جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

امپریالیسم در اینترنت


امپریالیسم در اینترنت
دو سال پیش وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برای بررسی راهکار مداخله در امور ایران سمیناری با عنوان «اینترنت در ایران» برگزار کرد. این همایش که در دانشگاه تل آویو برگزار شد به نقش اینترنت و وبلاگ در جامعه امروز ایران می پرداخت و هدف از آن شیوه های فنی حراست از اطلاعات در اینترنت و نبرد اینترنتی بود.
دولت آمریکا در یک حرکت سیل آسا افکار و اذهان جوانان و مردم سایر کشورها را در راستای منافع خود مورد هجمه قرار داده است. این حرکت سیل آسا که با وسایل ارتباط جمعی ابعاد تخریبی و اثرگذاری بیشتری یافته است در صدد است که منافع ملی و امنیت ملی ایالات متحده را از طریق شناخت، اطلاع رسانی و تاثیرگذاری بر مردم کشورهای دیگر و گسترش میان شهروندان و نهادهای آمریکایی و همتایان خارجی آنها ارتقا دهد. این روش جدید اعمال حاکمیت به «دیپلماسی عمومی» شهرت یافته است که سازمان اطلاعاتی آمریکا در این زمینه سابقه ای ۴۰ ساله دارد و پیام به عنوان یک سفیر پرقدرت به جای سفارت خانه ها و دیپلمات ها عمل می کند.
دیپلماسی عمومی با استفاده از قدرت نرم و نفوذ در افکار، منافع ملی را در عرصه داخل و خارج محقق می سازد. دیپلماسی عمومی با یک برنامه ریزی منسجم و هدفمند و با توجه به «محتوای پیام»، «مخاطب پیام»، زمان و مکان ارائه پیام، ابزار ارائه پیام و شیوه ارائه پیام پیش می رود. یکی از جنبه های تخصصی دیپلماسی عمومی، دیپلماسی در شکل رسانه ای است.
● دیپلماسی رسانه ای
به کارگیری رسانه ها در زمینه دیپلماسی به جنگ جهانی اول بر می گردد که «ویلسون»، رئیس جمهور وقت آمریکا، کمیته کریل را برای هماهنگی بین وزارتخانه های دفاع و امورخارجه با مطبوعات تاسیس کرد.
دیپلماسی رسانه ای در سیاست خارجی هر کشور به دو صورت تحقق پیدا می کند:
۱) از طریق سازمان های دیپلماتیک رسمی کشور و زیر نظر دولت
۲) به صورت خودجوش
اما دیپلماسی رسانه ای مورد نظر ما مورد دوم است که رسانه ما به صورت خودجوش با مسئولیت پذیری در جهت سیاست های کلان نظام خود در سطح جهان عمل کنند.
● ابزارهای دیپلماسی رسانه ای
رادیو و تلویزیون های بین المللی مثل BBC ، CNN و Fax News، رادیو تلویزیون های ویژه مثل VOA، الحره، رادیو فردا، رادیو آزادی، رادیو سوا، خبرگزاری های رویترز، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس، فرانس پرس، دپ آ، مطبوعات ملی و بین المللی مثل نیوزویک تایم، نیویورک تایمز، واشنگتن پست، سایت های اینترنتی، موتورهای جستجوگر مثل yahoo، google، پستهای الکترونیک فیلترشکن و هک کردن، پیامک، بلوتوث، ام ام اس.
دیپلماسی رسانه ای به معنای به کارگیری رسانه ها برای تکمیل و ارتقای سیاست خارجی است، دیپلماسی رسانه ای در عملیات روانی به معنای استفاده از رسانه های فوق در ایجاد افکار مورد نظر در نشانگاههای مورد نظر در راستای اهداف عملیات روانی است.
برای تحلیل دیپلماسی رسانه ای در عملیات روانی سه محور مورد توجه است: ۱- نشانگاه ۲- هدف ۳- ابزار.
نخستین نشانگاه افکار عمومی کشور مبدأ است که هدف ، اقناع افکار عمومی برای توجیه هزینه ها و جذب نیرو، است. در این راستا رسانه های ملی و بین المللی تحت حاکمیت آن کشور مورد استفاده قرار می گیرد. دومین نشانگاه کشور هدف است که این نشانگاه به دو دسته افکار عمومی و حاکمیت تقسیم می شود.
هدف از تاثیرگذاری بر افکار عمومی کشور هدف، بدبین سازی آنها نسبت به حاکمیت، ایجاد شورش، بالا بردن انتظارات از حاکمیت و منجی نشان دادن خود است که در راستای آن از ابزارهای رسانه ای رادیوهای موج کوتاه، تلویزیون های ماهواره ای و اینترنت بهره گرفته می شود.
