جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه میانگین سطح آنتی‌بادی ضد کاردیولیپین و ضد فسفولیپید و پاسخ و عدم پاسخ به استرپتوکیناز در مردان مبتلا به سکته حاد قلبی


مقایسه میانگین سطح آنتی‌بادی ضد کاردیولیپین و ضد فسفولیپید و پاسخ و عدم پاسخ به استرپتوکیناز در مردان مبتلا به سکته حاد قلبی
● زمینه:
با توجه به تفاوت پاسخ افراد مبتلا به سکته حاد قلبی به درمان با استرپتوکیناز، برخی عوامل از جمله بعضی آنتی‌‌بادی‌ها یا مواد دیگر بر روی پاسخ به استرپتوکیناز موثر باشند.
● هدف:
مطالعه به منظور مقایسه میانگین سطح آنتی‌بادی‌های ضدکاردیولیپین و ضد فسفولیپید و پاسخ به استرپتوکیناز در مبتلایان به سکته قلبی انجام شد.
● مواد و روش‌ها:
این مطالعه مورد - شاهدی در سال ۱۳۸۱ بر روی دو گروه از بیماران مبتلا به سکته قلبی که استرپتوکیناز دریافت کرده‌ بودند، انجام شد. گروه اول به استرپتوکیناز پاسخ داده و گروه دوم به آن پاسخ نداده بودند. چگونگی پاسخ به استرپتوکیناز با توجه به الکتروکاردیوگرام بدو ورود، دقایق ۹۰ و۱۸۰ بعد از تجویز استرپتوکیناز سنجیده شد. کاهش بیش از نصف ST-elevation به عنوان پاسخ به درمان در نظر گرفته شد. سپس سطح آنتی‌بادی‌های ضد کاردیولیپین (IgM و IgG) و ضد فسفولیپید (IgM و IgG) در این گروه به روش الیزا اندازه‎گیری شد. رابطه میانگین سطح این آنتی‌بادی‌ها و پاسخ به استرپتوکیناز با آزمون آماری من‎ویتنی بررسی شد.
● یافته‌ها:
میانگین سطح IgG آنتی‌کاردیولیپین در گروهی که به استرپتوکیناز پاسخ داده بودند در مقایسه با گروهی که به آن پاسخ نداده بودند به صورت معنی‌داری کمتر بود (۰۰۹/۰=p). از نظر میانگین سطح IgM آنتی‌کاردیولیپین، IgG فسفولیپید و IgM آنتی‌فسفولیپید بین دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود نداشت.
● نتیجه‌گیری:
با توجه به یافته‌ها می‌توان گفت آنتی‌بادی ضد کاردیولیپین(IgG) بر روی پاسخ به استرپتوکیناز اثر دارد و این آنتی‌بادی اثر فیبرینولیتیک را مهار و موجب خنثی شدن دوز معمولی استرپتوکیناز می‌شود و بهتر است جهت تعیین دوز دارویی در بیماران این آنتی‌بادی ها اندازه‎گیری شوند.
صدیقه عسگری
غلام علی نادری
محمد هاشمی
بابک ثابت
محمدرضا هادی
حمید اسماعیلی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید