پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی سطح سلامت و کیفیت زندگی آموزگاران مدارس ابتدایی شیراز، ۱۳۸۲


بررسی سطح سلامت و کیفیت زندگی آموزگاران مدارس ابتدایی شیراز، ۱۳۸۲
● مقدمه:
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت عبارت است از رفاه کامل جسمی، روحی و اجتماعی و نه صرفا نبود بیماری، ارزیابی افراد از وضعیت سلامتی خود می تواند بعنوان یک عامل مهم مدنظر قرار گیرد. از آنجا که آموزگاران به عنوان پرورش دهندگان آینده سازان کشور از اقشار پر ارزش جامعه محسوب می شوند، پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سلامت و کیفیت زندگی آموزگاران نواحی چهارگانه مدارس ابتدایی شهر شیراز انجام گردیده است.
● روش کار:
در این مطالعه مقطعی نمونه های مورد مطالعه به صورت نمونه برداری تصادفی طبقه بندی شده برحسب محل خدمت در نواحی چهارگانه آموزش پرورش شیراز انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بررسی وضعیت سلامت فرم ۳۶ سوالی (SF۳۶) بوده است که وضعیت سلامت را در دو بعد سلامت جسمانی و روانی می سنجد. داروها پس از جمع آوری به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از آزمونهای t و آنالیز واریانس و ضریب همبستگی استفاده شد.
● نتایج:
۱۰۲ آموزگار (۵۰ مرد و ۵۲ زن) در مطالعه حاضر شرکت کردند. نتایج حاصله نشان داد که آموزگاران وضعیت سلامت جسمانی را نسبت به سلامت روانی بهتر گزارش کرده اند (P<۰.۰۵). مردان آموزگار وضعیت سلامتی خود در مقیاسهای عملکرد جسمی، محدودیتهای جسمانی، محدودیتهای احساسی و ابعاد سلامت جسمانی، روانی سلامت کل را بالاتر و بهتر از آموزگاران زن ارزیابی کرده اند و آموزگاران با افزایش سنوات خدمت از سلامت روان بهتری برخوردارند (P<۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
بر اساس نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد می شود با یافتن علل نقاط ضعف سلامت روانی،‌ جسمانی و اجتماعی آموزگاران، می توان در جهت ارتقا سلامت این قشر از جامعه گام برداشت، کاهش سلامتی در ابعاد مختلف آن در این گروه را می توان با تغییر قوانین و ضوابط کار به حد مطلوب نزدیک تر کرد تا نهایتا به بهبود وضعیت آموزش و پرورش دانش آموزان کمک کرد.
نگین هادی
لیلا ملک مکان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید