جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۰ فناوری راهبردی در سال ۲۰۰۹


۱۰ فناوری راهبردی در سال ۲۰۰۹
موسسه تحقیقاتی گارتنر، در آستانه سال ۲۰۰۹ میلادی، ۱۰ فناوری برتر را که برای بسیاری از سازمان‌ها و تشکیلات، اهمیت راهبردی دارد، معرفی کرده است.
تحلیلگران گارتنر، عنوان فناوری راهبردی را به فناوری‌هایی اتلاق کرده‌اندکه در ۳ سال آینده، تاثیر بسزایی در کسب‌وکار‌ها و کار‌آفرینی خواهند داشت و فاکتور‌هایی که برای تاثیر‌گذاری آنها در نظر گرفته‌اند، شامل ایجاد تحول در صنعت فناوری اطلاعات و کسب‌وکار‌ها، نیاز آنها به سرمایه‌گذاری‌های کالان و همچنین به مخاطره افتادن کسب‌ و کار‌ها در صورت استفاده نکردن از آنها می‌‌شود.
این فناوری‌ها نقش اساسی و چشمگیری در برنامه‌ها، پروژه‌ها و ابتکار عمل سازمان‌ها ایفا خواهند کرد و از آنجا لقب راهبردی گرفته‌اند که می‌توانند بازار‌های وسیعی را در دست بگیرند و از همان ابتدا مزیت و منفعت‌های راهبردی برای صاحبان کسب‌وکار‌ها به ارمغان آورند.
دیوید کلیرلی، مدیر و تحلیلگر برجسته گارتنر می‌گوید: فناوری‌های راهبردی در اجرا، رشد و تغییر شکل ابتکارات کسب‌وکار سازمان‌ها تاثیرات سازنده‌ای خواهند داشت و شرکت‌ها باید به این فناوری‌ها به چشم فرصت‌های استثنایی برای توسعه سرویس‌ها و راهکار‌های تجاری نگاه کنند.
۱۰ فناوری برتر راهبردی که گارتنر معرفی کرده، به این شرح است:
۱) مجازی‌سازی (Virtualization)
بیش‌تر فناوری‌های روز، روی مجازی‌سازی سرور‌ها متمرکز شده‌اند. اما مجازی‌سازی در ذخیره‌سازی و ابزار مصرفی نیز در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌ است.
مجازی‌سازی، با حذف کپی‌های اطلاعات ذخیره شده روی ابزار و حفظ و نگهداری مجازی اطلاعات در سیستم‌های اصلی، می‌تواند تاثیر بسیاری در کاهش هزینه‌های مربوط به ابزار و رسانه‌های ذخیره‌سازی داشته باشد. تصاویر مجازی میزبانی شده، نتیجه تقریبا همسانی با PCهای مبتنی بر Blade ارایه می‌دهند اما به جای اینکه مادربورد در مرکز داده باشد، درون یک حباب از ماشین‌های مجازی قرار می‌گیرد. به طور کلی، باوجود برنامه‌های خریداری تجهیزات سخت‌افزاری در بسیاری از سازمان‌ها، تا سال ۲۰۱۰ قابلیت‌های دسکتاپ‌های مجازی میزبانی شده در کمی بیش از ۴۰ درصد سازمان‌ها پیاده‌سازی می‌شود.
۲) رایانش ابری (Cloud Computing)
رایانش ابری، مدلی از رایانش است که کاربرد‌های فناوری اطلاعات متنوعی را برای مشتریان و مصرف‌کنندگان ارایه می‌دهد. مشخصه‌های کلیدی رایانش ابری عبارتند ‌از:
- ارایه قابلیت‌ها و کاربرد‌ها به عنوان یک «سرویس»
- ارایه سرویس‌ها در یک مقیاس بزرگ‌تر و انعطاف‌پذیرتر
- استفاده از فناوری‌ها و تکنیک‌های اینترنت برای طراحی و ارایه سرویس‌های مختلف
- طراحی شدن برای ارایه خدمات به مشتریان خارجی
رایانش ابری برای شرکت‌های کوچک از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه بوده و برای شرکت‌های بزرگ‌تر نیز علاوه بر انعطاف‌ و مقیاس‌پذیری، موانع ورودی را کاهش داده و رشد شرکت‌ها را سریع‌تر می‌کند.
از آنجا که عملکرد فناوری اطلاعات بیش‌تر به سمت صنعتی شدن پیش می‌روند تا سفارشی شدن، انتظار می‌رود که رایانش ابری، امکانات بیش‌تری را در اختیار سازمان‌های بزرگ قرار دهد.
۳) گذر سرور‌ها از Blade
سرور‌ها نسبت به سرور‌های بلید که هم‌اکنون وجود دارند، در حال رشد و توسعه بوده و به زودی از آنها پیشی خواهند کرفت. انقلاب سرور‌ها در راستای نیاز روبه افزایش جهت ظرفیت ذخیره‌سازی شکل گرفته است. سازمانی که به دنبال منابع مختلفی نظیر حافظه باشد، باید به طور جداگانه حساب منابع‌اش را پیگیری کند و اگر با کمبودی مواجه است، آن را تامین کند. این امر، نیاز به صرف هزینه برای هر سه نوع منبع (حافظه، سخت‌افزار و CPU) را مرتفع می‌کند و با ساده‌سازی فهرست سیستم‌ها، مراحل پیگیری و خرید اندازه‌ها و ترکیب‌های مختلف منابع را حذف می‌کند.
این نتیجه، بهره‌وری وسیع‌تر را در بر خواهد داشت زیرا میزان اتلاف منابع را کاهش می‌دهد.
۴) معماری مبتنی بر وب
اینترنت شاید بهترین مثال برای یک فضای وسیع خدمات رسانی، مقیاس‌پذیر و سریع‌الانتقال باشدکه در دنیای امروزی وجود دارد. اینترنت یک فضای انعطاف‌پذیر است زیرا پایه و اساس طراحی اصلی آن بر مبنای دسترسی به وب / اینترنت، ظهور و پیدایش فناوری‌های وب محور و استاندارد‌های مربوط به ارتقای این اصول شکل گرفته است. استفاده از مدل‌های وب محور برای ارایه راهکار‌های جهانی، کاملا نمی‌تواند رایانش کسب‌وکار‌ها را جهت دهی کند. اما گارتنر پیش‌بینی می‌کند که با تداوم انقلاب نگرش وب محور تا ۵ سال آینده می‌توان از این فناوری جهت ارایه راهکار‌های کسب‌وکار از هر نوع بهره برد.
۵) کاربرد‌های وبی هیبریدی
کسب‌وکار‌های امروزی، بیش‌تر روی کاربرد‌های وبی هیبریدی سرمایه‌گذاری می‌کنند که از سیستم‌های سرگرمی وب تا سیستم‌های تجاری جهت تقویت مدل‌های انتقال و مدیریت عملکرد‌ها را در بر می‌گیرد.
پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۰، محصولات کاربرد‌های وبی هیبر‌یدی تجاری با تغییر و تحول عظیمی همراه باشد و معماران کاربرد‌ها و همچنین پیشگامان صنعت فناوری اطلاعات باید در این زمینه تحقیق بیش‌تر ‌کنند تا از امکانات بالقوه آن در کسب‌وکارهای‌شان بهره ببرند.
۶) شبکه‌های اجتماعی
نرم‌افزار‌های اجتماعی، دامنه گسترده‌ای از فناوری‌ها، نظیر شبکه‌سازی، همکاری، رسانه و اعتبار‌بخشی اجتماعی را دربر می‌گیرد.
سازمان‌ها باید بعد اجتماعی را به وب‌سایت‌ها و کاربرد‌ها مبتنی بر وب خود اضافه کنند و خیلی زود با پلات‌فورم‌های اجتماعی سازگار شوند. در صورتی که این سازگاری در مدت زمان طولانی انجام بگیرد، امکان شکست شرکت‌ها بالا می‌رود، زیرا تبلیغات و محتوا‌های آنها تنها از طریق پلات‌فورم‌های اجتماعی در سرتاسر جهان منتشر شده و مطرح می‌شوند.
۷) سیستم‌های تخصصی
ابزار‌های بسیاری برای انجام و اجرای اهداف فناوری اطلاعات به کار رفته، اما تنها بعضی از آنها توانسته‌اند موفق عمل کنند.
سیستم‌های ناهمکن یکی از سیستم‌های نوظهور در رایانش کارآمد است که نیاز‌های مربوط به حجم کاری طاقت‌فرسا را جهت دهی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که در نهایت بازار رایانش همه‌جانبه را در دست بگیرد.
سیستم‌های ناهمکن، به سیستم‌های تخصص یافته‌ای که برای یک هدف خاص طراحی شده‌اند نیز اتلاق می‌شود اما به طور کلی سیستم‌های ناهمکن به سرویس سروری گفته می‌شودکه به طور خودکار نرم‌افزاری را که برای اجرای عملکرد خاص خود نیاز دارد، نصب می‌کند.
۸) ارتباطات یکپارچه
تا ۵ سال آینده، تعداد وندور‌های ارتباطی که با یک سازمان خاص کار می‌کنند تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. این تحول به دلیل افزایش قابلیت سرور‌های کاربردی و تغییر شکل عملکرد‌های ارتباطی به سرور‌های معمولی و سیستم‌های عامل اتفاق خواهد افتاد. براین اساس، بازار‌های محدود با فروشندگان محدود، همگرا شده و به یک صنعت ارتباطی یکپارچه دست می‌یابند.
۹) هوش تجاری
هوش تجاری (BI)، که در مطالعات CIO گارتنر در سال ۲۰۰۸ به عنوان برترین فناوری‌ مطرح شد، تاثیر مهمی روی عملکرد تجاری شرکت‌ها خواهد داشت. هوش تجاری با ارایه تصمیمات هوشمند‌انه تر در هر سطحی از کسب‌وکار، راهبردی‌ترین فناوری در محل عملیاتی است.
BI به طور خاص راهبردی است، زیرا به طور مستقیم با مدیران تجاری و همچنین فعالان دانش‌مداری که در مراحل اجرا، توسعه و ایجاد تحول تجاری، ایده‌ها، تفکرات، راهکار‌ها و تصمیمات ارزنده‌ای ارایه می‌دهند، سرو کار دارد.
ابزار‌های هوش تجاری به این افراد امکان می‌دهد که سریع‌ترین و بهترین تصمیم را اتخاذ کنند که این امر در محیط تجاری امروزی کاری بسیاری دشوار و در عین حال ارزشمند است.
۱۰) فناوری سبز
تغییر شکل و حرکت فناوری‌ها به سمت محصولات کارامدتر، می‌تواند امکانات بیش‌تری را در زمینه ساخت تجهیزات کم مصرف‌تر و دوستدار محیط زیست در اختیار بگذارد. قانونگذاران امروزه شرکت‌های فناوری را به ساخت مراکز داده‌ای تشویق می‌کنند که علاوه بر مصرف کم انرژی، اثرات کربنی کمتری به جا بگذارند و کمتر به محیط زیست صدمه بزنند.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید