جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مدرسه IT و بچه های کانون


مدرسه IT و بچه های کانون
تا چند سال قبل شاید استفاده از کامپیوتر این پدیده شگفت انگیز عصر تکنولوژی تنها برای کسانی قابل بهره مندی بود که از توانایی مالی متناسبی برخوردار بودند، قیمت بالای این کالا و دسترسی محدود به آن شمار کمی از افراد را قادر می ساخت تا توانایی های آن را به کار گیرند.
اما با گسترش روزافزون تکنولوژی ساخت کامپیوتر و ایجاد شبکه های با دسترسی آسان همچون اینترنت این امکان فراهم شده است که تعداد بیشتری از افراد جامعه به آن دسترسی داشته باشند.
اگر چه ورود کامپیوتر در سال های ابتدایی با بی مهری و کم توجهی مواجه شد ، اما رفته رفته لزوم توجه به گسترش فضای دیجیتالی موجب شد تا مسئولین به فکر آموزش و بهره برداری از تکنولوژی های کامپیوتری باشند تا آنجا که در اکثر سازمان ها و وزارتخانه ها پیشرفت فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گرفت.
در این میان توجه به نسل جوان و آشنا کردن آن ها با مفهوم کامپیوتر دور از چشم مسئولین نبوده است چنان که مراکز آموزشی متعدد دولتی و خصوصی در این زمینه تاسیس و راه اندازی شده و بسیاری از جوانان مشتاق به این فناوری را تشویق به یادگیری فنون کامپیوتری میکند.
اما اخیرا ایجاد مدرسه it (فناوری اطلاعات ) برای آموزش کودکان و نوجوانان خاص جامعه (کودکانی که تحت سرپرستی مراکزی همچون خانه ریحانه و...) توسط شهرداری منطقه ۶ نشان از این دارد که نیاز به دانستن علوم کامپیوتری برای تمامی قشرهای جامعه یک ضرورت است.
مدرسه it با عمری در حدود یک ماه واقع در معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۶ کار خود را با دوکلاس و در فضای بسیار دوستانه آغاز کرده است.
به گفته یکی از مسئولین این مرکز هدف اصلی ازاجرای این پروژه بازپروری این گونه جوانان و بستر سازی لازم برای شکوفایی استعداد های آن هاست، در پروژه مدرسه it چگونگی کار با کامپیوتر ، کاربری ، برنامه نویسی و...آموزش داده می شود.
هنرجویان این مدرسه از طریق « خانه سبز» و «خانه ریحانه » بعد از انجام امور مددکاری اجتماعی انتخاب و به این مدرسه معرفی می شوند . اکثر این هنرجویان در حدود ۱۷ تا ۲۲ سال سن دارند، که پسرها با میانگین سنی ۱۷ سال و معمولا با مدرک سیکل و دخترها بین ۱۸ تا ۲۳ و گاه با تحصیلات دانشگاهی به چشم می خورند که در حال حاضر ۱۳ پسر و ۹ دختر مشغول فراگیری هستند.
میترا طاهرخانی کارشناس امور اجتماعی شهردای منطقه ۶ می گوید: بهتر است به جای استفاده از واژه خیابانی برای کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست به آن ها کودکان کانون بگوییم چون ما در اینجا قصد جدایی و دیوار کشی بین این نوجوانان با دیگران را نداریم.
این بچه ها بیشتر به علت اختلافات خانوادگی دچار بحران شده و از خانه گریخته اند که توسط خانه سبز و خانه ریحانه مددکاری شده و به خانواده بازگردانده می شوند . اما عده ای از آنان نیز به صورت پانسیون(شبانه روزی)در این مراکز نگهداری می شوند که به اعتقاد من این افراد مجرم نیستند و نباید تعلیم و تربیت آنان به این دلیل نادیده گرفته شود . چون همانطور که برای دانش آموزان دیگرتا حدودی آموزش کامپیوتر اجباری است این قشر از جوانان نیز باید چنین الزامی را برای فراگیری علم کامپیوتر درک کنند.
طاهرخانی در پاسخ به این که چرا آموزش کامپیوتر مد نظرتان است ، می گوید: ما هم اکنون در عصر تکنولوژی زندگی می کنند و اگر در این دوره کسی با کامپیوتر آشنایی نداشته باشد بی سواد تلقی می شود، فراگیری کامپیوتر باعث اشتغالزایی در آینده نزدیک می شود . هر چند که هم اکنون هدف اصلی از ما دایر کردن چنین کلاس هایی اطلاع رسانی و آشنایی جوانان با علم روز است اما با ادامه کار هدفمان اشتغالزایی است.
لطیف روحانی معاون امور اجتماعی و فرهنگی این شهرداری در مصاحبه ای می گوید: فرهنگ سازی قدم اولیه در جهت ایجاد شهر الکترونیکی است و ایجاد این شهر برای شهرداری دست نیافتنی نیست و ایجاد آن فقط به جسارت نیاز دارد . البته دولت هم باید پایه های اساسی را ایجاد کند و بسترهای لازم را بر اساس آگاه سازی و آموزش مردم فراهم کرده و با ارایه بعضی امکانات رایگان به شهروندان حرکت را آغاز کند.
وی مشارکت شهروندان را در ارایه و مدیریت برنامه های خاص در شهرداری منطقه ۶ را یکی از دلایل اصلی موفقیت در آموزش کامپیوتر شهروندان میداند، او میگوید اگر آموزش این بچه ها بین شهرداری ها تقسیم کنیم و شرایط کاری و کاربری آن ها به نهادهای اجرایی دیگر سپرده شود افق روشن و امیدوارکننده ای در پیش خواهیم داشت
منبع : سافتستان


همچنین مشاهده کنید