شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

یک گام به پیش برای حفاظت از اطلاعات شخصی


یک گام به پیش برای حفاظت از اطلاعات شخصی
یاهو به‌تازگی اعلام کرد که زمان نگهداری اطلاعات قابل شناسایی شخصی مرتبط با جستجوها را محدود خواهد کرد. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، فشار مدافعان حریم خصوصی، سیاست‌گزاران و تنظیم‌کنندگان دولتی در این تصمیم یاهو بیشترین تاثیر را داشته است.
سیاست جدید یاهو در مراقبت از داده‌های خصوصی، شدیدترین محدودیت اعمال‌شده در میان موتورهای جستجوی عمده اینترنتی است و انتظار می‌رود گوگل و مایکروسافت، دو رقیب جدی یاهو نیز برای کاهش زمان نگهداری اطلاعات کاربرانشان از سوی افکار عمومی و مراجع مرتبط تحت فشار قرار بگیرند.
این موضوع در شرایطی مطرح شده است که برخی مدافعان حریم خصوصی در حال برنامه‌ریزی اعمال فشارهای جدید برای قانون‌گزاری در رابطه با تنظیم قواعد نگهداری داده‌ها و شیوه تبلیغات شرکت‌های آنلاین در سطح وب هستند. آنان عقیده دارند که تصویب قوانین دربردارنده چنین ضوابطی در کنگره و دولت جدید ایالات‌متحده از شانس بیشتری برخوردار است.
هم‌اکنون ادوارد جی مارکی، یکی از نمایندگان دموکرات ایالت ماساچوست در کنگره که ریاست هیات‌مدیره کمیسیون فرعی ارتباطات از راه دور و اینترنت را برعهده دارد، از یاهو به‌خاطر تنظیم سیاست‌های جدید تقدیر کرد. وی در گفتگویی مطبوعاتی گفت: «من دیگر شرکت‌های آنلاین را نیز به همراهی یاهو در اتخاذ چنین سیاست‌هایی ترغیب می‌کنم».
بیشترین فشار بر شرکت‌های اینترنتی از سوی اروپاییان وارد شده است، به‌طوری‌که مسوولان اتحادیه اروپا اصرار داشتند زمان نگهداری اطلاعات شخصی تا حداکثر ۶ ماه کاهش یابد.
مایکروسافت در واکنش به این فشارها هفته گذشته اعلام کرد که در صورت پذیرش چنین استانداردی از سوی رقیبان حاضر است، به آن تن دهد. پیش از این، یاهو لاگ‌های جستجو را تا ۱۳ ماه و مایکروسافت، این اطلاعات را تا ۱۸ ماه نگاه می‌داشت. در شهریورماه سال جاری، گوگل اطلاعات قابل شناسایی شخصی مرتبط با جستجوها را پس از ۹ ماه از بین برد.
تحت سیاست جدید، یاهو ۸ بیت نهایی پروتکل اینترنت یا I.P. مربوط به هر جستجو را ۹۰ روز بعد پاک خواهد کرد. همچنین یاهو کوکی مربوط به هر لاگ جستجو را پنهان و اطلاعات قابل شناسایی شخصی نظیر نام، شماره تلفن، نشانی یا شماره تامین‌اجتماعی را خارج خواهد کرد. یاهو همچنین اعلام کرده است که سیاست جدیدش شامل دیگر داده‌های گردآوری‌شده نیز خواهد بود. این داده‌ها شامل صفحات مشاهده شده، کلیک‌های روی صفحات، آگهی‌های مشاهده شده و کلیک‌های روی آنها نیز می‌شود.
یکی از مسوولان یاهو گفته است که این شرکت در راستای برداشته شدن این مساله از روی میز، حاضر است حتی زمان کوتاه‌تری را برای نگهداری اطلاعات برگزیند. وی ابراز امیدواری کرد که سیاست جدید، سرویس جستجوی یاهو را برای کابرانی که به حریم خصوصی اهمیت می‌دهند، جذاب‌تر کند.
● آیا کاربران استقبال می کنند؟
با این وجود، هنوز مشخص نیست که آیا اتخاذ تدابیر شدیدتر در مورد حریم خصوصی، مشتریان را به سمت موتور جستجوی دیگری سوق می‌دهد. در سال گذشته، پایگاه Ask.com سرویس جدید AskEraser را معرفی کرد که به کاربران، امکان جستجوی بی‌نام و نشان می‌داد. اما این سرویس تاثیر چندانی بر محبوبیت این سایت نداشت.
مدت‌ها است موتورهای جستجوی عمده برای ارایه سرویس‌های بهتر مانند آگهی‌های هدفمند و جستجوهای مرتبط بیشتر، اطلاعات شخصی را نگاه می‌دارند. گوگل رسما اعلام کرده بود که رها کردن داده‌های قابل شناسایی خصوصی پیش از ۹ ماه، کیفیت موتور جستجو و دیگر سرویس‌هایش را تقلیل خواهد داد. اما مسوولان یاهو تصمیم دارند سیاست جدید خود را با اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت خدمات به کاربران، آگهی‌دهندگان و ناشران، آغاز کنند.
مدافعان حریم خصوصی نیز معتقدند سیاست جدید در مسیر درستی گرفته شده است. البته آنها شیوه یاهو را در دور از دسترس قرار دادن I.P. با پاک کردن ۸ بیت آخر، برای تضمین سیاست جدید این شرکت کافی نمی‌دانند.
مارک روتنبرگ، مدیر اجرایی "مرکز اطلاعات خصوصی الکترونیک"، عقیده دارد که نمی توان ثابت کرد که این تدبیر یاهو به معنی جستجوی گمنام است. وی و همکارانش عقیده دارند که شرکت‌ها باید طبق راهکار مسوولان اروپایی، تمام آدرس I.P. را پاک کنند. هم‌اینک مایکروسافت تمام آدرس I.P. را پاک کرده است، درحالی که گوگل تنها اقدام به پاک کردن ۸ بیت آخر آن کرده است.
برندون لینچ، مدیر استراتژی حریم خصوصی در مایکروسافت می‌گوید:«مایکروسافت عقیده دارد که روش گمنام‌سازی از محدودسازی زمانی مهم‌تر است و تمام موتورهای جستجوی عمده باید خود را با یک استاندارد برتر تطبیق دهند».
گوگل از اظهارنظر مستقیم درمورد سیاست جدید یاهو خودداری کرده ، ولی در عین حال گفته است که همچنان در حال ارزیابی این سیاست جدید است تا چگونگی تراز سرویس‌ها را با حریم خصوصی کاربران تبیین کند.
علیرضا نورایی
منبع : خبر آنلاین


همچنین مشاهده کنید