جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


دوران نوآوری بسته ، سپری شد


دوران نوآوری بسته ، سپری شد
پروفسور ووگان ابتدا، برخی از چالش های مدیریتی پروژه تولید R&D در چین را مورد بررسی قرار داد و تکامل و پیشرفت آنرا تشریح کرد. آنگاه به خلاقیت و نوآوری در تجارت پرداخت و یادآور شد؛ تجارت چه به صورت حرفه ای یا غیرحرفه ای، با تفاوتی بسیار نسبت به گذشته در حال دگرگونی است و عوامل گوناگونی نظیر توسعه سریع بازار (جهانی سازی)، افزایش رقابت، تنوع در میان مشتریان و وجود انواع جدیدی از تکنولوژی در این دگرگونی دخالت دارند. اما در این میان، خلاقیت و نوآوری، اغلب کلید موفقیت یک تجارت است به ویژه هنگامی که تدابیری خاص برای برنامه های استراتژیک و طراحی محصولات و خدمات جدید اتخاذ می شود.
۴۰ یا۵۰ سال پیش چرخه عمر تولید معادل۵ تا۱۰ سال بود و صاحبان صنعت، انتظار داشتند در مدت۱۰ سال به سود خوبی برسند به شرطی که رقبایشان به فناوری صنعت آنها دسترسی نداشته باشند، اما امروزه شما رقیبانی را می بینید که طی یک یا۲ سال دست به تولید جدیدی می زنند و به این ترتیب چرخه عمر محصول دگرگون شده است. این مسئله به این معنی است که قانون بقا در صنعت تجارت، نوآوری، نوآوری و نوآوری است!
● نوآوری چیست؟
پروفسور ووگان سپس به تشریح نوآوری پرداخت و یادآور شد. جان فاجربرگ از دانشگاه اسلو می گوید:
»نوآوری نخستین جریان یک ایده برای یک محصول یا پروسه جدید است.« همچنین »جان سیلی براون« استاد مرکز تحقیقاتی کروکس، نوآوری را به معنای انجام یک ابتکار و ارایه به بازار تعریف می کند. امروزه نوآوری را می توان در بخش های گوناگون بوجود آورد که اشکال گوناگون آن شامل نوآوری در تکنولوژی، در محصول، در مدیریت/ پروسه، در خدمات و در بازار است. چنانچه نوآوری در بخش های یاد شده اعمال شود، می تواند امتیازات رقابتی قابل توجهی را پدید آورد.
● قرن بیستم، نوآوری بسته
استاد دانشگاه تسینگوا، قرن بیستم را نمونه نوآوری بسته توصیف کرد و گفت: در این قرن نوآوری ها اختصاصاً از درون هر شرکت بزرگ و بخش تحقیق و توسعه (R&D) آن پدید می آمد و نوآوران دیگر در آن نقشی نداشتند. شرکت هایی مانند، زیراکس »xerox« ، ای. بی. ام و AT&T
رشد و سود قابل توجهی داشتند ولی فاکتورهای زوال برای بسیاری از صنایع به دلیل نیروی کار سیار، سرمایه مخاطره آمیز، زمان سریع تر برای ارایه محصول به بازار و دانش خارجی کمتر
شکل گرفت. اما براثر تحولاتی که اتفاق افتاد قرن بیست و یکم، قرن نوآوری آزاد نامیده شده و سمت و سویی تازه در مدیریت استراتژیک پروژه بوجود آمده است.
● قرن بیست و یکم، نوآوری آزاد
پروفسور ووگان در مورد الگوی نوآوری آزاد در قرن بیست و یکم گفت: شرکت های دنباله رو این الگو می پرسند، چگونه می توانیم بهره ورانه، ایده های دیگران را در تجارتمان
به کارگیریم، همچنین چگونه می توانیم به صورتی بهره ورانه به دیگران این اجازه را بدهیم که از ایده های ما، در تجارتشان استفاده کنند؟
در این مقوله، نوآوری آزاد می گوید ما همواره می توانیم پیشرفت کنیم زیرا همه ایده ها، ایده های خوبی هستند، همه ایده ها می توانند توسعه یابند، اگر ایده ای ارزش فکر کردن دارد، پس ارزش گفتن هم دارد. ما همگی خلاق هستیم و می توانیم خلاق تر هم باشیم.اما برای اینکه نوآوری اجرایی را سازماندهی کنیم،۴ مرحله از پروسه نوآوری محصول را باید به اجرا درآوریم که عبارتند از خلق ایده، آزمایش اولیه، تعیین امکان وقوع ایده و کاربرد نهایی آن. در این زمینه راه حل هایی وجود دارد که سرفصل های آن به این شرح است:
- پروسه های توسعه ای را برای همه تیم های کاری، نیرومند سازید.
- پروسه ها را با »چه چیز دیگری مانده تا تکمیل شود« و کارهای تکمیلی مدیریت کنید.
- نوآوری آزاد محصول R&D و گام های خلاقانه.
در اینجا باید تصریح کرد که نوآوری صرفاً اتفاق نمی افتد، بلکه باید محیطی ایجاد شود که نوآوری را رواج دهد. در این محیط باید، اعتماد، آزادی، امنیت، صداقت و ارتباط وجود داشته باشد. باید در نظر داشت که نوآوری بهترین انگیزش از درون به برون است و توسط ایفاگران نقش ها در سازمان، رهبری می شود.
نوآوری همچنین محصول استراتژی های کاری است که با اختلاف عقاید تسهیل می شود.
ترجمه: نادیا بدری زاده
منبع : ماهنامه نفت پارس


همچنین مشاهده کنید