جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۸ پیش‌بینی درباره گوگل ۲۰۰۹


۸ پیش‌بینی درباره گوگل ۲۰۰۹
با نزدیک شدن به پایان سال کارشناسان به آمار و تحلیل‌های یک سال گذشته نظر می‌کنند و در زمینه‌های مختلف برای سال آینده دست به پیش بینی می‌زنند. در این مواقع فضای وبلاگی هم پر از پیش‌بینی‌های اینچنینی می‌شود سایت مطرح ZDNet نیز در یکی از جذاب‌ترین پیش‌بینی‌های خود به سراغ شرکت گوگل رفته و وضعیت احتمالی این غول اینترنتی در سال ۲۰۰۹ را مورد ارزیابی قرار داده است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.
۱) فتح دنیای موبایل به دست آندرویید
در حال حاضر سیستم‌عامل موبایلی آندرویید گوگل تنها روی گوشی G۱ محصول شرکت HTC تحت شبکه موبایل T-Mobile در دسترس است، اما این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد، چون آندرویید برای تصاحب سهم بیش‌تری از بازار گوشی‌های موبایل خیز برداشته است. در پایان سال ۲۰۰۹ شاهد خواهیم بود تعداد بیش‌تری از تولید‌کنندگان موبایل، گوشی‌های خود را با سیستم‌عامل آندرویید عرضه خواهند کرد. از سوی دیگر HTC در سال آینده علاوه بر G۱، گوشی‌های جدیدی را با سیستم‌عامل موبایلی گوگل وارد بازار خواهد کرد که تا حالا خبر عرضه احتمالی G۲ را احتمالا شنیده‌اید.
به این ترتیب «پیمان گوشی‌های باز» (OHA) گسترش خواهد یافت و شرکت‌های بیش‌تری سیستم‌عامل کد باز آندرویید را به کار خواهند گرفت. همچنین سروصدایی که آندرویید به راه انداخته، به خودی خود بازار فروش مناسبی را برای این سیستم‌عامل به وجود می‌آورد.
۲) کاربرد‌های ارزان، آتش به مال مایکروسافت می‌زند
بحران اقتصادی به ضرر هر کس باشد، برای گوگل پرمنفعت بوده است. در واقع هرچه بحران اقتصاد بین‌المللی بیش‌تر ادامه پیدا کند، Google Apps محبوبیت بیش‌تری در میان کسب‌وکار‌هایی پیدامی‌کند که در حال حاضر محصولات مایکروسافت را خریداری کرده‌اند. Google Apps مجموعه‌ای از برنامه‌های تحت وب است که به طور رایگان یا ارزان، خدمات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
استفاده از نسخه مجاز و قانونی نرم‌افزار‌هایی مانند آفیس یا Microsoft Exchange هزینه بالایی را برای کاربران دربر می‌گیرد، اما مدل تجاری گوگل در سال آینده میلادی، هزینه‌های سنگینی که مایکروسافت بر کاربران تحمیل می‌کند را حذف خواهد کرد.
۳) سهم خواهی کروم
خیلی بعید است گوگل در سال ۲۰۰۹ جایگاه قرص و محکم مرورگر اینترنت اکسپلورر را از آن خود کند یا حتی به گرد پای فایر‌فاکس برسد. اما بدون شک گوگل با شرکت‌های تولید‌کننده سیستم‌‌های کامپیوتری مذاکره خواهد کرد تا مرورگر کروم را به عنوان مرورگر اینترنتی پیش فرض، روی سیستم‌‌های خود نصب کنند. این اتفاق تاثیر چشمگیری روی پایگاه کاربری گوگل در سال ۲۰۰۹ خواهد گذاشت. می‌توان در سال آینده میلادی، سهم ۱۰ تا ۱۵ درصدی بازار مرورگر‌های تحت وب را برای کروم پیش‌بینی کرد.
۴) بازگشت آب رفته به جوی GOOG
واقعیت این است که گوگل مانند هر شرکت دیگری از بحران اقتصادی فراگیر در امان نبوده و سال بدی پشت سر گذاشته است.
اما جایگاه تثبیت شده گوگل و نیاز شرکت‌های دیگر به تثبیت هزینه‌های بازار‌یابی خود، سال خوبی را برای سهام گوگل که با نماد (GOOG) در بورس فعال است نوید می‌دهد.
پیش‌بینی‌هایی که تا به اینجا به آن پرداخیتم، در سال آینده میلادی به طور قریب به یقین اتفاق خواهد افتاد. اما طی سال‌های گذشته پیش‌بینی‌های زیادی در مورد گوگل صورت گرفته است که هنوز درست از آب در نیامده است، با این وجود ممکن است سال ۲۰۰۹ سال به حقیقت پیوستن یکی از این احتمالات دور از ذهن باشد. بنابراین ۴ پیش‌بینی بعدی را هم بخوانید.
۵) انتشار سیستم‌عامل گوگل
انتشار یک سیستم‌عامل از سوی گوگل خیلی بعید است. اما شایعه است که حدود ۶ هزار کارمند گوگل از یک سیستم‌عامل ناشناخته استفاده می‌کنند.
۶) راه‌اندازی GDrive
GDrive یک سرویس آنلاین ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران است که گوگل هنوز آن را راه‌اندازی نکرده است.
گفته می‌شود این سرویس ذخیره‌سازی فضای بی‌پایانی را به کاربران ارایه خواهد کرد.
۷) تعطیلی دانشنامه Knol
گوگل با ارایه دانشنامه Knol امید زیادی به رقابت با ویکی‌پدیا داشته است، اما کار این دانشنامه آنلاین آنچنان که باید و شاید نگرفته است. Knol تاکنون کاربران و محتوای زیادی را جذب نکرده است و توقف کار این سرویس آنلاین در سال آینده پیش‌بینی کاملا محتملی است.
۸) خانه تکانی بی‌سابقه
گوگل همواره شرکت دست و دلبازی بوده است و برای خوشحال کردن کارمندانش از هیچ امکانی دریغ نکرده است، اما بحران اقتصادی بی‌رحم ممکن است گوگل را هم وادار به کاهش بی‌سابقه هزینه‌هایش کند.
گوگل تاکنون همکاری خود با تعدادی از کارکنانش را متوقف کرده است، اما همه آنها کارمندان موقتی و پیمانی بودند و نه کارمندان استخدامی. باید ببینیم گوگل در سال ۲۰۰۹ چگونه از یک خانه تکانی بزرگ جلوگیری خواهد کرد.
ترجمه: ارسلان شهلا
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید