پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

به بهانه اولین سالگرد ترور بی‌نظیر بوتو


به بهانه اولین سالگرد ترور بی‌نظیر بوتو
نخست وزیر پاکستان "یوسف رضا گیلانی" روز شنبه ۷ دی مصادف با ۲۷ دسامبر را به پاس و احترام به بی نظیر بوتو در این کشور تعطیل اعلام کرد.
هشت هزار پلیس، نیروی شبه نظامی و طرفداران حزب مردم برای حفظ امنیت زرداری رییس جمهور، پسر بوتو و یوسف رضا گیلانی نخست وزیر بسیج شده اند تا مراسم امروز که با حضور صدها هزار پاکستانی برگزار می‌شود در امنیت کامل باشد.
● القاعده ترور بوتو را به گردن نگرفت
ترور بی نظیر بوتو این موضوع را ثابت کرد که اتکای جورج بوش به ژنرال مشرف برای مبارزه با تروریسم اقدامی اشتباه بوده است. به همین خاطر آمریکا اکنون به استراتژی جدید در پاکستان نیاز دارد چون استراتژی قبلی اش در قبال پاکستان شکست خورده است.
بوتو در مقدمه اتوبیوگرافی خود تحت عنوان "بی نظیر بوتو؛ دختر شرق" می‌گوید: من این زندگی را انتخاب نکردم بلکه این زندگی است که مرا انتخاب کرده است. در کشور پاکستان به دنیا آمدم و زندگیم در برگیرنده حالات مختلفی از ناآرامی‌ها، ناملایمات و لحظات غم انگیز و در عین حال پیروزی‌ها و اوقات خوش است.
درباره عاملا‌ن ترور بوتو، هرچند که انگشت اتهام به سوی القاعده گرفته شد اما "ملا عمر" سخنگوی رهبر القاعده در پاکستان دخالت این گروه در ترور بی نظیر بوتو را تکذیب کرد. با این حال پلیس پاکستان رسماً "بیت الله مقصود" رهبر طالبان این کشور را که با القاعده در ارتباط است به عنوان طراح ترور بی نظیر بوتو نخست وزیر پیشین این کشور معرفی کرد.
بعد از ترور بی نظیر بوتو، تاکنون بیش از ۵۰ حمله تروریستی در این کشور انجام شده است که می توان به بمبگذاری هتل ماریوت در اسلام آباد اشاره کرد که منجر به کشته شدن دستکم ۲۶۰ نفر شد.
● بحرانی که با آمدن زرداری هم حل نشد ‌
پس از ترور بوتو، پاکستان که با بحران‌های سیاسی و امنیتی مواجه شد، امیدوار بود که با برگزاری انتخابات و ائتلا‌ف نواز شریف و زرداری، آرامش به این کشور بازگردد اما تلا‌ش مخالفان مشرف با حمایت‌های غرب در کنار تشدید فعالیت گروه‌های معارض و طرفداران قبایل مرزنشین، به ادامه ناآرامی‌های پاکستان دامن زد.
هرچند که مخالفان بر این ادعا بودند که با رفتن مشرف، شرایط متعادل تری بر پاکستان حاکم می‌شود اما با رفتن وی و آمدن زرداری نیز شرایط تغییر چندانی نکرد. دخالت‌های غرب برای واداشتن اسلا‌م آباد به مقابله با طالبان به بهانه امنیت افغانستان، نارضایتی قبایل مرزنشین از تحرکات ارتش در کنار فعالیت‌های دستگاههای اطلا‌عاتی برای بازگشت به قدرت، استمرار بحران‌های اقتصادی و... مانع از آن شد تا پاکستان بتواند در مسیر آرامش قرار گیرد.
در این میان، انفجارهای بمبئی در تاریخ ششم آذرماه ۸۷ و متهم شدن گروههای پاکستانی به دخالت در این انفجارها چالشی جدید به نام تشدید تقابل میان اسلا‌م آباد و دهلی نو ‌را به همراه داشت که با دخالت‌های غرب بیش از پیش بر چالش‌های این کشور افزود.
مردم پاکستان فردا در حالی اولین سالگرد ترور بی نظیر بوتو را برگزار می‌کنند که از یک سو اختلا‌ف‌ها و بحران‌های داخلی و از سوی دیگر تشدید سیاست‌های تجاوزگرایانه غرب، می‌رود تا این کشور را در آستانه تحولا‌تی دور از انتظار قرار دهد چنانکه بسیاری از ناظران سیاسی تاکید دارند زنگ اشغال این کشور توسط غرب و حتی تجزیه آن در حال نواخته شدن است.
مسعود جمشیدی
به نقل از روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید