پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

علل آب مرواریدهای جراحی شده در کودکان زیر سه سال در بیمارستان خلیلی شیراز


علل آب مرواریدهای جراحی شده در کودکان زیر سه سال در بیمارستان خلیلی شیراز
● هدف:
تعیین علل آب مروارید در کودکان زیر ۳ ساله ای که تحت لنزکتومی قرار گرفتند و ارزیابی رابطه عفونت ویروس سرخجه و بیماری گالاکتوزمی با آب مروارید مادر زادی.
● روش پژوهش:
مطالعه به صورت آینده نگر بر روی ۴۶ بیمار زیر ۳ ساله ای انجام پذیرفت که به علت آب مروارید قابل توجه طی سالهای ۱۳۸۲-۸۴ در بیمارستان خلیلی شیراز لنزکتومی می شدند. از تعدادی از بیماران مبتلا به آب مروارید مادرزادی، نمونه آسپیره عدسی جهت انجام آزمایش ایمونوفلورسانس غیر مستقیم از نظر ویزوس سرخجه، نمونه سرم بیمار جهت اندازه گیری آنتی بادی IgM و IgG ضد سرخجه و نمونه ادرار بیمار جهت اندازه گیری گالاکتوز بررسی گردید.
● یافته ها:
از مجموع ۴۶ بیمار، ۷۸.۳ درصد آب مروارید مادر زادی و ۲۱.۷ درصد آب مروارید ضربه ای داشتند. بیماران مبتلا به آب مروارید مادرزادی، ۴۵ درصد مذکر و ۵۵ مونث با متوسط سن ۵.۱۲±۵.۲۳ ماهگی در زمان تشخیص آب مروارید بودند. بیماران گروه اخیر در ۲.۸ درصد موارد سابقه عدم وزن گیری و در ۱۶.۷ درصد موارد سابقه وزن پایین تولد داشتند. آب مروارید در این گروه، در ۸۰.۶ درصد موارد دو طرفه و در ۱۹.۴ درصد موارد یک طرفه بود؛ در ۷۷.۸ درصد به صورت منفرد، در ۱۶.۷ درصد موارد همراه با سایر بیماری های چشمی و در ۵.۶ درصد موارد همراه با بیماری سیستمیک بود و در ۱۱.۱ درصد موارد، ارثی بود. در ۱۰.۵ درصد این بیماران، گالاکتوز ادرار مثبت بود؛ در یک مورد از ۱۹ مورد بررسی شده ۵.۳) درصد(، ویروس سرخجه در آسپیره عدسی شناسایی شد ولی IgM ضد سرخجه در هیچ بیماری مثبت نبود.
● نتیجه گیری:
در منطقه ما، اکثر موارد آب مروارید در کودکان زیر ۳ ساله، مادرزادی هستند که نوع ایدیوپاتیک، شایع ترین نوع آن می باشد. گرچه شیوع آب مروارید ایجاد شده توسط سرخجه در منطقه ما کمتر از کشورهای پیش رفته می باشد که به نظر می رسد با انجام واکسیناسیون گسترده ضد سرخجه، این میزان کمتر شود.
معصومه اقتداری
رامین صلوتی
محمدرضا طالب نژاد
علی خوش آمدی
محمد معتمدی فر
نهال هادی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید