پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

کیفیت دستگاه های خانگی پزشکی ضامن سلامتی


کیفیت دستگاه های خانگی پزشکی ضامن سلامتی
امروزه کاربرد خانگی وسایل و لوازم پزشکی افزایش یافته است. وجود دستگاههایی از قبیل فشارسنج ، تب سنج ، تست قند خون در منزل بسیاری از ما ،کاملا مرسوم شده ، اما با توجه به نقش حیاتی و تاثیر گذار این دستگاه ها در کنترل سیر درمانی بیماران ،باید توجه کرد که در صورت عملکرد ناصحیح دستگاههای خانگی پزشکی ، صدمات جدی به بیماران و اقتصاد درمان تحمیل می شود. براین اساس عملکرد و تضمین ایمنی وسایل پزشکی با کاربری خانگی و قبول مسئولیت در این زمینه ، امروزه تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی در این حوزه شده است. در حقیقت توجه به سلامت افراد به ویژه کسانی که با یک نوع بیماری زندگی می کنند اهمیت ویژه ای در پیشگیری از تشدید بیماری و در نتیجه جلوگیری از هزینه هایی دارد که متوجه فرد و جامعه می شود. از جمله این بیماریها می توان به دیابت اشاره کرد که جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون نفر را در بر می گیرد.وابستگی به دستگاههای خانگی به گونه ای شده است که حتی متخصصان به بیمارانی همچون مبتلایان به دیابت توصیه می کنند که حتما برای کنترل روند بیماری از دستگاههای تست قند خون در منزل استفاده کنند.با این اوصاف در نظر بگیرید بیمار دیابتی و یا همراه وی نتوانند بطور صحیح عمل تست قند خون را انجام دهند، در این صورت باید منتظر یک فاجعه برای بیمار باشیم ،چرا که ممکن است بیماری که اساسا در آن زمان قند خون متعادلی دارد، بر اثر خطایی که به هر علت بروز کرده است، مشمول بالا بودن قند خون تشخیص داده شود و با تزریق انسولین اضافه با تصور بالابودن قند خون به کما رود. در یک نگاه کلی می توان گفت مهمترین ویژگیهایی که در تامین ایمنی دستگاه تاثیرگذار هستند عبارتند از:کیفیت تولید محصولات، کیفیت عرضه و فروش دستگاهها، نحوه آموزش و اطلاع رسانی در خصوص آنها. بدیهی است که حمایت و ترویج سلامت و بهداشت عمومی با تامین ایمنی و اثربخشی محصولات، پیش از توزیع در بازار محقق می شود.ضعف در مدیریت تولید میتواند موجب کاهش کیفیت محصول ، عدم رعایت استانداردهای جهانی و در نتیجه کاهش اعتماد به نتایج حاصله از دستگاه گردد و این موضوع بمعنای نقض غرض بهره برداری خانگی از اینگونه دستگاه ها است. با توجه به آنکه ریسک اولیه این دستگاه ها متوجه به تولید آنها می باشد، در گام نخست می بایست تضمینی برای کیفیت این محصولات یافت.
این بدان جهت است که تنها در شرایطی مدیریت فرایند عرضه ،فروش و آموزش نتیجه بخش است که در ابتدا از واردات دستگاههایی با کیفیت مناسب و قابل قبول اطمینان حاصل نماییم. در غیر اینصورت هرچه که برای بهبود فرایند فروش و اطلاع رسانی سرمایه گذاری شود ،بدلیل عدم وجود دستگاههای مناسب ، همچون خانه ای است که بر آب بنا کرده ایم. وبر این اساس نظارت دقیق و مستمر دولت بر فرایند واردات دستگاه های مذکور به جهت تامین دستگاههایی با کیفیت جهانی که از بالاترین استانداردهای کیفی بین المللی برخوردار هستند از ضروری ترین الزامات در این بخش محسوب می شود. همراهان بیماران و یا افراد سالمی که قصد تهیه دستگاههای پزشکی خانگی را دارند، به واسطه اهمیتی که خود برای سلامت، تندرستی و استمرار صحیح دوره درمان بیماران خویش قائل هستند، نباید نسبت به تهیه فرآورده ها و محصولاتی که بدون نظارت وزارت بهداشت وارد کشور می شود ،اقدام نمایند و هنگام تهیه این محصولات باید به برچسب فارسی آنها که در بردارنده نام شرکت تولید کننده و وارد کننده و شماره مجوز وزارت بهداشت و هولوگرام شرکت معتبر مربوطه است، دقت کنند تا ابهامات موجود کاملااز بین برود و افراد با اطمینان از این که یک محصول به تایید وزارت بهداشت رسیده است، بتوانند بدون هرگونه نگرانی، آن را مصرف کنند. در واقع نصب هولوگرام می تواند از یک سو بیانگر کیفیت محصول و تاییدات داخلی و خارجی محصول و از سوی دیگر بیانگر سلامت زنجیره تامین و مدیریت اولیه فرایند فروش باشد.در ضمن این نوع هولوگرام ها اطمینان خاطری از ارائه خدمات پس از فروش برای دستگاههای خریداری شده است.
در خصوص دستگاههای وارداتی علاوه بر آنچه که برشمردیم باید گفت درج نام شرکت و کشور تولید کننده دستگاه و نیز نام شرکت وارد کننده آن جهت ردیابی خدمات پس از فروش و پاسخگویی به سئوالات احتمالی و نیز تامین لوازم جانبی و یکبار مصرف دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
برچسب گذاری و الصاق مدارک کافی برای معرفی محصولات برای کاربر خانگی و غیر حرفه ای از دیگر نکات مهمی است که در این زمینه می بایست به آن توجه خاص داشت.بیان چگونگی استفاده از دستگاه،نحوه مراقبت و نگهداری از دستگاه،مولفه های موثر بر عملکرد صحیح دستگاه ،هشدارهای آگاه کننده ،بیان محدودیت های دستگاه از ضروری ترین راهنماییهای اولیه برای ایمنی بیماران است. اما فارغ از نقش نظارتی دولت که در قالب اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نهادینه شده است، سازمانهای بیمه گر نیز بعنوان چشمان تیز بین برای رصد کیفیت محصولات و دستگاهها در تمامی دنیا از موثرترین ساختارهای معتبر محسوب می شوند. ایمنی و اثربخشی تجهیزات پزشکی بایستی پیش از آنکه توسط بیماران استفاده شوند، به تایید سازمان های بین المللی رسیده باشد. سازمانهای بیمه گر می توانند بر اساس این تاییدات معتبر جهانی اقدام به بیمه مسئولیت دستگاهها نمایند.بدین صورت خریداران با مشاهده میزان حمایت سازمانهای بیمه گر از یک دستگاه می توانند با دغدغه کمتر و اطمینان بیشتری نسبت به تضمین ایمنی و کیفیت دستگاهها نسبت به تهیه آنها اقدام نمایند.در حقیقت با این شیوه می توان مسئولیت تضمین ایمنی دستگاهها را از طریق بیمه کنترل و ردیابی نمود.در این خصوص رئیس انجمن دیابت ایران میگوید:«بیماران دیابتی ترجیحا از دستگاههایی برای سنجش قند خون استفاده کنند که مورد تایید بیمه های مسئولیت کشور هستند.این موضوع می تواند از سویی نشان از کیفیت دستگاه و دارا بودن تاییدات جهانی لازم جهت نشان دادن دقیق میزان قند خون باشد و از سوی دیگر تا حدودی امنیت خاطر و آرامش را به ارمغان آورد.» متاسفانه فرهنگ بیمه هنوز به طور شایسته جایگاه خود را در کشور ما به دست نیاورده ،در حالی که در کشورهای توسعه یافته بیمه یک ضرورت است.در واقع استفاده مردم از بیمه از شاخصهای توسعه است و حضور فعال بیمه در نظام سلامت خصوصا در رابطه با دستگاههای پزشکی خانگی که با مولفه های موثر بر استمرار حیات افراد مرتبط است، عاملی مهم برای پیشگیری و به حداقل رساندن خسارت و نیز ایجاد اطمینان خاطر و امنیت روحی ،روانی برای بیماران محسوب می شود.
سعید اویس
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید