چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


تصریح و براورد تابع تقاضای گردشگری ایران با استفاده از داده های سری زمانی – مقطعی


تصریح و براورد تابع تقاضای گردشگری ایران با استفاده از داده های سری زمانی – مقطعی
در بحث مربوط به ادبیات گردشگری عوامل تعیین کننده تقاضای گردشگری را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
الف) عوامل برونزا
ب)عوامل اجتماعی – روانشناختی
ج) عوامل اقتصادی
شناسایی و اندازه گیری عوامل برونزا و عوامل اجتماعی – روانشناختی به آسانی میسر نیست و با مشکلات زیادی روبرو است. در این مقاله بیشتر بر روی عوامل اقتصادی وتأثیر آن بر تقاضای گردشگری تاکید شده و یک تجزیه و تحلیل از تقاضای گردشگری ارائه شده و برای براورد از ترکیب سری زمانی – مقطعی استفاده می شود. با برسی مدل های براورد شده تقاضای گردشگری در ایران مشخص شد که بیشترین تأثیر بر تقاضای گردشگری را متغیر های درامد سرانه و قیمت های نسبی در طی دوره مورد بررسی داشته اند.
نویسنده: دکتر حسین عباسی نژاد ـ فاتح حبیبی
منبع : دوفصلنامه تحقیقات اقتصادی


همچنین مشاهده کنید