جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آیا یوگا در احساس سلامتی موثر است؟


آیا یوگا در احساس سلامتی موثر است؟
● مقدمه:
یوگا به معنی وحدت جسم و روان از ۳ تا ۵ هزار سال پیش به عنوان طب سنتی مشرق زمین مورد استفاده بوده و اخیرا بعنوان طب مکمل و جایگزین در درمان بیماریها در کشورهای غربی نیز بکارگرفته شده و مطالعات بسیار زیادی در مورد نحوه عملکرد فیزیولوژیک و اثرات مثبت آن در بیماری ها و اختلالات سلامتی انجام شده است. مطالعه حاضر برای اولین بار در ایران با هدف ارزیابی اثرات تمرینات یوگا در سلامت جسمی، روانی و اجتماعی صورت پذیرفته است.
● روش کار:
مطالعه از نوع شبه تجربی می باشد که در ۱۰۷ نفر از داوطلبان شرکت در کلاسهای یوگا (۴۴ مرد و ۶۳ زن) با میانگین سنی ۳۴ سال (انحراف معیار ۷) در مرکز انجمن یوگا استان فارس انجام گردیده است. داوطلبان قبل از تمرینات یوگا، پرسشنامه های SF-۳۶ را تکمیل و به مدت ۶ ماه هفته ای ۲ روز در کلاسهای یوگا شرکت نمودند. پس از اتمام دوره، دوباره پرسشنامه را تکمیل نمودند. داده ها با کمک آزمونهای Paired t-test، One Way ANOVA و نرم افزار SPSS ۱۱ و با در نظر گرفتن سطح معنی داری کمتر از ۰.۰۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● نتایج:
در این مطالعه، بهبودی معنی دار از نظر آماری در تمامی ابعاد ۸ گانه مربوط به سنجش سلامت فیزیکی، روانی و اجتماعی و نیز خلاصه مولفه های سلامت کلی جسمی و سلامت کلی روانی موجود در پرسشنامه SF-۳۶ که قبلا روایی و پایایی آن مشخص شده است، ملاحظه گردید. این بهبودی سطح سلامت در تمام گروههای سنی، در هر دو جنس و در همه سطوح تحصیلی دیده شد و اختلاف معنی دار آماری بر حسب سن، جنس و سطح تحصیلات بدست نیامد.
● نتیجه گیری:
همانگونه که در سایر مطالعات گزارش شده است، یوگا به عنوان تمرینات ذهنی، روانی و جسمی قادر است احساس سلامت افراد را بهبود بخشد. نویسندگان برای نتیجه گیری قطعی تر، انجام مطالعات تجربی شاهددار را در آینده پیشنهاد می کنند.
نگین هادی
نهال هادی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید