پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نیازهای پروتئینی ورزشکاران


نیازهای پروتئینی ورزشکاران
مدتها است این عقیده بین مردم رواج دارد که پروتئین مصرفی بالاتر قدرت و کارائی ورزشکاران را افزایش می دهد . متخصصین علوم تغذیه و فیزیولوژیستها اظهار می دارند هیچ دلیل و مدرکی که این ادعا را اثبات کند وجود ندارد و پروتئین مورد نیاز جهت رشد ماهیچه ها از طریق همین غذاهای معمولی قابل تامین است .
جداول RDA ( میران توصیه روزانه مواد غذایی ) سال ۱۹۸۹ پروتئین پیشنهادی روزانه را حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد کل انرژی در نظر گرفته و هیچ تفاوتی برای فعالیتهای مختلف قائل نشده است .
● نیازهای پروتئینی در ورزشهای استقامتی :
تحقیقات اولیه نشان میداد تعادل ازت در شروع فعالیتهای نسبتا سنگین کاهش می یابد . در نتیجه برخی از محققین عقیده داشتند پروتئین مصرفی نیز باید افزایش یابد . با گذشت ۲ هفته از شروع تمرینات تعادل ازت بدون هیچ گونه تغییر در الگوی غذایی به حالت عادی خود بازگشت . با ادامه تمرینات تعادل ازت باز هم بالاتر رفت و این تصور را بوجود آورد که شاید نیاز ورزشکاران حتی کمتر از افراد عادی باشد . تحقیقات اخیر نشان می دهد هر چه فعالیت شدید تر باشد نیاز به پروتئین افزایش می یابد . سؤال بعدی تعیین میزان این افزایش بود . ارزیابی تعادل ازت ( نیتروژن دریافتی از طریق غذاهای پروتئینی به پروتئین دفعی از بدن ) در یک ورزشکار حرفه ای که روزانه تا ۷۵ درصد حجم کل اکسیژن ماکزیمم فعالیت می کند نشان داد این تعادل با مصرف ۰.۹۴ گرم پروتئین به ازای هر کیلو گرم وزن بدن او برقرار خواهد شد .
انرژی مصرفی درمیزان نیاز به پروتئین نقش بسیار مهمی دارد . اگر انرژی دریافتی تنها ۱۰۰ کیلو کالری کمتر از نیاز واقعی تنظیم شود ، چنانچه پروتئین مصرفی به دو برابر نیاز واقعی هم افزایش یابد باز نیاز پروتئینی ورزشکار را تامین نخواهد کرد .
عامل دیگری که ممکن است موجب افزایش نیاز به پروتئین در ورزشکاران استقامتی شود این است که پروتئینهایی که خود در انقباض ماهیچه ها دخالت دارند ممکن است در طی ورزشهای طولانی شکسته شوند . این مسئله بخصوص اهمیت انرژی کافی در جلوگیری از به هدر رفتن پروتئین در طول ورزش را اثبات می کند .
● نیازهای پروتئینی در ورزشهای قدرتی :

در خصوص مصرف بالای پروتئین درورزشهای قدرتی زیاد قصه سرایی شده است . بررسیها نشان می دهد در کشورهای مختلف ورزشکاران این رشته بین ۱.۲ تا ۳.۴ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن خود مصرف می کنند . این اعتقاد بیشتر بصورت دهان به دهان یا تبلیغات ریشه دوانده و اکثر ورزشکاران عقیده دارند مصرف پروتئین بیشتر باعث حجیم تر شده ماهیچه ها می گردد .
نیاز به پروتئین در ورزشهای قدرتی از دو دید قابل بررسی است .
▪ نیاز به پروتئین به منظور حفظ تعادل ازت و نگهداری بافتهای موجود
▪ نیاز به پروتئین به منظور ایجاد تعادل مثبت ازت و افزایش بافت ماهیچه ای
در ورزشکاران حرفه ای تعادل ازت با همان مقدار پروتئین که در افراد غیر ورزشکار لازم است برقرار می شود . اما در ورزشکارانی که تازه شروع به فعالیت کرده اند پروتئن مورد نیاز برای برقراری این تعادل تا حد زیادی به شدت فعالیت بستگی دارد . بررسیها نشان می دهد ورزشکاران جوان و مبتدی که ۶ روز در هفته و هر روز ۱.۵ ساعت بدن سازی کار می کنند حدود ۱.۵ گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن به پروتئین نیاز داشته باشند .
در تحقیقات انجام شده مشخص شد زمانیکه پروتئین دریافتی از مرز ۱.۴ گرم به ازای کیلو کیلو گرم وزن بدن بگذرد ، سنتز پروتئین دیگر افزایش نخواهد یافت .
اینکه گفته می شود چرا برخی ورزشکاران در نتیجه استفاده از این ترکیبات نتایج شگفت انگیزی میگیرند در واقع باید گفت استفاده از مکملهای پروتئینی بطور غیر مستقیم انرژی دریافتی ورزشکار را بالا می برد بنابراین هر گونه تاثیر مثبت این مکملها ناشی از سهمی است که در تولید انرژی پیدا میکند آنهم منوط به اینکه ورزشکار دچار کمبود انرژی بوده باشد .
در اینجا لازم است به این نکته اشاره کرد که مصرف پروتئین بمنظور تولید انرژی راندمان ضعیف و هزینه زیادی هم از نظر اقتصادی و هم از نظر متابولیکی برای بدن دارد
منبع : سایت داوری


همچنین مشاهده کنید