چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه دقت Bone Caliper با CT-Scan در تعیین عرض باکولینگوالی ریج آلوئولار باقیمانده دربیماران نیازمند ایمپلنت


مقایسه دقت Bone Caliper با CT-Scan در تعیین عرض باکولینگوالی ریج آلوئولار باقیمانده دربیماران نیازمند ایمپلنت
● سابقه و هدف:
امروزه ایمپلنت یک درمان ایده آل و در دسترس برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. ایمپلنت باید به طور ایده آل حداقل توسط ۱ میلیمتر استخوان احاطه شود. به این منظور دانستن ابعاد استخوانی ضروری است. دراین راستا تعیین عرض استخوان یکی از موارد مشکل زا می باشد. با استفاده از Ridge Mapping Caliper می توان بر برخی مشکلات مرتبط با تکنیک های مختلف تصویربرداری نظیر CT-Scan فایق آمد. این تحقیق با هدف بررسی دقت Bone Caliper در تعیین عرض ریج در مقایسه با CT-Scan صورت گرفت.
● مواد و روش ها:
این تحقیق تشخیصی بر روی ۱۱ بیمار مراجعه کننده به بخش جراحی و پروتز دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی که متقاضی ایمپلنت بودند صورت گرفت. به این منظور یک Stent آکریلی خاص طراحی گردید تا نقاط اندازه گیری هنگام تهیه اسکن و اندازه گیری داخل دهان یکسان باشد. اندازه گیری عرض استخوان در ۵۲ محل قرارگیری ایمپلنت در دو محل به فاصله ۳ و ۶ میلیمتر از لبه ریج یکبار داخل دهان و یکبار روی CT-Scan انجام شد. میانگین، انحراف معیار (بر حسب میلیمتر)، آزمون تساوی میانگین داده ها (آزمون t زوج شده)، ضریب همبستگی، ضریب اعتبار و فاصله اطمینان ۹۵ درصد یکبار برای کل داده ها، یکبار برای کل داده های سایت ۳ میلیمتری و یکبار برای کل داده های سایت ۶ میلیمتری محاسبه شد.
● یافته ها:
درمجموع ۱۰۴ اندازه گیری داخل دهان ۱۰۴ اندازه گیری روی CT-Scan در ۵۲ محل قرارگیری ایمپلنت انجام شد که تفاوت این اندازه گیری ها از نظر آماری معنی دار نبود (P>۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
براین اساس می توان از Bone Caliper به جای CT-Scan جهت تعیین عرض استخوان استفاده کرد. این تکنیک با توجه به سادگی و در دسترس بودن می تواند تخمین مناسبی از مقدار استخوان موجود، در کلینیک در اختیار کلینیسین قرار دهد.
حسن بهنیا
علیرضا هادی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید