پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

جست و جو در خود


جست و جو در خود
شرکت بزرگ و مشهور google چند ماه پیش تولد ده سالگی اش را جشن گرفته است. همزمان با تولد ده سالگی google بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران اعلام کردند که این شرکت اولین نشانه های کمال و بلوغ را به دست آورده است.
این در حالی است که روند رشد google اگرچه هنوز سریع است، اما به تدریج کندتر می شود و با وجود رکود اقتصاد جهانی انتظار می رود که سرعت این روند تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.
با این وجود «اریک اشمیت» مدیرعامل google معتقد است که این شرکت در مقایسه با دیگر شرکت های تبلیغاتی در جایگاه بهتری برای رهایی از این رکود اقتصادی قرار دارد.
اشمیت ۵۳ساله هفته گذشته در محل شرکت Google درباره برنامه هایش برای مدیریت این شرکت در شرایط رکود اقتصادی، پیدا کردن راه حلی برای همکاری تبلیغاتی با Yahoo و حمایت های اخیرش از باراک اوباما رییس جمهور منتخب آمریکا با خبرنگار نیویورک تایمز صحبت کرده است که آن را در زیر می خوانیم:
این روزها google برای مهار هزینه ها به سختی تلاش می کند.
▪ آیا این به دلیل رسیدن google به مرحله بلوغ و کمال است یا بحران اقتصادی؟ به نظر شما وضعیت اقتصاد بدتر از شرایط کنونی می شود؟
ـ همین طور است؛ ما با بحران اقتصادی مواجهیم و ما به عنوان گروهی از مدیران نمی دانیم که این بحران چقدر طول خواهد کشید. با این اوصاف پاسخ عاقلانه و دوراندیش به این سوال این است که ما به تولید و عرضه تدریجی روی بیاوریم. در همین راستا هفته گذشته ما تنها فروش حدود ۱۰ محصول را در برنامه خود مان داشتیم. من حتی به ادامه این روند هم کمی شک دارم. از طرف دیگر ما برای تمام افزایش قیمت ها توضیح دادیم تا کاربران تصور نکنند که ما پول اضافه از آنها دریافت می کنیم.
▪ در چنین شرایط بی ثباتی آیا شما برای شرایط بدتر هم برنامه ریزی کرده اید؟
ـ این موضوع به قضاوت نیاز دارد. google مدت ها است که در وضعیت خوبی قرار دارد. ما محصولی داریم که سنجش پذیر و قابل پیش بینی تر از تمام محصولات دیگر است. در واقع مردم به فروش و عرضه محصولات مختلف خود نیازمندند و می توانند تشخیص بدهند که بهترین تبلیغات، تبلیغات قابل پیش بینی و سنجش پذیر است.
▪ بنابراین آنها به این نتیجه می رسند که از محصول ما استفاده کنند.
ـ google معمولا به خاطر سرمایه گذاری های سخاوتمندانه در پروژه هایی که برگشت سرمایه سریعی ندارند، مشهور است.
▪ آیا قرار گرفتن در این شرایط و ریاضت کشیدن این روند را تغییر می دهد؟
ـ جالب است که شما عبارت «ریاضت کشیدن» را به کار بردید. google احساس ریاضت کشی ندارد. فکر می کنم بهتر بود از واژه تمرکز و دقیق شدن استفاده می کردید. ما در جریان افزایش قیمت ها و رکود اقتصادی به طور واضحی دقیق تر شده ایم.
▪ با این حال ما مطمئنا همچنان به سرمایه گذاری در پروژه های کوچک برای انجام کارهای عجیب و غریب ادامه خواهیم داد.
ـ آیا نمونه هایی از پروژه هایی که در گذشته انجام داده اید- مانند chrome مرورگر اینترنتی google یا android سیستم عامل موبایل این شرکت- وجود دارد که حالا تصمیم به انجامش داشته باشید؟
▪ منظور شما از این سوال آن است که با شرایط فعلی بازار آیا ما هنوز هم پروژه هایی برای انجام دادن داریم؟
ـ باید جواب بدهم که البته ما جلو می رویم و شاید در نهایت چند پروژه دیگر را هم انجام دهیم. مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که اگر شما ما را خیلی تحت فشار قرار بدهید، در واقع نوآوری های آینده را از بین برده اید و بعد از آن باید خودتان را برای یک نتیجه بسیار بد در پنج یا ده سال آینده آماده کنید.
▪ google به خاطر حقوق و مزایای بسیار زیاد کارمندانش شهرت دارد. آیا شما می توانید سیاست کاهش هزینه هایتان را بدون تاثیر روی این رسم دنبال کنید؟
ـ افرادی که در این شرکت کار می کنند به آنچه که واقعا اهمیت دارد حساس هستند نه آنچه که شما کاهش هزینه ها می نامید. با این حال ما هنوز هیچ تصمیم برای تغییر راه و رسم خودمان نداریم.
▪ آیا اداره یک شرکت با نظارت بسیار دقیق بر روند هزینه کردن مضحک نیست؟
