پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


تاثیرارزش های فردی در تکنولوژی فعالیت ها


تاثیرارزش های فردی در تکنولوژی فعالیت ها
هر ارزشی، یک اعتقاد، یک هدف و یا یک فلسفه معنی دار است. هر شخصی مجموعه ای از ارزشهای فردی را داراست که از مواردی مانند اعتقاد به کار سخت و وقت شناسی تا مفاهیم روانشناسانه مانند اعتماد به نفس، به فکر دیگران بودن و توازن و هماهنگی در امور، طیف بندی می شود.
با تامل در زندگی افراد مشهور می بینیم که چطور ارزشهای فردی آنها را هدایت نموده و به اوج رسانده است. به عنوان مثال این ارزش فردی که تکنولوژی فعالیتها را آسانتر می کند، در یک مهندس ایجاد انگیزه کرده و باعث شده است که در شرکتش انقلاب تکنولوژی ایجاد کند. هم چنین یک هنرپیشه با تعهدش به عدالت اجتماعی دارای انگیزه می گردد، این امر او را به سمت ایفای نقشهای مربوط به آن ارزش هدایت نموده و برایش شهرت جهانی می آورد. هنگامی که ارزشهای فردی را مورد توجه قرار می دهیم و در جزئی ترین مسایل زندگی بکار می بریم، موفقیت و دستیابی به نتایج بزرگ پاداش عملکردمان خواهد بود.
سازمانها و موسسات نیز ارزشهایی دارند. در حقیقت یک یا چند ارزش شغلی کلید موفقیت آنهاست. به عنوان مثال جلب اعتماد مشتری، حمایت از حقوق نویسندگان و هنرمندان، استاندارد سازی محصولات و ....
احزاب سیاسی و سیاستمداران نیز ارزشهای مشترکی دارند که از کمک به مستمندان، کاهش سختی های طبقه متوسط ، بهبود محیط زیست تا افزایش کارآیی دولت و ایجاد اتحاد طیف بندی می شود.
نکته کلیدی در ارتباط با ارزشهای فردی این است که حضور آنها بر هر امر مرتبطی انرژی مثبت دارد. برای یک فرد ملتزم بودن و بکارگیری ارزشها باعث ایجاد انگیزه و توان می شود. هم چنین وقتی شرکت ها یا موسسات ارزشهایی را اتخاذ می کنند، اشخاص شاغل در آن سازمان رشد می کنند، به مصرف کنندگان خدمت می شود ، محصولات، خدمات و هر امری که با آن سازمان پیوند می خورد، ارتقاء می یابد.
ما می توانیم با تلاش در بکارگیری ارزشهای مورد توافق به زندگی نیرویی تازه ببخشیم. با تعیین ارزشهایی که برایمان معنی دار هستند و استراتژی هایی را در بکارگیری آنها توسعه دهیم. قاعدتا با تلاش مشخص برای اجرای این رویه ها فرصتهای خوب در ادامه می آید، مانند فرصتهای مادی و معنوی. حتی ممکن است متوجه شویم در حال تجربه فرآیند" واکنش زندگی" هستیم. بدین معنا که در تقابل با ادراکات معمولی که می گوید تنها مسایل منطقی و محتمل صورت می پذیرد، فرصتهای خوب از جایی که فکرش را نمی کردیم به سراغمان می آید.
در این قسمت یک فهرست از ارزشهای فردی که طی سالها مشاهده موفقیتهای فردی انتخاب شده است ، ارائه می شود:
ارزشهای مشترک فردی
- آرامش - هماهنگی و توازن ـ عشق به میهن
- مسئولیت -صلح -رضایت مشتری-قاطعیت
- شادمانی -دمکراسی -درستی -تغییر و تنوع-یکی برای همه، -خلاقیت -برتری – انصاف همه برای یکی -دست وپنجه نرم کردن با سختی ها-ایمان -عشق به خانواده-زیبائی -پاکیزگی -استعداد -نتیجه مداری-نظم وترتیب - اکتشاف -دارایی -رعایت قانون-تشریک مساعی -سهولت استفاده -کیفیت کار -سلامت-تعهد -کارایی -احترام به دیگران-رضایت دیگران-برابری،مساوات -امنیت-بخشندگی-آرامش-اعتماد به نفس -اطمینان
- رقابت -خدمت به دیگران –قدرت -حقیقت-به فکر دیگران بودن -ساده سازی -وحدت-تداوم و استمرار-مهارت-کار گروهی -تنوع-پیشرفت مستمر -سرعت -جاودانگی-تعقل
- همکاری–شکیبایی-آزادی-چشم انداز جهانی-خوبی، مهربانی -حق شناسی-دوستی -کار سخت -استقلال-شادکامی -تناسب وهماهنگی -آبرو، شرافت ابداع و ابتکار -اخلاص وفاداری -کامل بودن-یکپارچگی -استفاده حداکثر از زمان –صداقت -صلح-عدالت -خوبی، نیکویی-رشد فردی -مثبت اندیشی-رهبری -لذت -قدرت -عمل گرایی-عشق -خود تحلیلی -زندگی خصوصی
در اینجا برخی از ارزشهای فردی برجسته در فهرست بالا بررسی می شود:
▪ ساده سازی
در این زمانه مشکلات و سختی ها ، هیچ ارزشی مانند ساده سازی کارها مهم نیست. ساده کردن موضوعی که کاملا پیچیده است، زمان می برد. این خصیصه در روزگار سرعت بخشیدن به امور یک مهارت مفید است که نه تنها یک فعالیت را پربازده می کند، بلکه آن را کارآتر نیز می سازد و در مقایسه با روال پیچیده قبلی به نتایج بزرگتر منجر می شود.
- یک کار یا پروژه مهم را در زندگیتان به عهده بگیرید و حداقل با ۲ راه آن را ساده کنید.
-۱۲ راه را برای ساده کردن مسایل زندگیتان توسعه بدهید.
● توازن و هماهنگی
توازن به معنای گرد آوری راههای مجزا برای یک هدف مشترک و هم چنین هماهنگ کردن نیروهای متفاوت یا متضاد است، بقدری که آنها در یک حقیقت برتر پدیدار شوند و همه بتوانند از آن سود ببرند . انجام گروهی فعالیتها یک گونه از ارزش توازن و هماهنگی است.
توازن را یک ارزش فردی دائمی بسازید که به آن اعتقاد دارید و عمل می کنید. به نکات پیچیده که در کار و زندگیتان ظاهر می شود توجه کنید و یک حقیقت ، یک نقطه نظر و یا یک راهکار عملی را که در هر موقعیتی می تواند عقاید متضاد، برخورد بین مردم و دیگر قالب های متفاوت را متوازن کند، جستجو نمایید.
● محتوی فراتر از ظاهر
همه ما این جمله را شنیده ایم که یک کتاب را نباید از روی جلدش ارزیابی کرد. این عبارت به این معناست که درون هر چیز مهم است نه ظاهر آن و طیفی از راهها در زندگی وجود دارد.
تمایل به واکنش نشان دادن به جنبه بیرونی مسایل مانع درک حقیقت ذاتی موضوع خواهد شد و فرد را از فراگیری دانش عمیق برای تصمیم گیری و عملکرد مناسب و نهایتا دستیابی به موفقیت در زندگی دور می سازد.
به عنوان مثال اگر موقعیت ظاهری افراد را به جای ماهیت واقعی آنها از جمله ارزشهایی که دارا هستند، بپذیرید، امکان شناخت رمز موفقیتشان را از دست خواهید داد و در یادگیری از موقعیت ها شکست خواهید خورد. یا اگر فردی را از چشم اندازی کم عمق ارزیابی کنید ، حقایق گسترده تر نادیده گرفته می شود. مانند اینکه یک کتاب را از روی جلدش ارزیابی کنید.
شرایط متفاوت زندگی را در نظر بگیرید. در نقطه ای که شکل بیرونی یا سطحی مسئله برای شما از مفهوم و ارزش ذاتی آن مهم تر است، برداشتها و اعتقاداتتان را با کنه مسایل وفق دهید.
● به فکر دیگران بودن
شاید مهم ترین راه برای موفقیت در زندگی به فکر دیگران بودن است. به طور معمول ما غرق نگرانیهای خودمان می شویم و بوسیله انگیزه ها و ابهام های شخصی خودمان حرکت می کنیم. بهر حال افراد مثبت اندیش خودشان را در احساسات، افکار، آمال و آرزوهای دیگران حل می کنند.
آیا شما حاضرید خودتان را فراموش نموده و خالصانه به رفاه و بهروزی دیگران فکر کنید؟ آیا مایلید با دیگران شکیبا و مهربان باشید؟ با سکوت، دقت و بدون قضاوت به صحبتهایشان گوش داده و به آراء و دیدگاههای آنان اهمیت بدهید؟ اگر پاسختان مثبت است، بدون نیاز به یک شادی و لذت افزوده شخصی شما یک مورد عالی برای رسیدن به موفقیتهای بزرگ در زندگی هستید.
سعی کنید وقتی دیگران را ملاقات می نمایید فورا خودتان را جای آنها بگذارید. فقط به آنچه که می خواهند، فکر کنید. به آنها توجه نموده و نگرانی و همدردی عمیقتان را نشان دهید. این کار را در سراسر زمان ملاقات تکرار نمایید. مشاهده خواهید کرد که تعاملات چگونه پیش می رود و چگونه سطح انرژی فرد دیگر افزوده می شود.
به علاوه اگر با دقت گوش کنید ممکن است برخی نکات شگفت انگیز را متوجه شوید. شاید یک دیدگاه یا برداشت جدید ، عقاید یا بینش های تازه و یا یک پروژه یا رخداد جالب توجه ناگهان در بحث مطرح شود. اینها همه اتفاق می افتد چون شما نگرانی هایتان را به سمت فردی دیگر برده اید.
● اهل عمل بودن
اغلب مردم با شکیبایی زیاد، خلق وخوی هنرمندانه یا دیگر ویژگی ها در رسیدن به نتیجه شکست می خورند، چون اهل عملی کردن افکارشان نیستند. به عنوان مثال وقتی فرصتهای مهم سرراهشان قرار می گیرد، از آن اجتناب می کنند، یا یک دیدگاه منفی در باره هر مسئله دارند و از آن فرار می کنند. هر کوششی عملی تر باشد فرد را به سرعت از موقعیت جاری به یک موقعیت بالاتر خواهد برد.
۲ تا ۴ راه عملی در مسایل زندگی را فهرست کنید. حالا کوششی در این راه بکنید. تاکید دوباره ای روی شیوه جدید داشته باشید تا قسمتی از وجودتان شود. اگر از عملکرد خود مطمئن نیستید، چرا شجاعت به خرج نمی دهید و از کسانی که به فکر شما و منافعتان هستند سوال نمی کنید؟
● صداقت
گاهی اوقات مردم مقصودشان را از پنهان کردن چیزی نمی گویند تا از خودشان یا فرد دیگری حمایت کنند. یا به سادگی سعی می کنند به منظور سود بردن از شرایط دیگران را فریب دهند. آیا شما یکی از این ویژگیها را دارید؟ اگر پاسختان مثبت است این ویژگیها از کجا می آیند؟ برای غلبه بر آنها چه کاری می توانید انجام دهید؟
● نتیجه مداری
برخی از مردم کار می کنند تا خودشان را مشغول و سرگرم نگه دارند، یا زمان بگذرد. کلید رسیدن به موفقیت در زندگی این است که مطمئن شوید فعالیتها به یک نتیجه مفید و سازنده منتهی می شود. کسانی که نتایج واقعی اعمال را ارزیابی می کنند، استفاده بیشتری از وقتشان نموده و در زندگی به سطوح بالاتری از موفقیت می رسند.
● کار سخت
این مسئله مورد توافق همگان است که یکی از کلیدهای موفقیت در زندگی کار سخت است و بدون آن کسی نمی تواند موفق شود. یک فرد ممکن است به چند دلیل اهل کار سخت نباشد: تحت تاثیر والدین، کم توانی، بی انگیزگی، یک تجربه بد، تنبلی و غیره. بررسی کنید که شما چرا در پی کار سخت نیستید، سپس تلاشی مشخص برای تغییر این رفتار انجام دهید. بیشتر کار کنید، خواهید دید چگونه زندگی به طور مداوم با فرصتهای خوب شکوفا می شود.
● پیشرفت مستمر
یکی از ارزشهای قابل توجه در زندگی تمایل ذاتی برای پیشرفت مستمر است. هم افراد و هم سازمانها می توانند این ارزش را اقتباس کنند. به عنوان مثال پیشرفت مستمر برای یک شغل ممکن است به شکل افزودن دانش و مهارتهای فرد در یک محدوده، انجام کار به صورت مطلوب تر و یا رسیدن به بهترین نتیجه ها مطرح شود.
بکارگیری هر ارزشی می تواند یک واکنش مثبت در زندگی ایجاد کند. به این مثال دقت کنید که چطور علاقه یک فرد در بکارگیری ارزش پیشرفت مستمر یک نتیجه مثبت برای محل فعالیتش داشت:
من در شرکتRailway Recruitment Board در قسمت آزمایش و کنترل نتایج تحقیقات کار می کنم. ما یک رویه برای هدایت آزمایش ها داریم و مجبوریم در مراحل متعددی کار کنیم. یک روز من در باره این مسئله که کارمندان بررسی ها و آزمایشهایشان را به صورت الکترونیکی ارائه کنند و اینکه این کار هزینه ها را نیز کاهش می دهد، صحبت می کردم. اما رئیسم نگران انجام ناقص فرآیند بود و موافقت نمی کرد. ما بحثمان را تمام کردیم. اما من هم چنان فکر می کردم که این کار ممکن است.
بعد از چند روز او به من زنگ زد که بگوید دعوتنامه ای از یک شرکت کامپیوتری برایش آمده که می خواهند نرم افزار جدیدشان را معرفی کنند و از آنجائیکه او گرفتاربوده نام من را به عنوان نماینده شرکت برای حضور در نشست مربوطه داده است.
وقتی در آن برنامه حاضر شدم با شگفتی دیدم می توانم چیزهای زیادی از آن نرم افزار برای ارسال الکترونیکی بررسی ها و آزمایشها توسط همکارانم یاد بگیرم. من نه تنها از این برنامه لذت بردم، بلکه هم چنین توانستم طی تعاملی با طراحان نرم افزار توضیحاتی در باره نکات متفاوت و انعطاف پذیری برنامه بشنوم.
● احترام به دیگران
یکی از مهمترین ارزشهای فردی نگاه کردن به هر کسی به عنوان یک شخص منحصر به فرد است. این شکل احترام عمیق برای هر فرد قدرت ایجاد نتایج خوب، شادی ها و دستیابی های بزرگ را دارد.
هر وقت افراد را ملاقات می کنید، احترام و توجهی خاص نشان دهید. هم چنین چشم اندازمنحصر بفرد، دانش و بینشی را که می توانند پیشنهاد کنند، ببینید. سپس به علایقشان واکنش نشان دهید. این امر را یک ویژگی مستمر در زندگیتان کنید و در نهایت آن را به عنوان یک ارزش در نظر بگیرید.
● تحلیل خود
در باره ۲ تا ۵ ارزش که در زندگیتان نقش دارند، فکر کنید. در صورت لزوم به فهرست بالا مراجعه و در باره اثر مثبت آنها تامل نمایید.
با مرور این فهرست یک یا دو ارزش جدید را که دوست دارید در فعالیتها بکارببرید در نظر بگیرید. حالا در باره چگونگی کاربرد آنها فکر کنید. سپس یک برنامه کار با جزئیات بسیار داشته باشید( از تاریخ ها و رخدادهای ویژه برای شروع فعالیت استفاده کنید) این ارزشها را در تمام اوقات مدنظر داشته باشید و مطمئن شوید که برنامه شامل یک فرآیند مروری همراه با امکان ارزیابی نحوه انجام فعالیتهاست.
ارزشهای زیربنایی را مشخص نمایید و به آنها عمیقا فکر کنید. خواهید دید که آنها تمام جنبه های زندگی شما را در بر می گیرند.
منبع : خانه کارآفرینان ایران


همچنین مشاهده کنید