هدف از تاثیرگذاری در حاکمیتها گرفتن امتیاز برای ایجاد جو ملی و بین المللی علیه حاکمیت است که برای تحقق آن از رسانه های فراملی از جمله شبکه های تلویزیونی خبری خبرگزاریها و اینترنت بیشترین سود برده می شود.
نشانگاه سوم و چهارم افکار عمومی و حاکمیت جهان و همچنین سازمان های بین الملل است که هدف اصلی ایجاد تصویری مخدوش از کشور آماج و توجیه رفتار کشور مبدأ در تقابل با کشور مربوط است که در این راستا رسانه های فراملی و منطقه ای حداکثر تاثیرگذاری را دارند.
● امپریالیسم ارتباطی
شبکه ای از رسانه های مکتوب و غیر مکتوب همچون مجلات، شرکت های تبلیغاتی و چاپ و نشر شبکه های رادیویی و تلویزیونی و مطبوعات را به صورت زنجیره ای داریم که تحت سیطره یک فرد یا یک ایدئولوژی خاص اداره می شود و کارکرد آن علاوه بر بیرون راندن رقبا اثرگذاری بر مخاطبان جهانی و القای آرا و نظرات خاص است.
در دهه ۱۹۷۰ یک محقق انگلیسی به نام «اولیور بوید- بارت» پیشگام مطالعه در زمینه امپریالیسم ارتباطی می گوید: « امپریالیسم ارتباطی معرف آن است که چهار زمینه خاص، مثل مالکیت سازمان ، توزیع و محتوای وسایل ارتباطی یک کشور تحت تاثیر ذاتی فشارهای خارجی ناشی از منافع وسایل ارتباطی کشور یا کشورهای دیگر قرار دارند بدون اینکه کشور تحت فشار گذاشته شده ، تاثیر نسبی متقابل بر کشورهای صاحب فشار وارد کند. بنابراین متقابل نبودن نفوذ وسایل ارتباطی بین کشور نفوذگذار و کشور نفوذپذیر از یک طرف، عامل هجوم فرهنگی یک کشور صاحب قدرت بر کشور یا کشورهای دیگر می شود و از طرف دیگر عامل عدم تعادل منابع قدرت بین ممالک مختلف می گردد.
بنابراین با توجه به دو عنصر هجوم فرهنگی و عدم تعادل منابع قدرت به کار بردن واژه امپریالیسم در مورد وسایل ارتباط جمعی توجیه می شود.
● امپریالیسم سایبر
عنوان امپریالیسم رسانه های همراه و امپریالیسم مجازی رسانه های دیجیتال است که آنها را با استفاده از امواج رادیو و تلویزیون به اتاق نشیمن، اتاق خواب، حمام، رستوران و اتومبیل مورد علاقه تان ارسال می کند و اینترنت فرصت مناسبی را برای کشورهای توسعه یافته (خصوصا آمریکا) فراهم کرده است که فرهنگ کشورهای جهان سوم را تسخیر کنند.
حدود ۲۰ تا ۳۰ شرکت بین الملل به گسترش بخش زیادی از بازار ارتباطات و سرگرمی در جهان می پردازند. تمامی این شرکت ها در کشورهای جهان اول هستند. سهم و مقام این کشورها در زمینه تولید فیلم های سینمایی و ویدیویی، تولید فیلم های تلویزیونی و مالکیت بر کانال های تلویزیونی دیجیتالی کابلی ماهواره ای و سرزمینی، موسیقی، رادیو، روزنامه مجلات، انتشار کتاب، دسترسی به اینترنت و نشر الکترونیکی و نیز دیگر منافع تجارت است.
● رتبه ایران در استفاده از اینترنت
امروزه دولت الکترونیک در دستور کار دولت قرار گرفته است و دولت تلاش دارد با کاهش هزینه های خود یک دولت مجازی طراحی کند که بتواند مراجعه و انجام امور شهروندان را راحت تر کند. در این شرایط ایران رتبه اول کاربران اینترنت را در خاورمیانه دارد. یعنی تعداد ۱۸ میلیون نفر از کل جمعیت ۳۳ میلیون و ۵۱۰ هزاری کاربران اینترنت را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است.
به علاوه مورد فوق آمار دانشگاه کنتاکی آمریکا حاکی است که ایران جزء چهار کشور اول جهان در ثبت دامنه های اینترنتی کشوری است و در حال حاضر بیش از ۵۳ هزار دامنه لاتین با پسوند ir و ۲هزار دامنه فارسی با پسوند ایران ثبت شده است و در دامنه های Net ، Com و org نیز ۷۰ هزار دامنه ثبت شده است.
