جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چگونه مصرف سوخت اتومبیل خود را کاهش دهیم


چگونه مصرف سوخت اتومبیل خود را کاهش دهیم
در این مقاله نکات ساده و کاربردی برای کاهش مصرف سوخت خودرو ارائه شده است که با رعایت آنها نه تنها در هزینه ها صرفه جویی می شود بلکه کمک بزرگی به محیط زیست و هوای تنفسی شده است.
▪ از دنده مناسب استفاده کنید.
یکی از راههای کاهش مصرف سوخت استفاده از سبکترین دنده ممکن است بدون اینکه فشاری به موتور وارد شود. به عنوان مثال با بررسی که در یک اتومبیل به عمل آمد مشخص شد. اگر با دنده ۳ با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنیم مصرف سوخت ۲۵ درصد بیشتر از زمانی است که با دنده ۵ حرکت کنیم.
▪ با ملایمت رانندگی کنید.
با استفاده ملایم از گاز و خودداری از ترمز های شدید نه تنها مصرف سوخت کاهش می یابد بلکه لاستیک های گرانقیمت اتومبیل نیز سالم می ماند و خود اتومبیل هم دیرتر فرسوده می شود. حرکت اتومبیل را در ترافیک سنگین پیش بینی کنید. تا از شتاب گرفتن و ترمز گفتن ناگهانی جلوگیری شود.
آزمایشاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان داده است که با رانندگی صحیح می توان تا ۳۰ درصد راندمان مصرف اتومبیل را افزایش داد.
▪ موتور اتومبیل را خاموش کنید.
اگر اتومبیل را در زمانهای توقف کوتاه مدت خاموش کنید مصرف سوخت شما افزایش می یابد. تا انرژی تخلیه شده از باتری ها را برای راه اندازی دوباره موتور جبران کند ولی اگر بیش از ۲-۳ دقیقه توقف دارید با خاموش کردن موتور بنزین کمتری مصرف می کنید. نکته دیگر در این زمینه این است که در هنگام توقف و زمانیکه موتور اتومبیل درجا کار می کند دور موتور پایین است و فشار پمپ روغن فشار بهینه نیست. بنابراین روشن نگه داشتن موتور اتومبیل در دور درجا در دراز مدت سبب فرسودگی موتور خودرو می شود.
▪ بار اضافی را تخلیه کنید
با دقت به اتومبیل خود در هنگام سفر نگاه کنید. معمولاً همه وسایل اضافه زیادی در اتومبیل داریم که همیشه با خود این ور و آن ور می بریم ولی احتیاجی به آنها نداریم. توجه داشته باشید بار اضافه نه تنها سبب افزایش مصرف سوخت می شود بلکه باعث وارد شدن فشار به گیربکس سیستم تعلیق و .. هم می شود. در صورت امکان از باربند استفاده نکنید استفاده از باربند در جاده سبب افزایش مصرف سوخت به میزان قابل توجهی می شود.
▪ تایرها بر مصرف سوخت تاثیر می گذارند
طبق تحقیقات انجام انجام شده باد لاستیک های بیش از ۵۰ درصد اتومبیل هایی که در جاده ها رفت و آمد می کنند. کمتر از استاندارد است. این وضعیت علاوه بر اینکه سبب خوردگی سریعتر لاستیک ها می شود باعث افزایش مصرف سوخت هم می شوند. باد لاستیک های باید هر دو هفته چک شود. لاستیک های صاف هم باعث افزایش مصرف سوخت می شوند. لاستیک هایی ساخته شده اند تا مصرف سوخت را کاهش دهند بنانراین اگر در جاده رفت و آمد می کنید این لاستیک ها انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. چون در طول عمر لاستیک در حدود ۴۰ درصد قیمت لاستیک را در سوخت صرفه جویی کرده اید.
▪ پنجره ها
زمانیکه در جاده با سرعتهای بالا رانندگی می کنید اگر شیشه اتومبیل پایین باشد مصرف سوخت شما بسیار افزایش می یابد. در این وضعیت با بالا دادن شیشه و استفاده از سیستم ایرکاندیشن (تهویه) مصرف سوخت کمتری خواهید داشت. البته کولر اتومبیل شما باعث افزایش مصرف سوخت می شود و بهتر است در سر بالایی های طولانی آنرا خاموش کنید.
▪ اندازه اتومبیل و راندمان آن
اگر به دنبال خرید یک اتومبیل اقتصادی هستید اتومبیل های کوچک با مصرف سوخت پایین انتخاب خوبی هستند ضمن اینکه آلودگی کمتر هم تولید می کنند.
اگر افراد از اتومبیل های کوچک مناسب با نیاز خود به جای اتومبیل های بزرگ استفاده کنند تا ۴۵ درصد مصرف سوخت کمتری خواهند داشت.
اتومبیل هایی که از موتور دیزل پیشرفته، موتور های با سوخت LPG و CNG (گاز طبیعی) استفاده می کنند کمتر از اتومبیل هایی که بنزین مصرف می کنند تولید Co۲ می کنند.
امروزه اتومبیل هایی وارد بازار شده اند که یک اتومبیل درون سوز (مثلاً بنزینی) و یک موتور الکتریکی دارند و تعدادی باتری که راندمان به مراتب بیشتر از اتومبیل های سابق دارند و Co۲ کمتر تولید می کنند. در این اتومبیل ها زمانیکه ترمز می کنید انرژی که صرف کم کردن سرعت اتومبیل می شود البته شما می توانید در منزل هم اتومبیل خود را از برق شهری شارژ کنید.
▪ فیلتر هوا
یکی از شایع ترین علل افزایش مصرف سوخت کثیفی فیلتر هواست چون سبب کاهش هوای ورودی به موتور اتومبیل شده و احتراق ناقص خواهید داشت. بنابراین با اینکه شما سوخت مصرف می کنید. اما موتور اتومبیل نیروی کمتری تولید می کند و به ناچار باید بیشتر بر روی پدال گاز فشار دهید اگر در جاده های پر گرد و غبار زندگی می کنید فواصل تعویض فیلتر هوا را کاهش دهید. اگر در جاده های پر گرد و غبار رفت و آمد می کنید فواصل تعویض فیلتر را کوتاه تر کنید.
▪ شمع ها
مظمئن شوید شمع های موتور اتومبیل شما در وضعیت خوبی قرار دارند. شمع ها و وایر های آنها را در زمانی که بوسیله کارخانه سازنده مشخص شده است تعویض کنید، تا احتراق در موتور اتومبیل در بهترین شرایط انجام شود و مصرف سوخت خود را پایین نگه دارید.
▪ روغن موتور
تعویض روغن موتور در فواصل تعیین شده باعث افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت آن می شود.
▪ اگزوز استاندارد
اتومبیل ها دارای اگزوز با سایز مشخص هستند. استفاده از اگزوز غیر استاندارد که یا بزرگتر و یا کوچکتر از سایز استاندارد هستند باعث کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت آن می شود یک تفکر اشتباه در مورد اندازه اگزوز وجود دارد بعضی فکر می کنند هر چه اگزوز اتومبیل بزرگتر باشد راندمان آن بیشتر می شود ولی در عمل اینگونه نیست و یک نقطه بهینه برای راندمان آن وجود دارد که معمولاً همان اگزوز استاندارد اتومبیل است
منبع : اشتهارد


همچنین مشاهده کنید