ـ من فکر می کنم که این موضوع حتی مضحک تر از اینها است. دلیل آن هم این است که تبدیل شدن به یک مدیر موفق در شرایط خوب و رشد بالای شرکت بسیار ساده و راحت است. اما به نظر من هدایت شرایطی که در آن انتخاب های واقعا سختی پیش رو دارید، اگر چه سخت تر اما ارزشمندتر است.
▪ اوایل هفته گذشته google از همکاری تبلیغاتی با Yahoo انصراف داد بعد از آنکه دپارتمان قضایی اعلام کرد این کار با قوانین ضدانحصارطلبی مغایرت دارد، Yahoo گفت که به خوبی از این کار در دادگاه دفاع کرده و متاسف است که شما این کار را نکرده اید. آیا google کمتر از Yahoo به ایجاد این همکاری تمایل دارد؟
ـ ما در متقاعد کردن دپارتمان قضایی ناموفق بودیم.
این همکاری می تواند سیاست های تبلیغاتی ما را بهبود ببخشد، اما ما بعد از بررسی بسیار زیاد در روح خودمان به این نتیجه رسیدیم که این کار با محاکمات و دادرسی های طولانی در اولویت قرار ندارد، در حالی که ما معتقدیم در نهایت می توانیم در این کار موفق شویم.
▪ آیا google بعد از این اتفاق درباره قراردادها به شیوه متفاوت تری فکر می کند؟
ـ احتمالا خیر. من فکر می کنم که این اتفاق یک شرایط منحصر به فرد بود.
▪ شما باراک اوباما را به خاطر ایده تغییر و البته طرح اقتصادی اش حمایت کردید. آیا ایده یا پیشنهادهای دیگری هم وجود دارد که فکر می کنید می تواند به اقتصاد آمریکا و سیلیکون ولی کمک کند؟
ـ مهم ترین چیزی که باعث شد از سناتور اوباما که حالا رییس جمهور منتخب آمریکا است حمایت کنم، طرح های اقتصادی او برای تلاش جهت حل تمام مشکلات ما بود. به عنوان مثال در مورد سیاست های داخلی، برنامه ایشان برای تشویق مردم به جایگزینی سوخت های فسیلی با انرژی های تجدیدپذیر، طرح بسیار خوبی است.
براساس محاسبه کارشناسان google که آن را ماه پیش اعلام کردیم، تا بیش از ۲۲ سال آینده می توانیم یک تریلیون دلار با سرمایه گذاری در این تکنولوژی ها پس انداز کنیم و با این کار میزان اتکای ما به نفت هم کاهش پیدا می کند.
▪ آیا شما نگران نبودید که حمایت شخصی شما از باراک اوباما به منزله حمایت شرکت Google باشد به خصوص به این دلیل که شرکت شما منفعت خوبی از بعضی سیاست های باراک اوباما مانند بی طرفی در شبکه اینترنت یا انرژی پاک به دست می آورد؟
ـ من نگران بودم و ما درباره این موضوع مدت زیادی بحث و گفت وگو کردیم. من در نهایت به این نتیجه رسیدم که از آنجا که مدیرعامل های بسیاری وجود دارند که از نامزد جمهوری خواه حمایت می کنند، حمایت یک مدیرعامل از نامزد حزب دموکرات هیچ مشکلی ندارد.
▪ باراک اوباما گفته است که تصمیم دارد یک مشاور ارشد تکنولوژی انتخاب کند. آیا شما صحبتی با تیم مشاوران ایشان درباره نامزد شدن برای این منصب یا منصب های دیگر در کابینه ایشان نداشته اید؟
ـ من واقعا خوشحال هستم که به سهامداران google به عنوان یک مدیرعامل خدمت می کنم. بنابراین هیچ تمایلی به خدمت کردن به عنوان یک کارمند دولتی ندارم.
● اریک اشمیت کیست؟
مدیرعامل ۵۳ ساله google متولد روز ۲۷ ماه آوریل سال ۱۹۵۵ است. او که یکی از اعضای گروه مدیران شرکت Apple هم هست، یک کرسی استادی در دانشگاه پرینکتون دارد.
اشمیت در حال حاضر در منطقه atherton در کالیفرنیا زندگی می کند. او در سال ۱۹۷۶ در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه پرینکتون فارغ التحصیل شد و مدرک دکترا را در رشته مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتری در سال ۱۹۸۲ از دانشگاه کالیفرنیا گرفت. اریک اشمیت اولین تجربه های شغلی خود را در شرکت های IT مانند bell labs، zilog و xerox داشت.
او در سال ۱۹۸۳ به عنوان مدیر بخش توسعه نرم افزار java به شرکت
sun microsystems ملحق شد. در سال ۱۹۹۷ هم او به عنوان مدیرعامل شرکت Novell انتخاب شد. موسسان google اما در سال ۲۰۰۱ از اشمیت برای همکاری با این شرکت دعوت کردند.
در ماه مارس سال ۲۰۰۱ اشمیت مدیر گروه مدیران google بود، اما در ماه آگوست همان سال به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد. اشمیت در ماه آگوست سال ۲۰۰۶ هم به عضویت گروه مدیران apple درآمد. او در حال حاضر یکی از گزینه های مدنظر باراک اوباما برای تصاحب پست مشاور ارشد تکنولوژی در کابینه رییس جمهور جدید آمریکاست. اریک اشمیت در حال حاضر صدوچهل ودومین فرد ثروتمند دنیا و پنجاه ونهمین ثروتمند آمریکا است. درآمد خالص او در حال حاضر به ۶/۶میلیارد دلار می رسد.
مترجم: ندا لهردی
منبع : سافتستان


همچنین مشاهده کنید