جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چهارماه بدون قلب


چهارماه بدون قلب
● چهارماه بدون قلب
«دزانا سیمونز» می‌گوید در مدت ۱۸ روزی که قلبی در سینه‌اش نمی‌تپید احساس می‌کرد یک انسان جعلی است. «ولی می‌دانم که واقعا زنده‌ بودم و واقعا بدون قلب زندگی می‌کردم.»
این دختر ۱۴ ساله خجالتی از ماه جولای دو عمل جراحی پیوند قلب انجام داده است و در فاصله بین این دو عمل چهار ماه قلبی در سینه خود نداشت و در حقیقت تنها با پمپ‌های مصنوعی زندگی می‌کرد. دزانا و خانواده‌اش بهار گذشته دریافتند که قلب او بزرگ شده است و نمی‌تواند عمل پمپاژ خون را به خوبی انجام دهد. آنها برای درمان و پیوند قلب به بیمارستان کودکان «میامی» رفتند ولی قلب جدید او هم خوب کار نمی‌کرد و هر لحظه ممکن بود از حرکت باز ایستد به همین دلیل جراحان تصمیم گرفتند پس از دو روز آن را از سینه دزانا خارج کنند.
آنها کاری غیرعادی انجام دادند و به جای قلب برای او دو دستگاه پمپاژ مصنوعی قرار دادند تا به طور موقت خون را در رگ‌های او به جریان بیندازند. در طول مدت چهار ماه دزانا مشکلات تنفسی، کلیوی و کبدی بسیاری را تجربه کرد و مبتلا به خونریزی روده شد. مادر دزانا می‌گوید: «واقعا معتقدم که در مورد دخترم یک معجزه به وقوع پیوست.» او که چند روز پیش پس از دریافت قلب تازه از بیمارستان مرخص شد می‌گوید: «خوشحالم که دوباره می‌توانم راه بروم و گاهی اوقات خانه را ترک کنم و هوایی بخورم.» پزشکان معتقدند او دیگر می‌تواند بیشتر کارهایی که بقیه نوجوانان انجام می‌دهند را انجام دهد. او می‌تواند به مدرسه برود یا با دوستانش قدم بزند ولی باید همچنان تحـت‌نظر باشد زیرا پنجاه درصد احتمال دارد که قبل از ۳۰ ‌سالگی نیاز به پیوند مجدد پیدا کند.
● گنبد هنری سازمان ملل
در تصویر، «اتاق xx» در مقر اروپایی سازمان ملل در شهر ژنورا مشاهده می‌کنید. این اتاق به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته است و «میگل بارسلو» هنرمند اسپانیایی، به مناسبت شصتمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر، مامور شد رنگ‌آمیزی سقف این سالن را برعهده بگیرد. این کار هنری گران قیمت‌ترین اثر هنری در تاریخ سازمان ملل می‌باشد. بارسلو برای به انجام رساندن این ماموریت حساس بیش از ۱۰۰ تن رنگ و مواد رنگی از تمام گوشه و کنار دنیا جمع‌آوری کرده و برای تزئین هر چه زیباتر گنبد ۱۵۰۰ مترمربعی این سالن بکار گرفته است. بازسازی کامل «اتاق xx» در حدود ۲۰ میلیون یورو برابر با ۲۵ میلیون دلار هزینه در برداشته است.
بارسلو می‌گوید: «یک روز که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان وسط بیابان بودم تصویری از دنیای ذوب‌شده‌ای که از آسمان به سوی زمین قطره‌قطره می‌چکید در ذهنم تصور کردم. همان تصویر بود که به من در طراحی این گنبد یاری رساند. دبیر کل سازمان ملل ضمن تشکر از این هنرمند ۵۰ ساله اظهار داشت: «اثر هنرمندانه‌ای که شما در این اتاق خلق کرده‌اید بسیار خلاقانه و تابناک است و من شک ندارم که مردم حتی اگر کاری در اینجا نداشته باشند برای دیدن این اثر به اینجا خواهند آمد.»
● این خانه راه می‌رود
این خانه مکانی ایده‌آل برای زندگی در مناطق سیل‌خیز می‌باشد زیرا به وسیله آن می‌توان از سیل فرار کرد. «خانه راه رونده» که دارای شش پای هیدرولیک می‌باشد، ده فوت ارتفاع دارد، ضد باد بوده و با انرژی خورشیدی کار می‌کند.
