پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کجا بفروشیم؟


کجا بفروشیم؟
از eBay‌ گرفته تا کریگزلیست، سایت‌های زیادی در زمینه تجارت الکترونیکی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها تقریباً هر چیزی را به فروش برسانید و یا حوزه عملیات فروش خود در محیط آنلاین را گسترش دهید
چه مشغول خالی کردن انبار خود از وسایل قدیمی باشید و چه بخواهید گستره کاری فروشگاه خودتان را به دنیای اینترنت گسترش دهید، تعداد زیادی بازار آنلاین وجود دارد که می‌توانید در آنها فروشگاه بزنید. از غول‌هایی مانند eBay گرفته تا بازار‌های نوپا و کوچکی مانند Etsy و سرویس‌های تبلیغات و فهرست‌های تجاری مانند کریگزلیست، آنقدر انتخاب‌های زیادی وجود دارد که شاید مدیر یک شرکت خرده‌فروش کوچک در مواجه با ‌آنها گیج شود. چطور باید مناسب‌ترین بازار آنلاین را برای کسب‌وکار خود پیدا کنید؟ به‌خصوص در شرایط فعلی که خرده‌فروش‌های کوچک با کساد‌ترین فصل خرید از سال ۱۹۹۱ به بعد رو‌به‌رو هستند، این سوال اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند.
هیچ جواب یکسان و ثابتی برای این سوال وجود ندارد. البته متخصصین تجارت الکترونیکی با یکدیگر هم‌نظر هستند که حضور در چند بازار به طور هم‌زمان، بهترین رویکرد ممکن است. بازار تجارت الکترونیکی بسیار بزرگ است و فقط در سایت eBay در سال گذشته (۲۰۰۷) بیش از ۶۰ میلیارد دلار خرید و فروش انجام شده است.
بنابر آخرین اطلاعات و آمار موجود بیش از ۸۵ هزار کسب‌وکار مختلف در ایالات متحده به‌عنوان خرده فروش وسایل الکترونیکی و یا عامل فروش پستی فعالیت می‌کنند و ۷۷ هزار واحد از آنها هیچ کارمندی ندارند، یعنی توسط یک نفر اداره می‌شوند. پیدا کردن بهترین پلتفرم برای شرکت خودتان بستگی به این دارد که چه محصول یا خدماتی ارائه می‌دهید.
همچنین باید تفاوت وب در سال‌های اولیه تجارت الکترونیکی و چیزی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم را درنظر داشته باشید. تجارت الکترونیکی امروزه در وب بسیار اجتماعی‌تر است. دیگر ایجاد یک ویترین دیجیتال و فهرست کردن محصولات در بازارهای‌ آنلاین به تنهایی روش مؤثری برای فروش نیستند.
ایمی جوینر -نویسنده کتاب «میلیونر آنلاین» که قبلاً در eBay فروشگاه داشت- اعتقاد دارد که اشخاص جدید در تجارت آنلاین حتما باید دارای وبلاگ باشند، و حضور فعالی در محیط اینترنت داشته باشند. کتاب «میلیونر آنلاین» هم راهنمایی برای تجارت الکترونیکی است. او می‌گوید: «اگر شما واقعاً در محیط آنلاین فعال باشید، در شبکه‌های اجتماعی عضویت پیدا کنید، محتوا تولید کنید، و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهید، امکان ندارد که فایده آن را نبینید.»
● خریدار‌ها سرعت می‌خواهند
مزایده‌های آنلاین، که شرکت eBay‌ در دهه ۱۹۹۰ پیشگام اجرای آنها شد، برای فروش محصولات کمیاب و منحصر‌به‌فرد بسیار عالی هستند. اما حالا دیگر این روش فروش، چندان نوین و هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد و تا حدودی از چشم خریداران افتاده است. از سوی دیگر بیشتر خریدار‌ها به دنبال روش‌های سریع خرید هستند و معمولاً چند روز برای به پایان رسیدن یک مزایده منتظر نمی‌شوند.
به گفته خانم جوینر، روش فروش مزایده‌ای برای محصولاتی که قیمت ثابت دارند چندان مناسب نیست. به گفته او بهترین کار این است که محصولات تجاری که تولید انبوه دارند و در چند فروشگاه به طور هم‌زمان عرضه می‌شوند، قیمت ثابت داشته باشند.
فروشندگان در eBay‌ می‌توانند میان دو روش فروش مزایده یا فروش با قیمت ثابت، یکی را انتخاب کنند ولی در آمازون فقط امکان فروش با قیمت ثابت وجود دارد.
جوینر همچنین اعتقاد دارد که آمازون در میان مصرف‌کنندگان به‌عنوان صاحب ساده‌ترین تراکنش‌های خرید و فروش شناخته می‌شود و از این نظر هم بر سایت‌های مزایده‌ای برتری دارد. مشکلاتی که برای مصرف‌کنندگان در فرایند خرید و فروش پیش می‌آید نیز در این روش کمتر است؛ زیرا خریدار فقط در هنگام خرید محصولات با قیمت ثابت، هزینه را پرداخت می‌کند و معامله تمام می‌شود. در سایت‌های مزایده گاهی فردی که برنده مزایده می‌شود، پول را پرداخت نمی‌کند و مباحثی که پیش می‌آید معمولاً به بازخورد منفی و مشکلات دیگر می‌انجامد.
از سوی دیگر خود eBay‌ ادعا دارد که مقیاس وسیع کسب‌وکارش (از نظر تعداد کاربر) و کنترلی که به فروشندگان ارائه می‌دهد آن را به پلتفرمی یکتا برای تجارت الکترونیکی تبدیل کرده است. آشر لیبرمان، سخن‌گوی این شرکت، در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد: «فقط eBay‌ به فروشندگان امکان می‌دهد که برای خود برند درست کنند و وقتی معامله تمام شد رابطه خود با مشتری را حفظ کنند. این در حالی است که ترافیک سایت ما بیشتر از سایت‌های دیگر است و فروشندگان می‌توانند با سرعت بسیار زیادی کالای خود را به پول نقد تبدیل کنند.»
بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که خرده‌فروش‌ها باید در آمازون و eBay به طور هم‌زمان حضور داشته باشند، زیرا این دو سایت کاربران بسیار زیادی دارند. طبق آمار نیلسن این سایت‌ها در ماه سپتامبر مجموعاً بیش از ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده داشته‌اند. کورت کریک، موسس شرکت مشاور‌ای در زمینه تجارت الکترونیکی Search-Werks در گلندیل می‌گوید: «اینکه خرده‌فروش‌ها از چه پلتفرمی استفاده می‌کند اهمیت چندانی ندارد؛ آنچه مهم است تعداد کاربران استفاده‌کننده از این پلتفرم است. حرف آخر را تعداد کاربران و هزینه دستیابی به آن کاربران می‌زند. البته نباید فراموش کرد که کیفیت ترافیک هم مهم است. تفاوت عمده‌ای بین ترافیکی که از کاربران گذری تشکیل شده باشد و ترافیکی که از خریداران حرفه‌ای تشکیل شده باشد، وجود دارد.»
● آمازون اعتبار می‌دهد
او توصیه می‌کند که شرکت‌های خرده‌فروش جدی در هر دو سایت – آمازون و eBay - حضور داشته باشند و علاوه بر این بِرَند و سایت مخصوص به خود که در موتور‌های جست‌وجو هم جایگاه خوبی داشته باشد را فراهم کنند. برای شرکت‌های کوچک که نامشان شناخته شده نیست حضور در آمازون باعث اعتبار پیدا کردن و جلب اعتماد کاربران هم می‌شود. کریک می‌گوید: «حضور در آمازون باعث می‌شود که اعتماد کاربران به شرکت‌ها بیشتر شود. این برای شرکت کوچکی که می‌خواهد با بزرگان رقابت کند یک مزیت بزرگ است.»
به همین دلیل است که فروشنده‌ها هر دلخوری‌ای هم که eBay داشته باشند باز هم حاضر نیستند از ‌آن بگذارند و حضور در آن را از دست نمی‌دهند. آنها باید همان جایی باشند که خریدارها هستند.
به گفته ساشاریتا مالپورو، کارشناس فورستر، شرکت‌های تازه‌کار در زمینه پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی هر روز سر بر می‌آورند ولی تاکنون هیچ‌یک از آنها نشانه‌ای از تهدید برای بزرگان قدیمی محسوب نشده است. البته او اعتقاد دارد که حضور در سایت‌های کوچک‌تر هم ارزش امتحان کردن را دارد. او می‌گوید: «اما اگر حضور در یک سایت تازه‌کار هزینه داشته باشد، این سوال پیش می‌آید که صرف وقت و هزینه در آن ارزشش را دارد یا خیر.»
البته بعضی از سایت‌های تازه‌کار نشان داده‌اند که واقعاً ارزش صرف وقت و هزینه را دارند به شرط اینکه خرده‌فروش به دنبال مشتری‌های خاصی باشد. برای نمونه سایت Etsy‌ به بازار مورد علاقه به محصولات دست‌ساز علاقه دارند. جوینر می‌گوید: «در ابتدا باید مخاطب خود را مشخص کنید و بعد تصمیم بگیرید که آیا eBay یا یک بازار دیگر برای دستیابی به آن مخاطب مناسب هست یا نه.»
● در سایت‌های بزرگ قیمت تعیین‌کننده است
تلاش برای فروش محصولات در سایت‌های بزرگ می‌تواند نتیجه معکوس نیز در پی داشته باشد، و این نتیجه در صورتی رخ می‌دهد که قیمت‌هایتان بالاتر از رقبا باشد. جوینر می‌گوید: «باید ببینید که چند رقیب در همان پلتفرم محصولات مشابه شما را می‌فروشند و قیمت‌هایشان در مقایسه با شما چگونه است.»
اگر نمی‌توانید قیمت‌های رقابتی برای محصولاتتان در نظر بگیرید، شاید بهتر باشد در بازار‌های کوچک‌تری حضور داشته باشید که به شما امکان نشان دادن ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصولاتتان را می‌دهند.
اگر با خواندن این مطلب به‌عنوان مدیر یک خرده‌فروش کوچک احساس می‌کنید که این کارها زیاد و سنگین هستند، باید بدانید که فروش آنلاین اصلاً ساده نیست.
کریک می‌گوید: «نمی‌توان با کار نیمه‌وقت و تلاش‌های نیمه‌کاره تجارت الکترونیکی موفقی داشت.» حضور ناموفق در محیط آنلاین حتی می‌تواند روی کسب‌وکار عادی یک خرده‌فروش هم تأثیر منفی بگذارد. کریک ادامه می‌دهد: «اینکه یک فروشگاه بسیار محقر و کوچک در یاهو راه بیندازید می‌تواند به نام فروشگاه‌تان آسیب هم بزند.»
خرده‌فروش‌هایی که برای حضور کامل در عرصه تجارت الکترونیکی آماده نیستند بهتر است وب‌سایتی معمولی بسازند که محصولاتشان را در آن نشان دهند؛ اما برای فروش محصولات، مشتریان را به حضور فیزیکی در فروشگاه تشویق کنند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران


همچنین مشاهده کنید