چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چگونگی پیش گیری و درمان جراحت های رایج ورزشی


چگونگی پیش گیری و درمان جراحت های رایج ورزشی
چیزهایی که لازم است ورزشکاران آخر هفته در مورد چگونگی رفتار با جراحت های رایج ورزشی و چگونگی پیش گیری از آن ها بدانند.
۷ تا از رایج ترین صدمات ورزشی عبارتند از:
۱) پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن قوزک پا
۲) کشیدگی کشاله ی ران
۳) تغییر شکل و کشیدگی عضلات پشت ران
۴) درد و ورم ساق پا
۵) صدمات زانو (پارگی ACL)
۶) صدمات زانو (سندرم کشکک زانو بر اثر تکرار حرکت کشکک زانو در جهت خلاف استخوان ران است)
۷) آرنج تنیس بازان
به گزارش محیا نیوز برای این که متوجه شوید که چگونه باید برای پیش گیری و حتی رفتار با این صدمات برخورد کنیم و یاد بگیرید به جای این که به قفسه ی داروهایتان برای درمان این صدمات مراجعه کنید کمی به جلوتر نگاه کنید این مطالب را بخوانید.
به گزارش محیا نیوز سه چهارم از رایج ترین آسیب های ورزشی; کشیدگی، پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن.
رگ به رگ شدن صدمه ای است که به رباط ها وارد می شود، نوارهای سفتی که در مفاصل باعث ارتباط استخوان ها با یکدیگر هستند. کشیدگی ناگهانی رباط ها باعث پارگی یا تغییر شکل آن ها می شود. کشیدگی و تغییر شکل صدمه ای است که به رشته های ماهیچه ها یا زردپی که تکیه گاه ماهیچه ها به استخوان ها هستند وارد می شود. تغییر شکل، کشیدگی ماهیچه نامیده می شود که به علت کشیدگی بیش از حد ماهیچه یا استفاده ی بیش از حد قدرت از ماهیچه است و باعث پارگی زردپی یا رشته های ماهی چه ای می شود. پزشک ورزشی در مینیسوتا و سخنگوی دانشکده ی پزشکی ورزش در آمریکا می گوید: «فکر کنید که واحدهای رباط ها و زردپی های ماهیچه ای با هم شبیه یک متر هستند.بافت ها به صورت نرمال بر اثر استرس دراز می شوند و طولشان زیاد می شود و به صورت نرمال به حالت اولیه برمی گردند مگر این که بیش از حد توانشان کشیده شوند.
جلوگیری از رایج ترین صدمات ورزشی
گاهی اوقات برخی صدمات ورزشی مافوق کنترل ما هستند اما برخی دیگر قابل کنترل هستند. Rodert می گوید: «گاهی در بعضی از صدمات خود ما هستیم که مقصریم چون برای آن فعالیت آمادگی نداشته ایم او توصیه می کند اگر هر روز فعالیت ورزشی داشته باشید برایتان ۲ فایده دارد یکی این که از فعالیت ورزشی آخر هفته هایتان بیشتر لذت می برید و دیگر این که از مزایای سلامتی برخوردار می شوید.
دکتر مارگارت نویسنده ی پزشکی ورزشی از دانشگاه پیرینستون می گوید: «هر فعالیت ورزشی باید با نرمش و حرکات آهسته و نرم شروع شود تا از آسیب های رایج ورزشی جلوگیری شود» او اضافه می کند که این آمادگی قبل از فعالیت باعث می شود که خون بیشتری به سمت ماهیچه ها برود و باعث انعطاف پذیری بیشتر و کاهش صدمات شود. بر اساس گقته او صدمات ناشی از فعالیت بیش از حد بسیار رایج و قابل پیش گیری هستند او ادامه می دهد: «زمانی که خسته می شوید دست از فعالیت بکشید. ماهیچه های خسته مکانیسم دفاعی بدن را از بین برده و خطر صدمات را بالا می برند.
اگر شما هنوز دچار صدمه نشده اید می توانید همیشه آخر هفته ها برای فعالیت بیرون بروید. معمولا صدمات رایج ورزشی ملایم هستند، فقط تعداد کمی از آسیب ها جدی هستند. شما می توانید در مواجه با این صدمات در خانه از روش therapy Price که در ادامه ی این مطلب به توضیحش می پردازیم استفاده کنید، اما شما باید توجه داشته باشید که بعضی از آسیب ها ماه ها برای درمانشان وقت لازم است، حتی با بهترین روش های درمانی. اگر کشیدگی و رگ به رگ شدن شدید باشد ماهیچه های داخلی، زردپی ها و رباط ها ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند. در این جا با چند نوع رفتار با صدمات رایج ورزشی آشنا می شوید.
▪ پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن قوزک پا
بیشتر ورزشکاران تا بحال رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی قوزک پا را که ناشی از چرخش پا به سمت داخل است تجربه کرده اند. چرخش و کشیدگی یا پارگی رباط ها در قسمت خارجی قوزک پا نسبتآ هفتگی هستند.
با یک پیچ خوردگی قوزک پا چه کار می شود کرد؟ مهم ترین کار تمرین داشتن است برای این که بتوانیم از کاهش انعطاف پذیری و قدرت و حتی صدمات مجدد جلوگیری کنیم. شما می توانید از پزشکان یا فیزیوتراپیستتان در مورد چگونگی تمرینات سوال کنید.
وقتی که شما دکتر را می بینید مهم است که بگویید این آسیب و پیچ خوردگی در کجا اتفاق افتاده است. پیچ خوردگی قسمت بالایی قوزک پا به صورت آرام آرام بهبود پیدا می کند و شاید بهتر باشد به وسیله پزشک از این که قسمت پایینی استخوان پا جدا شده است و یا نه، مطمئن شویم.
یکی از راه های شناخت پیچ خوردگی قمست بالایی قوزک پا این است که این نوع پیچ خوردگی معمولا سبب می شود قسمت بالای قوزک پا نازک شود.
▪ کشیدگی کشاله ی ران
تنه زدن و هول دادن پهلو به پهلو سبب کشیدگی ماهیچه ها ی ران کشاله ی ران می شود. پویستس می گوید: «ورزش هایی مانند هاکی، فوتبال و بیسبال رایج ترین ورزش هایی هستند که در آن ها این کشیدگی اتفاق می افتد.»
کارهایی که می شود انجام داد، یخ گذاشتن، فشرده کردن و استراحت است. برای درمان بیشتر کشیدگی های کشاله ی ران اگر به صورت سریع به فعالیت ورزشی کامل برگردید باعث بدتر شدن کشیدگی و یا تبدیل آن به یک مشکل طولانی مدت خواهید شد. او ادامه می دهد: «هر کشیدگی ران که با تورم همراه است باید سریعا به وسیله ی دکتر دیده شود.»
▪ تغییر شکل و کشیدگی عضلات پشت ران
۳ ماهیچه د ر پشت ران وجود دارند این ماهیچه ها بر اثر حرکت هایی مثل دویدن و ... می توانند باعث کشیدگی بیش از حد شوند. یکی از علل دیگر کشیدگی عضلات پشت ران افتادن به سمت جلو در حال اسکی روی آب است.
پویستس می گوید: «صدمه ی عضلات پشت ران به طور آهسته بهبود پیدا می کند چون فشار و استرس دایمی بر روی این عضو د رحین راه رفتن وجود دارد. دوره ی درمان این آسیب از ۶ تا ۱۲ ماه زمان می برد. امکان صدمه ی مجدد در این آسیب دیدگی متداول است زیرا برای افرادی که دجار آن می شوند سخت است تا برای مدت طولانی فعالیتشان را کنار بگذارند.»
منبع : بازیاب


همچنین مشاهده کنید