این خانه دارای یک اتاق نشیمن، آشپزخانه، دستشویی، رختخواب، اجاق گاز و یک کامپیوتر مرکزی است که پاهای آن را کنترل می‌کند. یک کلکسیونر هنری اهل کپنهاک دانمارک با همکاری گروهی از مهندسین دانشگاه ماساچوست آمریکا طراحی و ساخت این خانه متحرک را برعهده داشته است. آنها معتقدند که این خانه راه‌حل مناسبی برای رفع مشکلات ناشی از بالا و پایین شدن سطح آب‌ها و جریان یافتن سیل‌ها می‌باشد زیرا می‌تواند به راحتی از مسیر جریان آب بیرون برود. ساخت این خانه ۳۰ هزار یورو هزینه دارد ولی سازندگان آن می‌گویند ساخت مجدد آن کم‌هزینه تر خواهد بود. «کویوند اسلاتو» طراح اصلی خانه راه رونده در نظر دارد پس از بازگشت به کپنهاک در این خانه زندگی کند. او مدت دو سال بر روی این پروژه کار کرده است و می‌گوید: «این خانه فقط برای استفاده مسافران نیست بلکه می‌توان در آن یک زندگی دائمی داشت.»
● گلدان به جای دسته گل در المپیک لندن
انگلیس در نظر دارد که در المپیک ۲۰۱۲ لندن به جای دسته گل به مدال آوران کشورهای مختلف گلدان گل هدیه بدهد. مقامات برگزارکننده این بازی‌ها پیشنهاد داده‌اند به جای گلهایی که باید از کشورهای خارجی به انگلیس وارد شود، به ورزشکاران گیاهان اصیل انگلیسی را هدیه بدهند و این کار واقعا به نفع کشور می‌باشد. «تساجوول» مسئول برگزاری المپیک در این باره اظهار داشت:«ما در تابستان گل‌های گلدانی شگفت‌انگیزی در انگلیس داریم و اصلا لازم نیست گل‌های بریده شده را از هزاران مایل آن طرف‌تر به کشورمان وارد کنیم.» قرار است رنگ گل‌ها با پرچم کشورشان و همچنین جنس مدال‌شان همخوانی داشته باشد. جالب است بدانید که برگزارکنندگان المپیک ۲۰۱۲ لندن در نظر دارند مشعل المپیک را با هیزم روشن نگه دارند.
● رستوران یا بیمارستان
یکی از غیرعادی ترین رستوران‌های دنیا در ساحل خلیج ریگا واقع در جمهوری «لاتویا» افتتاح شد . «رستوران بیمارستان» یا «هاسپیتالیس» متعلق به پزشک محلی شهر ریگا می‌باشد. هر مشتری که وارد این رستوران می‌شود درست مثل بیماری که به بیمارستان می‌رود مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس بر روی میزهای جراحی می‌نشیند و با تجهیزات پزشکی و دیگر وسایل بیمارستانی غذا می‌خورد و پرستاران به آنها رسیدگی می‌نمایند. این پرستاران، پرستارهای واقعی نیستند و تنها لباس پرستاری پوشیده‌اند و با کفش‌های طبی به این طرف و آن طرف می‌روند. این پرستاران ویلون هم می‌نوازند تا بیماران‌شان آرامش روحی پیدا کنند. منوی این رستوران با رستوران‌های دیگر فرق دارد و اغلب آن غذاهای دریایی است. نوشیدنی‌ها در ظروف و لوله‌های آزمایشگاهی سرو می‌شوند و غذاها در فلاسک.
● شنا با کروکودیل!
مدتی پیش پارکی جدید به نام «خلیج کروکاساروس» در شهر «داروین» واقع در کشور استرالیا احداث گردید و موقعیتی نفس‌گیر برای افراد ماجراجو فراهم آورد. زیرا هر کسی می‌تواند با پرداخت مبلغ ۸۰ دلار وارد لانه زیرآبی «چوپا» گردد و درون یک قفس آکریلیک محکم و تقویت شده به مدت ۱۵ دقیقه یک زمان پرتپش و نفس‌گیر را تجربه نماید. «چوپا» نام یک کروکودیل مهاجم و عصبانی آب شور است که از مزرعه کروکودیل‌ها به این محل آورده شده زیرا این حیوان همیشه در حال جنگ با هم‌نوعان خود بود و آرام و قرار را از آنها گرفته بود. در حقیقت اگر خلیج کروکاساروسی در بین نبود کارکنان مزرعه کروکودیل‌ها در نظر داشتند این حیوان را به خاطر تهاجمی بودن بیش از حدش بکشند. دوستداران حیوانات انتقاد می‌کنند که صاحبان «خلیج کروکاساروس» این کروکودیل را اذیت می‌کنند و به حریم خانه او تجاوز می‌کنند. ولی کارکنان این پارک معتقدند آنها به این حیوان خانه داده‌اند و مثل یک سلطان با او رفتار می‌کنند و این وضعیت به مراتب بهتر از کشته شدن است.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید