پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بازار تجارت الکترونیک؛ اندازه و تمایلات


بازار تجارت الکترونیک؛ اندازه و تمایلات
امروزه اینترنت توانایی آن را دارد به عنوان بازار عظیمی که مستعد پوشش دادن تمام مردم جهان است مطرح شود و این امر باعث شده است تجارت الکترونیک برای بازرگانان سنتی بسیار جذاب باشد. تجارت الکترونیک که شامل خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق سامانه های الکترونیکی مانند اینترنت و سایر شبکه های رایانه ای می باشد در این سال ها به دلیل گسترش اینترنت به صورت مهیجی رشد داشته است. زدوبندهای گوناگون و متنوعی به این راه کشیده شده اند، کارهایی از جمله انتقال وجوهات بانکی، بازاریابی، معاملات، مبادله اطلاعات، مدیریت خودکار دارایی ها و سامانه های گردآوری اطلاعات خودکار. تجارت های مدرن امروز حداقل در طول چرخه معاملات در چند نقطه از شبکه جهانی وب استفاده می کنند.
در نیمه دهه نود تاجران سنتی از تولیدکنندگان بزرگ رایانه پیروی کردند و وارد فضای تازه اینترنت شدند و امروز شما می توانید تقریبا هر چیزی از یک دسته گل گرفته تا یک خودروی آخرین مدل را از طریق اینترنت خریداری کنید به نظر می رسد تنها استثنای این امر بلیت سفر به مریخ باشد! اکنون درخت تجارت الکترونیکی تنومند است و روز بروز بزرگ تر هم می شود. این نوع تجارت کاملا دمکراتیک است و از قوانین سرمایه داری پیروی می کند: «اگر بفروشی برنده ای و اگر نفروشی بازنده» تمامش با قوانین بازاریابی و نظامات عرضه و تقاضای اقتصاد منطبق است.
در این نوع معاملات محصولات بی چون و چرا بیشتر به درد فروش آنلاین می خورند و محصولاتی که جوانب غیرقطعی دارند باید در چنگ تجارت سنتی بمانند. بسیاری از شرکت های مجازی موفق با اقلامی از قبیل محصولات دیجیتالی، موسیقی، فیلم، تحصیل، ارتباطات، نرم افزار، عکس و معاملات مالی کار می کنند. مثال شرکت های اینچنینی اسامی بزرگی چون گوگل، آمازون، ای بی و پی پال است. محصولاتی که برای تجارت الکترونیک کمتر مناسبند چیزهایی هستند که دارای وزن زیاد و ارزش کم هستند و نیز اجناسی که دارای بو، مزه، مولفه های لمسی هستند، اجناسی که نیاز به امتحان کردن دارند (مانند پرو لباس) و همینطور کالاهایی که در آنها درستی رنگ با اهمیت است، با تمام این اوصاف فروش لباس از طریق اینترنت در آمریکا یکی از تجارت های بزرگ محسوب می شود.
مطابق گزارش سالیانه emarketer در سال ۲۰۰۶ اندازه تجارت الکترونیک در اروپا تا ۱۳۳ میلیارد دلار رشد داشته است. تحلیلگران معتقدند با توجه به رشد سریع سالانه بیش از ۲۵ درصدی تجارت الکترونیک در عرض ۵ سال این رقم به مرز ۴۰۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ خواهد رسید. انگلستان، فرانسه و آلمان پیشتاز بازار تجارت الکترونیک اروپا هستند، این کشورها بزرگ ترین اشتراک (نزدیک به بیش از ۷۲ درصد) را در زمینه شکل معاملات دارا هستند. بازار تجارت الکترونیک انگلستان در پله نخست قرار دارد و به گفته صاحب نظران در سال ۲۰۰۷ به ۸۴ میلیارد دلار رسید و این به معنای ۳۹% رشد نسبت به سال ۲۰۰۶ است. آلمان در مقام بعدی قرار دارد در حالی که از لحاظ مشتریان آنلاین (که تعدادشان به ۳ میلیون نفر می رسد) در جایگاه نخست است.
بعضی از محققین خاطرنشان کرده اند طی ۵ سال آینده بازار اروپایی در بخش الکترونیک رشد چشمگیری در کشورهایی مثل ایتالیا، هلند و اسپانیا خواهد داشت. گستره وسیعی از کالاها و خدمات از طریق اینترنت قابلیت فروش دارند. قسمت عمده این گستره در دست فناوری اطلاعات است. سهم موضوعات دیگر در این بین (برای مثال مسافرت و سرمایه گذاری) به صورت غیرمنتظره ای بالاست. مشاوره املاک، رایانه، سخت افزار و نرم افزار، توریسم و خدمات مالی در جایگاه های بالایی قرار دارند. طبق گفته شرکت computer intelligence در کالیفرنیا در آمریکا بالغ بر ۳ میلیون مشتری در یک روز از مزایای تجارت الکترونیک بهره برده اند.
در نیمه دهه نود تاجران سنتی از تولیدکنندگان بزرگ رایانه پیروی کردند و وارد فضای تازه اینترنت شدند و امروز شما می توانید تقریبا هر چیزی از یک دسته گل گرفته تا یک خودروی آخرین مدل را از طریق اینترنت خریداری کنید به نظر می رسد تنها استثنای این امر بلیت سفر به مریخ باشد! اکنون درخت تجارت الکترونیکی تنومند است و روز بروز بزرگ تر هم می شود. این نوع تجارت کاملا دمکراتیک است و از قوانین سرمایه داری پیروی می کند: «اگر بفروشی برنده ای و اگر نفروشی بازنده» تمامش با قوانین بازاریابی و نظامات عرضه و تقاضای اقتصاد منطبق است.
طبق گفته شرکت mentis در کارولینای شمالی در آینده ای نزدیک سهم کل فروش به ۵/۴ الی ۶ میلیارد دلار خواهد رسید. میانگین هزینه فروش اینترنتی ۳۰-۲۵ دلار شده و سهم کل تجارت الکترونیک به ۲۰۰-۱۳۰ میلیون دلار خواهد رسید و ۶۰ تا ۷۰ درصد کالاها تحت پوشش تجارت الکترونیک قرار خواهند گرفت. این تصویر فقط مقایسه جزء کوچکی از کل بازار بود، ارزش کامل بازار تجارت الکترونیک آن را برای سرمایه گذاران تازه وارد جذاب تر می کند.
مترجم: محمدرضا شاجهان
منبع : سافتستان


همچنین مشاهده کنید