جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کلاهبرداری بلای جان بازارهای کامپیوتر


کلاهبرداری بلای جان بازارهای کامپیوتر
کامپیوتر در زندگی انسان امروزی، کالایی پرکاربرد یا بهتر بگوییم لازم و ضروری است که با توجه به اهمیت آن نزد کاربرانش بازاری پررونق، پرسود و پویا برای آن تصور می شود.
اما فعالان بازار کامپیوتر و تجهیزات جانبی آن ادعا می کنند بازار کامپیوتر در اکثر ماه های سال راکد و بی رونق بوده و به طور کلی با توجه به مشکلات مختلفی که در راه، واردات، ترخیص از گمرک و... وجود دارد سود چندانی نصیب فعالان این حرفه نمی شود.نتیجه این بازار کم سود یا طبق ادعای برخی از فعالان بازار بدون سود و پرضرر، نیز اتفاقاتی چون زیرفروشی و کلاهبرداری به شکل های مختلف است.
اگرچه نفس این عمل ناپسند است و فردی که با بهانه های مختلف کلاهبرداری کرده است، متخلف شناخته می شود، اما گروهی از فعالان بازار، به ویژه فعالان باسابقه این صنف بر این عقیده اند که شرایط بازار باعث شده است تا گاه در بازار کامپیوتر شاهد این اتفاقات باشیم و به عبارتی با توجه به سیستم ضعیف نظارتی بر بازارهای کامپیوتر وقوع این اتفاقات چندان بعید و عجیب نباشد. پس نمی توان خرده ای بر کسی گرفت.اما گروه دیگری از فعالان بازار که از قضا در جریان کلاهبرداری هایی که در بازار کامپیوتر رخ داده است، بیشتر از سایرین متضرر شده اند نسبت به این مساله گله مندند و عقیده دارند باید تمهیداتی اندیشیده شود تا شاهد این کلاهبرداری ها در بازار نباشیم.البته فعالان بازار نیز باید در روند معاملات خود دقت لازم را داشته باشند تا امکان بروز این اتفاقات کمتر شود.
کلاهبرداری های میلیاردی در بازار کامپیوتر
طی سال های اخیر بارها و بارها اخبار متعددی در زمینه وقوع کلاهبرداری هایی به اشکال مختلف در بازار کامپیوتر منتشر شده است.کلاهبرداری هایی که در سطح کلان بسیاری از فعالان بازار کامپیوتر را متضرر کرده است و اکثرا شکایت مالباختگان به جایی نرسیده است.همین چند ماه پیش بود که خبر یک کلاهبرداری چندصدمیلیون تومانی در بازار کامپیوتر منتشر شد و هنوز که هنوز است پس از گذشت چند ماه و به رغم پیگیری های فراوان مالباختگان نتیجه مطلوبی به دست نیامد.فعالان بازار کامپیوتر که در این کلاهبرداری ها متضرر شده اند معتقدند، افراد و ارگان هایی که وظیفه پیگیری این قبیل مسائل را دارند، برای حفظ اعتبار بازار کامپیوتر باید اقدامات مقتضی را برای دستگیری فرد خاطی انجام دهند تا کلاهبرداران از شرایط کسادی بازار سوء استفاده نکرده و با خیال راحت با زندگی و سرمایه گروه زیادی از فعالان بازار کامپیوتر بازی نکنند.
● یلدای پرضرر
شب یلدای امسال به عنوان پرضررترین شب سال برای کسبه بازار کامپیوتر معرفی شد. چرا که طبق اطلاعات به دست آمده از فعالان این بازار، یکی از فعالان بازار کامپیوتر که به وسیله اوراق بهادار یا با استفاده از اعتبارش در مراکز خرید از کسبه خرید می کرد، اجناس خریداری شده را زیرقیمت بازار به فروش رسانده و از کشور متواری شده است.
البته در زمینه شیوه کلاهبرداری این فرد اخبار ضد و نقیضی منتشر شده است که اعضای هیات مدیره پاساژهای پایتخت، رضا و ... همه این اخبار را تکذیب کردند و گفتند: به دلیل اینکه این فرد در این مرکز اعتبار چندانی نداشته است وجه کلاهبرداری وی از این مراکز در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بوده و مابقی مبلغ که رقم قابل توجهی (در حدود یک میلیارد تومان) است از سایر مراکز خرید و شرکت ها بوده است.
این در حالی است که فعالان بازار معتقدند، کسبه مرکز خرید پایتخت در این جریان بیش از چند صد میلیون تومان متضرر شده اند.
برخی نیز رقم این کلاهبرداری را یک میلیارد تومان تخمین زدند. مسوول فروشگاه ها ابزار پیشرو در این زمینه می گوید: به طور کلی کلاهبرداری از بازار کامپیوتر شامل پاساژهای رضا، ایرانیان، پایتخت، پارسیان و ... بوده است که مبلغی حدود یک میلیارد تومان از کسبه بازار کلاهبرداری شده است.
به گفته وی، اکثرا کلاهبرداری در بازار کامپیوتر به این صورت است که یکی از کسبه پس از گذشت مدتی که اعتباری در بازار کامپیوتر کسب کرد، از فعالان بازار به صورت چکی یا اعتباری کالا می خرد و در فرصت مناسب اجناس خریداری شده را زیر قیمت بازار به فروش رسانده و متواری می شود.
به گفته این فروشنده، کلاهبرداری اخیر بازار کامپیوتر نیز به همین صورت بوده و در حال حاضر در پاساژ پایتخت بیش از یکصد شاکی وجود دارد.
مسوول فروشگاه ستاره درخشان نیز می گوید: فرد کلاهبردار کالاهایی مانند لپ تاپ، دوربین عکاسی، نرم افزار و ... را از فروشندگان مراکز مختلف خرید و فروش کامپیوتر دریافت و متواری شده است. اما ما امیدوار هستیم که پشیمان شود و بازگردد.
اما مسوول فروش، اهورا یکی دیگر از فروشگاه های مرکز خرید پایتخت در این باره می گوید: به نظر نمی رسد رقم کلاهبرداری از مرکز خرید پایتخت در حد قابل توجهی باشد. چرا که در این صورت مالباختگان اقدام متقضی را انجام می دادند.
اما تا آنجا که اطلاع داریم نه تنها اقدام جدی در این زمینه نشده است بلکه حتی مالباختگان از ارائه لیست اجناس که توسط فرد کلاهبردار از دست داده اند خودداری کرده اند.
البته کسبه مالباخته بازار کامپیوتر معتقدند نه تنها به مراجع ذی ربط شکایت کرده اند، بلکه به طور جدی پیگیر این قضیه هستند.
● چرا کلاهبرداری
اینکه فعالان بازار کامپیوتر در زمینه کلاهبرداری اخیر بازار کامپیوتر اغراق می کنند یا به قول معروف پیازداغ آش را زیاد می کنند، یا اینکه اعضای هیات مدیره مراکز خرید کامپیوتر به دلایل خاصی از دادن اطلاعات صحیح در مورد چند و چون این کلاهبرداری و رقم آن خودداری می کنند، بماند! اما موضوعی که مطرح است این است که چرا باید در بازار کالای پرمصرفی مانند کامپیوتر که به قول فعالان آن سود چندانی نصیب فعالانش نمی شود هر از چند گاهی باید شاهد اتفاقاتی این چنینی باشیم؟
حیدری، عضو هیات مدیره پاساژ پایتخت ضمن شایعه خواندن این خبر گفت: اگرچه برخی از فعالان بازار کامپیوتر مبلغی (حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان) متضرر شده اند، اما این هرگز به این معنی نیست که کلاهبرداری بزرگی در بازار کامپیوتر رخ داده است.
به گفته وی، این شایعه تنها برای خدشه دار کردن آبروی مراکز خرید کامپیوتر رواج یافته است.
حیدری افزود: به طور کلی کلاهبرداری در بازار کامپیوتر زمانی رخ می دهد که بازار در شرایط مطلوبی نباشد، روند عرضه و تقاضای کالاهای کامپیوتری متعادل نباشد و بازار با رکود مواجه باشد.
در چنین شرایطی برخی افراد با ارایه چک یا با استفاده از اعتبار خود در بازار از کسبه بازار کامپیوتر کالا می گیرند و آنها را زیر قیمت بازار به فروش می رسانند و بدون تسویه حساب خود، متواری می شوند.
عضو هیات مدیره پاساژ پایتخت افزود، در شرایط فعلی نیز که دلار قیمت ثابتی ندارد، بحران اقتصادی گریبان گیر جوامع شده است و همچنین با توجه به کاهش خریدهای دولتی وقوع کلاهبرداری در بازار کامپیوتر اجتناب ناپذیر است و وقوع این معضل دور از ذهن نیست.
وی افزود، در حال حاضر، به رغم اینکه کامپیوتر از کالاهای ضروری به حساب می آید، هنوز دولت با تصور اینکه کامپیوتر و به ویژه لپ تاپ کالایی لوکس است، امر واردات این کالا را تسهیل نکرده است و قیمت ها نیز بالا است. به همین دلیل کاربران رایانه با توجه به فشارهای اقتصادی ترجیح می دهند کالاهای مصرفی مورد نیاز خود را خریداری کنند و ارتقای سیستم یا خرید کامپیوتر را به زمان های بعد موکول کنند که این اتفاق در ماه های پایانی سال مشهودتر است. پس در چنین شرایطی که بازار شرایط مطلوبی ندارد ، نمی توان وقوع اتفاقاتی مانند کلاهبرداری یا ... را انتظار نداشت.
وی به سخت شدن دریافت وام برای فعالان بازار کامپیوتر اشاره کرد و گفت: تا حدود شش ماه گذشته کسبه بازار کامپیوتر می توانستند از وام های اعطایی بانک ها استفاده کنند. اما طی ماه های اخیر دریافت وام بسیار سخت شده است و فعالان بازار برای تامین هزینه های خود دچار مشکل شده اند.
حیدری گفت: برای جلوگیری از وقوع کلاهبرداری اقداماتی کرده ایم که تا حدودی وقوع این امر را محدود می کند.
وی افزود، اعضای هیات مدیره پاساژها در قالب یک اطلاعیه روابط تجاری کسبه را روشن کرده اند و از کسبه خواسته اند تا در چنین روابطی دقت کافی داشته باشند.
پیگیری دقیق و مستمر ارسال کالا، تسویه نقدی و.... برخی از اقداماتی است که تا حدودی در برابر وقوع این کلاهبرداری ها مانع ایجاد می کند.
مصیبی عضو هیات مدیره پاساژ کامپیوتر رضا نیز ضمن تکذیب خبر کلاهبرداری از پاساژ رضا گفت: حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است که در این مرکز کامپیوتری هیچ کلاهبرداری صورت نگرفته است و خبر این کلاهبرداری مربوط به پاساژ های دیگر و سایرشرکت های کامپیوتری است.
وی افزود: البته باید توجه داشت که وقتی یک مجتمع کامپیوتری رشد می کند و تعداد اعضای آن زیاد می شود نظارت روی آن کمتر می شود و احتمال وقوع چنین اتفاقاتی وجود دارد.
مصیبی نیز مانند حیدری معتقد است، کلا کاهبرداری ها معمولا در دوران رکود بازار رخ می دهند و افرادی با استفاده از کسادی بازار و کمبود تقاضا، کالاها را عرفی(چکی) می خرند و زیر قیمت بازار به فروش می رسانند و متواری می شوند.
پس اگر همفکری بشود و یک انسجام صنفی بین اصناف به وجود آید و خریداران نیز در خرید کالاهایی که زیر قیمت بازار به فروش می رسند دقت کنند کسی نمی توانند از آب گل آلود ماهی بگیرد و کلاهبرداری کند.
عضو هیات مدیره پاساژ رضا افزود: باید تلاش شود تا زمینه ای برای وقوع کلاهبرداری در بازار فراهم نباشد.
نباید محلی وجود داشته باشد که مردم کالاها را زیر قیمت بازار خریداری کنند. در این صورت توجیهی برای کلاهبرداری وجود ندارد.
مصیبی افزود، در شرایط فعلی که وضعیت دادوستد کالا مطلوب نیست و عرضه بیش از تقاضاست و مردم نیز توان خرید ندارند امکان وقوع کلاهبرداری وجود دارد و نمی توان آن را به طور کل تکذیب کرد.
اتحادیه صنف رایانه و ماشین های اداری نیز از وقوع کلاهبرداری در بازار کامپیوتر اظهار بی اطلاعی کرد.
کاشانی نژاد، رییس اتحادیه در این باره گفت: در حال حاضر اطلاع کافی در مورد این موضوع ندارم و به احتمال زیاد طی روزهای آینده در مورد چند و چون این اتفاق و رقم آن اطلاعات دقیق را ارائه می کنیم.
منبع : سافتستان


همچنین مشاهده کنید