چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پیش‌بینی آینده سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان در سال ۲۰۰۹ میلادی


پیش‌بینی آینده سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان در سال ۲۰۰۹ میلادی
به پایان سال ۲۰۰۸ و شروع سال میلادی جدید نزدیک می‌شویم و بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در حال تنظیم بودجه سال آینده و برنامه‌ریزی برای توسعه طرح‌های جدید هستند. اما باید توجه داشت که در حال حاضر، اقتصاد جهانی دچار بحران و رکود شده و این موضوع قطعا روی فروش سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان هم تاثیرگذار خواهد بود.
به نظر می‌رسد که بسیاری از صنایع و سازمان‌ها بر روی طرح‌های خود تجدیدنظر کنند و دیگر مانند گذشته، بی‌محابا برای توسعه فناوری اطلاعات در سازمان‌های خود هزینه نکنند.
از این رو انتظار می‌رود تا وقایع جدیدی رقم بخورد و روند‌های تازه‌ای در بازار فروش این سیستم‌ها ایجاد شود. بر همین اساس، در آستانه سال جدید، پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌های متفاوتی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که می‌تواند جهت‌گیری تامین‌کنندگان سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان(ERP) و همچنین شرکت‌ها و صنایع بهره‌ گیرنده از این سیستم‌ها را مشخص کند. در ادامه برخی از این پیش‌بینی‌ها را مرور می‌کنیم.
۱) ادامه رشد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط: در بحران اقتصادی، شرکت‌های کوچک ضربات کمتری متحمل شده‌اند و از سوی دیگر این شرکت‌ها می‌دانند که با سرمایه‌گذاری اندک در این زمینه، بهره بالایی نصیب‌شان خواهد شد و می‌توانند با انعطاف‌پذیری بیش‌تر و کاهش هزینه‌ها، بازار بیش‌تری به دست آورند.
۲) منطقی‌شدن قیمت‌ها: روزهایی که سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان را به هر قیمتی پیاده‌سازی کنند، دیگر گذشته است. امروزه بودجه‌های فناوری اطلاعات تحت فشار و از این رو باید منطقی هزینه شود.
بنابراین باید تامین‌کنندگان سیستم‌های ERP قیمت‌های معقول و رقابتی ارایه دهند تا بتوانند در مقایسه با سایرین از شانس بالاتری برای بردن مناقصه‌ها برخوردار باشند. در این فضا نیاز به مشاور در زمینه انتخاب راه‌حل مناسب نیز از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود.
۳) استفاده بهتر و مفیدتر از سیستم‌های فعلی در مقابل به‌کارگیری سیستم‌های جدید: با پدیدار شدن بحران اقتصادی، روند بازار نشان می‌دهد که بیش‌تر مدیران فناوری اطلاعات ترجیح می‌دهند از سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان موجود در سازمان خود بهره بگیرند و قابلیت‌های جدیدی را به آن اضافه کنند و اصولا کمتر به دنبال خرید سیستم جدید هستند. زیرا نصب سیستم جدید، علاوه بر دردسرهای تازه، هزینه سنگینی را به سازمان تحمیل می‌کند و این موضوع در شرایط فعلی منطقی به نظر نمی‌رسد.
در این شرایط کسب و کار مشاورانی که در حوزه ارزیابی سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان فعالیت می‌کنند، رونق می‌یابد زیرا سازمان‌ها به دنبال آن هستند که نقاط قوت و ضعف سیستم خود را شناسایی کنند و بدین‌صورت کارآیی سیستم فعلی را توسعه دهند.
۴) تمایل به بهره‌گیری از خدمات ASP: در حقیقت مشتری‌های بیش‌تری به سمت استفاده از خدمت‌دهندگان سیستم‌های کاربردی(ASP) تمایل پیدا می‌کنند زیرا این مدل هم هزینه کمتری دارد و هم شرکت‌ها می‌توانند از سیستم‌های جدیدتر بهره‌گیری کنند. البته در این میان مشتریان کوچک و متوسط سهم بیش‌تری را به خود اختصاص می‌دهند زیرا به دلیل موارد امنیتی، شرکت‌های بزرگ کمتر تمایل به بهره‌گیری از مدل ASP‌ها دارند.
۵) تمایل به نرم‌افزارهای متن باز: فشار بودجه، سازمان‌ها را به این سمت هدایت می‌کند که به گزینه‌ای مانند سیستم ERP متن باز(Open Source) گرایش بیش‌تری پیدا کنند و این موضوع را جدی‌تر دنبال کنند.
علاوه بر اینکه سیستم متن باز این امکان را به سازمان می‌دهد تا کد سیستم را در اختیار داشته باشد، از انعطاف‌پذیری بیش‌تری نیز برخوردار است و هزینه نهایی سازمان نیز کاهش می‌یابد.
هر چند که سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان متن باز هنوز مشکلات عدیده‌ای دارند و به عنوان گزینه‌ای جدی مطرح نیستند، اما بحران اقتصادی می‌تواند گرایش به سمت این سیستم‌ها را افزایش دهد.
۶) افزایش تقاضای سازمان‌های دولتی: بحران اقتصادی اولویت‌های دولت‌ها را دستخوش تغییر می‌‌کند و تمرکز بر روی افزایش اشتغال، سرمایه‌گذاری‌های جدید، تغییر نظام مالیاتی و مسایلی از این قبیلافزایش می‌یابد.
از این رو دولت‌ها باید بتوانند منابع خود را هدایت و کنترل و اقتصاد کشور را در حالت پایدار حفظ کنند. در این مواقع نیاز به سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان به علت دید یکپارچه و کلان این سیستم‌ها افزایش می‌یابد و به همین علت، سازمان‌های دولتی مشتریان بالقوه‌ای برای به‌کارگیری این سیستم‌ها هستند.
مطالبی که ارایه شد، بخشی از پیش‌بینی‌هایی است که کارشناسان برای بازار سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان در سال ۲۰۰۹ انتظار دارند. باید دید که کدام موارد به واقعیت می‌انجامد و آینده چه چیزی را رقم خواهد زد.
منبع: دبیرخانه کنفرانس سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید