جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بازار فناوری در سال ۲۰۰۹


بازار فناوری در سال ۲۰۰۹
«پائول ویک» که یکی از مدیران کارآزموده و صاحب نام در حوزه فناوری محسوب می شود، همچنان در انتظار سرمایه گذاران بزرگ است تا بار دیگر بتواند در دره سیلیون فعالیت کند و با فعالان در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات رقابت داشته باشد. ویک از سال ۱۹۹۰ مدیریت شرکت اطلاعاتی و ارتباطی seligman را برعهده داشته و هم اکنون در حوزه صنعت و فناوری به عنوان یکی از برجسته ترین موسسان و مدیران محسوب می شود. او معتقد است در حال حاضر عوامل و مسائل بسیاری وجود دارد که روی بازار جهانی فناوری تاثیر می گذارد. یکی از عوامل اصلی که هم اکنون مورد توجه جمع زیادی از کارشناسان قرار گرفته، بازار جهانی و نیازهای جهانی نسبت به کالاها و فناوری های مختلف است که می تواند باعث موفقیت یا شکست شرکت ها در سال ۲۰۰۹ شود. این وضعیت با دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی فرق می کند که در آن موقع تنها شرکت ibm محصولات خود را در بازار عرضه می کرد و کاربران برای خرید یک قطعه یا برنامه کامپیوتری با گزینه های مختلفی روبه رو نبودند. امروزه همه کشورهای جهان روی زیرساخت های فناوری، فناوری های شخصی، تلویزیون های تخت، تلفن های همراه و به طور کلی تمام تجهیزات و امکانات وابسته به it سرمایه گذاری می کنند. شرکت ها در سراسر جهان روز به روز بر حجم اطلاعاتی که به صورت آنلاین منتشر می کنند، می افزایند.
این مساله به شرکت های نرم افزاری، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و حتی کاربران شخصی کمک می کند تا آسان تر از گذشته به اهداف خود دسترسی پیدا کنند. ویدئو و تصاویر آنلاین ویدئویی از جمله مسائلی است که در سال جدید میلادی بیش از گذشته به آن پرداخته خواهد شد. این امر بر همگان واضح است که در سال های اخیر اقبال کاربران به فایل های تصویری افزایشی چشمگیر یافته است و شرکت هایی مثل سیسکو در تلاشند از این روند بیشترین استفاده را ببرند. با این جریان قیمت نمایشگرها بسیار ارزان شده است، خدمات اینترنتی پهن باند گسترش بیشتری پیدا کرده اند، شرکت های عرضه کننده این خدمات با پیشنهاد راه های جدید به دنبال افزایش درآمد خود هستند و اقبال کاربران جهانی به تصاویر ویدئویی موجب شده از حجم کلی مسافرت ها در سراسر جهان کاسته شود که در این زمینه شبکه های کامپیوتری و اینترنت بیشترین تاثیر را برجای گذاشته اند. در این میان عرضه نخستین نسخه آزمایشی سیستم عامل ۷ windows در سال آتی میلادی به جز بخش نرم افزار می تواند دیگر بخش ها را هم تحت تاثیر قرار دهد. از زمانی که سیستم عامل ویندوز ویستا وارد بازار شد، عرضه dramها برای کامپیوترهای شخصی به میزان زیادی افزایش پیدا کرد و احتمال می رود طی ۱۵ ماه آینده با روی کار آمدن نسخه نهایی سیستم عامل ۷ windows، شاهد بزرگ ترین تحولات در زمینه پردازنده ها و حافظه های کامپیوتری باشیم که همه این مسائل متاثر از سیستم عامل ویندوز ویستا خواهد بود. به هر حال باید توجه داشت هنوز به درستی کارایی سیستم عامل۷ windows برای کاربران و کارشناسان مشخص نشده است و به همین خاطر معلوم نیست این سیستم عامل تا چه اندازه می تواند کاربران را به خرید کامپیوترهای جدید و پرسرعت تشویق کند.
برخی کارشناسان احتمال داده اند در سال ۲۰۰۹ انفجاری بزرگ در دنیای بازی های کامپیوتری روی خواهد داد و ما شاهد تحولاتی عظیم در این حوزه خواهیم بود. سرعت عرضه کنسول های جدید بازی بسیار پایین است و با توجه به اینکه از عرضه آخرین نسخه کنسول های جدید بازی چند سالی می گذرد، باز هم می توانیم شاهد اتفاقات بزرگی در این حوزه باشیم. در حالی که بحران جهانی اقتصاد باعث بروز مشکلات فناوری برای صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات شده و کلیه بازیگران بزرگ این صنعت را با مشکل مواجه کرده است، جمع کثیری از کارشناسان پیش بینی می کنند که بازی های کامپیوتر در قسمت نرم افزار و سخت افزار، طی سال ۲۰۰۹ میلادی بدون هر گونه مشکلی راه خود را ادامه دهد و سیر صعودی در پیش بگیرد. همان طور که نتایج حاصل از بررسی های انجام شده نشان داده است، در سال های اخیر میزان رشد و پیشرفت صنعت نیمه هادی در جهان بسیار زیاد بوده و این طور که ما پیش بینی کرده ایم، این سیر صعودی در سال جدید میلادی نیز همچنان ادامه خواهد یافت. البته باید توجه داشت با کاهش نیاز بازارهای جهانی برای خرید انواع دستگاه های دیجیتالی که به دنبال بحران جهانی اقتصادی ایجاد شده است، احتمال می رود در سال ۲۰۰۹ میلادی سرعت رشد بازار نیمه هادی اندکی کاهش یابد و از سال ۲۰۱۰، این بازار بار دیگر شرایط آرمانی خود را به دست آورد.
بازار جهانی نرم افزار در سال ۲۰۰۹ میلادی همچنان رشد خواهد کرد که البته این رشد مربوط به همه بخش ها نمی شود. این مساله می تواند مشکل تازه ای برای تولیدکنندگان بزرگ نرم افزار محسوب شود. شرکت هایی مثل mercury interactive، open solutions و rsa security فعالیت های ارزنده ای را در سال ۲۰۰۸ انجام دادند و توانستند خود را به سطح شرکت های بزرگ و بین المللی برسانند. احتمال می رود در شش ماه آینده شرکت های نرم افزاری business objects، cognos و msc software با تحولات بزرگی مواجه شوند و رشد چشمگیری داشته باشند. همه این شرکت ها تحکیم و توانایی هرچه بیشتر بازار جهانی نرم افزار را نشان می دهند اما اگر به موج دیگری که در این بازار وجود دارد توجه کنیم، درخواهیم یافت که شرکت های بزرگ تنها به فکر رقابت با یکدیگر هستند و این مساله باعث شده هیچ رشد و پیشرفتی در آنها صورت نگیرد و سرمایه گذاران از ادامه همکاری با این شرکت ها ناامید شوند. بر خلاف سال های قبل، مدتی است شرکت اوراکل هیچ قرارداد بزرگی را با دیگر شرکت ها منعقد نکرده و برای خرید هیچ شرکتی اقدام نکرده است. در کنار این مساله emc چند شرکت کوچک را خریداری کرده و ibm خریدهای بزرگی را انجام داده است. این تحولات باعث شده بهای سهام شرکت امنیتی سیمانتک نیز افزایش یابد و پس از مدت زیادی رکود، این مرکز هم بتواند درآمد خود را افزایش دهد.
اگرچه این تحولات رضایت بخش است، اما به واسطه آنها نمی توان سال خوبی را برای این شرکت ها پیش بینی کرد. شرکت گوگل همواره یکی از فعالان عرصه فناوری و اینترنت محسوب شده است اما برخی کارشناسان معتقدند این موتور جست وجوی بزرگ هم اکنون حرفی برای گفتن ندارد و فعالیت ارزنده و به خصوصی را انجام نمی دهد. در این میان، «پائول ویک» معتقد است وضعیت شرکت های اینترنتی و خدمات ارائه شده از جانب آنها هم اکنون بسیار مناسب است. او بر این باور است که گوگل در سه ماهه پایانی سال جاری موفقیت بزرگی را کسب کرده و سال ۲۰۰۹ را با توان چشمگیری آغاز خواهد کرد. طبق پیش بینی های انجام شده، احتمال می رود محبوبیت تلویزیون های lcd در سال جدید میلادی افزایشی قابل ملاحظه داشته باشد و با رشد ۵۰ درصدی مواجه شود و بد نیست بدانید میزان رشد تلویزیون های lcd هم اکنون فقط ۱۹ درصد است. بسیاری از کاربران و کارشناسان سال ۲۰۰۹ را سال lcdها می دانند زیرا علاوه بر انتشار اخبار و نوآوری های مختلف در این زمینه، میزان گرایش مردم به این محصولات افزایش بی نظیری داشته است.
در قیمت های این محصولات نیز تحولات فراوانی رخ خواهد داد و انفجاری بزرگ در این زمینه صورت خواهد گرفت. در کنار این مساله، احتمال می رود میزان مصرف انرژی همچنان یک مساله نگران کننده برای سرمایه گذاران محسوب شود و شرکت ها بکوشند با روی آوردن به سمت دیگر منابع طبیعی، نیازمندی های خود را به انرژی برق و منابع انرژی زیرزمینی کاهش دهند. به طور کلی اعلام شده برای انتقال از یک منبع انرژی به منبع دیگر پنج سال زمان لازم است. به هر حال هر کدام از سوخت های فسیلی یا انرژی خورشیدی می توانند مزایا و معایبی را برای شرکت ها به همراه داشته باشند. آنهایی که همچنان بر منابع انرژی سنتی تکیه دارند به زودی با مشکلات اقتصادی بزرگی مواجه خواهند شد و کارشناسان معتقدند آنها هنوز به آینده نگاه نکرده اند. آیا در سال ۲۰۰۹ سرمایه گذاران کوچک تر همچنان به دنبال فعالیت در واحد های فناوری هستند؟ سرمایه گذاران شخصی و سهامداران در این سال همچنان با تمایل فراوان پول های خود را برای رشد و پیشرفت هرچه بیشتر فناوری هزینه خواهند کرد. این سرمایه گذاران در سال ۲۰۰۹ با اقبال بیشتری به فعالیت های خود در شرکت های فناوری ادامه خواهند داد. در این جریان، سرمایه گذاران شخصی اطمینان کافی به بازارهای فناوری ندارند و به طور کامل وارد این عرصه نشده اند. شاید در سال ۲۰۰۹ این مشکل مرتفع شود. در این سال ها، ۲۰۰۲ بدترین دوره از نظر سرمایه گذاری در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات بوده است.
میثم لطفی
منبع : سافتستان


همچنین مشاهده کنید