جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تدبیر امام - شکست منافقین


تدبیر امام - شکست منافقین
ملّت ایران در حالی به سال ۱۳۶۰ قدم گذاشت که یکصد و هشتاد روز از آغاز تهاجم عراق و اشغال پانزده هزار کیلومتر مربع از خاک استان های غربی و جنوبی ایران سپری شده بود.
اینک، با فرا رسیدن نوروز سال ۱۳۶۰، یکصد و چهل و شش روز است که خرّمشهر در اشغال به سر می برد. یکصد و سی و دو روز است که آبادان در محاصره است. هفتاد و چهار روز از فرجام آخرین تلاش سپاهیان پاکباز دشت آزادگان و دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به فرماندهی سیّد حسین علم الهدی برای باز پس گیری هویزه می گذرد. بیش از دو میلیون زن و مرد و کودک جنگزده ایرانی، ششمین ماه آوارگی خویش را در اردوگاه های مهاجرین جنگی سپری کرده اند. و سرانجام، شانزده روز از آغاز صف آرایی علنی جبهه ی متحد ضد انقلاب به سرکردگی رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی، علیه تمامیت انقلاب اسلامی در واقعه چهارده اسفند ۱۳۵۹ دانشگاه تهران می گذرد.
امام خمینی در پیام نوروزی خویش، سال ۱۳۶۰ را سال حاکمیت و اجرای قانون در کشور اعلام فرمودند. بدین سان، امام مسیر نجات کشور از حاکمیت قانون شکنان گردآمده در زیر علم بنی صدر را مشخص کرده، بی اعتباری ادعاهای آنان را که مدعی به بن بست رسیدن کشور شده بودند، با موضع گیری صریح خویش برملا ساختند.
از دیگر سو، پس از برملا شدن مناسبات ارگانیک بنی صدر با سران جبهه ی متحد ضد انقلاب، امام خمینی در شامگاه بیست خرداد ۱۳۶۰، حکم خلع بنی صدر از سمت فرماندهی کل نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی را صادر کردند. متعاقب این امر، عدم کفایت سیاسی بنی صدر برای ادامه ی تصدی ریاست قوه ی مجریه، توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ۳۱ خرداد به تصویب رسید.
به دنبال اعلام نظر مجلس، امام خمینی، رهبر نظام جمهوری اسلامی، حسب اختیارات مصرحه در قانون اساسی، در یکم تیرماه ۱۳۶۰، ابوالحسن بنی صدر را از ریاست جمهوری عزل کرده، امر اداره ی موقت قوه ی مجریه را تا زمان برگزاری انتخابات پیش از موعد، به «شورای موّقت ریاست جمهوری» محول کردند.
با اعلام عدم کفایت سیاسی بنی صدر توسط مجلس، درگیری های مسلحانه ی خیابانی توسط اعضاء و هواداران فرقه ی تروریستی مجاهدین خلق تشدید شد و حمله به اماکن و مراکز وابسته به سپاه، دادستانی انقلاب، دفاتر حزب جمهوری اسلامی و انجمن های اسلامی، حمله به شهروندان دارای ظاهر مذهبی در خیابان ها، به آتش کشیدن وسایط نقلیه ی دولتی و اتوبوس های شرکت واحد و ... در دستور کار آنان قرار گرفت. درست در همین برهه خطیر و سرنوشت ساز، امام خمینی از مردم می خواهد تا تکلیف خویش را با جریان لیبرال غرب زده، منافقین و مؤتلفین آنان یکسره کنند:
... حضور شما مردم عزیز و مسلمان در صحنه است که توطئه ی ستمگران و حیله گران تاریخ را خنثی می کند. حضور شما در صحنه است که گرد یأس و درماندگی بر چهره های منافقین و بی آبروها می پاشد. حضور شما مردم شجاع و باایمان است که خط اصیل اسلام را بر ایران - و به امید خدا - بر جهان حاکم خواهد نمود. حضور شما مردم مؤمن و از جان گذشته است که روشنفکران غرب و شرق زده را برای همیشه رسوا می کند. حضور شما در صحنه، تمام «من»ها و منیت های شیطانی را کوبیده و می گوید «ما» و اخوت اسلامی را جایگزین آن نموده و می نماید. حضور شما در صحنه، به آمریکا و غرب و شرق و دنباله روهای بی عقل شان هشدار داد که این ما بودیم که انقلاب نمودیم و این ما هستیم که سرنوشت خود را خود تعیین می کنیم و از کلمات بی محتوای شما گول نمی خوریم. حضور شما در صحنه، جبهه ها و سازمان ها و جمعیت هایی را که به اسم طرفداری از فرد و فردپرستی به مقابله با اسلام و احکام شرعی آن برخاسته بودند، رسوا نمود. امروز و روزهای آینده، روز شکست جریان دشمنان قسم خورده ی اسلام است. روز شکست فرد یا افراد نیست. روز شکست جریانی است که به اسلام معتقد نیستند و اگر هم باشند، مسلماً تا حدودی است که با قوانین غرب برنخورد و مخالفتی نداشته باشد. روز شکست جریانی است که همیشه قلب مرا می آزرد. روز شکست جریانی است که بسیار خطرناک تر از تمامی جنایت ها و خیانت های رژیم پهلوی - در طول حکومت ننگین شان - بود. روز شکست جریانی است انحرافی، که حضور به موقع شما، پایه های آن را لرزاند و فرو ریخت.
دوستان عزیزم!
بسیار دقت کنید و کاملاً به هوش باشید و هوشیارانه، با آرامش کامل، ولی با تمام توان در صحنه باشید که بی شما، هیچ کس نمی تواند هیچ کند و با شما، همه دشمنان رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) نابود خواهند شد. به هوش باشید که ایران در آستانه به ثمر رسیدن انقلاب اصیل شماست!.»
سرانجام سیّدابوالحسن بنی صدر، یا به تعبیر رمزآمیز اسناد سیا، آقای «اس - دی - لور - ۱» و همدست تروریست وی مسعود رجوی، پس از ۵۱ شبانه روز اختفاء در خانه های تیمی فرقه تروریستی مجاهدین خلق، در نیمه شب سه شنبه نهم مرداد سال ۱۳۶۰، سوار بر یک فروند هواپیمای نظامی ربوده شده که هدایت آن را سرهنگ بهزاد معزی - خلبان پیشین شاه - برعهده داشت، مخفیانه از کشور گریختند و در سحرگاه چهارشنبه دهم مرداد وارد آسمان فرانسه شدند.
نشریه «ایران نیوز» چاپ آمریکا - ارگان ایرانیان سلطنت طلب مقیم ایالت کالیفرنیا - در همان ایام گزارش داد:
بنی صدر که چهره اش به علت تراشیده شدن آن سبیل معروف، برداشتن زیر ابروها و رنگ شدن موی سرش به سختی در نظر اول قابل شناسایی بود، در جمع خبرنگاران حاضر شد و... از جمله افزود: ساقط کردن خمینی، تنها از من برمی آید... ائتلافیون ضد رژیم، از حقانیت قانونی من به عنوان رئیس جمهور ۱۱ میلیونی و برش نظامی و انضباط سازمانی نیروهای آقای رجوی برخوردار می شوند.
فرقه ی تروریستی مجاهدین خلق، به دلیل ماهیت غیراسلامی و ضد مردمی خود، به منزله ی رکن اصلی جبهه متحد ضد انقلاب، با امید به براندازی نظام جمهوری اسلامی، پس از عزل بنی صدر، موجی از ترور و انفجار را در سراسر کشور به راه انداخت؛ اقدامی که صد در صد مورد تأیید و حمایت گسترده ی کاخ سفید قرار گرفت؛ به گونه ای که در دوم تیرماه ۱۳۶۰ - دو روز پس از اعلام رسمی شورش مسلحانه توسط فرقه ی مزبور - رادیو دولتی «صدای آمریکا»، خشنودی حکام ایالات متحده را از این حرکت اعلام داشت:
... این وضع باید چند ماه دیگر هم ادامه یابد تا رژیم اسلامی را به ورطه ی سقوط کامل برساند.
فعال شدن تحرکات تروریستی جبهه ی متحد ضد انقلاب در سراسر کشور موجب گشت تا صدّام که پیش از این حوادث، در دیدار با اعضای کمیته ی حسن نیت سازمان کنفرانس اسلامی، عاجزانه آمادگی خود را برای برقراری آتش بس کذایی و نشستن پشت میز مذاکره اعلام کرده بود، پس از مشاهده ی وضعیت سخت متشنج سیاسی - نظامی ایران، در تیرماه ۱۳۶۰ اعلام کند:
... اگر می خواهید نظر ما را بدانید، باید بگویم ما ترجیح می دهیم در حالی که جنگ ادامه دارد، با ایرانیان به قصد رسیدن به توافق، به مذاکره بنشینیم. زمانی که به توافق دست یافتیم، می گوییم جنگ خاتمه یابد.
بدین ترتیب، سال نخست جنگ در وضعیتی به پایان رسید که هیچ گونه پیروزی نظامی پایدار و چشمگیری در جهت آزادسازی سرزمین های اشغالی به دست نیامد؛ چرا که کشور در گرداب عمیقی از بحران های سیاسی - امنیتی فرو رفته بود. بسیاری از ناظران و تحلیل گران خارجی، دورنمای افق سیاسی ایران را پس از حذف بنی صدر و آغاز عملیات ترور و انفجار منافقین، محتوم به نابودی نظام جمهوری اسلامی ارزیابی می کردند.
علی رغم ضربات سنگینی که به واسطه ی تحرکات تروریستی جبهه ی متحد ضد انقلاب بر پیکره نظام جمهوری اسلامی وارد آمد، انقلاب اسلامی ایران دیگر بار قامت افراشت و ضمن مبارزه ی قاطع با ضد انقلاب داخلی، دست به کار بازسازی رده های حاکمیت و چاره اندیشی اساسی برای اتخاذ مناسب ترین تدابیر نظامی، جهت مقابله با متجاوزین اشغالگر شد.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید