جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مراقبت‌های روزهای امتحان


مراقبت‌های روزهای امتحان
در هفته جاری امتحانات مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس آغاز شد.
روزهای امتحان روزهایی است همراه با تلاش، اضطراب، نگرانی و مراقبت های خاص.
در این روزها دانش آموزان خود را برای آزموده شدن آماده می کنند، معلمان شرایط را برای آزمون دقیق دانش آموزان فراهم می کنند.پدران و مادران هم ضمن تشویق و ترغیب فرزندان برای آمادگی امتحان تلاش می کنند تا در توفیق فرزندان موثر واقع شوند.روزهای امتحان برای بسیاری از دانش آموزان، معلمان و اولیاء همراه با خاطراتی خوش سپری می شود، اما برای بعضی همراه با خستگی است که بر جان و تن آن ها می ماند.
در این شماره سعی کرده ایم با ارائه چکیده ای از نظرات و توصیه های کارشناسان امر که باید مورد توجه دانش آموزان، معلمان و والدین قرار گیرد، گامی در جهت ایجاد شرایط مطلوب برداریم.
● نقش و وظیفه معلمان
از آن جا که در امتحان هدف نوعی آموزش است، بنابراین باید از تمایل برای تله گذاری و مچ گیری دانش آموز اجتناب کرد.سوال ها نباید با اغراضی از قبیل تنبیه کسانی که مثلا در کلاس حرف می زده اند یا آزاد و اذیت دانش آموزانی که به نوعی موجب رنجش معلم شده اند، طراحی شود.طراحان در طراحی سوالات باید علاوه بر خلوص و حسن نیت سوالات را به گونه ای طراحی کنند که هدف سنجش را داشته باشد و موجب رشد خلاقیت و امیدواری باشد.معلمان همچنین وظیفه دارند به لحاظ روانی، دانش آموزان خود را آماده کنند.آنان باید تلاش کنند تا روش های مطالعه و چگونگی گذران شب ها و روزهای امتحان را به دانش آموزان بیاموزند.هر معلمی با توجه به درسی که می دهد، می تواند دانش آموزان خود را به نحو شایسته ای راهنمایی کند و درمورد چگونگی مطالعه کردن در شب امتحان و یا نحوه پاسخ دادن به سوالات امتحانی آن ها را ارشاد کند.
● نقش و وظیفه والدین
اولیا نیز در ایام امتحانات وظایف و نقش های ویژه ای بر عهده دارند.آنان ضمن آماده کردن شرایط روانی، اجتماعی و فیزیکی مناسب برای این ایام، نباید اضطراب و هیجان فرزندان خود را افزایش دهند.والدین باید با خونسردی و آرامش اما با عزمی راسخ با مسئله امتحانات فرزندان خود مواجه شوند.از پرسش های مکرر و تذکرات زیاد باید اجتناب کرد.پدران و مادرانی که به هنگام امتحانات، مکررا فرزندان خود را مورد سوال درسی و غیردرسی قرار می دهند، نه تنها به آن ها کمک نمی کنند، بلکه آشفتگی ذهنی آن ها را نیز افزایش می دهند.در روزهای امتحان باید بر حفظ جو ملاطفت آمیز خانواده تاکید بیشتری شود. باید توجه کنیم که بسیاری از قیل و قال ها در خانواده تکرار مکرراتی است که حاصلی جز خستگی روحی و عصبی در پی ندارد و به خصوص در ایام امتحانات فرزندان باید از آن پرهیز کرد.رفت و آمدهای خانوادگی و فامیلی نیز در این ایام باید کنترل شود.حتی المقدور بهتر است از رفتن به میهمانی و یا میهمانی دادن اجتناب کنیم.توجه داشته باشیم که به انگیزه امتحان فرزندان خود را تنها نگذاریم.محیط خانه را طوری مهیا کنیم که کسی خود را در اتاق دور از دسترس و دید سایر اعضای خانواده به بهانه داشتن جایی خلوت، زندانی نکند.خانه باید برای مطالعه، فضایی همانند شرایط حاکم بر کتابخانه داشته باشد.یعنی ضمن ساکت بودن همه در معرض دید یکدیگر باشند.در چنین فضایی باید محرک های صوتی و تصویری که می تواند حواس دانش آموز را پرت کند را به حداقل رساند.درمورد غذا، دما، هوا و نور نیز باید مراقبت های ویژه ای داشته باشیم.
● نقش و وظیفه دانش آموزان
اگر با برنامه ریزی درس خوانده باشید، هیچ احتیاجی به پر خوانی برای امتحان ندارید.
بنابراین خودتان را به مطالعه منظم و با برنامه عادت دهید و هیچ گاه این عادت خوب را ترک نکنید.بهترین آماده سازی در شب قبل از امتحان مرور و تکرار مطالب درس است، این عمل را لازم است چند ساعت قبل از شروع امتحان قطع کنیم تا ذهن از حالت فعالیت و برانگیختگی بیرون آمده و استراحت کوتاهی داشته باشد.این استراحت کوتاه به ذهن فرصت یادآوری بهتر می دهد.کسانی که تا آخرین لحظات دست از خواندن بر نمی دارند، گاهی در زمان امتحان آشفته شده و از پاسخگویی به سوال های ساده نیز در می مانند.
▪ انرژی خود را با بحث کردن با دوستان برسر جزئیات و همچنین با نگرانی و سعی برای به یادآوردن چیز معینی هدر ندهید.
این گونه فشارها شمارا مایوس کرده و روحیه شما را ضعیف می کند.
▪ برای این که در امتحانات موفق شوید، به راهنمایی های معلمان و دبیران خود توجه کرده و آن ها را یادداشت کنید.زیرا اغلب معلمان در زمینه موضوعی که امتحان خواهند گرفت، اطلاعاتی به شما می دهند و این خود کمک بسیار بزرگی است.
▪ در مرور و تکرار، وسواس به خرج ندهید، پس از مرور سریع درس ها در شب قبل از امتحان، زودتر استراحت کنید تا با خیالی آسوده و مطمئن به جلسه امتحان وارد شوید.
▪ درصورتی که با همکلاسی هایتان بهتر درس را مرور کرده و می آموزید، سعی کنید گروه فعالی تشکیل دهید و با جدیت مطالعه کنید.برای این منظور بهتر است هر کس نکات مهم و کلیدی قسمتی از کتاب را آماده کرده و به سایرین انتقال دهد که این امر می تواند در تکمیل مطالعات فردی بسیار مفید و موثر باشد.
▪ روح و جسم به یکدیگر وابسته اند، بنابراین نقصان سلامت جسمی باعث تضعیف کارآیی مغزی می شود.به اندازه کافی غذای مقوی و نشاط آور بخورید و استراحت کنید.هرگز به خیال صرفه جویی در وقت برای مطالعه از خوردن غذا استراحت و ورزش صرف نظر نکنید.
● اصولی که باید در طول برگزاری امتحان رعایت شود:
▪ به موقع و مجهز در جلسه امتحان حاضر شوید.
▪ به خود تلقین کنید که به خوبی از عهده امتحان بر خواهید آمد و موفق خواهید شد.
▪ به صحبت های ناظر یا ناظران جلسه کاملا توجه کنید.
▪ ببینید از شما چه خواسته شده است و به همان ترتیب عمل کنید.
▪ به سوال ها دقت کرده و همه آن ها را بخوانید.
▪ بهترین راه شروع پاسخ دادن سریع به سوال های آسان است تا اعتماد بیشتری پیدا کرده و با آرامش بیشتر به سوالات دیگر پاسخ دهید.ولی اگر از سوالات مشکل شروع کنید نگران وناراحت شده و شانس جواب دادن به سوال های ساده را هم گاهی از دست می دهید.
▪ دقت کنید فقط به آن چه خواسته شده پاسخ دهید و سعی کنید جواب ها را منسجم و کامل نوشته و از حاشیه رفتن بپرهیزید.
▪ درحالی که سوال را جواب می دهید نکته هایی که درباره سوال دیگر به ذهنتان می رسد در جایی یادداشت کنید تا هم از یادتان نرود و هم باعث نشود که درکارتان وقفه ایجاد شود.این کار ضمن این که در دادن پاسخ کامل کمک می کند از ناراحتی و هیجان شما نیز کاسته و به شما آرامش می بخشد.
▪ برای اضافه کردن مطالب تازه به سوالاتی که قبلا پاسخ آن ها را داده اید، جای کافی در نظر بگیرید.
▪ در جلسه امتحان به دیگران توجه نکنید که چه کسی زودتر برمی خیزد ویا چه کاری انجام می دهد.
از زود تمام شدن مغرور نشده و دردادن برگه امتحانی عجله نکنید.
▪ بیش از اندازه روی یک سوال توقف نکنید.اگر بعضی پاسخ ها به ذهنتان نمی آید، خونسردی خود را حفظ کنید در فرصت دیگری برای یادآوری آن بکوشید.
▪ با خط خوانا بنویسید، شکل ها را با دقت رسم کنید، به گونه ای که مصحح به سادگی بتواند مطالب شما را پیدا کند.
منبع : وب سایت رسمی روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید