جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


۵۰ هزار تومان فقط برای یک شماره تلفن!


۵۰ هزار تومان فقط برای یک شماره تلفن!
همسریابی مدل پیشرفته مشاوره در زمینه ازدواج است اما در حال حاضر رشد این مراکز رو به افزایش است، با توجه به این که این مراکز از مدل مشخصی پیروی نمی کنند برای جلوگیری از افزایش انحرافات، نباید رشد این مراکز همانند قارچ های سمی جامعه را احاطه کند.
مجرد بودن جوانان کشور نگرانی مسئولان کشور را فراهم کرده است که در همین راستا بررسی هایی انجام شد که نشان داد عدم توانایی جوانان در انتخاب صحیح و ترس از طلاق باعث شده تا تمایلشان برای ازدواج کاهش یابد. با کاهش نقش خانواده ها در تصمیم گیری های جوانان و رها کردن آنها به حال خودشان باعث می شود تا جوانان نسبت به ازدواج بی تفاوت شوند. به همین خاطر نیز عده ای با ایجاد مرکز مشاوره و همسریابی در این مسیر قدم گذاشته اند. اما آنچه که مهم است فلسفه وجودی این مراکز و رواج آن در سطح کشور است.
با اعلام خبر طرح نظارت و تقویت مراکز همسریابی از سوی رئیس سازمان ملی جوانان موضوع اهمیت خود را بیشتر نشان داد. در حال حاضر مراکز مشاوره در سطح گسترده ای فعالیت می کنند و روز به روز تعداد آنها افزایش می یابد تعدادی از این مراکز مشاوره به طور رسمی در روزنامه ها و مجلات خانوادگی با دادن آگهی سعی در جذب مشتری دارند. با این که فعالیت این مراکز با دریافت مجوز از سازمان ها و نهادهای معتبر قانونی است اما به نظر می رسد برای جلوگیری از انحراف یا ارائه مشاوره های غلط به جوانان باید نظارت ها به طور گسترده تر و جدی تری دنبال شود.
" همسریابی" مدل پیشرفته مشاوره است که در حال حاضر برای افزایش ازدواج جوانان مجرد مطرح شده است اما آنچه که مسلم است نظارت بر نحوه فعالیت این مراکز همسریابی است. تعدادی از این مراکز بسیار سلیقه ای عمل می کنند، در واقع از مدل مشخصی پیروی نمی کنند این در حالی است که اکثر خانواده ها با شنیدن نام مراکز همسریابی واکنش های تندی نشان می دهند و موجب نگرانی آنها می شود. با یکی از این مراکز همسریابی تلفنی تماس گرفتیم:
- الو سلام، ببخشید موسسه همسریابی؟
- بله بفرمایید!
- ببخشید چه طوری باید به شما مراجعه کنیم؟
- شما بعد از واریز ۵۰ هزار تومان به حساب مرکز می توانید مراجعه کنید و فرم های مخصوص را پر کنید.
- این فرم ها در چه زمینه ای است؟
- فرم هایی که شرایط خودتان را اعلام می کنید و با توجه به آن شرایط ظرف مدت یک ماه مورد مناسب را معرفی می کنیم.
- اگر مورد مناسبی پیدا شد به چه صورت باید ملاقات کنم؟
- بعد از این که شماره تلفن شما به شخص مورد نظر داده شد در صورت تمایل دو طرف می توانند بیرون یکدیگر را ملاقات کنند.
- آیا موسسه نظارتی هم دارد یا خیر؟
- خیر، ما فقط معرفی می کنیم و در صورت تمایل دو طرف می توانند ارتباطشان را ادامه دهند.
- اگر تا یک ماه مورد مناسب معرفی نشد باید چه کرد؟
- در آن صورت شما مجددا ۵۰هزار تومان به حساب واریز می کنید تا دوباره اقدام شود. در این زمینه دختران جوانی که به یکی از این موسسات مراجعه کرده است، می گوید: مقدار پول هایی که موسسه دریافت می کند تنها به ازای یک شماره تلفن است و اگر از یکدیگر خوششان نیامد شماره تلفن دیگری داده می شود. این دختر جوان در ادامه گفت: این مرکز هیچ مسئولیت و پیگیری در قبال معرفی افراد ندارد و بدون هیچ نظارتی تنها با ارائه شماره تلفن سعی می کند افراد را به یکدیگر پیوند دهند. ضمن این که تضمینی وجود ندارد که هر کدام از طرفین شماره تلفن را به فرد دیگری ندهند. در هر حال با توجه به فعالیت مراکز این چنینی به طور آشکار و پنهان، ضروری است نظارت دقیقی از سوی مسئولان انجام شود تا بیش از این مشکلات جوانانمان افزایش نیابد. به رغم این که مجوز رسمی از سوی سازمان ها و نهادهای ذی اصلاح برای فعالیت این مراکز صادر شده است باید ساز و کار لازم برای نظارت و بررسی صلاحیت اخلاقی و علمی فردی که به صورت خود محور به عنوان مسئول در این مراکز فعالیت می کند، پیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
● ایجاد مراکز همسریابی در دست بررسی است
این د رحالی است که حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به اینکه در حال حاضر مراکز همسریابی در کشور وجود ندارد، گفت: هم اکنون ایجاد این مراکز به طور جدی در دست بررسی است و برای تصویب به هیئت دولت ارائه شده تا پس از خرد جمعی به اجرا گذاشته شود. محمدجواد حاج علی اکبری افزود: از آنجایی که روابط اجتماعی کلانشهرها و مناطق مهاجرنشین کشور، پیچیده است و شناخت متعارف و شیوه های سنتی برای تشکیل خانواده شکل نمی گیرد، مشاوره هایی امین در سازمان، این امور را برعهده می گیرند تا با کمک به جوانان بتوانند آنها را در انتخاب زوج مناسب کمک کنند. وی اظهار داشت: همچنین با ایجاد این مراکز سعی می شود از پیامدهای منفی برخی پایگاه های اینترنتی همسریابی، جلوگیری شود و جوانان بتواند تصمیم خود را در شرایط مناسبی اتخاذ کنند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید