است.
در این گزارش آمده است در دوره مورد بررسی بیش از نیمی از خسارت های بازار بیمه به میزان
۳/۵۴درصد در رشته شخص ثالث پرداخت شده است. پس از آن به ترتیب رشته های درمان با ۶/۱۴درصد و بدنه اتومبیل با ۱۳درصد بیشترین میزان پرداخت خسارت را به خود اختصاص داده اند که این سه رشته در مجموع ۹/۸۱درصد از خسارت های پرداختی بازار بیمه را به خود اختصاص دادند.این در حالی است که نکته قابل توجه در این دوره رشد خسارت پرداختی سایر انواع رشته ها به واسطه عملکرد شرکت بیمه البرز و رشد خسارت پرداختی رشته نفت و انرژی به واسطه عملکرد شرکت بیمه حافظ بوده است. به این ترتیب که طی این دوره شرکت بیمه حافظ ۵/۷۴درصد از حق بیمه های رشته نفت و انرژی را تولید و ۴/۹۹درصد از خسارت های این رشته را پرداخت کرده است.
همچنین خسارت های پرداختی در رشته های حوادث سرنشین بدنه اتومبیل، کشتی، مهندسی و اعتبار با کاهش مواجه شده و میزان آن بین ۴/۱ تا ۲/۷۷درصد اعلام شده است.
● پرداخت ۱/۲ میلیون مورد خسارت
بیمه مرکزی ایران همچنین اعلام کرده است تعداد خسارت های پرداختی مجموعه شرکت های بیمه در شرکت های بیمه در شش ماهه اول سال ۸۷ بیش از ۱/۲ میلیون مورد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/۵درصد کاهش یافته است. از این موارد سهم شرکت های بیمه ایران، دانا، آسیا و البرز از تعداد خسارت های پرداخت شده به ترتیب ۴۱، ۱۹، ۱۶/۵ و ۶ درصد است و این سهم برای بخش خصوصی بازار بیمه به حدود ۶/۱۷درصد می رسد.
● نسبت خسارت ثابت ماند
آمارهای بیمه مرکزی ایران همچنین حاکی از ثابت ماندن نسبت خسارت بازار بیمه نسبت به مدت مشابه سال قبل است که تنها با افزایشی ۲/۰ واحدی به میزان ۹/۴۷درصد محاسبه شده است.
طی دوره مورد بررسی شرکت بیمه آسیا با ۴/۵۹ درصد بیشترین نسبت خسارت را در میان شرکت های بیمه دولتی و شرکت بیمه دی نیز با حدود۹/۷۷ درصد بیشترین نسبت خسارت را در میان شرکت های بیمه خصوصی دارند. این نسبت در شرکت های بیمه ایران و دانا به ترتیب ۵۰/۳ و ۲/۴۹درصد است. نسبت خسارت شرکت بیمه البرز و بازار خصوصی صنعت بیمه نیز به ترتیب ۲/۴۴ و۴/۳۶درصد بوده و کمتر از این نسبت در بازار بیمه است.
این گزارش می افزاید:نسبت خسارت رشته های آتش سوزی، باربری، درمان، هواپیما، پول، مسوولیت، نفت و انرژی، زندگی و سایر انواع در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است اما در مقابل کاهش نسبت خسارت در سایر رشته ها مشاهده می شود.
بنابراین گزارش افزایش ۴/۸ واحدی نسبت خسارت رشته درمان با حدود ۶/۱۴درصد سهم از خسارت پرداختی و ۱/۱۰درصد سهم از حق بیمه های تولیدی بازار موجبات اصلی افزایش نسبت خسارت در بازار بیمه به میزان۲/۰ واحد را فراهم آورده است.
طی این دوره رشته سایر انواع با۲/۷۸ درصد با بیشترین نسبت خسارت را در بین رشته های بیمه ای داراست. نسبت خسارت این رشته نسبت به دوره مشابه سال قبل۱/۴۵ واحد افزایش نشان می دهد. پس از رشته سایر انواع، بیمه های درمان، بدنه اتومبیل و شخص ثالث به ترتیب با ۸/۶۸، ۴/۵۷ و
۶/۵۶درصد نسبت خسارت به دنبال هم قرار گرفته اند.
گفتنی است نسبت خسارت سایر رشته ها کمتر از نسبت حیات بازار بیمه بوده و بین هشت تا ۴/۴۳درصد نوسان دارد.در انتهای گزارش بیمه مرکزی با توجه به شرایط گذشته و مطالعه رفتار بازار بیمه کشور انتظار می رود نسبت خسارت بازار بیمه در انتهای سال ۸۷ به حدود۶۲ درصد برسد.
http://thebankers.blogfa.com
پویا مهدی کیا


همچنین مشاهده کنید