● تهدید کجاست؟
دو سال پیش وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برای بررسی راهکار مداخله در امور ایران سمیناری با عنوان «اینترنت در ایران» برگزار کرد. این همایش که در دانشگاه تل آویو برگزار شد به نقش اینترنت و وبلاگ در جامعه امروز ایران می پرداخت و هدف از آن شیوه های فنی حراست از اطلاعات در اینترنت و نبرد اینترنتی بود.
یکی از سخنرانان این همایش با ابراز خرسندی از افزایش نفوذ اینترنت ناسالم در جامعه ایرانی گسترش موسیقی هایی چون رپ و راک و... را از طریق اینترنت امیدوارکننده دانست.
در همین حال بخشی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به نام «مرکز منابع باز» با عنوان open source enter وظیفه دارد ضمن آلوده کردن اینترنت برای ایرانیان در سایت وبلاگ های ایرانی به جستجو پرداخته و پس از جمع آوری و ترجمه اطلاعات بدست آمده آنها را آنالیز نمود و مورد بهره برداری قرار دهد.
مدیر این مرکز «داک نکوین» است که می گوید: کمیسیون ۱۱/۹ و کمیسیون سلاح های کشتارجمعی پس از حوادث ۱۱ سپتامبر هر دو به ما گفتند که باید توجه ویژه ای به این منابع آزاد و باز شود و از آن حداکثر بهره برداری به عمل آید.
آنچه که سازمان های اطلاعاتی و تحقیقاتی آمریکایی را امیدوار کرده است عبارات جست وجو شده ایران در اینترنت است. آنها ابراز شادمانی کرده اند که در حالی که کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا، انگلیس موضوعاتی همچون نقشه آن کشورها، کاریابی، بانک ها، سازمان و ادارات دولتی و فروشگاه ها را جست وجو کرده اند اما در ایران عبارتی نظیر Music، Chat و... بوده است.
● نگرانی مجلس
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی تحت عنوان تهدید نرم گزارش داده است که آمریکا شیوه براندازی خود را با استفاده از سلاح های فرهنگی چون رسانه های جدید قرار داده است و نوشته: با توجه به کمرنگ شدن سناریوی حمله نظامی آمریکا به ایران، ابزارهای «دیپلماسی عمومی» براندازی نرم یکی از اولویت های دفاعی - امنیتی در ارتباط با ایران است.
اگر نگاهی به آمارهای ارائه شده رسانه های غربی در مورد هزینه هایی که غرب برای به دست گرفتن ذهن و فکر ایرانیان از طریق اینترنت می کند داشته باشیم متوجه می شویم که اظهار نگرانی مجلس زیاد هم بی جا نبوده است، زیرا در سال ۲۰۰۷ به پیشنهاد رایس وزیر امور خارجه آمریکا ۷۵ میلیون دلار برای صندوق دمکراسی اعتبار اخذ شد، صندوق دمکراسی نقش ویژه ای در انقلاب های مخملی از سال ۲۰۰۰ تاکنون را ایفا کرده است و از طریق اینترنت، ماهواره و پیامک نقش موثری در انقلاب های رنگی صربستان، اوکراین، قرقیزستان و گرجستان داشته است.
در سال ۲۰۰۸ این میزان اعتبار به بیش از یکصدمیلیون دلار رسید این در حالی است که پیش از این بودجه بخش مزبور به ۵/۱ تا ۱۱ میلیون دلار بیشتر نمی رسید و بودجه ای که اکنون برای ایران تدارک دیده شده است پنج برابر بودجه ای است که برای براندازی کشورهای مزبور هزینه شده است و جالب است که گفته شود روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه ۱۴ آبان ۸۷ اعلام کرد که سازمان سیا هم مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار برای تقویت میز جاسوسی ایران دریافت کرده است هر چند که به گفته کارشناسان مسائل سیاسی رقمی که آمریکا هزینه می کند بسیار بیشتر از این مقدار است.
پارلمان هلند هم که تضاد منطقه ای با ایران ندارد سال گذشته مبلغ ۳۰ میلیون دلار برای تاسیس سایت و رادیو تلویزیون و وبلاگ برای مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران و تلاش در راه براندازی ایران به تصویب رساند که اکنون سایت های روز آنلاین، گویا نیوز و تلاش های موسسه هیفوس برای توسعه وبلاگ های ضد دینی و ضد ایرانی از این منبع است.
در این راستا اتحادیه اروپا نیز بی رغبت نمانده است که در توسعه محیط اینترنتی ضد ایرانی تلاش هایی را به انجام برساند. بیانیه های گاه به گاه این اتحادیه در حمایت از وبلاگ نویسان و یا مخالفت با فیلترینگ سازمان های ضد انقلاب از آن جمله است، زیرا پیش از این در سال گذشته تعدادی از اداره کنندگان این سایتها کارگاه های آموزش خود را در یکی از کشورهای اروپایی گذرانده بودند.
● شناسایی فرصت ها و تهدیدها
برای شناسایی فرصت ها و تهدیدهای اینترنت و مصون سازی جامعه و حاکمیت نسبت به آن مسئولان نهادهای نظارتی و فرهنگی باید طبق روش های علمی و هماهنگ شده اقدام نمایند و فعالیت های زیر را به انجام برسانند:
۱) جریان سازی به منظور تهیه و تولید محتوای مناسب رسانه های اینترنتی و دیجیتالی
۲) آفرینش و خلق گفتمان در حوزه رسانه های جدید
۳) فرهنگ سازی و آشناسازی مردم با فرصت ها و تهدیدها و راهکارهای استفاده صحیح از این رسانه ها
۴) بیان و ارائه راه حل مشکلات و معضلات مردم و فعالان حوزه های رسانه های دیجیتال
۵) آسیب شناسی عدم اجرای قوانین و مصوبات مربوط به حوزه اینترنت
● وظایف والدین
چنانچه والدین با فرزندان خود رابطه صمیمی داشته باشند و نسبت به امور رایانه ای آگاهی داشته باشند فرزندان از مشورت های والدین خود در این زمینه با احترام برخورد کرده و می پذیرند. در این زمینه لازم است که والدین تذکرات زیر را به فرزندان خود در هنگام کار با اینترنت متذکر شوند:
۱) فرزندانتان را از عضویت در گروه های تفریحی و سرگرمی اینترنت منع کنید و برای این کار از دلایلی همچون ارسال کارت ویروسی و کرمهای مخرب اینترنتی، ارسال مطالب غیرقانونی و غیر شرعی از سوی این گروه ها، پیدا کردن آدرس فیزیکی رایانه و سرقت اطلاعات درون آن نیز از طریق نرم افزارهای مخصوص، هک و نفوذ به سیستم رایانه و... از سوی این گروه ها استفاده کنید.
۲) همیشه اولین انحراف در اکثر کاربران از تجسس و کنجکاوی بیهوده آغاز می گردد، به فرزند خود بیاموزید که از کلیک کردن روی هر مطلبی که از محتوای آن آگاه نیست، خودداری کند. اکثر این مطالب بردهای تبلیغاتی اینترنتی هستند که با عنوان های جذاب و زیبا و گول زننده ای مانند: لوازم آرایشی و بهداشتی، آموزش های استثنایی، فرصت های طلایی، لینگ های ۱۸+، فقط پسرها، فقط دخترها و خنده دارترین مطلبی که در طول عمرتان خوانده اید، باید ببینی تا باور کنی، دوربین مخفی و... است.
۳) در خصوص اینترنت حقایق را به فرزندتان بگویید. مثلا در خصوص دوستی های اینترنتی، همسریابی اینترنتی و... او را آگاه کنید که اکثر این افراد لاابالی و هرزه می باشند و لذا باید از ورود به این قسمت ها در اینترنت اجتناب شود.
۴) به صورت هفتگی یا ماهانه برای او مجلات کامپیوتری، کتاب آموزشی، سی دی آموزشی و... تهیه کنید و یا او را در کلاس های آموزش رایانه ثبت نام کنید. اگر همیشه اطراف فرزندتان را با منابع کامپیوتری و اینترنتی سالم مثل موارد ذکر شده پر کرده باشید، یقینا فرزند شما هنگام کار با رایانه به دنبال رفع اشکالات و ابهامات حاصل از مطالعه این منابع و یا شرکت در کلاس های آموزشی خود می باشد.
۵) محیط اکثر قریب به اتفاق کافی نت ها آلوده است، شاید اوایل کار بهره برداری به صورت مفید و سالم انجام شود ولی در اثر تکرار و حضور مستمر زمینه های انحراف پیدا می شود. لذا در این گونه موارد ضمن اینکه فرزندتان را از مشورتهای خود بهره مند می سازید گه گاهی نیز به صورت دوستانه نه پلیسی او را همراهی کنید.
نویسنده: فرهاد مهدوی
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید